Παρασκευή 27 Οκτωβρίου 2023

Ακατάστατα παιδιά µε ΔΕΠ/Υ: Βάλτε ένα τέλος στους καβγάδες για το συµµάζεµα.

Παιχνίδια, ρούχα και βιβλία πεταµένα σε όλο το σπίτι; Δωµάτια µε ντουλάπες που απειλούν να καταβροχθίσουν όποιον τις ανοίξει και κατσαρίδες τρισευτυχισµένες στο χαλί µπροστά στην τηλεόραση; Καιρός να αρχίσουν τα παιδιά σας να συµµαζεύουν τα πράγµατά τους! 

Το συµµάζεµα είναι σε πολλές οικογένειες µια πρόκληση. Ιδίως στις οικογένειες µε ένα ή περισσότερα παιδιά µε ΔΕΠ/ΔΕΠΥ, ακόµα και οι πιο απλές δουλειές µπορούν να γίνουν πηγή συνεχών εντάσεων και µεγάλων καβγάδων. Η δυσκολία των παιδιών µε Διάσπαση Προσοχής και Υπερκινητικότητα να ακολουθούν οδηγίες και η τάση τους να αφαιρούνται εύκολα, επηρεάζει αρνητικά τόσο το χρόνο που απαιτείται για να συµµαζέψουν/οργανώσουν κάτι, όσο και την ικανότητά τους τελικά να ολοκληρώσουν αυτό µε το οποίο έχουν καταπιαστεί. 

Το on-line περιοδικό ADDITUDE ζήτησε από γονείς παιδιών και εφήβων µε ΔΕΠ/Υ αναφέρουν τις στρατηγικές που χρησιµοποιούν προκειµένου να πείσουν ακόµα και τα πιο ακατάστατα και ανοργάνωτα παιδιά να βοηθούν στις δουλειές του σπιτιού. 

Συµµάζεµα χωρίς καβγάδες και απειλές! 

1) ΚΑΝΤΕ ΤΙΣ ΔΟΥΛΕΙΕΣ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ 

« Ο 15 χρονος γιος µου ακούει µουσική στο iPod του ενώ συµµαζεύει. Αυτό τον βοηθά να µένει συγκεντρωµένος, ειδικά όταν ακούει ήδη γνωστά τραγούδια που βρίσκονται αποθηκευµένα στις λίστες του (τα νέα τραγούδια του αποσπούν την προσοχή). Επίσης, του λέω (και του το υπενθυµµίζω κάθε εβδοµάδα) τι πρέπει να κάνει. Του εξηγώ από την αρχή ότι αν δεν κάνει σωστά τις δουλειές του θα πρέπει να τις ξανακάνει σωστά από την αρχή. Αποφύγετε ένα πράγµα: ο άντρας µου δίνει µια λίστα µε δουλειές και στην πορεία προσθέτει κι άλλες, γεγονός που αφαιρεί από το παιδί την χαρά ότι τελειώνει. Αφήστε το παιδί σας να κινείται όσο θέλει ενώ κάνει τις δουλειές του» - TiggersMom

«Περιορίστε τους καβγάδες σχετικά µε το συµµάζεµα δίνοντας στο παιδί σας τη δυνατότητα να επιλέξει ποιες δουλειές θέλει να κάνει και πώς θέλει να τις κάνει. Να είστε ευέλικτοι. Κάντε ένα συµβόλαιο. Αν το παιδί σας ανέλαβε να κάνει κάτι και δεν το κάνει (χωρίς να υπάρχει πραγµατικός λόγος), περιορίστε του κάποιο προνόµιο – πχ µέχρι να κάνει αυτή τη δουλειά να µην µπορεί να βγει έξω ή να δει τηλεόραση)» - coachjulie 

2) ΕΞΗΓΗΣΤΕ ΤΙΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ 

«Μετά από πολλές διαφωνίες και καβγάδες µε τα παιδιά, έγραψα σε ένα φύλλο χαρτί όλες τις δουλειές που κάνω εγώ στο σπίτι τις οποίες θα µπορούσαν να κάνουν εκείνα. Τους εξήγησα ότι αν βοηθούσαν θα είχα περισσότερο χρόνο στη διάθεσή µου για να τον περνάω ευχάριστα µαζί τους και ότι θα ήµουν λιγότερο κουρασµένη και εποµένως και λιγότερο κακοδιάθετη ή νευρική. Τους ζήτησα να χωρίσουν τις δουλειές και τους εξήγησα ότι έχουν να τις κάνουν µόνο 2 φορές την εβδοµάδα. Θα έπρεπε όµως να τις κάνουν σωστά. Όχι βιαστικά και τσαπατσούλικα. Τους εξήγησα ότι αν δεν τις κάνουν, τότε θα τους αναθέτω άλλη µια δουλειά, κάτι που δεν τα συµφέρει, αφού έτσι περιορίζεται ο πολύτιµος ελεύθερος χρόνος τους» - ronsmom 

«Η κόρη µου έχει κάποιες µέρες που δεν θέλει να κάνει τίποτα. Όταν τη ρωτάω γιατί δεν έκανε κάτι µου απαντάει οτι δεν της το είπα. Τώρα πια της το λέω πάντα πιο µπροστά, εξηγώντας τις ότι θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει τη δουλειά αυτή προκειµένου να µπορέσει να βγει αργότερα έξω ή να πάει σε κάποιο πάρτυ» - jinx561 

«Όταν η 13χρονη κόρη µου δεν κάνει τις δουλειές που έχει αναλάβει να κάνει την Κυριακή, δεν µπορεί να πάει στο σπίτι των φίλων της και δεν παίρνει το χαρτζιλίκι της. Το ότι δεν έχει λεφτά σηµαίνει ότι δεν µπορεί να πάει να διασκεδάσει µε τους φίλους της. Πάντα της δίνω τρεις προειδοποιήσεις µέσα σε µισή ώρα, υπενθυµίζοντάς της ότι δεν έχει κάνει όσα έχει αναλάβει. Αν αρχίσει να φωνάζει, την απειλώ ότι θα βγάλω την πόρτα από το δωµάτιό της, κάτι που την ενοχλεί πολύ και την κάνει να σταµατήσει. Τις καθηµερινές τής εξηγώ τις συνέπειές ενός ακατάστατου δωµατίου ή µιας βρώµικης κουζίνας. Βρώµικα πιάτα που δεν µαζεύονται, σηµαίνει ότι θα φάµε σε χάρτινα πιάτα. Βρώµικα ρούχα πεταµένα στο πάτωµα του δωµατίου σηµαίνει ότι δεν θα πλυθούν και ότι θα πρέπει να φοράει βρώµικα ρούχα. Ένα βρώµικο µπάνιο σηµαίνει ότι θα γίνει ρεζίλι όταν θα έρθουν οι φίλοι της» - Anika 

3) ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΕ ΑΝΤΑΜΟΙΒΗ ΟΤΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΟΥΝ ΤΙΣ ΔΟΥΛΕΙΕΣ ΤΟΥΣ 

«Όταν η κόρη µου κάνει την δουλειά που έχει αναλάβει µόλις της το πω παίρνει 50 λεπτά. Γράφω τα χρήµατα που κερδίζει σε έναν πίνακα στο ψυγείο. Αν πρέπει να της το ζητήσω πολλές φορές, τότε της αφαιρώ 50 λεπτά. Όταν της ζητάω ή της υπενθυµµίζω να κάνει µια δουλειά, της υπενθυµίζω και το θέµα των χρηµάτων. Τα χρήµατα δεν ήταν η πρώτη µου επιλογή ως κίνητρο, αλλά µέχρι τώρα πιάνει. Βρείτε κάτι που αρέσει στο παιδί και φροντίστε ο µοναδικός τρόπος για να το αποκτήσει να περνάει µέσα από αυτές τις δουλειές. Η κόρη µου δεν παίρνει χαρτζιλίκι και αυτός είναι ο µοναδικός τρόπος να κερδίσει τα χρήµατα που χρειάζεται» - Ksmommy. 

«Και τα δύο παιδιά µου έχουν µια λίστα µε τις δουλειές που πρέπει να κάνουν την εβδοµάδα. Κάθε δουλειά κοστολογείται µε 1 ευρώ ή µε 50 λεπτά. Όταν ολοκληρώνουν µια δουλειά, σβήνεται από τη λίστα και στο τέλος της εβδοµάδας εισπράττουν το ποσό που συγκέντρωσαν. Διασκεδάζουν κερδίζοντας µε αυτό τον τρόπο χρήµατα. Έχουν, επίσης, την ευκαιρία να βγάλουν επιπλέον χρήµατα,  καθώς και «πρόστιµα» (αφαίρεση χρηµάτων όταν δεν τηρούν τους κανόνες)» - michellesamson 

«Η κόρη µου κερδίζει το δικαίωµα να δει ταινία τρία βράδια µέσα σε µία εβδοµάδα όταν κάνει τις δουλειές της χωρίς να της το υπενθυµίζουµε και χωρίς καβγάδες. Τα Σαββατοκύριακα έχει ελεύθερη την ηµέρα. Δεν της δίνουµε πολύ χρόνο µπροστά στην τηλεόραση ή σε ηλεκτρονικά παιχνίδια, για αυτό και οι βραδιές µε ταινίες είναι σηµαντικές για αυτή» - Dlw5ta6 

4) ΠΩΣ ΝΑ ΟΡΓΑΝΩΣΕΤΕ ΤΙΣ ΔΟΥΛΕΙΕΣ: ΘΕΜΑΤΑ ΜΝΗΜΗΣ 

«Όταν έχει κανείς παιδί ή έφηβο µε ΔΕΠ/ΔΕΠΥ τα πράγµατα είναι πολύ πιο δύσκολα, ανεξάρτητα από το αν θυµάται από µόνο του να τακτοποιεί τα πράγµατά του ή αν χρειάζεται συνεχώς να του το υπενθυµίζουν. Αν δείτε ότι το παιδί σας δεν έχει συµµαζέψει κάτι, πάρτε το και πηγαίνετέ το στο δωµάτιό του, ζητώντας του να το µαζέψει. Ναι, µπορεί αυτό να είναι περισσότερη δουλειά από το να το µαζέψετε απλώς εσείς, αλλά του δείχνει ότι είναι ευθύνη του και σταδιακά θα το βοηθήσει να βελτιώσει την συµπεριφορά του στο συµµάζεµα (αν και όχι τόσο γρήγορα όσο θα θέλατε). Έχει όµως αποτέλεσµα. Πριν το καταλάβετε, το παιδί σας θα τελειώσει το σχολείο και θα πιάσει δουλειά. Θέλετε να περνάτε το χρόνο που θα έχετε µαζί στο σπίτι τιµωρώντας το επειδή δεν µαζεύει τα πράγµατά του;» - Jillbb 

«Η πιο καλή λύση για να θυµάται ένα παιδί µε ΔΕΠ/ΔΕΠΥ τις δουλειές που πρέπει να κάνει, πράγµατα δηλαδή που εµείς κάνουµε αυτόµατα, αλλά εκείνο ξεχνάει να κάνει, είναι να τις γράψουµε σε µια λίστα και να την τοποθετήσουµε κάπου που θα την βλέπει εύκολα και συχνά. Ο 15χρονος γιος µου ξεχνάει τις δουλειές που πρέπει να κάνει κάθε µέρα πχ να στρώσει το κρεβάτι του, να πλύνει τα δόντια του, να κάνει ντουζ κοκ. Έτσι, έκανα µια λίστα µε αυτές τις δουλειές και τις κόλλησα στο ψυγείο. Όταν κάνει µια δουλειά, το σηµειώνει και παίρνει 10 πόντους. Υπάρχουν 12 πράγµατα που πρέπει να κάνει. Αν συγκεντρώνει 100 πόντους καθηµερινά για τουλάχιστον 8 από τις 10 µέρες, τη δέκατη µέρα παίρνει δώρο ένα βιβλίο. Μέχρι τώρα, το σύστηµα αυτό δουλεύει χωρίς να χρειάζεται να του υπενθυµίζω τίποτα. Αν και στην αρχή η απροθυµία του να κάνει τις δουλειές αυτές φαινόταν να είναι θέµα τεµπελιάς, κατάλαβα ότι ήταν θέµα διαφορετικού τρόπου λειτουργίας του εγκεφάλου του. Αν περιµένετε να αλλάξει αυτό το πράγµα, φοβάµαι ότι θα περιµένετε για πάντα» - dolphin70


Απόδοση του άρθρου Help for Messy ADHD Children: End the Chore Wars

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου