Οι εναλλακτικές πρακτικές λήψης σημειώσεων, όπως η δημιουργία νοητικών χαρτών/ σχεδιαγραμμάτων και σκίτσων ωθούν τα παιδιά να οργανώνουν τις σκέψεις τους οπτικά, ενισχύοντας την κατανόηση και τη διατήρηση στη μνήμη.
Σε αντίθεση με τη συμβατική λήψη σημειώσεων, η προτίμηση οπτικών, ερμηνευτικών μεθόδων επεξεργασίας των παρεχόμενων πληροφοριών βοηθά τα παιδιά να «εντοπίζουν συνδέσεις μεταξύ των στοιχείων και των θεμάτων» όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Nimah Gobir για το KQED.