Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2009

"Γιαγιά , παππού πες μου κάτι..."



Αύριο, Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2009, στις 10:00 οι γιαγιάδες και οι παππούδες του 12ου ΚΑΠΗ του Δήμου Θεσσαλονίκης, θα παρουσιάσουν παραμύθια, τραγούδια και παιχνίδια και θα ζωντανέψουν ιστορίες από τα παιδικά τους χρόνια με στόχο να μεταφέρουν στα παιδιά του σήμερα εικόνες μιας άλλης εποχής "μακρινής κι αγαπημένης, μα καθόλου ξεχασμένης...". Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά νηπιαγωγείου και Α', Β', Γ' Δημοτικού. Δυνατότητα συμμετοχής: 30 παιδιά.

Πρωτοβουλία της Nokia για τα άτομα με προβλήματα όρασης



Η φινλανδική εταιρία Nokia σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Tampere και τη Φινλανδική Ομοσπονδία για τα Άτομα με Προβλήματα Όρασης, δημιούργησε μια εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα, η οποία φέρνει στις φορητές συσκευές το σύστημα ανάγνωσης Braille. Η εφαρμογή χρησιμοποιεί ερεθίσματα αφής, επιτρέποντας έτσι την ανάγνωση μηνυμάτων sms, ακόμη και από άτομα με πλήρη τύφλωση. Ο Braille Reader διατίθεται δωρεάν απο τα Nokia Beta Labs και είναι συμβατός με συσκευές που έχουν Symbian S60 5ης γενιάς.
Μέχρι τώρα έχουν δημοσιευτεί ιδέες για κινητά που απευθύνονται σε άτομα με προβλήματα όρασης και δεν διαθέτουν οθόνη, αλλά τα πλήκτρα βρίσκονται σε διαφορετικές γωνίες κλίσης από το υπόλοιπο τηλέφωνο (δεν είναι σε ένα επίπεδο, Peter Lau) ή οι συσκευές αντί για πλήκτρα στη μία τους πλευρά έχουν πρόσοψη που φέρει τις λειτουργίες σε γραφή Braille (βλ εικόνα) κλπ

Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα στο Κ.Ε.Κ.Υ.Κ.ΑΜΕΑ Ηλείας

Το Κ.Ε.Κ.Υ.ΑΜΕΑ Νομού Ηλείας είναι ο ελληνικός φορέας υλοποίησης του πανευρωπαϊκού προγράμματος PH2, ενός πρωτοποριακού προγραμματος ένταξης- επανένταξης στην κοινωνία, ατόμων με αναπηρία, μέσα από δύο εργαστήρια: ψυχοδράματος και βιντεοθεραπείας. Η ομάδα αποτελείται από 10 άτομα και τα βιντεοσκοπημένα αποτελέσματα του προγράμματος καθώς και όλη η διαδικασία, θα προβληθούν και στα άλλα συμμετέχοντα κράτη. Υπεύθυνοι είναι ο κοινωνιολόγος Βασίλης Γιαννακόπουλος και η κοινωνική λειτουργός Ζωή Χαντζή, ενώ την ομάδα του Ψυχοδράματος και της βιντεοθεραπείας συντονίζει ο Αντώνης Παπαδόπουλος.

Λίγα λόγια για το Κ.Ε.Κ.Υ.ΑΜΕΑ Νομού Ηλείας: Το Κέντρο Εκπαίδευσης Κοινωνικής Υποστήριξης & Κατάρτισης Ατόμων με Αναπηρία Νομού Ηλείας αποσκοπεί στην πρώιμη διάγνωση, τη συμβουλευτική στήριξη, την ενημέρωση των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες και των οικογενειών τους, την παραπομπή σε εξειδικευμένες υπηρεσίες νοσηλείας και αποκατάστασης, την προεπαγγελματική και επαγγελματική κατάρτιση των Ατόμων με Αναπηρία, τη λειτουργική τους αποκατάσταση, την υποστήριξη για ένταξή τους στον κοινωνικό ιστό και τη συνεργασία με τις υπηρεσίες κοινωνική φροντίδας σε τοπικό επίπεδο για το συντονισμό της δράσης τους. Ένα από τα πέντε τμήματα του ΚΕΚΥΑΜΕΑ είναι το Τμήμα Κοινωνικής Και Ψυχολογικής Υποστήριξης και Φροντίδας και Λειτουργικής Αποκατάστασης, του οποίου βασικός στόχος αποτελεί και η κοινωική και ψυχολογική στήριξη των ατόμων με αναπηρία και η ανάπτυξη πολιτιστικών δραστηριοτήτων.

τι είναι το ψυχόδραμα
Στην Ελλάδα έμφαση δίνεται στην τεχνική που αναπτύχθηκε από τον Moreno τη δεκαετία 1920-1930, ο οποίος στήριξε τον τρόπο θεραπείας του στο αρχαίο ελληνικό θέατρο και στους σωκρατικούς διαλόγους με βάση τη γενική αρχή ότι το άτομο ενδιαφέρει περισσότερο από την ομάδα. Αυτό που συμβαίνει στο παρόν διερευνάται και εξηγείται τόσο σε επίπεδο ατόμου όσο και σε επίπεδο ομάδας και η διεργασία τςη ομάδας βοηθά το κάθε μέλος ξεχωριστά να αντιμετωπίσει πιο αποτελεσματικά τις προσωπικές του δυσκολίες. Οι θεραπείες μέσω του ψυχοδράματος εφαρμόζονται κυρίως από ψυχιάτρους, ψυχοθεραπευτές, ψυχολόγους, εκπαιδευτικούς και ειδικούς στη θεραπεία μέσω τέχνης, οι οποίοι εστιάζουν στον τρόπο με τον οποίο θα βοηθήσουν το άτομο ή αλλιώς τον πρωταγωνιστή της ιστορίας να αναζητήσει την προσωπική του αλήθεια, να αναπαραστήσει τα γεγονότα της ζωής του και να οδηγηθεί στην επίλυση προβλημάτων και δυσκολιών. Το ψυχόδραμα είναι το μέσο που χρησιμοποιεί ο ειδικός ως εναλλακτικό τρόπο να επιλυθεί μια κρίση, αξιοποιώντας ταυτόχρονα και την ομάδα. Η ομάδα μπορεί, και τις περισσότερες φορές παίρνει εναργά ρόλο στην εξέλιξη, παρεμβαίνοντας για να δημιουργηθεί μία αλληλεπίδραση η οποία θα βοηθήσει τον πρωταγωνιστή να οδηγηθεί στην επίλυση του προβλήματός του.
Τα βασικά στοιχεία που αξιοποιούνται σε όλες τις ομάδες που ασχολούνται με το ψυχόδραμα στην Ελλάδα είναι:
Η σκηνή στην οποία θα διαδραματιστεί η ιστορία και την οποία έχει επιμεληθεί ο ειδικός.
Ο πρωταγωνιστής της ιστορίας, ο οποίος φέρνει στην ομάδα (πάντα σε κυκλική διάταξη η ομάδα) ένα δικό του πραγματικό πρόβλημα προς ανάλυση.
Ο ειδικός στο ψυχόδραμα, ο οποίος σκηνοθετεί και καθοδηγεί τη δράση.
Οι δευτεραγωνιστές, στους οποίους ο ειδικός δίνει ρόλους να ενσαρκώσουν και παρεμβαίνουν ενεργητικά στην εξέλιξη της ιστορίας.
Το κοινό (τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας) που έχει ρόλο παρατηρητή αλλά στην ανάλυση της ιστορίας μπορεί να διατυπώσει παρατηρήσεις.
Σε όλες τις εφαρμογές ψυχοδράματος στην Ελλάδα οι κυριότερες πρακτικές μεθοδολογίας είναι: η προσωπική εμφάνιση- αναπαράσταση μίας κατάστασης, ενός προβλήματος, μιας πραγματικής ιστορίας από ένα μέλος της ομάδας- ο μονόλογος (το μέλος της ομάδας αναπαριστώντας την ιστορία που έχει επιλέξει, μονολογεί, χρωματίζοντας τη φωνή του, εκφράζοντας σκέψεις, πόθους, συναισθήματα)- η αντιστροφή ρόλων (το μέλος της ομάδας έχει τη δυνατότητα να παίξει ξανά τη σκηνή που μόλις διαδραματίστηκε, υποδυόμενος άλλους ρόλους με σκοπό να μπει στη θέση των άλλων προσώπων και να νιώσει τα συναισθήματά τους)- ο καθρέφτης (ένας δευτεραγωνιστής αντανακλά την εικόνα του πρωταγωνιστή, έτσι ώστε να βοηθήσει ο ίδιος να δει την εικόνα του και τι αυτή προκαλεί στους άλλους).

τα πλεονεκτήματα της μεθόδου αυτής είναι:
- μπορεί να συμμετέχει όποιος επιθυμεί
- ενισχύονται οι προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες των συμμετεχόντων
- οι συμμετέχοντες αποκτούν μεγαλύτερη ενσυναίσθηση
- οι συμμετέχοντες μπορούν να βρουν από μια ποικιλία μεθόδων αυτή που τους ταιριάζει καλύτερα
- οι συμμετέχοντες έχουν την ευκαιρία να αναλύσουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους
- το περιβάλλον είναι προστατευμένο
- δε χρειάζεται να έχει κάποιος ιδιαίτερες ικανότητες λεκτικής επικοινωνίας

ωστόσο, υπάρχουν και κάποια μειονεκτήματα στη χρήση, καθώς ενδέχεται:
- οι συμμετέχοντες να μπερδέψουν τους ρόλους τους
- ο ειδικός να χάσει το ρόλο του (μικρή εμπειρία, ανεπαρκής εκπαίδευση), να πάρει το ρόλο του πρωταγωνιστή ή του κοινού
- οι συμμετέχοντες να υποκριθούν, να αισθανθούν μεγάλη πίεση ή ένταση και να μην το εκφράσουν στην ομάδα
- η έκβαση της ιστορίας να έχει αρνητική εξέλιξη για τον πρωταγωνιστή, οι συμμετέχοντες να είναι κριτικοί
- να υπάρξει μεταβίβαση ή προβολή, στοιχεία που θα διαταράξουν τη συνοχή της ομάδας
επίσης,
- δεν υπάρχουν πάντα οι κατάλληλες υποδομές και οι κατάλληλοι χώροι για να υλοποιηθεί ένα εργαστήρι ψυχοδράματος
- απώλειες μελών της ομάδας μπορεί να οδηγήσουν μέχρ και στη διακοπή

τα παραπάνω στοιχεία έχουν παρθεί από την ανάρτηση των Βασίλη Γιαννακόπουλου και Ζωής Χαντζη στο δικτυακό τόπο του Ομίλου UNESCO Ιστορίας Τέχνης και Θεάτρου

ενδιαφέρον παρουσιάζει το βίντεο που καταγράφει την εφαρμογή της μεθόδου από τον ίδιο τον Moreno

Ημερίδες στην Αθήνα


Αύριο, Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2009, στο Κέντρο Νεότητας Χαλανδρίου, ο Σύλλογος Γονέων για την Αυτόνομη Διαβίωση Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες "Το Πέταγμα" και η Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρία "TACT HELLAS" διοργανώνουν ημερίδα με τίτλο: ¨Βήματα προς την Πραγματική Ένταξη". Η είσοδος στην εκδήλωση είναι ελεύθερη και διαρκεί από τις 17:00 μέχρι τις 20:30. Περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής στο τηλέφωνο 2109016677 (9:00- 15:00). Το φυλλάδιο της ημερίδας μπορείτε να το δείτε εδώ
Να σας υπενθυμίσουμε ότι την Τετάρτη, 4 Νοεμβρίου 2009 θα πραγματοποιηθεί η ημερίδα "Υποστηριζόμενη εργασία για όλους" (βλ ανάρτηση "εκδηλώσεις κ.α." )

IX International Congress Autism- Europe: A Future for Autism


Η διεθνής οργάνωση Autism- Europe aisbl που έχει ως κύριο στόχο την αναβάθμιση των δικαιωμάτων της ποιότητας ζωής των ατόμων με αυτισμό και των οικογενειών τους, διοργανώνει το 9ο Διεθνές Συνέδριο με θέμα: A Future for Autism που θα πραγματοποιηθεί 8-10 Οκτωβρίου 2010 στην Κατάνη (Σικελία).
Η προθεσμία για την ηλεκτρονική υποβολή εργασίων είναι η 31η Ιανουαρίου 2010. Πληροφορίες σχετικά με τις θεματικές ενότητες, την επιστημονική επιτροπή, τον τρόπο συμμετοχής κ.α. μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του συνεδρίου.

Σε απόγνωση οι γονείς αυτιστικών παιδιών



"Η σχολική χρονιά έχει αρχίσει και ο Διονύσης μου είναι ακόμη στο σπίτι. Περιμένουμε πότε να προσληφθούν καθηγητές για να μπορέσει το παιδί να πάει σχολείο", λέει στο "Ζω" η Χαρούλα Παπαδάτου, μητέρα παιδιού 14 ετών με προβλήματα αυτισμού. "Το παιδί έχει αναστατωθεί και έχει βγει εκτός προγράμματος. Βλέπει το μεγάλο αδερφάκι του και τους φίλους του που πηγαίνουν στο σχολείο και με ρωτάει συνεχώς γιατί αυτός μένει σπίτι".

"Ως μητέρα νιώθω ανασφάλεια γιατί φέτος το παιδί μου, αντί να πηγαίνει στο σχολείο, μένει στο σπίτι απομονωμένο από τους συνομηλίκους του.Κάθομαι όλη τη μέρα μαζί του, αλλά αυτό δεν βοηθάει καθόλου την κατάστασή του. Δεν απασχολείται δημιουργικά. Ευτυχώς έχω συνταξιοδοτηθεί, γιατί αν εργαζόμουν δεν θα μπορούσα να κάνω αλλιώς από το να παρατήσω τη δουλειά μου", αναφέρει η Αθανασία Τσομετζίδου, μια από τους δεκάδες γονείς που αντιμετωπίζει το πρόβλημα της έλλειψης καθηγητών στις δομές της ειδικής αγωγής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Σύμφωνα με την Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Αυτιστικών Ατόμων στην Θεσσαλονίκη, δεκάδες παιδιά με προβλήματα αυτισμού σε όλη την Ελλάδα παραμένουν στο σπίτι αντί να βρίσκονται στο σχολείο, λόγω της έλλειψης προσωπικού στις μονάδες ειδικής αγωγής, οι οποίες προβλέπεται να στελεχώνονται κυρίως από αναπληρωτές καθηγητές και ωρομίσθιους."

"Ποτέ δεν αρχίζει η σχολική χρονιά την ίδια ημερομηνία για όλα τα παιδιά. Λες και τα δικά μας παιδιά είναι παιδιά ενός κατώτερου Θεού.Ζητάμε τα ειδικά σχολεία να στελεχώνονται από μόνιμο εξειδικευμένο προσωπικό. Ακόμη και οι διευθυντές των σχολείων με τους οποίους είμαστε σε επαφή έχουν δηλώσει τα κενά τους από τον Ιούνιο" λέει στο "Ζω" η Φωτεινή Ζαφειροπούλου που είναι πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Προστασίας Αυτιστικών ατόμων στο παράρτημα της Θεσσαλονίκης.

Το "Ζω" επικοινώνησε με τους υπεύθυνους στις αρμόδιες υπηρεσίες οι οποίοι επιβεβαίωσαν το πρόβλημα. "Έχουμε κάνει πολλά βήματα στην ειδική αγωγή, πιθανόν όμως να υπάρχουν ακόμη κάποιες δυσκολίες που προκύπτουν. Ήδη καλούνται οι καθηγητές να βρεθούν στις θέσεις τους", λέει στο "Ζω" ο περιφερειακός διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας Γεώργιος Καρατάσιος. "Περιμένουμε τον καθορισμό των ωρών από το Υπουργείο Παιδείας για να αρχίσουν οι καθηγητές να εργάζονται στα σχολεία. Τις επόμενες ημέρες πιστεύουμε οτι το πρόβλημα θα έχει λυθεί", λέει ο Θεόδουλος Ταπανίδης, διεθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης.


Το κέντρο ημέρας.

Επιμόρφωση και δημιουργική απασχόληση

" Η Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Αυτιστικών Ατόμων είναι σύλλογος που αποτελείται από γονείς ατόμων με αυτισμό. Είμαστε κοινωνικοσυνδικαλιστικό σωματείο και εργαζόμαστε για τα δικαιώματα αυτιστικών ατόμων. Σκοπός μας είναι να δημιουργήσουμε δίκτυο υπηρεσιών για τα άτομα με αυτισμό, αλλά και να συμβάλουμε στην ορθή ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της κοινωνίας για τις ιδιαιτερότητες και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους τα αυτιστικά άτομα", λέει στο "Ζω" η Φωτεινή Ζαφειροπούλου.

Το Κέντρο Ημέρας της Ελληνικής Εταιρείας Προστασίας Αυτιστικών Ατόμων λειτουργεί από Δευτέρα έως Πέμπτη από τις 17:00 μέχρι τις 21:00 και περιλαμβάνει πλούσιο πρόγραμμα δημιουργικής απασχόλησης, στελεχωμένο από ειδικούς εκπαιδευτικούς και εθελοντές. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε αυτιστικά άτομα παιδικής, εφηβικής ηλικίας, καθώς και σε ενηλίκους. "Έχουμε διαμορφώσει χώρους για παιδαγωγικό- μαθησιακό πρόγραμμα, πρόγραμμα κοινωνικών δεξιοτήτων, υποστήριξη σχολικής απόδοσης και υποστήριξης γονέων, εργαστήρι μουσικής και εικαστικών, γυμναστήριο κα. Διοργανώνουμε επίσης σεμινάρια και διαλέξεις για τους γονείς και όσους άλλους ενδιαφέρονται, αλλά και εξόδους και εκδρομές", προσθέτει η κ. Ζαφειροπούλου.


ΖΩ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Τα ΝΕΑ Σαββατοκύριακο 31 Οκτωβρίου -1 Νοεμβρίου 2009.

μια περιοδεία για το σύνδρομο Down...



Αξίζει να αναφερθούμε σε μια πρωτοβουλία νέων, που φέρουν το διακριτικό τίτλο "ΑΜΦΙΝΟΜΗ". Ποιοι είναι όμως; Ας τους αφήσουμε να συστηθούν μόνοι τους, όπως ακριβώς κάνουν στην ιστοσελίδα τους :


"Η αγάπη και το ενδιαφέρον μας για τα παιδιά με Σύνδρομο Down μας έκαναν να οργανώσουμε μια περιοδεία στην Ελλάδα ώστε να έρθουμε κοντά σε οικογένειες και κάθε ενδιαφερόμενο, ενώ παράλληλα η κοινωνία μας να έρθει κοντά στο Σύνδρομο Down.

Γονείς, παιδιά και κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να παραβρεθεί ελέυθερα στις συναντήσεις μας που θα γίνουν σε περισσότερους από δέκα Δήμους στην Ελλάδα με πρωτεύοντα σκοπό να έρθουμε κοντά ο καθένας μας, δίνοντας την δυνατότητα να μίλήσουμε όλοι και να συζητήσουμε την κάθε περίπτωσή μας σε ένα ομαδικό πλαίσιο.

Θέλουμε να λάβουμε μέρος στην καθημερινότητα των οικογενειών, στις ευχάριστες και δύσκολες στιγμές, να ασκούμε και να δυναμώσουμε μια φωνή προς κάθε κατεύθυνση. Έχουμε μαζί μας επιστήμονες, όπως και ανθρώπους με εμπειρία, πρώτα θα ακούσουμε και θα συζητήσουμε, θα δείξουμε και θα αναλύσουμε περιπτώσεις παιδιών με Σύνδρομο Down από τη γέννησή τους έως τις μεγάλες ηλικίες, θα προσφέρουμε κάθε είδους ενημερωτικό και πληροφοριακό υλικό.

Γονείς, εκπαιδευτικοί, φοιτητές, επιστήμονες, εθελοντές, φορείς, σύλλογοι, οργανισμοί και κάθε ενδιαφερόμενος ακολουθήστε μας στην προσπάθεια αυτή..."