Τρίτη 4 Μαΐου 2021

7 τρόποι για να βοηθήσετε τα παιδιά με δυσκολίες συγκέντρωσης να αντιμετωπίσουν τον «πυρετό της Άνοιξης».

Έφτασε η άνοιξη και τα παιδιά με δυσκολίες συγκέντρωσης αντιμετωπίζουν ακόμα μεγαλύτερες προκλήσεις και αφαιρούνται πιο εύκολα. Ωστόσο, το σχολείο δεν έχει τελειώσει και το παιδί σας πρέπει να συνεχίσει να κρατάει το πρόγραμμά του και να ολοκληρώνει τις υποχρεώσεις του.

Δείτε πώς μπορείτε να το βοηθήσετε:

1) Να δίνετε το καλό παράδειγμα: Καθώς ο καιρός βελτιώνεται και αρχίζει η ζέστη, το παιδί μπορεί να μην θέλει να ολοκληρώνει τις δουλειές/υποχρεώσεις που έχει στο σπίτι ή για το σχολείο. Μπορεί και εσείς οι ίδιοι να μπαίνετε στον πειρασμό να μην κάνετε κάποια πράγματα. Κάντε μια συμφωνία με το παιδί σας: Μόλις τελειώσετε και οι δύο τις δουλειές σας και τις υποχρεώσεις σας, θα κάνετε μαζί κάτι διασκεδαστικό έξω. Και μετά βάλτε όλα όσα πρέπει να γίνουν σε σειρά προτεραιότητας. Το παιδί σας δεν θα είναι σε θέση αυτόματα να «οχυρωθεί» απέναντι σε όλα τα διασπαστικά ερεθίσματα, ιδίως αν αυτό που λαχταράει και σκέφτεται συνέχεια είναι να βγει έξω για να κάνει διασκεδαστικά πράγματα. Αλλά αν βλέπει εσάς να αντιστέκεστε στους πειρασμούς και να μένετε συγκεντρωμένοι σε αυτό που κάνετε, είναι πιο πιθανό να προσπαθήσει να ακολουθήσει το παράδειγμά σας.

2) Συζητήστε κανόνες και προσδοκίες: Οι κανόνες και οι προσδοκίες είναι ιδιαίτερα σημαντικοί για τα παιδιά με προβλήματα συγκέντρωσης. Αλλά το παιδί σας μπορεί να τα ξεχνάει όλα αυτά, εξαιτίας των πασχαλινών σχολικών διακοπών, των προπονήσεών του και άλλων αλλαγών. Υπενθυμίστε του τι περιμένετε από αυτό – και τι μπορεί και εκείνο να περιμένει από εσάς. Μπορείτε να τα γράψετε σε ένα χαρτί και να το κολλήσετε σε κάποιο κεντρικό σημείο στο σπίτι. Όταν τελειώνει τις υποχρεώσεις του, μπορεί να βγαίνει έξω από το σπίτι για παιχνίδι. Μόλις τελειώσει 30 λεπτά σχολικής μελέτης, μπορεί να δει τηλεόραση. Με το να είστε ξεκάθαροι για αυτού του είδους τις προσδοκίες μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί να παραμείνει συγκεντρωμένο σε αυτό που κάνει, ολοκληρώνοντάς το.

3) Ακολουθείτε τις ρουτίνες: Την Άνοιξη το πρόγραμμα της φύσης αλλάζει. Αλλά το γεγονός ότι αρχίζει να σκοτεινιάζει αργότερα, δεν σημαίνει ότι πρέπει να αλλάξει και το πρόγραμμα της οικογένειάς σας. Είναι σημαντικό – ιδίως για τα παιδιά με δυσκολίες συγκέντρωσης- να ακολουθείτε σταθερά την καθημερινή σας ρουτίνα. Ίσως το παιδί σας να θέλει να μείνει ξύπνιο μέχρι αργά ή να συνεχίσει το παιχνίδι του μετά το δείπνο. Αντισταθείτε στον πειρασμό να αγνοήσετε την καθημερινή ρουτίνα. Ακόμα και στις πασχαλινές διακοπές σημαντικές ρουτίνες (όπως η ώρα ύπνου) θα πρέπει να λαμβάνουν χώρα την ίδια περίπου ώρα. Κάντε μια λίστα με τις ρουτίνες που είναι σημαντικές και μη διαπραγματεύσιμες και μην επιτρέπετε αποκλίσεις σε αυτές.

4) Χρησιμοποιείτε μνημονικά βοηθήματα: Εφαρμογές στο κινητό, λίστες με τις υποχρεώσεις, ακόμα και χρονόμετρα κουζίνας μπορούν να βοηθήσουν το παιδί σας να μένει συγκεντρωμένο σε αυτό που πρέπει να κάνει. Αυτά τα βοηθήματα/εργαλεία μπορεί επίσης να το βοηθούν να καταλαβαίνει πότε θα μπορεί να κάνει τα πράγματα που επιθυμεί τώρα που ο καιρός είναι καλύτερος.

5) Ενθαρρύνετε την σωματική άσκηση: Υπάρχει ένα μεγάλο όφελος όταν ο καιρός είναι καλύτερος: τα παιδιά μπορούν να εκτονώνουν περισσότερη ενέργεια με δραστηριότητες σε εξωτερικό χώρο. Έρευνες δείχνουν ότι η σωματική άσκηση μπορεί πραγματικά να βοηθήσει τα παιδιά να μείνουν συγκεντρωμένα. Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να πάνε για τρέξιμο, να κάνουν ποδήλατο ή να παίξουν έξω. Γράψτε τα σε ένα άθλημα. Και αν η ενασχόληση με το άθλημα συνεπάγεται μικρές αλλαγές στην καθημερινή σας ρουτίνα, μην διστάσετε να την προσαρμόσετε στα νέα δεδομένα. Απλά φροντίστε και πάλι οι προσδοκίες σας να είναι ξεκάθαρες.

6) Κρατήστε το σχολείο «ψηλά» στο μυαλό των παιδιών: Σε πολλά παιδιά το σχολείο φαίνεται λιγότερο σημαντικό την Άνοιξη. Άλλωστε, για να είμαστε ειλικρινείς τι θα θέλατε να κάνετε αν ήσασταν παιδί; Ασκήσεις μαθηματικών ή μια απόδραση στη φύση; Να υπενθυμίζετε συχνά στο παιδί σας ότι μολονότι είναι ωραία έξω, έχει ακόμα σχολείο και αυτό θα πρέπει να είναι η προτεραιότητά του. Η μάθηση δεν χρειάζεται να σταματάει κατά τη διάρκεια των σχολικών διακοπών. Κάντε τις εξωτερικές δραστηριότητές σας επιμορφωτικές. Εξερευνήστε τη φύση. Επισκεφτείτε ιστορικούς χώρους. Βοηθήστε το παιδί σας να «μετράει» τις μέρες των διακοπών που περνάει έτσι ώστε να μην εκπλαγεί όταν έρθει η ώρα να γυρίσει στο σχολείο.

7) Αφήστε χώρο για μερικές εξαιρέσεις : Αν αφήνετε πότε- πότε χώρο για μερικές μικρές εξαιρέσεις, θα δείτε πραγματική ευγνωμοσύνη από τα παιδιά σας και διάθεση να συνεργαστούν. Αφήστε το παιδί να κάνει τις ασκήσεις του για το σχολείο έξω από το σπίτι. Ή να μείνει μισή ώρα παραπάνω ξύπνιο το βράδυ στις πασχαλινές διακοπές. Αν αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να του δώσετε μια επιπλέον υπενθύμιση όταν είναι να μπει μέσα και να ετοιμαστεί για ύπνο, μην ανησυχείτε. Μικροί συμβιβασμοί πότε-πότε δεν επηρεάζουν αρνητικά την συνολική ικανότητα συγκέντρωσής του. Απλά μπορούν να του δώσουν ένα επιπλέον κίνητρο για να κάνει τα πράγματα που πρέπει να κάνει.


Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Τσιάκαλος Γιώργος: Η Αντιρατσιστική Εκπαίδευση στην Πράξη

Η τοποθέτηση του Γιώργου Τσιάκαλου στη διαδικτυακή ημερίδα του Δημοτικού Συμβούλιο Νεολαίας του Δήμου Λαρισαίων για την Αντιρατσιστική Εκπαίδευση.

Στόχος της δράσης η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των επαγγελματιών εκπαίδευσης σχετικά με το φαινόμενο των διακρίσεων στο σχολικό χώρο, και η κατάρτισή τους με πρακτικές γνώσεις σχετικά με τη καταπολέμησή του. Η Ημερίδα έγινε την Κυριακή 18 Απριλίου. Διακεκριμένοι ακαδημαϊκοί μίλησαν για θέματα αντιρατσιστικής και αντισεξιστικής εκπαίδευσης, και κοινωνικού αποκλεισμού.

Lockdown: Οι πληγές σε παιδιά και εφήβους

«Ζούμε ξανά και ξανά την ίδια ημέρα. Η καθημερινότητά μας είναι “θολή”, πότε θα τελειώσει αυτό;» (Ελπίδα, 17 ετών). «Πονούν τα μάτια μου, το κεφάλι μου, και έχω ξεχάσει πώς ήταν με τους φίλους μου… Μου λείπουν πολύ, φοβάμαι όμως να τους ξαναδώ από κοντά. Μπορώ να τους ξανακερδίσω;» (Δήμητρα, 15 ετών). «Τελικά, προτιμώ να μη γυρίσω φέτος στο σχολείο. Βαριέμαι λίγο, φοβάμαι και τα διαγωνίσματα. Του χρόνου ίσως. Βλέπουμε…» (Παύλος, 16 ετών). Πρόκειται για μαρτυρίες που περιλαμβάνονται σε ποιοτική έρευνα, η οποία διενεργείται στο πλαίσιο του προγράμματος «Παιδιά και έφηβοι στις ημέρες COVID-19» του υπουργείου Υγείας (Διεύθυνση Ψυχικής Υγείας).

Παρβάνα Αμίρι: Μια δεκαεπτάχρονη πρόσφυγας η φωνή των καταπιεσμένων

«Δεν ήρθαμε στην Ευρώπη για τα χρήματα ούτε για να γίνουμε Ευρωπαίοι πολίτες. Ήρθαμε μονάχα για να αναπνεύσουμε έστω μία μέρα γαλήνια»

Ο αγώνας της για επιβίωση είναι και αγώνας για να κατοχυρωθούν ανθρώπινα δικαιώματα. Με την κάθε λέξη που γράφει προσπαθεί να δώσει φωνή στους ευάλωτους και τους καταπιεσμένους αυτού του κόσμου. Μέρα με τη μέρα προσπαθεί να ισοπεδώσει τον κοινωνικό αποκλεισμό, την αδικία, τον ρατσισμό. Να γίνει το όχημα για μια ισότιμη πρόσβαση των προσφυγόπουλων στην εκπαίδευση. Και να αναπνεύσει επιτέλους γαλήνια. Το όνομά της είναι Παρβάνα. Είναι δεκαεπτάχρονη πρόσφυγας.

Ευρωπαϊκό πρόγραμμα με τη συμμετοχή του Ινστιτούτο Μελετών και Ερευνών Γενικής και Ειδικής Εκπαίδευσης

Το ευρωπαϊκό έργο I_AM: Inclusive education using Animation and Multimedia (Συμπεριληπτική εκπαίδευση με χρήση animation και πολυμέσων) στα πλαίσια του Erasmus+, στοχεύει στην υποστήριξη της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρίες (SEND) μέσω μιας καινοτόμου προσωποκεντρικής, διεπιστημονικής και βασισμένης στην τέχνη προσέγγισης, που υλοποιείται στην Ελλάδα, Κύπρο, Ουγγαρία και Πολωνία.

Συνέδριο: Εκπαιδευτικοί & Εκπαίδευση STE(A)M - STE(A)M educators & educatio

Το Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού Δυτικής Ελλάδας (ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Δ.Ε.) ΠΕΚΕΣ Στερεάς Ελλάδας, το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων "Διόφαντος" (Ι.Τ.Υ.Ε.) και το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο ΕΑΠ - Hellenic Open University – ερευνητική ομάδα #DAISSy συνδιοργανώνουν το διάστημα 07-09 Μαΐου 2021 Πανελλήνιο και Διεθνές Συνέδριο με θέμα:
Εκπαιδευτικοί & Εκπαίδευση STE(A)M - STE(A)M educators & education STEAMonEdu

Πανελλαδικές εξετάσεις: Τα SOS για τους φετινούς υποψήφιους

Στην τελική ευθεία για την προετοιμασία τους στις πανελλαδικές εξετάσεις έχουν εισέλθει οι φετινοί υποψήφιοι οι οποίοι προετοιμάζονται κάτω από αντίξοες συνθήκες.

Η πανδημία του κοροναϊού άφησε μακριά από τα θρανία χιλιάδες υποψηφίους καθώς ήταν υποχρεωμένοι να παρακολουθούν τα μαθήματα μέσω υπολογιστή για μήνες, με ότι αυτό συνεπάγεται.

Ωστόσο, αυτό δεν είναι το μοναδικό «αγκάθι» για τους υποψηφίους καθώς τη φετινή χρονιά θα βρουν μπροστά τους δύο σημαντικές αλλαγές.

4ο Διεθνές συνέδριο: «Γραμματισμός και σύγχρονη κοινωνία-Μετατοπίσεις στην ψηφιακή μάθηση»

Το 4ο Διεθνές Συνέδριο Γραμματισμός και Σύγχρονη Κοινωνία: Μετατοπίσεις στην Ψηφιακή Μάθηση εστιάζει στον μετασχηματισμό της μάθησης, πράξης και επικοινωνίας, που χαρακτηρίζει τις σύγχρονες κοινωνίες και εντατικοποιήθηκε κατά τους τελευταίους μήνες, λόγω και της ραγδαίας εξάπλωσης της νόσου του κορωνοϊού COVID-19. Η πανδημία επέτεινε την αξιοποίηση νέων μορφών, πρακτικών και χώρων γραμματισμών, αλλά και την υβριδοποίηση παραδοσιακών και νέων γραμματισμών.

Πανεπιστήμια: «Aνοίγουν» τα ΑΕΙ για να πάρουν πτυχίο οι τελειόφοιτοι φοιτητές

Την λειτουργία των πανεπιστημίων, μόνο για τους τελειόφοιτους φοιτητές, προκειμένου να ολοκληρώσουν τις πτυχιακές εργασίες τους, σχεδιάζει το υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με τα ΑΕΙ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι υπόλοιποι φοιτητές θα επιστρέψουν στα αμφιθέατρα με τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά.

Μια πρωτοποριακή «πράσινη» βιβλιοθήκη STEM δημιουργεί το ΠΛΑΙΣΙΟ στο 52ο ΓΕΛ Αθηνών

Η σημασία των νέων τεχνολογιών υπογραμμίστηκε ιδιαίτερα τον τελευταίο χρόνο. Με τη νέα πραγματικότητα που δημιουργήθηκε λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, η χρήση της τεχνολογίας κρίθηκε επιτακτική τόσο για την απρόσκοπτη συνέχιση της εργασίας μας, όσο και των καθημερινών μας υποχρεώσεων. Η εκπαίδευση, μάλιστα, ήταν από τους κλάδους που χρειάστηκε να προσαρμοστούν γρήγορα στις νέες καταστάσεις, με την τηλεκπαίδευση να γίνεται ο «κανόνας» για εκατομμύρια μαθητές παγκοσμίως.