Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2009

Αναγνώστες εν δράσει...


Σήμερα κυκλοφορεί το πρώτο από τα 10 διαδραστικά βιβλία (γραμμένα από διαφορετικούς συγγραφείς) που απευθύνονται σε παιδιά από 8 ετών και σε εφήβους. Πρόκειται για το "Λαβύρινθο των σκελετών" της σειράς "Τα 39 στοιχεία" (εκδόσεις Άγκυρα), της πρώτης σειράς που επιζητά την ενεργή συμμετοχή των αναγνωστών και τους προσκαλεί σε ένα πρωτότυπο διαγωνισμό με βραβεία και χρηματικά έπαθλα. Η σειρά προβλέπεται να ολοκληρωθεί με την κυκλοφορία του τελευταίου βιβλίου το 2011, οπότε και θα προβληθεί η ομότιτλη ταινία σε σκηνοθεσία του Στίβεν Σπίλμπεργκ.

Περί τίνος πρόκειται όμως;
Ο 11χρονος Νταν Κέιχιλ και η 14χρονη αδερφή του, Έιμι, μπαίνουν από μικροί στα βάσανα, όταν οι γονείς τους πεθαίνουν σε μια πυρκαγιά. Όταν και η γιαγιά τους εγκαταλείπει τα εγκόσμια, μαθαίνουν από το μήνυμα που τους αφήνει ότι ανήκουν στην πιο ισχυρή οικογένεια της Γης, μια οικογένεια με τέσσερα παρακλάδια εγκατεστημένα κυρίως στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη. Μέλη της υπήρξαν κάποια από τα σπουδαιότερα πρόσωπα στην ιστορία της ανθρωπότητας, έστω και αν είχαν διαφορετικό επώνυμο.
Στη διαθήκη της, η γιαγιά αφήνει στους απογόνους της το δικαίωμα να επιλέξουν ανάμεσα σε ένα εκατομμύριο δολάρια ο καθένας ή να αποδεχτούν την πρόκληση και να ριχτούν στην αναζήτηση 39 στοιχείων που θα τους αποκαλύψουν το μυστικό της παγκόσμιας δύναμης και κυριαρχίας. Οι μικροί ήρωες δέχονται την πρόκληση και η περιπέτεια αρχίζει...
Όμως και οι υπόλοιποι συγγενείς δεν περιμένουν με σταυρωμένα τα χέρια. Έτσι, δημιουργούνται αντίπαλες ομάδες που συναγωνίζονται η μία την άλλη στην αναζήτηση των στοιχείων σε ολόκληρο τον κόσμο.
Η πρωτοτυπία της σειράς βασίζεται στην ιδέα ότι και το νεανικό αναγνωστικό κοινό μπορεί να συμμετάσχει στην επίλυση των 39 γρίφων μέσα από τις σελίδες των βιβλίων, αλλά και μέσω ίντερνετ.
Οι διαγωνιζόμενοι θα πρέπει να συγκεντρώσουν αποδεικτικά στοιχεία, να λάβουν μέρος στις αποστολές, να απαντήσουν σε ερωτήσεις. Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία, οι νικητές θα κερδίσουν χρηματικά βραβεία από 50 έως 700 ευρώ, ενώ οι επόμενοι 38 πρώτοι σκόρερ θα κερδίσουν μια πλήρη σειρά με "Τα κλασικά της Άγκυρας".


Βέβαια, δεν είναι η πρώτη φορά που εκδίδεται βιβλίο παιδικό που να βάζει κάποιο γρίφο στους αναγνώστες του. "Το σεντούκι με τις πέντε κλειδαριές" του μοναδικού Ευγένιου Τριβιζα προκαλούσε τον αναγνώστη σε ένα "κυνήγι θησαυρού":
"Αγαπητέ αναγνώστη,
Οι σελίδες του βιβλίου που διαβάζεις κρύβουν πολλά αινίγματα, γρίφους και μυστικά, κι ανάμεσα σ' αυτά οδηγίες και υποδείξεις για να βρεις το μέρος που σε περιμένει ένας θησαυρός παραμυθένιος και μοναδικός. Ένα κόσμημα που φιλοτέχνησε η "Χρυσοθήκη Ζολώτα", δηλαδή ένα μπουζούκι από καθαρό χρυσάφι 22 καρατίων και καθαρό ασήμι, σκαλισμένο με παραδοσιακή τεχνική και πλουμισμένο με πολύτιμα σμαράγδια, ρουμπίνια και διαμάντια.
Διάβασε το βιβλίο προσεκτικά. Έχε τα μάτια σου τέσσερα, ή μάλλον πέντε, συγκέντρωσε μεθοδικά ένα ένα τα στοιχεία που θα οδηγήσουν κάποια μέρα τα βήματά σου στο μυστικό εκείνο μέρος.
Αν δεν απογοητευτείς, αν δεν γελάσεις, δεν παραπλανηθείς, αν δεν μπερδευτείς, αν δεν αφήσεις τίποτα να περάσει απαρατήρητο, τότε σου αξίζει να βρεις το θησαυρό..."

Γνωρίζετε τελικά τι απέγινε αυτό το κηνύγι του θησαυρού; Από το 1993 (ημερομηνία έκδοσης του δικού μας αντίτυπου) μέχρι σήμερα, 2009, έχει ασχοληθεί κάποιος αναγνώστης με το γρίφο; Έχει κατορθώσει κάποιος να ξεκινήσει από το "ΜΑΝΔΥΑΣ ΤΟΥ ΠΟΣΕΙΔΩΝΑ" που αποτελεί τον πρώτο γρίφο, να φτάσει μέχρι το"ΝΟΖ ΔΕ ΡΙ ΡΟΖ ΦΕΥ" και να βρει το κρυμμένο μπουζούκι;


Δύο διαφορετικές εποχές, διαφορετικά βιβλία και η αγάπη για το παιδικό βιβλίο και τον αναγνώστη του: Το ένα αγαπήθηκε πολύ. Το άλλο αύριο θα ξεκινήσει το ταξίδι του. Καλή επιτυχία στους νεαρούς ερευνητές!!!


Γενικά για το παιδικό βιβλίο, αξίζει να σημειωθεί πως από έρευνα που πραγματοποιήθηκε προέκυψε το συμπέρασμα ότι οι εκδόσεις των παιδικών βιβλίών σε σχέση με το 2007 έχουν αυξηθεί κατά 16%. Με βάση με την προέλευση, το 67,6% των βιβλίων φέρει ξένες υπογραφές, και με βάση με το κοινό, 55,5% των βιβλίων απευθύνονται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.
Όσον αφορά τη θεματολογία τους, το μερίδιο των παιδικών βιβλίων δραστηριοτήτων ήταν 17%, ενώ χαμηλότερο ήταν αυτό των λογοτεχνικών έργων για παιδιά κι εφήβους (15,8%). Αύξηση παρουσιάζουν τα βιβλία γνώσεων για μικρούς αναγνώστες, που έφτασαν τους 197 νέους τίτλους. Γενικά, κατά την τελευταία πενταετία, η παραγωγή παιδικού βιβλίου αυξήθηκε κατά 40% (τα στοιχεία είναι από δημοσίευμα της εφημερίδας "Η Καθημερινή").




Αντιγραφή από τον πίνακα και μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες


Η αντιγραφή από τον πίνακα των καθηκόντων για την επόμενη μέρα είναι πολύ δύσκολη υπόθεση για τους μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες.
Το παιδί συνήθως δεν προλαβαίνει να τα γράψει όλα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να λύσει την άσκηση. Επίσης, παρατηρούνται παραλείψεις ολόκληρων σειρών, λέξεων, συλλαβών, γραμμάτων και σημαντικά λάθη σε ορθογραφία, καταλήξεις, χρόνους και αριθμούς. Το αποτέλεσμα της τεράστιας προσπάθειας του μαθητή είναι συνήθως μια ακατάληπτη παράθεση λέξεων, με μισά νοήματα, γραμμένα με δυσνόητο γραφικό χαρακτήρα, που δεν επιτρέπουν σε μαθητή και γονέα να καταλάβουν τι ακριβώς πρέπει να γίνει.
Η αδυναμία γρήγορης και σωστής αντιγραφής από τον πίνακα δεν οφείλεται σε αδιαφορία ή τεμπελιά του μαθητή, αλλά σε συγκεκριμένες, επιστημονικά αποδεδειγμένες αδυναμίες των παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες.
Όπου και αν οφείλεται ωστόσο, το αποτέλεσμα είναι το ίδιο : ο μαθητής δεν ξέρει ποιές ασκήσεις έχει στο σπίτι και έρχεται είτε άγραφος, είτε έχοντας κάνει μόνο όσα πρόλαβε.
να αντιγράψει.
Αν και το θέμα είναι ιδιαίτερα σύνθετο, υπάρχουν μερικοί απλοί κανόνες που μπορεί να ακολουθήσει ένας δάσκαλος στην τάξη για να βοηθήσει τον μαθητή με Μαθησιακές Δυσκολίες :
Είναι προτιμότερο το παιδί να παίρνει τις σημειώσεις του δασκάλου σε φωτοτυπία
και να μην τις αντιγράφει από τον πίνακα. Αν αυτό δεν γίνεται, μπορεί να βγάζει φωτοτυπία τις σημειώσεις άλλου μαθητή με ευχέρεια στην αντιγραφή από τον πίνακα και με κατανοητό γραφικό χαρακτήρα. Καλό είναι, προκειμένου να μην "στιγματιστεί" κάποιος μαθητής, ο δάσκαλος να ορίζει κάθε εβδομάδα διαφορετικό μαθητή υπεύθυνο για τις σημειώσεις, ο οποίος θα αντιγράφει από τον πίνακα και κατόπιν θα τις μοιράζει στους υπόλοιπους.

Αν ωστόσο, δεν είναι εφικτή κάποια από τις παρακάτω λύσεις και ο μαθητής πρέπει να αντιγράφει από τον πίνακα :

  • Χρησιμοποιείτε μαρκαδόρους/ κιμωλίες διαφορετικού χρώματος για κάθε σειρά, αν υπάρχουν γραμμένες πολλές σειρές, ή υπογραμμίζετε κάθε δεύτερη σειρά με μαρκαδόρο / κιμωλία διαφορετικού χρώματος.
  • Χρησιμοποιείτε κατανοητό γραφικό χαρακτήρα. Μην κάνετε καλλιγραφικά γράμματα. Αφήνετε επαρκή διαστήματα μεταξύ των λέξεων, αλλά και των σειρών.
  • Ο μαθητής πρέπει να κάθεται στην πρώτη σειρά, ακριβώς μπροστά από τον πίνακα και όχι πλαγίως.
  • Έχετε στον πίνακα μόνο όσα καλείται να αντιγράψει εκείνη την στιγμή ο μαθητής και όχι προηγούμενες σημειώσεις.
  • Μην αναγκάζετε το παιδί να μένει μέσα στα διαλείμματα ή να μένει περισσότερο στο σχολείο προκειμένου να προλαβαίνει να τα αντιγράφει όλα.
  • Αφήνετε τις πληροφορίες στον πίνακα και βεβαιωθείτε οτι ο μαθητής τα έχει αντιγράψει όλα πριν τα σβήσετε.
  • Μόλις τα παιδιά τελειώσουν την αντιγραφή, διαβάστε κάθε λέξη δυνατά και πείτε στα παιδιά να ελέγξουν αν τα έχουν γράψει όλα σωστά.

Πολλοί εκπαιδευτικοί χωρίζουν ένα τμήμα του πίνακα, όπου γράφουν μόνο τις ασκήσεις για το σπίτι, τις οποίες δεν σβήνουν παρά μόνο στο τέλος της σχολικής μέρας. Έτσι, κάποιος μαθητής που δεν έχει προλάβει να αντιγράψει τις ασκήσεις την μια ώρα, μπορεί να τις αντιγράψει μέχρι να μπει πάλι ο δάσκαλος στην τάξη ή κάποια στιγμή που δεν έχει τι άλλο να κάνει. Βέβαια, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα ο μαθητής να ξεχάσει οτι δεν έχει αντιγράψει κάποια άσκηση απο τον πίνακα ή να τις αντιγράφει σε βάρος άλλων μαθημάτων πχ την ώρα που παραδίδει ο δάσκαλος το επόμενο μάθημα.