Δευτέρα, 29 Μαρτίου 2010

Στο σανίδι με μάνατζερ τους γονείς


«Από μικρή τής άρεσε ο φακός και συμμετείχε από 6 έως 10 ετών σε διάφορα διαφημιστικά μόδας» λέει στα «ΝΕΑ» η κ. Φωτεινή Τσιλιμπίου, μητέρα της 13χρονης Αναστασίας που από τη διαφήμιση... πέρασε γρήγορα στην τηλεόραση και το θέατρο. 

Διαδρομές στη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας

Ε Ν Η Μ Ε Ρ Ω Τ Ι Κ Ο      Σ Η Μ Ε Ι Ω Μ Α 

Στο πλαίσιο προγράμματος που υλοποιήθηκε από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας (Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας-YπΕΠΘ-Ευρωπαϊκή Ένωση) αναπτύχθηκαν μαθήματα για την εκπαίδευση/κατάρτιση/επιμόρφωση από απόσταση διδασκόντων την ελληνική σε παιδιά και σε ενηλίκους σε όλον τον κόσμο (εκτός Ελλάδας). Σκοπός των μαθημάτων είναι να καλυφθούν οι ανάγκες επιμόρφωσης των διδασκόντων την ελληνική εκτός Ελλάδας, όπου οι συνθήκες είναι ιδιαίτερες και απαιτούν διδάσκοντες με επίγνωση της μεθοδολογίας της διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας. 

Η Μάνα του Χριστού


Η Μάνα του Χριστού (Κωστής Βάρναλης)

Πώς οι δρόμοι ευωδάνε με βάγια στρωμένοι,
ηλιοπάτητοι δρόμοι και γύρω μπαξέδες!
Η χαρά της γιορτής όλο πιότερο αξαίνει
και μακριάθε βογκάει και μακριάθε ανεβαίνει.

Τη χαρά σου, Λαοθάλασσα, κύμα το κύμα,
των αλλώνε τα μίση καιρό τήνε θρέφαν,
κι αν η μαύρη σου κάκητα δίψαε το κρίμα,
να που βρήκε το θύμα της, άκακο θύμα!

Φεύγεις πάνω στην άνοιξη, γιε μου καλέ μου.
Ανοιξή μου γλυκιά, γυρισμό που δεν έχεις.
Η ομορφιά σου βασίλεψε κίτρινη, γιε μου,
δε μιλάς, δεν κοιτάς πώς μαδιέμαι, γλυκέ μου!

Κει στο πλάγι δαγκάναν οι οχτροί σου τα χείλη...
Δολερά ξεσηκώσανε τ' άγνωμα πλήθη,
κι όσο ο γήλιος να πέση και νά 'ρθη το δείλι,
το σταυρό σου καρφώσαν κι' οχτροί σου και φίλοι.

Μα γιατί να σταθής να σε πιάσουν! Κι ακόμα,
σα ρωτήσανε: "Ποιος ο Χριστός;" τί 'πες "Νά 'με"!
Αχ! δεν ξέρει τι λέει το πικρό μου το στόμα!
Τριάντα χρόνια παιδί μου δε σ' έμαθ' ακόμα!

Λαϊκό ποίημα για τη Μεγάλη Εβδομάδα των Παθών


Η βδομάδα των Παθών (Ανάσταση στην Κεφαλονιά)


Μεγάλη Δευτέρα, μεγάλη μέρα.

Μεγάλη Τρίτη, μεγάλη κρίση.

Μεγάλη Τετάρτη, μεγάλο σκοτάδι.

Μεγάλη Πέφτη, δάκρυο πέφτει.

Μεγάλη Παρασκευή, θλίψη πολλή.

Μεγάλο Σαββάτο, χαρές γιομάτο.

Μεγάλη Λαμπρή, χάσκα μούσκα αυγό κι αρνί.

Τα μωρά θέλουν... σοβαρές κουβέντες


ΣΙΚΑΓΟ Ξεχάστε τις «μπεμπεκίστικες» εκφράσεις όπως «πάμε άτα!» ή «θέλεις μαμ;». Αν θέλετε να ενισχύσετε τη διανοητική ανάπτυξη του νεογέννητου μωρού σας μιλήστε του σαν να είναι μεγάλο παιδί. Τα παιδάκια ηλικίας μέχρις ενός έτους γίνονται πιο έξυπνα και αποκτούν μεγαλύτερες μαθησιακές ικανότητες όταν γονείς, συγγενείς και φίλοι τούς μιλούν συχνά, αλλά κυρίως όταν απευθύνονται σε αυτά από πολύ νωρίς με ολόκληρες λέξεις, όπως έδειξε νέα έρευνα του αμερικανικού Πανεπιστημίου του Ιλινόις. Η σοβαρότητα και η κυριολεξία διαδραματίζουν ρόλο κρίσιμης σημασίας στην ανάπτυξη του βρεφικού εγκεφάλου, λένε οι ειδικοί. 

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι πολλούς μήνες προτού αρχίσει καν το μωρό να βγάζει άναρθρες κραυγές, ακόμη και από την ηλικία των τριών μηνών, οι ολοκληρωμένες λέξεις έχουν μεγαλύτερη επίδραση στο μυαλό του και στον τρόπο σκέψης του από οποιονδήποτε άλλο ήχο, συμπεριλαμβανομένης της μουσικής. 

Η μελέτη σχεδόν 50 νεογνών ηλικίας τριών μηνών έδειξε ότι όσα άκουγαν ολόκληρες λέξεις μπορούσαν πολύ πιο εύκολα να κατηγοριοποιήσουν και να αναγνωρίσουν αντικείμενα σε σχέση με όσα έπρεπε να συνδέσουν μία εικόνα με έναν τονικό ήχο, ενισχύοντας την άποψη ότι η λανθασμένη «μωρουδίστικη» προφορά με τις κομμένες λέξεις ή τα υποκατάστατα λέξεων που πολλές φορές χρησιμοποιούν οι μεγάλοι απέναντι στα μωρά καθυστερεί ή και καθηλώνει αυτή την καθοριστική διαδικασία. 

« Ακόμη και σε παιδιά τόσο μικρής ηλικίαςείδαμε ότι οι λέξεις ενδυναμώνουν την ικανότητά τους να σχηματίζουν κατηγορίες αντικειμένων στο μυαλό τους. Αυτά τα ευρήματα ήταν εκπληκτικά, διότι αποδεικνύουν ότι υπάρχει τόσο πρώιμη σύνδεσημεταξύ λέξεων και κατηγοριών αντικείμενων. Φαίνεται πως η ανθρώπινη ομιλία και ιδιαίτερα όταν αυτή απευθύνεται στα παιδιά, γεννά στα παιδιά ένα είδος προσοχής για τα αντικείμενα που τα περιβάλλουν η οποία προάγει την κατηγοριοποίηση.Πιστεύουμε ότι με το πέρασμα του χρόνου αυτή η διαδικασία γίνεται πιο εκλεπτυσμένη, καθώς τα μωρά ξεκινούν να επιλέγουν μεμονωμένες λέξεις από μια μακροσκελή πρόταση, να διακρίνουν μεταξύ μεμονωμένων λέξεων και ειδών λέξεων και χαρτογραφούν το νόημα των λέξεων αυτών » λέει η επικεφαλής της μελέτης Σούζαν Χέσπος. 

Παρ΄ όλα αυτά οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι μόνο η «ζωντανή» γλώσσα βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν τις γλωσσικές τους ικανότητες και να επιταχύνουν τις διαδικασίες σκέψης και εκμάθησης. Με άλλα λόγια, η τηλεόραση ή το ραδιόφωνο σαφώς δεν επιφέρουν το ίδιο αποτέλεσμα με την απευθείας ενασχόληση του γονέα με το μωρό. Πέραν του ότι το ερέθισμα που δέχεται κατ΄ αυτό τον τρόπο το μωρό είναι ισχυρότερο, η οικεία φωνή της μαμάς ή του μπαμπά έχει την τάση να απαλείφει το παιδικό άγχος και να προκαλεί αισθήματα ασφάλειας που βοηθούν σημαντικά στην πρόσληψη της όποιας πληροφορίας. Ετσι ενθαρρύνεται το μωρό να εξερευνήσει το περιβάλλον του με περισσότερη αυτοπεποίθηση και σιγουριά. 

Πηγή: Το Βήμα

Ψηφιακός «Μάκμπεθ»


Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος στην ψηφιακή μας εποχή τα παιδιά και οι έφηβοι να έρθουν σε επαφή με ένα κλασικό κείμενο σαν τον «Μάκμπεθ», το αριστούργημα του Ουίλιαμ Σαίξπηρ; Οι βρετανικές εκδόσεις «Κλάσικαλ Κόμικς» φαίνεται πως βρήκαν τον πιο εύστοχο. Δεν είναι άλλος από μια διαδραστική γκράφικ νόβελ διασκευή του έργου. Αυτό σημαίνει πως μιλάμε για ένα γκράφικ νόβελ, όπου όχι μόνο βλέπεις τους χαρακτήρες να κινούνται, αλλά τους ακούς και να μιλούν.
Οσο για την επιλογή των ηθοποιών που δανείζουν τη φωνή τους στους αθάνατους ήρωες του βάρδου, δεν θα μπορούσε να είναι καλύτερη. Ο κορυφαίος σήμερα σαιξπηρικός ηθοποιός σερ Ντέρεκ Τζάκομπι ερμηνεύει τον Μακμπέθ και η Τζουλιέτ Στίβενσον τη Λαίδη. Η παραγωγή του έργου διήρκεσε έναν ολόκληρο χρόνο.
Οι μαθητές πλέον συζητούν γα την ιστορία γύρω από έναν υπολογιστή. Οσοι θέλουν, μπορούν να βλέπουν ένα καρέ τη φορά, άλλοι να επιλέξουν την κινηματογραφική φόρμα με σημειώσεις που εξηγούν τη γλώσσα και τα νοήματα του συγγραφέα.
Η εικονογράφηση του Τζον Χάουαρντ είναι εκπληκτική, με τις εικόνες του να φωτίζουν τον λόγο. Η όλη εμπειρία είναι άμεση, ζωντανή, ενεργητική και συμμετοχική.
Ενα πραγματικά εξαιρετικής σύλληψης κόνσεπτ που έχει ως αποτέλεσμα ένα οπτικοακουστικό υλικό που αποδεικνύεται πολύ φιλικό στον χρήστη.
Για όσους ενδιαφέρονται να πιστοποιήσουν το υψηλό επίπεδο του κόνσεπτ, αρκεί ένα κλικ εδώ: http://www.classicalcomics.com/imacbeth, ένα σάιτ στο οποίο μπορεί κανείς να απολαύσει ένα ντέμο του έργου.
Μια καλή ιδέα και για τους δικούς μας εκπαιδευτικούς φορείς για την ανάλογη διασκευή κλασικών μας κειμένων με τέτοιον τρόπο ώστε να ερεθίζουν τον νου και την εγγενή περιέργεια των παιδιών.

Πηγή: Έθνος

Μαθήματα για γονείς: Βοηθείστε τα παιδιά σας!

Οι καλές συνήθειες -στον ύπνο όσο, στο φαγητό και στην άσκηση- όσο νωρίτερα μπαίνουν στην ημερήσια διάταξη των παιδιών, τόσο πιο πολύ τα ωφελούν. Ερευνα Αμερικανών δείχνει ότι οι απλές συνήθειες της οικογένειας, όπως η συγκέντρωση όλων στο οικογενειακό τραπέζι για φαγητό, μειώνει την πιθανότητα παχυσαρκίας στα μικρά παιδιά. Βάζοντας κανείς το παιδί του σε μια διαδικασία υγιεινής ρουτίνας, βάζει τις βάσεις για καλή υγεία και στην ενήλικη ζωή και ενισχύει τη θωράκισή του από ασθένειες που οφείλονται στον τρόπο ζωής, όπως ο διαβήτης και οι καρδιοπάθειες. Επιπλέον είναι μία καλή μέθοδος να ενισχύσετε τον δεσμό του μαζί σας. Ας δούμε λοιπόν τι μπορείτε να κάνετε με τα παιδιά σας ώστε να τα βοηθήσετε να αποκτήσουν υγιεινές συνήθειες.

1. Να τρώτε μαζί: Μπορεί να μην είναι εφικτό σε καθημερινή βάση, αλλά φροντίστε έστω το πρωινό να το τρώτε όλοι μαζί. Με αυτόν τον τρόπο, θα αντιμετωπίζουν με χαρά ένα από τα βασικότερα γεύματα της ημέρας. Τα Σαββατοκύριακα, ωστόσο, φροντίστε να μοιράζεστε όλα τα γεύματα μαζί τους.
2. Συγκεκριμένη ώρα ύπνου: Κατά κανόνα μέχρι την ηλικία των πέντε ετών τα παιδιά χρειάζονται δώδεκα ώρες ύπνου, από πέντε έως οκτώ έντεκα ώρες και μετά τα οκτώ έτη περίπου δέκα ώρες. Για να γίνει εφικτό να πέφτουν συγκεκριμένη ώρα για ύπνο, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα τελετουργικό. Για παράδειγμα, ένα ζεστό μπάνιο πριν και ένα παραμύθι πριν σβήσει το φως.
3. Διάβασμα το μεσημέρι: Τα παιδιά βαριούνται λιγότερο να κάνουν τις ασκήσεις τους για το σχολείο όταν ξεμπερδεύουν με αυτές νωρίς το απόγευμα. Με αυτόν τον τρόπο, μαθαίνουν επίσης να μην είναι αναβλητικά.
4. Πλύσιμο δοντιών: Εχει πάντα αποτέλεσμα να πείσετε τα παιδιά σας να προσέχουν τα δόντια τους γιατί έτσι, αν μη τι άλλο, αποφεύγονται τα σφραγίσματα και -ακόμη χειρότερα- οι απονευρώσεις. Θα μπουν πιο εύκολα στη διαδικασία αν μετράτε μαζί τους πόσες φορές τρίβουν κάθε πλευρά της οδοντοστοιχίας τους.
5. Υγιεινά σνακ: Οι σταφίδες, ένα ποτήρι άπαχο γάλα, φέτες τυρί, γιαούρτι αλλά και ψωμί ολικής άλεσης είναι ιδανικά για να τσιμπήσει ένα παιδί μεταξύ των βασικών γευμάτων. Τα σνακ με την κακή έννοια θα πρέπει να περιορίζονται σε ένα με δύο την εβδομάδα, ώστε να μην επιβαρύνονται με αυτά αλλά και να μην τα λαχταρούν.
6. Πλύσιμο χεριών: Ερευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά που μαθαίνουν να πλένουν τα χέρια τους συχνά στο σπίτι, έχουν την τάση να είναι πιο τυπικά στην υγιεινή τους όταν βρίσκονται στο σχολείο.
7. Κινηθείτε μαζί τους : Από την πρώτη μέρα δείξτε στα παιδιά σας ότι το να τρέχουν και να γυμνάζονται είναι διασκεδαστικό. Οσο περισσότερο απολαμβάνουν την άσκηση τόσο πιο δραστήρια και υγιή θα είναι μακροπρόθεσμα. Γι’ αυτό μη χάνετε ευκαιρία να πάτε μαζί τους στο πάρκο, να κάνετε ποδήλατο ή να πάτε στο κολυμβητήριο.

Πηγή: madata.gr

Ειδικό Σχολείο Βέροιας


Δείτε τα βιντεοκλιπ των παιδιών του Ειδικού Σχολείου Βεροιας στα τραγούδια "Περπατάω στην πόλη!" και "Το τραγούδι των χρωμάτων", γραμμένα από τον Παγκράτη Παυλίδη και τη Βαλεντίνη Παυλίδου και επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του σχολείου.

Οταν ο ευφυέστερος άνθρωπος του κόσμου επισκέφτηκε την Ελλάδα

Περίπου ένα χρόνο πριν τους Ολυμπιακούς της Αθήνας η χώρα μας έζησε μια ξέχωρη τιμή. Την επισκέφτηκε και προσπάθησε να βοηθήσει τους ευπαθείς και αδύναμους ανθρώπους της ο ευφυέστερος άνθρωπος του κόσμου. Δεν ήρθε μόνος. Μαζί του έφερε και ένα εντυπωσιακότατο μηχάνημα, προϊόν της υπέρμετρης ευφυϊας του, που ανέτρεπε όλα τα μέχρι τότε δεδομένα της επιστήμης.