Μπορεί να ακούγεται οξύμωρο ή παράδοξο το να υπάρχουν παιδιά με ιδιαίτερα χαρίσματα και ταυτόχρονα να έχουν κάποια μειονεξία ή ειδική δυσκολία, δεν παύει όμως να είναι γεγονός. Γενικά η ευφυΐα, η νοητική ικανότητα, οι δεξιότητες, τα ταλέντα ή οι ικανότητες είναι νοητικές λειτουργίες ανεξάρτητες από αισθητηριακές ή κινητικές, για παράδειγμα, δυσλειτουργίες που μπορεί να έχει ένας άνθρωπος. Στην εκπαιδευτική διαδικασία συχνά ένα χαρισματικό παιδί μπορεί πολύ εύκολα να έχει κακές σχολικές επιδόσεις, όταν το μάθημα του προκαλεί ανία, επειδή μπορεί να στερείται πρωτοτυπίας ή το γνωστικό αντικείμενο του είναι πολύ εύκολο, άρα και βαρετό. Ένα τέτοιο παιδί μπορεί επίσης να απομονωθεί από τους συνομηλίκους επειδή δεν αντέχει να συνεργασθεί, να παίξει ή ακόμα και να συνομιλήσει με λιγότερο έξυπνα ή ταλαντούχα παιδιά.