Πέμπτη 15 Απριλίου 2021

(Ξανα)διαβάζουμε Σχεδία: Οι αυλές της συμπερίληψης

«Οι αυλές της συμπερίληψης». Ανθοστόλιστοι κήποι, ζωγραφισμένοι τοίχοι. Οι σχολικές αυλές, από χώροι αναπαραγωγής διακρίσεων και στερεοτύπων, μπορούν να μετατραπούν σε τόπους συνύπαρξης και ισότητας. Ο σχεδιασμός των σχολικών αυλών είναι καθοριστικός ώστε να συνδεθούν οι παιδαγωγικές διαδικασίες που λαμβάνουν χώρα μέσα στις αίθουσες με τις δυνατότητες που κρύβει ο έξω χώρος. «Η σχολική μας αυλή διαθέτει πια υπαίθρια βιβλιοθήκη, πολύγωνα παγκάκια, όπου τα παιδιά μπορούν να φάνε, να διαβάσουν και να παίξουν επιτραπέζια παιχνίδια. Έχουμε κήπο με ροδιές, δάφνες και λεμονιές. Οι τοίχοι έχουν ζωγραφιές. Επιπλέον, έχει γίνει διαγράμμιση για υπαίθρια παιχνίδια, όπως το “κουτσό”, και χωρίσαμε την αυλή σε ζώνες δραστηριοτήτων, ώστε να έχουν όλα τα παιδιά πρόσβαση. Δεν είναι δύσκολο να γίνει μια αυλή συμπερίληψης. Είναι θέμα θέλησης και αγάπης», τονίζει η κ. Ιωάννα Αγγελή, εκπαιδευτικός φυσικής αγωγής στο 45ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών.
Περισσότερα για το τεύχος #87 Δεκεμβρίου 2020 μπορείτε να βρείτε εδώ

Διαδικτυακά τμήματα για ευπαθείς μαθητές με εκπαιδευτικούς

«Αν δεν είχε γίνει αυτό το τμήμα, το δικό μου παιδί -όπως και τόσα άλλα παιδιά που το παρακολουθούν- θα ήταν καταδικασμένο να μείνει μόνο του, αποκλεισμένο, μέσα σε τέσσερις τοίχους, χωρίς να βλέπει άλλους ανθρώπους, παρά μόνο εμένα με μάσκα», δηλώνει η Κυριακή Αποστόλου, μητέρα της εξάχρονης Παναγιώτας. Η μικρή μαθήτρια της πρώτης δημοτικού από τη Δράμα, είναι ένα από τα παιδιά που «εγκατέλειψαν» προσωρινά τους συμμαθητές και τους εκπαιδευτικούς τους και εντάχθηκαν σε άλλα σχολικά τμήματα, που λειτουργούν μόνο διαδικτυακά και απαρτίζονται από μαθητές, που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες από όλη τη Βόρεια Ελλάδα. Πρόκειται για παιδιά που τον τελευταίο χρόνο βγήκαν από το σπίτι τους μόνο για τις απολύτως απαραίτητες επισκέψεις στον γιατρό ή το νοσοκομείο. Δεν δέχονται ούτε κατ' εξαίρεση καλεσμένους στο σπίτι, ενώ το περιβάλλον τους ζει σε αντίστοιχα αυστηρότατη καραντίνα.

Κορωνοϊός: «Ιστορική εμπειρία, όχι χαμένη χρονιά», λένε οι ψυχολόγοι

Τον φόβο ότι τα παιδιά του γυμνασίου, που εμφανίζουν τα μεγαλύτερα ποσοστά άγχους και απογοήτευσης στις ΗΠΑ, χάνουν σημαντικές στιγμές της εκπαιδευτικής και κοινωνικής τους εξέλιξης εξαιτίας της πανδημίας εκφράζουν ολοένα και περισσότεροι γονείς. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι κάποιες από τις ανησυχίες αυτές είναι δικαιολογημένες, υπογραμμίζοντας όμως την ανάγκη ψύχραιμης αντιμετώπισης. Ουδείς αρνείται ότι οι απαγορεύσεις της πανδημίας και η διακοπή λειτουργίας των γυμνασίων έπληξαν ψυχικά τους μαθητές.

Ανασκόπηση: 1º Διαδικτυακό Μαθητικό Μαθηματικό Φεστιβάλ

Ξεπέρασε κάθε προσδοκία το 1º Διαδικτυακό Μαθηματικό Μαθητικό Φεστιβάλ το οποίο ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία την Πέμπτη 8 Απριλίου. Ο συνολικός αριθμός των συμμετοχών υπολογίζεται ότι ξεπέρασε τις 230.000, ενώ 20.049 μαθητές συμμετείχαν στην επίλυση των γρίφων

Εκδήλωση: "Διαδίκτυο-παιδιά, έφηβοι και ενήλικες με οπτική αναπηρία-Ζητήματα ψυχικής υγείας και ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου"

Το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών με την υποστήριξη της Μονάδας προσβασιμότητας και Πανεπιστημιακού Γυμναστηρίου του ΕΚΠΑ, καθώς και του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών, διοργανώνει Διαδικτυακή Επιστημονική Εκδήλωση με θέμα: «Διαδίκτυο-παιδιά, έφηβοι και ενήλικες με οπτική αναπηρία: Ζητήματα ψυχικής υγείας και ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου» και κύρια ομιλήτρια την Πόλυ Κεφαλά, Ψυχολόγο και Επικοινωνιολόγο.
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 18 Απριλίου στις 19:00, μέσω της πλατφόρμας τηλεδιασκέψεων Zoom, και η παρακολούθησή της είναι ελεύθερη.

Κεραμέως: Στις 21/4 ανοίγει η πλατφόρμα των εμβολιασμών για τους εκπαιδευτικούς

Στην ένταξη των εκπαιδευτικών στην τρέχουσα εμβολιαστική περίοδο, από τις 21 Απριλίου, αναφέρθηκε σε ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως.

«Μετά την ένταξη εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, εντάσσονται από 21/4 στην τρέχουσα εμβολιαστική περίοδο και οι εκπαιδευτικοί γενικής εκπαίδευσης. Θωρακίζουμε την εκπαιδευτική μας κοινότητα», αναφέρει η σχετική ανάρτηση.

Προβολή: «Ρόδα είναι και γυρίζει»

Η ταινία βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα και πρωταγωνιστής είναι ένας έφηβος, ο Αλέξανδρος Κούμπρια. Στην ταινία απεικονίζονται σκηνές επιμονής και υπομονής καθώς και η αποδοχή των φίλων του ξανά "στο παιχνίδι της ζωής" . 

Ποια παιδιά τρώνε πιο γρήγορα το φαγητό τους

Βρετανική έρευνα έδωσε νέες πληροφορίες για τον τρόπο με τον οποίο τρώνε τα παιδιά και για τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα σε αδέλφια.

Η έρευνα η οποία είναι η πρώτη που παρέχει στοιχεία για τις διατροφικές συνήθειες ανάμεσα στα αδέλφια, πραγματοποιήθηκε από τα Πανεπιστήμια Bristol, Roehampton και Brunel στο Ηνωμένο Βασίλειο, με ανάλυση δεδομένων από δύο ξεχωριστές έρευνες. Στην πρώτη είχαν συμμετάσχει 132 παιδιά, ηλικίας 5 έως 11 ετών και στη δεύτερη 552 ενήλικες (ηλικίες 18-85 ετών) και 256 ανήλικοι (ηλικίες 7-17 ετών).

Έφηβοι: Πώς θα τους βοηθήσουμε να ωριμάσουν;

Πολλοί έφηβοι θέλουν να ωριμάσουν.. κάπως απότομα, καθώς βλέπουν και θέλουν να αποκτήσουν πιο γρήγορα τις ελευθερίες των ενηλίκων. Ωστόσο, θα πρέπει να περάσουν από κάποια «μαθήματα», καθώς όπως το μωρό μαθαίνει να μπουσουλά, έτσι και τα έφηβα παιδιά θα πρέπει να μάθουν να σκέφτονται και να κάνουν ορισμένα πράγματα με συγκεκριμένους τρόπους ως ώριμοι ενήλικες.

Εγκύκλιος: Διεύρυνση Δικτύου Σχολικών Βιβλιοθηκών Δημόσιων Δημοτικών Σχολείων

Σύμφωνα με τη με αριθ. πρωτ. Φ14/22511/Δ1/9-2-2018 (ΦΕΚ Β΄688/28-2-2018) Υπουργική Απόφαση ιδρύθηκε Δίκτυο Σχολικών Βιβλιοθηκών Δημόσιων Δημοτικών Σχολείων. Με τη με αριθ. πρωτ. Φ.17/72957/Δ1/8-5-2018 (ΦΕΚ Β΄2563/2-7-2018) Υπουργική Απόφαση εντάχθηκαν στο Δίκτυο οι πρώτες 913 σχολικές μονάδες το σχολικό έτος 2018-2019. Με τη με αριθ. πρωτ. Φ.17/47528/Δ1/28-3-2019 (ΦΕΚ Β’ 1097/2019/3-4-2019) προστέθηκαν στο Δίκτυο επιπλέον 663 Σχολικές Μονάδες το σχολικό έτος 2019- 2020. Τέλος, με τη με αριθ. πρωτ. Φ.17/65182/Δ1/29-5-2020 (ΦΕΚ Β’2112/2-6-2020), όπως τροποποιήθηκε με τη με αριθ. πρωτ Φ.17/73754/Δ1/15-6-2020 (ΦΕΚ Β’2634/30-6-2020) εντάχθηκαν στο Δίκτυο Σχολικών Βιβλιοθηκών Δημοσίων Δημοτικών Σχολείων 155 νέες σχολικές μονάδες. Προκειμένου το Σύστημα Δικτύου Σχολικών Βιβλιοθηκών να διευρυνθεί με εγγραφές νέων μελών, σας γνωρίζουμε ότι: 

Διδάσκοντας όψεις του Ολοκαυτώματος μέσα από τη Λογοτεχνία – της Σωτηρίας Καλασαρίδου

«Το λουλούδι της φρίκης» του Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου:
Διδάσκοντας όψεις του Ολοκαυτώματος μέσα από τη Λογοτεχνία [1]

της Σωτηρίας Καλασαρίδου

Εισαγωγή και Παιδαγωγικό πλαίσιο [2]

Πολλά από τα λογοτεχνικά έργα αναπαριστούν τραυματικά γεγονότα του ευρύτερου ιστορικού κάδρου, αφηγούμενα την ίδια στιγμή τραυματικές ιστορίες των πρωταγωνιστικών χαρακτήρων τους. Θα μπορούσαμε επομένως να ισχυριστούμε ότι τα παραπάνω λογοτεχνικά έργα εγγράφονται στη Λογοτεχνία που αφορά στο Τραύμα. Τούτη η εγγραφή στη Λογοτεχνία του Τραύματος ή στη Λογοτεχνία περί Τραύματος ικανοποιείται σε μεγάλο βαθμό όχι μόνο διότι οι εν λόγω αφηγήσεις συνιστούν οι ίδιες ένα είδος Τραύματος, αφού απεικονίζουν πράξεις βίας εναντίον των πρωταγωνιστών τους, αλλά και γιατί ενίοτε οι αναπαραστάσεις αυτές δεν αφηγούνται επαρκώς την τραυματική ιστορία του αφηγητή ή των πρωταγωνιστών τους. Η ανεπάρκεια αυτή μπορεί να γίνει κατανοητή αν επιστρατεύσουμε το τρίπτυχο: συγγραφέας/ αφηγητής – έργο – αναγνώστης και συνοψίσουμε αυτήν την ανεπιτυχή προσπάθεια στην αδυναμία του αφηγητή να εξιστορήσει με επάρκεια την τραυματική του ιστορία και κατά συνέπεια στην αδυναμία του αναγνώστη να ανταποκριθεί στο Τραύμα του αφηγητή ή του πρωταγωνιστικού χαρακτήρα (Langer, 1975, Καλασαρίδου, 2018).

RSA: Σε επίπεδα ρεκόρ ο αποκλεισμός προσφυγόπουλων από την εκπαίδευση στην Ελλάδα

Τον αποκλεισμό των προσφυγόπουλων από το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας αναλύει σε έκθεσής της η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία RSA, και καλεί το υπουργείο Παιδείας να διασφαλίσει την ομαλή και απρόσκοπτη πρόσβαση των παιδιών στη δημόσια εκπαίδευση, μέσω του έγκαιρου καθορισμού των απαιτούμενων τάξεων, της πρόσληψης διδακτικού προσωπικού και των μέτρων για τη μεταφορά τους.

Στην έκθεση της RSA που δημοσιεύεται στην αγγλική γλώσσα με τίτλο «Excluded and Segregated. The vanishing education of refugee children in Greece» (Περιθωριοποιημένα και διαχωρισμένα: Η «εξαφανισμένη» εκπαίδευση των προσφυγόπουλων στην Ελλάδα), αναλύονται οι φραγμοί σε διαφορετικά επίπεδα στην εκπαίδευση μέσα από τη ματιά των προσφυγόπουλων, των γονέων τους και των εκπαιδευτικών.

Τράπεζες μητρικού γάλακτος: «Δωρεά αγάπης» από μητέρες σε μητέρες

Tα οφέλη του μητρικού γάλακτος είναι αδιαμφισβήτητα ειδικά στα πρόωρα μωρά και για αυτόν τον λόγο, τα τελευταία χρόνια δημιουργούνται τράπεζες μητρικού γάλακτος στη Γερμανία.

Πρόκειται για μία παλιά, καλή ιδέα που επιστρέφει. Ο θηλασμός και το μητρικό γάλα μπορούν να σώσουν πρόωρα και άρρωστα βρέφη. Δεν έχουν όμως όλες οι μητέρες επαρκές μητρικό γάλα και γι αυτό μεριμνούν ολοένα και περισσότερες κλινικές, δημιουργώντας τις δικές τους τράπεζες μητρικού γάλακτος. Πρόκειται για μια διαδικασία που θυμίζει την αιμοδοσία.

6ο Πανελλήνιο Συνέδριο «Εκπαίδευση και Πολιτισμός στον 21ο αιώνα»

Tο Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του ΕΚΕΔΙΣΥ και η Παιδαγωγική Εταιρεία Ελλάδος συνδιοργανώνουν στις 23-25 Απριλίου 2021 διαδικτυακά το 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο με τίτλο «Εκπαίδευση και Πολιτισμός στον 21ο αιώνα» σε συνεργασία με το Τμήμα Διοίκησης Τουρισμού του Πανεπιστημίου Πατρών.

«Δεν ανακυκλώνουμε τον κορωνοϊό»: Οδηγίες για τα απόβλητα των self test

Οδηγίες για την ορθή διαχείριση των αποβλήτων από τη χρήση των self-test δόθηκαν από τη γενική γραμματεία Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων, του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με αφορμή την έναρξη της μαζικής χρήσης των εν λόγω test από τους πολίτες.

Παιχνίδια: Τα οργανώνουμε και τα χρησιμοποιούμε ως διακοσμητικά

Δεν είναι λίγες οι φορές που μπορεί να μπήκατε στο δωμάτιο του παιδιού και να νιώσατε ότι δεν γνωρίζετε από που να ξεκινήσετε για να μαζέψετε τα παιχνίδια του. Αν και η διαδικασία μπορεί να είναι αγχωτική, η οργάνωση βάσει μεγέθους, είδους ή και χρώματος, μπορεί πραγματικά να σας βοηθήσει. Μην ξεχνάτε ότι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε πάντα ορισμένα παιχνίδια ως διακοσμητικά αξεσουάρ, με την οργάνωση να γίνεται ακόμα πιο διασκεδαστική, όχι μόνο για εσάς αλλά και για το παιδί.

Ροχαλητό στα παιδιά: Ποιοι είναι οι πιθανοί κίνδυνοι - Τι αποκαλύπτει νέα έρευνα

Σε σημαντικές ανακαλύψεις σχετικά με το ροχαλητό στα παιδιά και τους πιθανούς κινδύνους που μπορεί να εγκυμονούν για την υγεία τους, προχώρησαν Αμερικανοί επιστήμονες.
Το ροχαλητό των παιδιών συνδέεται με σημαντικές αλλαγές στη δομή του εγκεφάλου τους, όπως αποκαλύπτει μελέτη Αμερικανών επιστημόνων που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Nature Communications».

Το παιχνίδι της ζωής του: Εννιάχρονος στην Ταϊλάνδη παίζει μποξ για να ζήσει την οικογένειά του

Ο “Τάτα” Πεατσοράι είναι ένας από τους πολλούς ανήλικους Ταϊλανδούς που συμμετέχουν σε αγώνες παιδιών στην ασιατική χώρα.

Στην Ταϊλάνδη αυτή τη στιγμή υπάρχουν πάνω από 300.000 παιδιά, κάτω των 15 ετών, που είναι πυγμάχοι σύμφωνα με τα στοιχεία της Επαγγελματικής Πυγμαχικής Ομοσπονδίας της χώρας.

Ένα από αυτά είναι και ο 9χρονος Πορνπάταρα «Τάτα» Πεατσοράι.Ο «Τάτα» ανυπομονεί να επιστρέψει στα ρινγκ, καθώς λόγω του κορονοϊού η σεζόν έχει διακοπεί εδώ και πέντε μήνες.

1η Πανελλήνια Φοιτητική Διαδικτυακή Διημερίδα Νευροανατομίας

Η NeuroTeam, διοργανώνει στις 15 και 16 Μαΐου 2021 την 1η Πανελλήνια Φοιτητική Διαδικτυακή Διημερίδα Νευροανατομίας με θέμα: «Νευροανατομκή Ερμηνεία Ασυνήθων Νευρολογικών Συνδρόμων». Η συμμετοχή είναι δωρεάν και μπορείτε να δηλώσετε το ενδιαφέρον παρακολούθησης είτε στη φόρμα που θα βρείτε εδώ: https://docs.google.com/.../1FAIpQLSfrJkKEraGERn.../viewform ή απλώς σκανάρωντας το  QR code που μπορείτε να βρείτε στη σελίδα της εκδήλωσης στο facebook .