Παρασκευή 22 Ιανουαρίου 2010

12ος Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Ποιήματος και Διηγήματος

Η Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών (Π.Ε.Λ.) προκηρύσσει τον 12ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό, υπό την αιγίδα του ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ και ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ, για το έτος 2010.

ΟΡΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ: Ο διαγωνισμός περιλαμβάνει δύο είδη του λόγου: Ποίημα και Διήγημα. Τα ποιήματα δεν πρέπει να υπερβαίνουν τουs τριάντα στίχους και τα διηγήματα τις πέντε σελίδες. Δικαίωμα συμμετοχήs έχουν μαθητές και μαθήτριες της Γ' τάξης Γυμνασίου και όλων των τάξεων Λυκείου και Τ.Ε.Ε., με ένα μόνο ποίημα ή διήγημα. Δεν έχουν δικαίωμα συμμετοχήs όσοι από τουs διαγωνιζόμενουs πήραν Α' Βραβείο ποιήματος ή διηγήματος στο διαγωνισμό των δύο προηγουμένων ετών 2008 και 2009. Το θέμα του διαγωνισμού είναι ελεύθερο. Κάθε έργο υποβάλλεται σε πέντε (5) δακτυλογραφημένα αντίτυπα, με το ψευδώνυμο του συμμετέχοντα στο πάνω δεξιό μέρος της σελίδαs. Το ψευδώνυμο που θα χρησιμοποιήσει ο κάθε μαθητής πρέπει να είναι μονολεκτικό και γραμμένο ελληνικά. Π.χ. Νεφέλη, Δαναόs, Άστρο, Αγέρι, Δανάη, κα. Το πραγματικό ονοματεπώνυμο του μαθητή, η διεύθυνση κατοικίαs του, το τηλέφωνό του, καθώς και τα πλήρη στοιχεία του σχολείου του, πρέπει να βρίσκονται σε κλεισμένο μικρότερο φάκελο, που εξωτερικά θα έχει μόνο το ψευδώνυμό του.

Τα κείμενα πρέπει να αποστέλλονται μέσα σε απλούs φακέλουs από τις Διευθύνσεις των Γυμνασίων, των Λυκείων και των ΤΕΕ ή απευθείας από τους μαθητές, έως τις 15 Μαρτίου του 2010, στη διεύθυνση: Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών, οδόs Γερανίου 41 (2ος όροφοs), Τ.Κ. 10431 Αθήνα (τηλ. 210 3302550). Μέσα στο φάκελο αποστολήs θα είναι και ο μικρότεροs φάκελοs με τα πραγματικά στοιχεία του μαθητού. Τελευταία ημερομηνίας αποστολής των έργων (σφραγίδα ταχυδρομείου) η 15η Μαρτίου 2010.

Οι διαγωνιζόμενοι πρέπει να πληρούν τους ανωτέρω όρους του διαγωνισμού, άλλως θ’ αποκλείονται. 


Α' Διαγωνισμός Διηγήματος 'Στέλιος Ξεφλούδας



O Προοδευτικός Σύλλογος «Τα Καστέλλια» προκηρύσσει τον Α’ Διαγωνισμό Διηγήματος «Στέλιος Ξεφλούδας».
Στόχοι του διαγωνισμού είναι:
-Να προβληθεί το έργο του Καστελλιώτη δημιουργού που θεωρείται ο εισηγητής του εσωτερικού μονολόγου στην Ελληνική λογοτεχνία
-Να δοθεί η δυνατότητα ανάδειξης νέων συγγραφέων μέσα από το διήγημα και το γραπτό λόγο.

Ο διαγωνισμός, απευθύνεται σε όσους μετέχουν της Ελληνικής Παιδείας και γράφουν στην ελληνική γλώσσα, ανεξαρτήτως τόπου διαμονής και εθνικότητας χωρίς όριο ηλικίας. 
Οι υποψήφιοι μπορούν να συμμετέχουν με ένα μόνο διήγημα το οποίο να μην έχει ποτέ δημοσιευθεί. Το καθένα, δεν πρέπει να ξεπερνά τις 3000 λέξεις.
Ως θέμα του Α’ Διαγωνισμού επιλέγεται η «Επιστροφή στο χωριό»
Η ανάπτυξη του θέματος θα πρέπει να έχει τη μορφή «εσωτερικού μονολόγου».

Τα διηγήματα που θα ξεχωρίσουν, θα δημοσιευτούν σε ειδική Ανθολογία. Για την συγκεκριμένη έκδοση οι συγγραφείς παραχωρούν αυτοδίκαια στους οργανωτές τα πνευματικά τους δικαιώματα.

Σε κάθε διακριθέντα θα απονεμηθεί και ειδικό αναμνηστικό τιμητικής διάκρισης και 1 CD με το αρχείο της εφημερίδας «Καστελλιώτικα Νέα».Επίσης:
Στον 1ο διακριθέντα θα απονεμηθεί και laptop
Στον 2ο διακριθέντα θα απονεμηθεί σειρά βιβλίων
Στον 3ο διακριθέντα θα απονεμηθεί σειρά βιβλίων

Στους επόμενους 3 διακριθέντες ειδικός έπαινος.
Και όσον αφορά στους 16 πρώτους διακριθέντες, τα διηγήματά τους θα συμπεριληφθούν στην Ανθολογία η οποία θα εκδοθεί. 
Τα διηγήματα υποβάλλονται ταχυδρομικά με την ένδειξη «Για τον Α’ Λογοτεχνικό Διαγωνισμό» στη δ/νση: Προοδευτικός Σύλλογος "Τα Καστέλλια" (Σίνα & Δαφνομήλη 1Α- Αθήνα 10680) 

Τελευταία ημέρα κατάθεσης ορίσθηκε η 31η Μαρτίου του 2010, με αποδεικτικό στοιχείο τη σφραγίδα του Ταχυδρομείου. 

Τα διηγήματα υποβάλλονται δακτυλογραφημένα σε επτά (7) αντίτυπα. Κάτω απ’ τον τίτλο του διηγήματος αναγράφεται υποχρεωτικά ψευδώνυμο του συγγραφέα. Μέσα στο φάκελο αποστολής πρέπει να υπάρχει δεύτερος κλειστός φάκελος αλληλογραφίας, που εξωτερικά θα φέρει το ψευδώνυμο. Μέσα είναι τα πραγματικά στοιχεία όπως: όνομα – επώνυμο - πατρώνυμο, έτος και τόπος γέννησης, διεύθυνση μόνιμης κατοικίας, τηλέφωνα επικοινωνίας και e-mail. Οι φάκελοι με τα πραγματικά στοιχεία θα ανοιχθούν μόνο στην περίπτωση διάκρισης του διηγήματος.

Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων και η βράβευση θα γίνει σε ειδική πανηγυρική εκδήλωση, τον Αύγουστο του 2010 στα Καστέλλια.

Η Κριτική Επιτροπή απαρτίζεται από:
-Την εκπαιδευτικό και ποιήτρια Γιώτα Διέννη
-Τον Καθηγητή και συγγραφέα Νικόλαο Μοσχολιό
-Τη δημοσιογράφο Χριστιάνα Σταματέλου
-Το δημοσιογράφο και συγγραφέα Κώστα Στοφόρο
-Το δικηγόρο και συγγραφέα Δημήτρη Χαλατσά.

Διαγωνισμός Ποίησης στη μνήμη Ευγενίας Παλαιολόγου Πετρώνδα



Ο Κυπριακός Σύνδεσμος Παιδικού Νεανικού Βιβλίου προκηρύσσει και φέτος λογοτεχνικό διαγωνισμό για ανέκδοτο έργο ποίησης για παιδιά και νέους, στη μνήμη της λογοτέχνιδας Ευγενίας Παλαιολόγου Πετρώνδα. Βραβείο: 400 ευρώ ( από κληροδότημα του αείμνηστου Χρήστου Πετρώνδα ) 

Γενικοί ΄Οροι του Διαγωνισμού
Το θέμα του διαγωνισμού είναι ελεύθερο και το περιεχόμενο των έργων μπορεί να απευθύνεται σε οποιαδήποτε ομάδα νεαρών ατόμων ηλικίας 5- 18 ετών ( προσχολικής, σχολικής ή εφηβικής ηλικίας ). Δικαίωμα συμμετοχής έχουν όλοι οι Κύπριοι λογοτέχνες που διαμένουν στην Κύπρο ή το εξωτερικό.
Έκταση των έργων: Συλλογή με τριάντα τουλάχιστον ποιήματα ή ποιητική σύνθεση όχι μικρότερη από 300 στίχους.
Κάθε συγγραφέας μπορεί να υποβάλει στο διαγωνισμό ένα μόνο έργο.
Τα έργα υποβάλλονται σε πέντε δακτυλογραφημένα αντίτυπα, χτυπημένα με διάστημα 1,5 εκ., με ψευδώνυμο και διακριτικό αριθμό. Στο εξώφυλλο αναγράφεται το είδος του έργου και η ηλικία στην οποία απευθύνεται. Το ονοματεπώνυμο και η διεύθυνση του συγγραφέα δίνονται ξεχωριστά σε κλειστό φάκελο , στο εξωτερικό του οποίου αναγράφονται με κεφαλαία γράμματα το ψευδώνυμο, ο διακριτικός αριθμός, ο τίτλος και το είδος του έργου.
Η κρίση των έργων γίνεται από πενταμελή Κριτική Επιτροπή, την οποία ορίζει ο Κυπριακός Σύνδεσμος Παιδικού Νεανικού Βιβλίου. Η Κριτική Επιτροπή δικαιούται: α) να απονείμει το βραβείο σε ένα ή δύο έργα, όχι όμως σε περισσότερα, β) να απονείμει επαίνους και γ) να μην απονείμει οποιοδήποτε βραβείο ή έπαινο.

Οι συμμετοχές στο διαγωνισμό θα πρέπει να αποσταλούν ταχυδρομικώς, σε συστημένο φάκελο, στη διεύθυνση: Κυπριακός Σύνδεσμος Παιδικού Νεανικού Βιβλίου, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Ξάνθης Ξενιέρου 53, 1015 Λευκωσία.

Τελευταία ημερομηνία υποβολής έργων στο διαγωνισμό ορίζεται η 1η Μαρτίου 2010.

Ο «Θαλής + ΦΙΛΟΙ» συζητούν για φιλοσοφία, ιστορία, επιστήμη

Ο Θαλής και Φίλοι είναι μία μη-κερδοσκοπική εταιρεία με έδρα την Ελλάδα και διεθνή δραστηριότητα, η οποία έχει ως στόχο το γεφύρωμα του χάσματος ανάμεσα στα μαθηματικά και άλλες μορφές πολιτισμικής δημιουργίας. Επιδιώκει:
Τη διερεύνηση των σύνθετων σχέσεων ανάμεσα στα μαθηματικά και τον ανθρώπινο πολιτισμό.
Την αναζήτηση νέων τρόπων έκφρασης των μαθηματικών μέσα στην μαθηματική και επιστημονική κοινότητα.
Την πρόταση νέων μεθόδων επικοινωνίας των μαθηματικών στον πολιτισμό γενικά, και στην εκπαίδευση ειδικότερα.
Για την επίτευξη των στόχων του, ο Θαλής και Φίλοι δημιουργεί τις κατάλληλες ευκαιρίες για διεπιστημονική έρευνα και επικοινωνία μέσω διαλέξεων, συζητήσεων, συνεδρίων, ηλεκτρονικών και παραδοσιακών εκδόσεων καθώς και αντίστοιχων εκδηλώσεων για την εκπαιδευτική κοινότητα και το ευρύτερο κοινό.

Με αφορμή τα πέντε χρόνια δραστηριότητας της Ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ, θα γίνει μια σειρά εκδηλώσεων στο Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς, που θα ξεκινήσει με ένα διάλογο ανάμεσα στον Τεύκρο Μιχαηλίδη και Απόστολο Δοξιάδη, με θέμα την ύπαρξη της μαθηματικής λογοτεχνίας.

-Παρασκευή 22/1, 7 μ. μ. «Μαθηματική λογοτεχνία: μύθος ή πραγματικότητα;». Συζητούν οι Απόστολος Δοξιάδης και Τεύκρος Μιχαηλίδης.
- Παρασκευή 29/1: «Ευκλείδης και Εντροπία: μια σύντομη πορνογραφική σχέση». Συζητούν οι Πέτρος Δελλαπόρτας και Γιάννης Κοντογιάννης.
- Παρασκευή 19/2: «Μαθηματικοί διαγωνισμοί: πρωταθλητισμός ή άθληση για όλους;», ομιλία με τον Tony Gardiner και συζήτηση με τους Απ. Δοξιάδη και Π. Δελλαπόρτα.
- Παρασκευή 26/2: «Η Αλίκη στη χώρα του Θαλή», μια συζήτηση για τις διαφορετικές όψεις στο έργο του Λιούις Κάρολ.
- Παρασκευή 5/3: «Ο Σέρλοκ Χολμς και το πέμπτο αίτημα του Ευκλείδη». Συζητούν οι Απ. Δοξιάδης, Τ. Μιχαηλίδης, Αν. Αποστολίδης, Φιλ. Φιλίππου, Ν. Γαλανόπουλος.

www.thalesandfriends.org, είσοδος ελεύθερη σε όλες τις εκδηλώσεις.

Ημερίδα: Η ανάλυση λόγου στην Ελλάδα

Το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Εφαρμοσμένης Επικοινωνίας οργανώνει ημερίδα με θέμα
 “Η ανάλυση λόγου στην Ελλάδα”. 
Η ημερίδα θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη, 9 Φεβρουαρίου 2010 (10.30-20.00) στο Αμφιθέατρο "Ι. Δρακόπουλου", στο Κεντρικό Κτήριο του Πανεπιστημίου Αθηνών (Πανεπιστημίου 30).


2ος Πανελλήνιος Μαθητικός Λογοτεχνικός Διαγωνισμός (λήξη συμμετοχών 31/01/2010)



Ο Μορφωτικός όμιλος Πετρούπολης προκηρύσσει τον 2ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Ποίησης – Διηγήματος.

Όροι συμμετοχής
1. Δικαίωμα συμμετοχής έχουν οι μαθητές και οι μαθήτριες των Ελληνικών σχολείων Β΄ βάθμιας εκπαίδευσης.
2. Η συμμετοχή λαμβάνει χώρα με ένα μόνο έργο (διήγημα ή ποίημα). Το θέμα είναι ελεύθερο.
3. Τα διηγήματα θα είναι μέχρι 1000 λέξεις και τα ποιήματα μέχρι 30 στίχους.
4. Απαραιτήτως τα έργα θα έχουν τίτλο και θα είναι δακτυλογραφημένα. Είναι επιθυμητή η αποστολή και σε ηλεκτρονική μορφή (CD κ.λπ.) μαζί με την έντυπη για διευκόλυνση της δημοσίευσης τους.
5. Τα έργα θα συγκεντρωθούν και θα σταλούν μέσω των σχολικών μονάδων ή και μεμονωμένα σε 3 αντίτυπα και με συμπληρωμένα τα συνημμένα έντυπα στον : Δημήτρη Βαρβαρήγο 25ης Μαρτίου Τ.Κ. 13231 Πετρούπολη.
6. Όλα τα σχολεία που θα συμμετέχουν θα λάβουν τιμητικό έπαινο συμμετοχής.
7. Καταλυτική ημερομηνία αποστολής των έργων (σφραγίδα ταχυδρομείου) είναι η 31η Ιανουαρίου 2010.
8. Οι απονομές θα γίνουν τον Απρίλιο του 2010 στο Πνευματικό Κέντρο Πετρούπολης σε ημερομηνία που θα ανακοινωθεί τουλάχιστον ένα μήνα πριν στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις www.morfotikospetroupolis.blogspot.com και www.fantakis.gr
9. Τα βραβεία και οι έπαινοι των διακριθέντων που δε θα παραβρεθούν στην τελετή βράβευσης θα σταλούν στις σχολικές μονάδες για απονομή.
10. Στους διαγωνιζόμενους που θα παρευρεθούν στην επίσημη απονομή θα δοθούν τιμητικοί έπαινοι συμμετοχής και βιβλία. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να δηλώσουν την πρόθεση τους να παρευρίσκονται 10 ημέρες πριν.
11. Ο Μορφωτικός Όμιλος έχει το δικαίωμα δημοσίευσης των έργων για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς.
12. Με ευθύνη των σχολείων συμπληρώνονται τα συνημμένα έντυπα με τα στοιχεία της σχολικής μονάδας και των συμμετεχόντων.
13. Πρόσθετες πληροφορίες και διευκρινήσεις δίνονται στα τηλέφωνα α) 210 5058455 Βαρβαρήγος Δημήτριος β) 6973008363 Φαντάκης Παναγιώτης

Επικοινωνία ακούοντα με κωφό




Σε περίπτωση που μιλάτε, συνεργάζεστε ή διδάσκετε σε κωφό ή βαρήκοο άτομο (και δεν διαθέτετε διερμηνέα, ούτε γνωρίζετε νοηματική γλώσσα), προσέξτε τα εξής σημεία που διευκολύνουν την χειλεανάγνωση από τον κωφό:

Πριν αρχίσετε να μιλάτε, τραβήξτε την προσοχή του κωφού με ένα απαλό άγγιγμα στον ώμο μια κίνηση του χεριού σας στο οπτικό του πεδίο, με αναβόσβησμα των φώτων,  ή με ένα χτύπημα του ποδιού σας στην περίπτωση που το πάτωμα είναι ξύλινο (οι δονήσεις μεταφέρονται).
Χρησιμοποιείτε εκφράσεις του προσώπου σας για να υποστηρίζετε το μήνυμά σας (πχ από την έκφραση του προσώπου σας να μπορεί να διακρίνει τις ερωτήσεις, την έκπληξή σας, το επείγον μια υπόθεσης κτλ)
Χρησιμοποιείτε οπτικές νύξεις (πχ δείξιμο, μίμηση κινήσεων) προκειμένου να γίνετε πιο εύκολα κατανοητοί πχ δείξτε το αντικείμενο στο οποίο αναφέρεστε αν είναι δίπλα σας, κάντε οτι πίνετε για να δηλώσετε το ποτό κοκ
Σταθείτε ή καθίστε σε κοντική απόσταση. Αν το άτομο είναι κωφό, καθίστε λίγο πιο μακριά από ότι θα καθόσασταν από έναν ακούοντα κατά την διάρκεια μας προφορικής επικοινωνίας και φροντίστε τα μάτια σας να είναι στο ίδιο επίπεδο. Αν το άτομο είναι βαρήκοο καθίστε στην ίδια απόσταση που θα είχατε αν μιλούσατε με ακούοντα.
Κοιτάζετε το κωφό άτομο όταν μιλάτε και μην γυρίζετε το κεφάλι σας. Βγάλτε τα γυαλιά ηλίου ή ένα κασκόλ που πιάνει ψηλά το πηγούνι σας προκειμένου να μπορεί να βλέπει όλο σας το πρόσωπο.
Φροντίστε να πέφτει φως στο πρόσωπό σας. Ο κωφός πρέπει να έχει την φωτεινή πηγή πίσω του, για να μην τυφλώνεται από το φως όταν προσπαθεί να σας παρακολουθήσει.
Μείνετε ακίνητοι και μην κουνιέστε/περπατάτε.
Μην καλύπτετε το στόμα σας, μην καπνίζετε, μην τρώτε και μην μασάτε τσίχλα.
Αν έχετε μουστάκι ή μούσι, δυσκολεύετε πολύ τον κωφό να σας καταλάβει.
Μιλάτε αργά και καθαρά, χωρίς να φωνάζετε ή  να ψιθυρίζετε γιατί παραμορφώνονται οι κινήσεις των χειλιών σας. Αν στην καθημερινή σας επικοινωνία μιλάτε πολύ χαμηλόφωνα, πολύ γρήγορα ή μη καθαρά, φροντίστε να αλλάζετε στυλ ομιλίας όταν είστε με τον κωφό. Σε περίπτωση που το άτομο είναι βαρήκοο, μιλατε λίγο πιο δυνατά από το κανονικό.
Φροντίστε ο χώρος να φωτίζεται καλά και να μην έχει θορύβους (σε περίπτωση που ο κωφός φοράει ακουστικό, η φασαρία του προκαλεί σύγχυση και τον εμποδίζει να ακούσει τους ήχους της ομιλίας).
Αν συμμετέχουν περισσότερα του ενός άτομα στη συζήτηση (πχ μάθημα σε τάξη, έξοδος για καφέ ή φαγητό) φροντίστε να κάθεστε με τέτοιο τρόπο ώστε το κωφό άτομο να μπορεί να σας βλέπει όλους (πχ καθισμένοι σε ημικύκλιο).
Αν υπάρχουν πολλά άτομα, φροντίστε να μην μιλάτε όλοι μαζί, αλλά ένας – ενας, έτσι ώστε το κωφό άτομο να μπορεί να σας παρακολουθεί. Στις μεγάλες παρέες, ιδιαίτερα βοηθητικό είναι να δηλώνετε ποιος μιλάει κάθε στιγμή.
Όταν συνομιλείτε με κωφά και βαρήκοα άτομα επικεντρώστε την προσοχή σας στον συνομιλητή σας. Αν δεν καταλαβαίνετε τι λέει, ζητήστε του να το ξαναπεί. Μην προσποιήστε ότι καταλαβαίνετε.
Παρατηρείτε την έκφραση του προσώπου του κωφού. Αν δείχνει σημάδια αμηχανίας, σύγχυσης σταματήστε λίγο και ρωτήστε αν έχει καταλάβει τι λέτε.
Αν ένα κωφό άτομο δεν καταλαβαίνει τι λέτε, μην επαναλαμβάνετε με ακριβώς τον ίδιο τρόπο την πρόταση που είπατε, αλλά αλλάξτε τις λέξεις που χρησιμοποιείτε. Αν δεν γίνεστε κατανοητός ακόμα, επιλέξτε να γράψετε με απλό τρόπο τι εννοείτε. Έχετα μαζί σας πάντα ένα μπλοκάκι και ένα μολύβι, αν και τα κινητά πλέον έχουν απλοποιήσει πολύ την ζωή μας ακόμα και σε αυτόν τον τομέα.
Αν συμβεί οτιδήποτε στο περιβάλλον που τραβήξει την προσοχή σας πχ αρχίσει να χτυπάει τηλέφωνο, γίνεται καβγάς, ενημερώστε τον κωφό.
Θυμηθείτε πόσο δύσκολο είναι για ένα άτομο που δεν ακούει να διαβάζει συνέχεια τα χείλη σας. Ακόμα και αν σας προσέχει συνέχεια (πράγμα πολύ κουραστικό και σχεδόν αδύνατο), καταλαβαίνει 30-40 % όσων λέτε. Τα υπόλοιπα τα συμπληρώνει από μόνο του (από τα συμφραζόμενα κτλ). Μάθετε νοηματική γλώσσα, κάποια νοήματα ή έστω το δαχτυλικό αλφάβητο. Όσο κουραστικό και μονότονο και αν σας φαίνεται να γράφετε κάθε λέξη γράμμα – γράμμα, για τους περισσότερους κωφούς είναι πιο άνετος και ακριβής τρόπος επικοινωνίας.
Σε περίπτωση που δεν γνωρίζετε νοηματική και ο Κωφός έχει μαζί του διερμηνέα, μην μιλάτε στον διερμηνέα. Να απευθύνεστε στον ίδιο τον Κωφό.

Αν είστε γνώστης της νοηματικής γλώσσας:
Μην θεωρείτε αυτονόητο ότι αυτός θα είναι και ο τρόπος επικοινωνίας σας με ένα κωφό ή βαρήκοο άτομο. Είναι πολύ σημαντικό να διευκρινίσετε με ποιο μέσο προτιμούν τα άτομα να επικοινωνήσουν μαζί σας. Τα περισσότερα άτομα χρησιμοποιούν την νοηματική γλώσσα. Όμως, υπάρχουν και άτομα που προτιμούν να επικοινωνούν μέσω του προφορικού και γραπτού λόγου. Άλλωστε, μην ξεχνάτε ότι υπάρχουν και Κωφοί που δεν γνωρίζουν νοηματική.
Κάθε κράτος έχει τη δική του νοηματική γλώσσα. Αν λοιπόν βρεθείτε με κωφά ή βαρήκοα άτομα διαφορετικής εθνικότητας, να θυμάστε ότι εκφράσεις ή λέξεις που ήδη γνωρίζετε στην ελληνική νοηματική γλώσσα δεν υπάρχουν ή υπάρχουν με άλλη σημασία στις άλλες νοηματικές γλώσσες.

Δείτε σχετικά πέντε βασικές συμβουλές στην επικοινωνία με κωφούς νέους (βίντεο με αγγλικούς υπότιτλους)