Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2010

Μεγάλη αποτυχία για μια μικρή βασίλισσα

Αν προέκυψε κάτι θετικό από το φετινό Καρναβάλι του Ρίο είναι η ελπίδα ότι θα περάσουν πολλά χρόνια προτού δούμε ξανά επτάχρονα κοριτσάκια στον ρόλο της βασίλισσας της σάμπα. Είναι βέβαιο ότι η αποτυχία της μικρής Ζούλια Λίρα να διακριθεί στην παρέλαση με τα τύμπανα θα αποθαρρύνει τον πατέρα της (και όλους τους άλλους μεγάλους) που σπρώχνουν ανήλικα σε θεάματα ακατάλληλα για την ηλικία τους. Η τρισχαριτωμένη Ζούλια τερμάτισε τελευταία στην κατηγορία που διαγωνίστηκε, σκορπίζοντας απογοήτευση στον πατέρα της Μάρκο Λίρα, ο οποίος- ω τι σύμπτωση!- είναι πρόεδρος της ομάδας σάμπα Βιραντούρο, μιας από τις πολλές που παίρνουν μέρος στο περίφημο Καρναβάλι της Βραζιλίας. 

Στον διαγωνισμό για την καλύτερη ομάδα σάμπα που γίνεται κάθε χρόνο οι διαγωνιζόμενοι κρίνονται με βάση 10 κριτήρια, ένα από τα οποία είναι η παρέλαση με τύμπανα. Ο κ. Λίρα είχε φέτος τη φαεινή ιδέα να βάλει την επτάχρονη κόρη του επικεφαλής της παρέλασης. Αυτό σήμαινε ότι η Ζούλια θα έπρεπε να παρελάσει ενώπιον χιλιάδων ανθρώπων φορώντας ένα εξώπλατο μπλουζάκι με παγέτες και μια μίνι φούστα με φτερά, ενώ το κεφάλι της θα στόλιζε μια ασημένια τιάρα. Πράγμα που έκανε, αλλά όχι εύκολα. Δέκα λεπτά μετά την εμφάνισή της στο Σαμπαδρόμιο ενώπιον κριτών και κοινού «έσπασε» και έβαλε τα κλάματα, αναγκάζοντας τον συνοδό της να την πάρει παραδίπλα για να την ηρεμήσει. Οταν επανήλθε, το τρένο είχε πια περάσει. Οι κριτές δεν επηρεάστηκαν από τη χάρη και την ηλικία της και την έστειλαν στη θέση που της άρμοζε: την τελευταία.

πηγή: Το Βήμα

Η φτώχεια στα παιδικά χρόνια επιδρά καθοριστικά στη ζωή του ενήλικου

Αν ένα παιδί μεγαλώσει μέσα στη φτώχεια, το γεγονός αυτό μπορεί να διαμορφώσει σε σημαντικό βαθμό τη νευροβιολογία του, επηρεάζοντας καθοριστικά τη συμπεριφορά του, την υγεία του και την πορεία του αργότερα στη ζωή ως ενήλικος, σύμφωνα με μια νέα επιστημονική έρευνα.

Οι ερευνητές του πανεπιστημίου της Βρετανικής Κολομβίας στο Βανκούβερ, υπό τον Τόμας Μπόις, όπως ανέφεραν στη σχετική παρουσίαση στο συνέδριο της Αμερικανικής Ένωσης για την Προώθηση της Επιστήμης, σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο, διαπίστωσαν ότι υπάρχει μια "βιολογία της δυστυχίας" στους ενήλικους εκείνους που έζησαν φτωχικά παιδικά χρόνια, ιδίως πριν την ηλικία των πέντε ετών. 

Σύμφωνα με τη νέα μελέτη, η πρώιμη παιδική ηλικία αποτελεί "κρίσιμη περίοδο για τη διαμόρφωση της αρχιτεκτονικής του εγκεφάλου, η οποία, με τη σειρά της, καθορίζει την μελλοντική νοητική, κοινωνική και συναισθηματική ευημερία των παιδιών". Όπως διαπιστώθηκε, τα παιδιά που μεγαλώνουν σε ένα μειονεκτικό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον, έχουν αργότερα δυσανάλογη επίπεδα ευαισθησίας στο στρες, κάτι που φαίνεται τόσο από το επίπεδο των ορμονών τους, όσο και από τις νευροαπεικονιστικές μελέτες του εγκεφάλου τους. 

Οι ερευνητές μελέτησαν πάνω από 1.500 άτομα, γεννημένα μεταξύ 1968 και 1975, σε σχέση με το οικογενειακό εισόδημά τους όταν ήσαν παιδιά, το μετέπειτα μορφωτικό τους επίπεδο, τα κατοπινά κοινωνικά επιτεύγματά τους και την καριέρα τους, την υγεία τους, τις τάσεις εγκληματικότητας κλπ. Διαπίστωσαν "εντυπωσιακές διαφορές" στην τροπή που πήραν οι ζωές των παιδιών όταν ενηλικιώθηκαν, ανάλογα με το αν είχαν ζήσει φτωχικά ή άνετα μέχρι την ηλικία των έξι ετών. 

Τα φτωχά παιδιά έκαναν τουλάχιστον δύο λιγότερα χρόνια εκπαίδευσης, εργάζονταν 451 ώρες λιγότερες μέσα στον χρόνο και έβγαζαν ως ενήλικοι λιγότερα από τα μισά σε σχέση με τους συνομηλίκους τους που ως παιδιά δεν είχαν γνωρίσει οικονομικά προβλήματα. Είχαν επίσης υπερδιπλάσια πιθανότητα να εμφανίσουν κάποιο πρόβλημα υγείας, είχαν σαφώς μεγαλύτερο άγχος και ακόμα είχαν, κατά μέσο όρο, μεγαλύτερο βάρος. Τέλος, είχαν διπλάσια πιθανότητα να συλληφθούν για κάποιο αδίκημα. 

Σύμφωνα με τους ερευνητές, "οι οικονομικές συνθήκες στην πρώιμη παιδική ηλικία έχουν πολύ μεγάλη σημασία για την κατοπινή επιτυχία στην αγορά εργασίας". Όπως είπαν, η ενίσχυση του εισοδήματος των οικογενειών που έχουν παιδιά κάτω των πέντε ετών, μπορεί να επιδράσει θετικά, εκτός άλλων παραγόντων, στη νευροβιολογία και τελικά στη μελλοντική ευημερία των παιδιών αυτών. 

Ο καθηγητής του πανεπιστημίου Χάρβαρντ Τζακ Στόνκοφ δήλωσε ότι η νέα μελέτη παρέχει "μια θαυμάσια ευκαιρία να μάθουμε περισσότερα για τη βιολογία της κακοτυχίας, πράγμα που θα μας βοηθήσει να αναπτύξουμε νέες ιδέες και να κάνουμε νέες παρεμβάσεις για να μετριάσουμε τις συνέπειες της δυστυχίας".

Πηγή: (ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Ένας μεσημεριανός υπνάκος καθαρίζει το μυαλό και βελτιώνει την ικανότητα μάθησης



Μην νιώθετε ενοχές, αν θέλετε να κοιμηθείτε λιγάκι το μεσημέρι. Ένας υπνάκος μέσα στην μέρα δεν διώχνει απλώς την κούραση, αλλά βελτιώνει σημαντικά τη δυνατότητα του εγκεφάλου να απορροφά νέες πληροφορίες και να θυμάται, βοηθώντας έτσι τον άνθρωπο να μαθαίνει νέα πράγματα, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα.

Οι εθελοντές που κοιμήθηκαν μιάμιση ώρα μετά το μεσημέρι (από τις 2 μ.μ. έως τις 3.30 μ.μ. κατά μέσο όρο), είχαν καλύτερες επιδόσεις στα νοητικά τεστ που ακολούθησαν (στις 6 μ.μ.), σε σχέση με όσους δεν είχαν πάρει έναν υπνάκο. Μέχρι τώρα είχαν γίνει διάφορες μελέτες σχετικές με την "επιστήμη του ύπνου", αλλά δεν υπήρχε οριστικό συμπέρασμα για τα οφέλη που έχει ο εμβόλιμος υπνάκος (ή "σιέστα"). 

Η νέα έρευνα, που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του ετήσιου συνεδρίου της Αμερικανικής Ένωσης για την Προώθηση της Επιστήμης, έγινε από επιστήμονες του πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας-Μπέρκλεϊ, υπό τον καθηγητή ψυχολογίας Μάθιου Γουόκερ, σύμφωνα με το BBC. Τα πειράματα, με τη συμμετοχή 39 υγιών ενηλίκων, έδειξαν, πέραν πάσης αμφιβολίας, ότι σε όσους κοιμούνται ενδιάμεσα μέσα στην μέρα, το μυαλό τους λειτουργεί καλύτερα. Από την άλλη, όσο πιο πολλή ώρα μένει κανείς ξύπνιος, τόσο πιο αργά δουλεύει ο νους του. 

Η μελέτη ενισχύει την πεποίθηση των επιστημόνων ότι ο εγκέφαλος χρειάζεται τον ύπνο για να επεξεργαστεί τις βραχυπρόθεσμες μνήμες, δημιουργώντας "χώρο" για την εκμάθηση νέων γεγονότων και δεδομένων. Η επεξεργασία αυτή, κατά πάσα πιθανότητα, σύμφωνα με τα ηλεκτροεγκεφαλογραφήματα, συμβαίνει στη φάση ανάμεσα στο βαθύ ύπνο και στον ύπνο με όνειρα, κατά την οποία οι μνήμες των γεγονότων της μέρας μεταφέρονται από την "προσωρινή αποθήκευσή τους" στον ιππόκαμπο του εγκεφάλου, σε μια άλλη περιοχή, τον προ-μετωπιαίο φλοιό, ο οποίος ίσως έχει περισσότερο "αποθηκευτικό χώρο". 

Άλλοι ειδικοί εξέφρασαν την επιφύλαξή τους κατά πόσον η βελτίωση της μνήμης οφείλεται όντως στον υπνάκο τον ίδιο ή στο ότι απλώς ο άνθρωπος ξεκουράζεται. Πάντως ο Γουόκερ και οι συνεργάτες του σχεδιάζουν να μελετήσουν, σε επόμενο στάδιο, αν η μείωση του ύπνου στους ηλικιωμένους σχετίζεται με τη διαγνωσμένη μείωση της ικανότητας μάθησης κατά την τρίτη ηλικία, μια σχέση που, αν επιβεβαιωθεί, μπορεί να οδηγήσει επίσης σε καλύτερη κατανόηση των νευροεκφυλιστικών παθήσεων όπως το Αλτσχάιμερ. 

Πηγή: (ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Εκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Σπανίων Παθήσεων στο Ίδρυμα Ευγενίδου

Στην ειδική επαιτειακή εκδήλωση με τίτλο: 

«Παγκόσμια Ημέρα Σπανίων Παθήσεων: 
Ασθενείς και Νευροεπιστήμονες συνοδοιπόροι για τη ζωή»

προσκαλούν το κοινό, η Πανελλήνια Ένωση Σπανίων Παθήσεων, η Ελληνική Εταιρεία για τις Νευροεπιστήμες και το Ίδρυμα Ευγενίδου, την Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2010 στις 18:00 μ.μ.

Η εκδήλωση, η οποία πραγματοποιείται στο Αμφιθέατρο του Ιδρύματος Ευγενίδου (Λ.Συγγρού 387-Π.Φάληρο), σκοπό έχει να φέρει κοντά όλους όσοι σχετίζονται με τις Σπάνιες Παθήσεις.
Φορείς, σύλλογοι, ασθενείς με τις οικογένειές τους, όλοι όσοι ενδιαφέρονται για το θέμα και μαζί Επιστήμονες από τον τομέα των Νευροεπιστημών που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στην αιχμή της επιστημονικής έρευνας, συζητούν μεταξύ τους προσπαθώντας να κατανοήσουν καλύτερα ο ένας τον άλλο με έναν και μοναδικό σκοπό.
Τη βελτίωση της ζωής των ασθενών και των οικογενειών τους.
Και βέβαια η κοινή διοργάνωση και των τριών φορέων την ημέρα εκείνη στόχο έχει να υπενθυμίσει σε όλους το σύνθημα «Σπάνιος ναι... μόνος όχι».

Η εκδήλωση, η οποία τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας κυρίου Καρόλου Παπούλια, φιλοξενεί τρεις σημαντικούς ομιλητές, οι παρουσιάσεις των οποίων στόχο έχουν να δώσουν το έναυσμα για περαιτέρω συζήτηση και προβληματισμό.
Πρόκειται για τον καθηγητή Χρήστο Μπαρτσόκα, η ομιλία του οποίου έχει τίτλο: «Ο αγώνας της οικογένειας απέναντι στη σπάνια πάθηση», για την Δρ Δήμητρα Μάγκουρα με θέμα: «Σπάνιες Παθήσεις: Στόχοι και Έρευνα», καθώς και το συγγραφέα Γιάννη Ξανθούλη, η ομιλία του οποίου, φέρει τον πρωτότυπο τίτλο: «Ένα Παιδί θαυμάζει την ασθένεια».

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι βασικός σκοπός της Παγκόσμιας Ημέρας Σπανίων Παθήσεων είναι η ενημέρωση του ευρύ κοινού σχετικά με τις Σπάνιες Παθήσεις και τις επιπτώσεις τους στην ζωή των ασθενών, αλλά και η προβολή της σοβαρότητάς τους σαν προτεραιότητα στα θέματα υγείας.
Όπως δηλώνει άλλωστε και ο Γενικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τις Σπάνιες Παθήσεις EURORDIS Yann Le Cam «Σαν άμεσο αποτέλεσμα της προβολής αυτής προσδοκούμε ότι η Ημέρα Σπανίων Παθήσεων, θα βελτιώσει το Εθνικό Σύστημα Υγείας, καθώς και την πρόσβαση και ποιότητα στην διάγνωση, στη θεραπεία και στη φροντίδα των ασθενών με Σπάνιες Παθήσεις σε όλη την Ευρώπη».

Οι Σπάνιες Παθήσεις είναι χρόνιες, εξελικτικές, εκφυλιστικές και συχνά θανατηφόρες με υψηλά επίπεδα πόνου. Σήμερα, δεν υπάρχει θεραπεία για 6.000-8.000 Σπάνιες Παθήσεις, εκ των οποίων το 75% προσβάλλουν παιδιά.
Στη χώρα μας υπάρχουν περίπου 1.000.000 άτομα που ζουν με Σπάνιες Παθήσεις, χωρίς την απαιτούμενη θεσμοθετημένη υποστήριξη και υποδομή. Έρευνα, επιστημονική γνώση, θεραπευτική αντιμετώπιση, κοινωνική και ασφαλιστική κάλυψη είναι ελλιπείς και άρα απολύτως αναγκαίες.

Η είσοδος στην εκδήλωση είναι ελεύθερη, αλλά θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

Πληροφορίες σχετικά με την εκδήλωση: 
Πανελλήνια Ένωση Σπανίων Παθήσεων (Π.Ε.Σ.ΠΑ.) 
Τηλέφωνο: 210 7660989, κα Μ. Λάμπρου

Ένα διαφορετικό εκπαιδευτικό παιχνίδι



Ίσως να είναι η πιο περίεργη ανάρτησή μας μέχρι τώρα, αλλά το "Who Pooped?" (ναι ναι, αυτός είναι ο τίτλος και το θέμα) είναι ένα ενδιαφέρον παιχνίδακι στο διαδίκτυο. Ο μαθητής καλείται να μάθει για τα διάφορα ζώα μαντεύοντας ποιο από αυτά δημιούργησε τις (ρεαλιστικές) στοιβίτσες με ακαθαρσίες. Αν και αρχικά το παιχνίδι φαίνεται ελαφρώς αηδιαστικό, προσφέρει πολλές πληροφορίες για τα ζώα που αφορούν κάθε μαντεψιά.
Και αν αναρωτιέστε ποιος κάθισε και το σκέφτηκε, επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του ζωολογικού κήπου της Μινεσότα, όπου μπορείτε να βρείτε και άλλα παιχνίδια με ζώα.

Πόλη-Αμφιτρύων η Αλεξανδρούπολη στα Special Olympics 2011

Μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του Νομαρχιακού Διαμερίσματος Εβρου και της Οργανωτικής Επιτροπής των Παγκόσμιων Αγώνων Special Olympics Αθήνα 2011, ενέκρινε ομόφωνα το νομαρχιακό συμβούλιο Εβρου, υπό την προεδρία του Μιχαήλ Πιτιακούδη.

Μιλώντας στη συνεδρίαση ο Νομάρχης Εβρου, Νικόλαος Ζαμπουνίδης, χαρακτήρισε κορυφαία τη διαδικασία και τόνισε ότι όλη η τοπική κοινωνία αγκάλιασε την προσπάθεια αυτή αποδεικνύοντας ότι έχει μεγάλο απόθεμα ανθρωπιάς για τους συνανθρώπους μας που έχουν διανοητική αναπηρία.
«Η Αλεξανδρούπολη, ο Εβρος, η Θράκη, η Βόρεια Ελλάδα στηρίζει με όλη τη δύναμη της ψυχής τους παγκόσμιους αγώνες των αθλητών με διανοητική αναπηρία, που θα γίνουν στη χώρα μας το καλοκαίρι του 2011. Μέσα από τη συνεργασία μας αυτή με την Οργανωτική επιτροπή των Special Olympics και τη δημιουργία της Τοπικής Επιτροπής στοχεύουμε να ευαισθητοποιήσουμε την τοπική κοινωνία για τα προβλήματα των ατόμων αυτών, 250 από τα οποία θα φιλοξενήσουμε στην Αλεξανδρούπολη, που είναι πόλη-Αμφιτρύων, για τέσσερις ημέρες πριν την έναρξη των αγώνων» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ζαμπουνίδης.
Η πρόεδρος των Special Olympics, Ιωάννα Δεσποτοπούλου αναφέρθηκε στο ξεχωριστό αυτό γεγονός, λέγοντας: «Σε μια δύσκολη περίοδο για τον Εβρο που δοκιμάζεται από τις πλημμύρες, σήμερα στο Νομαρχιακό Συμβούλιο αποφασίσαμε κάτι πολύ αισιόδοξο, τη σύσταση της Τοπικής Οργανωτικής Επιτροπής Πόλις–Αμφιτρύων για τους αγώνες Special Olympics Αθήνα 2011.
Η Αλεξανδρούπολη, ο Εβρος, η Ανατολική Μακεδονία και η Θράκη, όλη η Βόρεια Ελλάδα συμμετέχουν πολύ δυναμικά και τα μέλη της τοπικής επιτροπής, άνθρωποι με πάθος για προσφορά, είμαι βέβαιη ότι θα εμπνεύσουν όλη την τοπική κοινωνία ώστε να μπορέσει να αγκαλιάσει αυτό το μεγάλο ανθρωπιστικό, πολιτιστικό, εκπαιδευτικό και αθλητικό γεγονός που έχει αναλάβει να φιλοξενήσει η χώρα μας το 2011.

Εβδομάδα ευαισθητοποίησης των μαθητών για την αναπηρία

Εβδομάδα ευαισθητοποίησης των μαθητών των δημοτικών, πάνω στα θέματα της αναπηρίας, διοργανώνουν από τη Δευτέρα ο σύλλογος Ατόμων με Αναπηρία “Οι Ποπολάροι” και το ειδικό σχολείο, με δράσεις που θα αναπτυχθούν στους χώρους του στην Μπόχαλη.
Συντάκτης: Σπύρος Μπέτσης

Στο θέμα αναφέρθηκαν με συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν χθες, ο γραμματέας του συλλόγου, Γιάννης Γρέκας και ο Διευθυντής του σχολείου, Παναγιώτης Κλάδης, εστιάζοντας στις εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν από τη Δευτέρα ως την Παρασκευή. Συγκεκριμένα στο ειδικό σχολείο θα πραγματοποιηθούν προβολές ταινιών του διεθνούς φεστιβάλ ντοκιμαντέρ και αναπηρία Emotion Pictures, θα προγραμματιστούν δημιουργικές δραστηριότητες, ομιλίες και συζητήσεις. Στις δράσεις που ανακοινώθηκαν, θα συμμετέχουν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί των δημοτικών 1ο, 2ο, 3ο, Κάμπου και Κατασταρίου, της πέμπτης και της έκτης τάξης.
Οι δράσεις θα αναπτύσσονται σε καθημερινό επίπεδο και τα παιδιά των διαφορετικών σχολείων θα έρθουν σε επαφή, με σκοπό την ανάπτυξη σχέσεων και την ομαλή ένταξη των ΑμεΑ στην κοινωνία.
“Θέλουμε να τονίσουμε ότι η προσπάθειά μας συνεχίζεται, ώστε να ευαισθητοποιήσουμε όσο το δυνατό την κοινωνία, αρχίζοντας πρώτα με τις μικρές ηλικίες και βοηθώντας τες να αναγνωρίζουν την αναπηρία ως μέρος της ανθρώπινης ύπαρξης. Ελπίζουμε σιγά-σιγά, όλοι να αποδεχθούν τα δικαιώματα των ΑμεΑ, τη συμμετοχή και την συνεισφορά τους στην κοινωνική ζωή”, σημείωσε ο κ. Κλάδης και αναφερόμενους στους μαθητές του ειδικού σχολείου και τους στόχους που τίθεται επεσήμανε:
“Επιδιώκουμε ασταμάτητα να αναπτύσσουμε τις ικανότητες και δεξιότητες τους ώστε να καταστούν όσο το δυνατόν ικανά για αυτόνομη συμμετοχή στην οικογενειακή και αργότερα επαγγελματική, κοινωνική και πολιτισμική ζωή”.
Σε αυτή τη βάση εξέφρασε την ανησυχία του για τη λειτουργία του σχολείου τη νέα χρονιά, καθώς όπως είπε ως μόνιμοι εκπαιδευτικοί εργάζονται μόνο δύο και οι υπόλοιποι είναι αναπληρωτές. Καυτηρίασε επίσης, ότι το επαγγελματικό εργαστήριο, αν και έχει ιδρυθεί, δεν λειτουργεί, λόγω έλλειψης προσωπικού.
Τη σημασία των εκδηλώσεων, ώστε τα μικρά παιδιά να καταλάβουν την έννοια της διαφορετικότητας, επεσήμανε ο κ. Γρέκας, υπογραμμίζοντας πως είναι ευθύνη και του συλλόγου να πραγματοποιήσει άνοιγμα στην κοινωνία. Ανακοίνωσε δε, πως ανάλογες δράσεις θα ακολουθήσουν και στο μέλλον, με όλους τους φορείς που ασχολούνται με την αναπηρία. 
Πηγή Πληροφοριών: www.imerazante.gr

Πολίτες με αναπηρία και πολιτικό μάρκετινγκ

“Οι άνθρωποι με αναπηρία που συμμετέχουν ως υποψήφιοι με τα κόμματα είτε στις βουλευτικές είτε στις αυτοδιοικητικές εκλογές εξ’ ορισμού αποτελούν αντικείμενα του πολιτικού marketing”: Θα ήταν μια ακόμη απ’ τις συνήθεις “κυνικές ομολογίες” των καιρών η παραπάνω φράση, αν δεν πιστωνόταν σ’ έναν νεαρό επιστήμονα με αναπηρία που μόνον ως επαγγελματίας της πολιτικής δεν έχει (αλλά ούτε και φιλοδοξεί να) σταδιοδρομήσει.

Διαβάστε το πλήρες άρθρο στην Ελευθεροτυπία

Φλώρινα: Τσελεμεντές από μαθητές


Σεφ, ηλικίας 10 ετών! Μαθητές και μαθήτριες της Ε' τάξης του 5ου δημοτικού σχολείου της Φλώρινας συγκέντρωσαν τις καλύτερες και πιο νόστιμες παραδοσιακές συνταγές της περιοχής τους και εξέδωσαν ένα έντυπο μαγειρικής με τίτλο: "…στο τσουκάλι και στον ταβά!".

Οι μικροί μαθητές μίλησαν με τις μαμάδες, τις γιαγιάδες και τις προγιαγιάδες τους και συγκέντρωσαν συνταγές μέσα από τους οικογενειακούς "τσελεμεντέδες". Στη συνέχεια, τις σύγκριναν, επέλεξαν τις καλύτερες, τις ταξινόμησαν και εκτύπωσαν το βιβλίο.

Το γαστριμαργικό "ταξίδι" των παιδιών ξεκίνησε μέσα από ένα πρόγραμμα πολιτισμού, που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης του σχολείου, από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του 2009.

Η δασκάλα της ευέλικτης ζώνης, που εργάστηκε αυτούς τους μήνες με τα παιδιά για την υλοποίηση του μαγειρικού εντύπου, Βούλα Γκόλια, δήλωσε στο Εθνικό Πρακτορείο Ειδήσεων σχετικά με το εγχείρημα των δεκάχρονων: "Τα παιδιά ανέλαβαν ρόλους μικρών ερευνητών και μετείχαν στην οικογενειακή παράδοση. Ανέδειξαν θέματα, όπως οι πρακτικές στην κουζίνα, οι τεχνικές προμήθειας και προετοιμασίας του φαγητού, οι διατροφικές συνήθειες της οικογένειας, η οικονομία της διατροφής και τέλος, οι ίδιες οι τροφές".

Οι 20 μαθητές και μαθήτριες της τάξης, που είδαν ολοκληρωμένο το έντυπο, δηλώνουν ιδιαίτερα ευχαριστημένοι και περήφανοι για τη δουλειά τους. "Τα παιδιά μπορούν να κάνουν τα πάντα, αρκεί κάποιος να τους δώσει την ευκαιρία, να τους κινήσει το ενδιαφέρον. Τυπώσαμε 1.000 φυλλάδια, τα οποία και πουλήσαμε. Τα έσοδα θα χρησιμοποιηθούν για τις ανάγκες του σχολείου", συμπληρώνει η κ.Γκόλια.

Η έκδοση έχει 50 σελίδες, πίνακα περιεχομένων 71 φαγητών -μια ποικιλία της σημερινής φλωρινιώτικης κουζίνας- και 10 ασπρόμαυρες φωτογραφίες που προέρχονται από τη Φωτοθήκη της Λέσχης Πολιτισμού Φλώρινας. Το βιβλίο είναι τυπωμένο σε χαρτί πολυτελείας με όμορφο δέσιμο που διευκολύνει τη νοικοκυρά και τον κάθε αναγνώστη.

Στο φυλλάδιο, οι μικροί σεφ έχουν συμπεριλάβει τα πάντα: ορεκτικά, φαγητά, γλυκά. Οι νοικοκυρές και οι αναγνώστες θα μάθουν -μεταξύ άλλων- πώς μπορούν να μαγειρέψουν στουμπηχτή, τσουκνιδόπιτα, τσουμούρ, γκαϊγκάνα, ορισμένες από τις παραδοσιακές και νόστιμες συνταγές της Φλώρινας.

Οι περισσότερες συνταγές συμπληρώνονται από σχόλια των μαθητών όπως, "τέλειος τσιπουρομεζές", "μια πίτα που θα λατρέψετε", "χειμωνιάτικο και επικίνδυνα νόστιμο φαγητό".

Για την έκδοση του εντύπου συνέβαλαν οικονομικά η Τοπική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων (ΤΕΔΚ) Φλώρινας και ο δήμος Φλώρινας.

Πηγή: Φλώρινα: Τσελεμεντές από μαθητές , Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων - Mακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, 13/1/2010 





Από τα θρανία στα... δίχτυα της ΕΛΑΣ

Παιδιά διαλυμένων και προβληματικών οικογενειών, με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο και ψυχολογικά προβλήματα, που εγκαταλείπουν νωρίς το σχολείο.
Αυτό είναι το προφίλ των ανηλίκων με παραβατική συμπεριφορά στη Θεσσαλονίκη. Ξεκινούν ως κλέφτες κινητών τηλεφώνων ή μικροποσών και σταδιακά βουλιάζουν όλο και βαθύτερα στην παρανομία, με αποτέλεσμα να συλλαμβάνονται ξανά και ξανά από την Αστυνομία.