Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2022

7 συμβουλές για τις ομαδικές εργασίες στο σχολείο και τα παιδιά με δυσκολίες στις κοινωνικές δεξιότητες.

Από το να διακόπτουν του άλλους ενώ μιλάνε μέχρι να αισθάνονται απομονωμένα, τα παιδιά με δυσκολίες στον κοινωνικό τομέα συχνά δυσκολεύονται όταν πρέπει να εργαστούν σε ομάδες με τους συμμαθητές τους.

Δείτε πώς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να ξεπεράσει βασικές δυσκολίες.

1) Μετράμε μέχρι το 5: Οι στοιχειώδεις δεξιότητες ακρόασης είναι πολύ σημαντικές σε μια ομάδα. Αν το παιδί σας τείνει να διακόπτει τους άλλους ή να μιλάει ταυτόχρονα μαζί τους, διδάξτε του να μετράει μέχρι το 5 πριν αρχίσει να μιλάει όταν κάποιος άλλος έχει τον λόγο. Διδάξτε του ότι θα πρέπει αυτά που θα πει να έχουν σχέση με όσα άκουσε και να εκφράζουν μια σχετική σκέψη πχ “Μου αρέσει πολύ η ιδεα του Έρικ για το διόραμα. Νομίζω ότι πρέπει να βάλουμε και ζωάκια σε αυτό». Αν το παιδί σας ανησυχεί ότι θα ξεχάσει τις ιδέες του αν δεν τις πει αμέσως, ενθαρρύνετέ το να τις σημειώνει κάπου και να συμβουλεύεται τις σημειώσεις του όταν έρχεται η σειρά του να μιλήσει.

2) Σεβόμαστε τις απόψεις των άλλων: Κάποια παιδιά με δυσκολίες στις κοινωνικές δεξιότητες σκέφτονται με άκαμπτο/αυστηρό τρόπο. Πιστεύουν ότι αυτοί είναι πάντα «σωστοί» και οι άλλοι «λάθος» με μια μικρή γκρίζα ζώνη ανάμεσα στα δύο. Μπορεί επίσης να δυσκολεύονται πολύ να καταλάβουν τις προσωπικές απόψεις των άλλων ατόμων. Βοηθήστε το παιδί σας να κατανοήσει ότι πρέπει να έχει προσωπικές απόψεις και να τις μοιράζεται με τους άλλους όταν δουλεύει σε ομάδα. Αλλά δεν μπορεί να υποτιμάει τις ιδέες των άλλων. Και όταν η ομάδα πάρει μια απόφαση, θα πρέπει να τη σεβαστεί, ακόμα και αν δεν του αρέσει και δεν συμφωνεί, γιατί οι ομάδες λειτουργούν με την αρχή της πλειοψηφίας.

3) Τρόποι εκτόνωσης: Τα παιδιά μπορεί να παριστάνουν τους κλόουν για να κρύψουν το γεγονός ότι δεν αισθάνονται έτοιμα για να συμμετέχουν. Μπορεί να νιώθουν ότι δεν έχουν κάτι σημαντικό να συνεισφέρουν. Ή μπορεί να μην αισθάνονται άνετα να συμμετέχουν σε κάτι ομαδικό και έτσι να εμφανίζουν μεγάλη νευρικότητα. Αν το παιδί σας βρίσκεται σε ένταση όταν βρίσκεται σε μια ομαδική κατάσταση, σκεφτείτε στρατηγικές με τις οποίες μπορεί να απελευθερώνει την ενέργειά του με διακριτικό τρόπο. Μπορεί να θέλει να σηκώνεται και να περπατάει, να παίζει με κάτι στα χέρια του ή να πηγαίνει για λίγο στην τουαλέτα.

4) Εστιάζουμε στα δυνατά του σημεία: Ο καλύτερος τρόπος για να κερδίσει κανείς θέση και σεβασμό στην ομάδα είναι να συμβάλλει με πολύτιμες ιδέες και δουλειά. Μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να καταλάβει πώς μπορεί να συνεισφέρει σε μια ομάδα, εστιάζοντας στα δυνατά του σημεία. Αν είναι καλός στο να βρίσκει πληροφορίες στο διαδίκτυο μπορεί να προσφέρεται να κάνει την έρευνα. Ένας καλός σκιτσογράφος μπορεί να ζητάει να κάνει τα πόστερ και τις εικονογραφήσεις της ομάδας. Υποδυθείτε ρόλους για να δείξετε στο παιδί πώς μπορεί να εκφράζει τον ρόλο που θέλει να έχει στην ομάδα. Καθώς η αυτοπεποίθησή του θα μεγαλώνει, θα αισθάνεται λιγότερο άγχος όταν θα πρέπει να δουλέψει στα πλαίσια μιας ομάδας.

5) Η ενεργή συμμετοχή σε κάθε συνάντηση είναι απαραίτητη: Κάποιοι εκπαιδευτικοί φροντίζουν τα παιδιά να συμμετέχουν σε κάθε μάθημα. Αν το παιδί σας τείνει να αποτραβιέται/ αποσύρεται ή να αφαιρείται όταν δουλεύει σε ομάδες, μπορείτε να δοκιμάσετε μια παρόμοια προσέγγιση για να το κάνετε να συμμετέχει κάθε φορά που συναντιέται η ομάδα. Ψάξτε μαζί ερωτήσεις ή ιδέες που μπορεί να αναφέρει στην ομάδα. Μπορεί να γράψει κάθε ιδέα/ ερώτηση σε ένα καρτελάκι και να την διαβάζει στην συνάντηση. Αυτές οι κάρτες θα του υπενθυμίζουν και την ανάγκη να συμμετέχει στις διεργασίες της ομάδας. Και θα δείχνουν επίσης ότι ενδιαφέρεται για το κοινό καλό και θέλει να συμμετέχει.

6) Κάνουμε πάντα όσα υποσχόμαστε ότι θα κάνουμε: Οι ομάδες λειτουργούν καλά όταν τα μέλη τους είναι αφοσιωμένα και κάνουν όσα έχουν αναλάβει να κάνουν. Τα άλλα παιδιά θα ενοχληθούν και θα αντιδράσουν αν το παιδί καθυστερεί συνέχεια, ξεχνάει να φέρνει την εργασία που είχε αναλάβει να κάνει στο σπίτι ή τα υλικά που είχε αναλάβει να φέρει ή αν δεν κάνει τις δουλειές που έχει αναλάβει. Αν έχει δυσκολίες στην οργάνωση και τη διαχείριση του χρόνου υπάρχουν τρόποι για να το βοηθήσετε να μην χάνει τον έλεγχο. Σημειώνετε σε κάθε ημερομηνία στο ημερολόγιο ποιες δουλειές πρέπει να έχουν τελειώσει (πχ το Σάββατο πρέπει να παραλάβει τις φωτοτυπίες). Βεβαιωθείτε ότι έχει συγκεντρώσει όλα τα υλικά που χρειάζεται εγκαίρως, για να μην τρέχει πανικόβλητος τελευταία στιγμή.

7) Ζητάμε από τον δάσκαλο να το τοποθετήσει στη σωστή ομάδα: Συχνά οι εκπαιδευτικοί αφήνουν τους μαθητές να φτιάξουν μόνοι τους ομάδες, επιλέγοντας τους συμμαθητές με τους οποίους θέλουν να είναι μαζί. Αυτό όμως μπορεί να δημιουργήσει επιπλέον προβλήματα στα παιδιά με δυσκολίες στις κοινωνικές δεξιότητες- ακόμα και όταν κάνουν τα πάντα για να είναι ενεργά και σωστά μέλη της ομάδας. Ίσως καταλήξουν στην ίδια ομάδα με άτομα που δεν ταιριάζουν καθόλου ακαδημαϊκά ή κοινωνικά, ή σε μια ομάδα που θα νιώθουν εξωτερικοί παρατηρητές ή παρείσακτοι. Μιλήστε με το παιδί σας σχετικά με τα παιδιά που θα ήθελε να είναι στην ίδια ομάδα και γιατί (μερικές φορές τα παιδιά διαλέγουν ομάδα με λανθασμένα κριτήρια). Μετά ζητήστε από τον εκπαιδευτικό να τα τοποθετήσει σε ομάδα με μαθητές με τους οποίους πιστεύει ότι θα συνεργαστεί καλά, ότι του ταιριάζουν ή ότι θα έχουν θετική επίδραση επάνω του.


Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου