Διάχυτη ανησυχία έχει προκαλέσει η υπόνοια ότι η θανάσιμη «Μπλε φάλαινα» έχει καταπλεύσει στα ελληνικά χωρικά ύδατα. Το παγκόσμιο φαινόμενο «Blue Whale Challenge» (Δοκιμασία - Πρόκληση «Μπλε Φάλαινα») είναι ένα διαδικτυακό «παιχνίδι» που προσκαλεί εφήβους να υλοποιήσουν μία σειρά από δοκιμασίες διάρκειας 50 ημερών, με αποκορύφωμα την ίδια την αυτοκτονία τους. Η προσέγγιση των ανηλίκων γίνεται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Εως σήμερα εκτιμάται ότι η «Μπλε Φάλαινα» έχει προκαλέσει πάνω από 300 θανάτους ανηλίκων σε όλο τον κόσμο – αρχής γενομένης από τη Ρωσία, όπου οι θάνατοι έχουν ξεπεράσει τους 130, αλλά και στο Εκουαδόρ και στη Λατινική Αμερική.
«Πρέπει να ολοκληρώσεις επιτυχώς κάθε πρόκληση. Και δεν πρέπει να το μάθει κανένας. Μόλις τελειώνεις την εκάστοτε πρόκληση, θα μου στέλνεις μια φωτογραφία. Στο τέλος του παιχνιδιού, πεθαίνεις. Είσαι έτοιμος;». Ετσι ξεκινά ο διαχειριστής να δίνει εντολές στο παιχνίδι, που στηρίζεται στη χειραγώγηση των χρηστών. Ο φερόμενος ως δημιουργός του παιχνιδιού, που άρχισε από το ρωσικό μέσο δικτύωσης VK.com, είναι ένας 21χρονος Ρώσος που συνελήφθη τον περασμένο Δεκέμβριο. Ωστόσο, ήταν ήδη αργά, καθώς το φαινόμενο είχε ήδη πάρει διαστάσεις και φαίνεται να εξαπλώνεται ως αυτοδιαδιδόμενη φάρσα (hoax). Η εικόνα μιας φάλαινας ζωγραφισμένης με σταγόνες αίματος πάνω στον πήχυ ενός εφήβου είχε κάνει τον γύρο του κόσμου.
Στις αρχές Μαΐου η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας εξέδωσε λεπτομερή οδηγία απευθυνόμενη προς τους γονείς, που συχνά αγνοούν τις διαδικτυακές δραστηριότητες των παιδιών τους. «Οι παίκτες λαμβάνουν οδηγίες από άγνωστο άτομο, που έχει χριστεί “επικεφαλής”, προκειμένου να ολοκληρώσουν με επιτυχία μία σειρά άκρως επικίνδυνων για την υγεία τους και τη σωματική τους ακεραιότητα δοκιμασιών, όπως αυτοτραυματισμός, παρακολούθηση ταινιών τρόμου, αναρρίχηση σε ψηλά κτίρια». Οι ελληνικές αρχές προτρέπουν τους γονείς να επικοινωνούν άμεσα τηλεφωνικά (11188), ηλεκτρονικά (ccu@cybercrimeunit.gov.gr), μέσω της εφαρμογής για έξυπνα τηλέφωνα CYBERΚΙD, αλλά και στο twitter (@CyberAlertGR).
Λίγες μέρες αργότερα η είδηση για τον αυτοτραυματισμό μιας έφηβης στην Πιερία ενεργοποίησε τα αντανακλαστικά των Αρχών και της κοινωνίας. Η μητέρα της κατήγγειλε ότι η κόρη της συνομιλούσε με αγνώστους στο Facebook και πως με παρότρυνσή τους πήρε δύο χάπια και προκάλεσε αμυχές στους μηρούς της. Οι Αρχές έκαναν άρση του απορρήτου στον υπολογιστή της και διεξάγουν έρευνα για τον εντοπισμό των δραστών. Προς το παρόν, δεν έχει επιβεβαιωθεί η συμμετοχή της στο εν λόγω παιχνίδι.
Ωστόσο, αυτό μοιάζει να μην είναι καθοριστικής σημασίας, καθώς συν τω χρόνω έχουν δημιουργηθεί παρεμφερή παιχνίδια στο Διαδίκτυο με ανάλογες επικίνδυνες επιπτώσεις. Τέλη Μαρτίου, μια έφηβη απαγχονίστηκε με μαντίλι από το πόμολο της ντουλάπας της. Τότε είχε διατυπωθεί η εικασία ότι η ανήλικη έπαιζε το «choking game», το «παιχνίδι ασφυξίας ή λιποθυμίας», που προσφέρει στους παίκτες μια εμπειρία κοντινή σε εκείνη του θανάτου που κατά πολλούς προκαλεί αίσθημα ευφορίας.
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου