Παρασκευή 19 Μαΐου 2017

Στρατηγικές διαχείρισης του χρόνου για ενήλικες με ΔΕΠΥ

Δυσκολίες στη διαχείριση του χρόνου; Δύο ειδικοί για την ΔΕΠΥ σάς αποκαλύπτουν τις καλύτερες στρατηγικές για να τα κάνετε όλα στην ώρα τους!

Υπάρχουν διαφορετικές ζώνες ώρας και υπάρχει και η ώρα σύμφωνα με τη ΔΕΠΥ. 

Τα εσωτερικά μας ρολόγια δεν έχουν φτιαχτεί με ελβετική ακρίβεια, ούτε μετρούν την ώρα με λεπτά και δευτερόλεπτα. Δεν αντιλαμβανόμαστε τον χρόνο ως αλληλουχία, αλλά σαν παρέλαση γεγονότων που συνδέονται με τους ανθρώπους, τις δραστηριότητες και τα συναισθήματα που εμπλέκονται σε αυτά. Νιώθουμε τον χρόνο αντί να τον βιώνουμε. Και αυτό εξηγεί και την ταραχώδη σχέση που έχουμε με τα ρολόγια και τις προθεσμίες. Τι μπορούμε να κάνουμε; 

Δείτε μερικές στρατηγικές που χρησιμοποιούν οι ειδικοί της ΔΕΠΥ. 

Eric Tivers (erictivers.com)

1) Δεν απαντώ στο τηλέφωνο του γραφείου μου μέχρι να σημειωσω το πρόγραμμα της ημέρας. Λατρεύω την τεχνολογία, αλλά για τον προγραμματισμό μου χρησιμοποιώ χαρτί και μολύβι. Έτσι μπορώ να δω όλες τις πληροφορίες με μια ματιά. Με μολύβι και χαρτί, μπορώ και δημιουργώ ένα οπτικό πρόγραμμα. Άλλωστε, όταν γράφω κάτι, δημιουργείται μια ισχυρότερη σύνδεση στο μυαλό μου. 

2) Δεν προγραμματίζω απλώς την ημέρα μου. Προγραμματίζω όλη την εβδομάδα και όλο τον μήνα. Προγραμματίζοντας μέρες, εβδομάδες και μήνες, βρίσκω χρόνο κάθε μέρα για να κάνω πράγματα που είναι σημαντικά για μένα. Αυτή η στρατηγική μου επιτρέπει να βλέπω και τη μεγαλύτερη εικόνα αλλά και τις λεπτομέρειες της κάθε μέρας μου. 

3) Όταν δουλεύω στον υπολογιστή, χρησιμοποιώ την τεχνική Pomodoro, δηλαδή δουλεύω 25 λεπτά σε ένα έργο και στην συνέχεια κάνω 3-5 λεπτά διάλειμμα, χρησιμοποιώντας πάντα ρολόι. Αυτή την ρουτίνα εργασίας τη επαναλαμβάνω 4 φορές και μετά κάνω ένα διάλειμμα μεγαλύτερης διάρκειας. 25 λεπτά είναι η ιδανική διάρκεια συνεχούς εργασίας, έτσι ώστε να υπάρχει η μέγιστη συγκέντρωση, αλλά χωρίς να χάνεται κανείς σε ένα έργο. 

4) Περιορίζω τον αριθμό των πραγμάτων στα οποία δουλεύω κατά τη διάρκεια μιας μέρας. Συχνά έχω πολλά διαφορετικά έργα που πρέπει να ολοκληρώσω σε ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Ωστόσο περιορίζω τον εαυτό του σε 2-3 μόνο από αυτά κάθε μέρα. Όταν προσπαθώ να τα κάνω όλα μαζί, τελικά δεν κάνω τίποτα και αυτό είναι που τελικά μετράει, το τι από αυτά κάνεις. Υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στο είμαι απασχολημένος και είμαι παραγωγικός. Για μένα, το να είμαι παραγωγικός σημαίνει ότι δουλεύω κάτι και το τελειώνω. 

5) Το κλειδί στην έννοια της παραγωγικότητα περισσότερο είναι η διαχείριση της ενέργειας και όχι τόσο η διαχείριση του χρόνου. Όταν κοιμάμαι καλά και αθλούμαι, πετυχαίνω περισσότερα επειδή έχω περισσότερη ενέργεια. Αυτό κάνει την διαφορά ανάμεσα στο θυμάμαι ότι πρέπει να πάρω κάποιον τηλέφωνο και πραγματικά τον παίρνω την ώρα που πρέπει. 

6) Πάντα φοράω ρολόι και έχω το πλάνο της ημέρας μπροστά μου. 


1) Βάζω κάθε ραντεβού/συνάντηση/προπόνηση/διαγωνισμό/κοινωνική εκδήλωση/προθεσμία στη δουλειά/ημερομηνία πληρωμής λογαριασμών/σημαντικές δουλειές και υποχρεώσεις στο ηλεκτρονικό ημερολόγιο του κινητού μου και χρησιμοποιώ το ημερολόγιο του Google (Google Calender). Για κάθε ένα από αυτά υπάρχει υπενθύμμιση και το κινητό μου παράγει ήχο ειδοποίησης, τουλάχιστον μία ώρα νωρίτερα όταν πρόκειται για ραντεβού και μία εβδομάδα νωρίτερα όταν πρόκειται για λογαριασμό που πρέπει να πληρωθεί. 

2) Κάθε Κυριακή βράδυ, πριν πάω για ύπνο, βλέπω το πρόγραμμα όλης της εβδομάδας που έρχεται και για να ξέρω τι έχω να κάνω. Έτσι είμαι πάντα έτοιμη. 

3) Κάνω όσα πράγματα μπορώ την ώρα που προκύπτουν, χωρίς αναβολή ή καθυστέρηση. Αλλιώς τα ξεχνώ ή τα αναβάλλω συνέχεια. 

4) Δεν μαλώνω, δεν θυμώνω, δεν διαφωνω με όποιον (φίλο, συναδελφο, παιδί) μου προτείνει ένα διαφορετικό πρόγραμμα προκειμένου να ολοκληρώσω ένα έργο. Άλλωστε πολλές φορές η αίσθηση του χρόνου που έχουν οι άλλοι (πχ πόσο χρόνο θα χρειαστώ για να πάω κάπου ή για να ολοκληρώσω ένα έργο) είναι καλύτερη από την δική μου. 


Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου