Πολλές φορές προκαλούνται εντάσεις από την αδυναμία σωστής διαχείρισης του χρόνου των παιδιών. Δείτε μερικές ιδέες με τις οποίες μπορείτε να βοηθήσετε τα παιδιά να οργανώσουν εύκολα και σωστά το χρόνο τους.
- Δείχνετε κατανόηση για τις δυσκολίες τους και μην ερμηνεύετε τυχόν καθυστερήσεις ή μη ολοκληρωμένες προσπάθειες σαν ενδείξεις αδιαφορίας και ανυπακοής.
- Διδάξτε την ώρα στο παιδί με συμβατικά ρολόγια (ηλεκτρονικά, αναλογικά) και βοηθήστε το να αποκτήσει αίσθηση του χρόνου μέσα από δραστηριότητες του σχολείου, αλλά και της καθημερινής ζωής. Εξετάστε ποιες διαρκούν πολύ και ποιες λίγο, συζητήστε πότε περνάει γρήγορα ο χρόνος και πότε αργά και βοηθήστε το να μάθει να υπολογίζει πόσο χρόνο χρειάζεται κάθε τι που κάνει. Αν το παιδί σας δυσκολεύεται με τη χρήση συμβατικών ρολογιών, φτιάξτε το δικό σας, χωρίζοντας τον δίσκο σε χρωματικές περιοχές, όπου κάθε χρώμα αντιστοιχεί σε διαφορετική δραστηριότητα πχ 4-5 το απόγευμα που το παιδί κάνει κάθε μέρα τις ασκήσεις του είναι με κόκκινο χρώμα, 5-6 που παίζει είναι με μπλε κοκ.
- Διδάσκετε ρουτίνες (τόσο όσο αφορά το σχολείο όσο και την καθημερινότητα) και βοηθάτε τους μαθητές να τις κατακτήσουν μέσω της συχνής και συστηματικής εξάσκησής τους.
- Βοηθήστε το παιδί στον προγραμματισμό της ημέρας του και στην τήρηση αυτού του προγράμματος. Γράψτε μαζί τι πρέπει να κάνει την επόμενη μέρα και πότε, υπολογίστε πόσο θα διαρκέσει κάθε δραστηριότητα (φροντίζοντας να μην υπάρχει πίεση χρόνου), φτιάξτε ένα οπτικό πρόγραμμα και κρεμάστε το σε κάποιο εμφανές σημείο του χώρου που μπορεί να το συμβουλεύεται συχνά. Φτιάξτε ένα πρόγραμμα κατάλληλο για την ηλικία και τις δυνατότητες του παιδιού. Για παράδειγμα, μπορείτε στην αριστερή πλευρά της σελίδας να βάλετε ένα ρολόι και στη δεξιά πλευρά την εικόνα ή τη λέξη της δραστηριότητας.
- Διδάξτε το παιδί στρατηγικές για να μένει οργανωμένο και τακτοποιημένο (πχ πώς μπορεί να σημειώνει τις εργασίες του, να συμμαζεύει τα βιβλία του και τα πράγματά του), στρατηγικές για να παραμένει συγκεντρωμένο και να συνεχίζει όταν νιώθει ότι «κολλάει» σε ένα έργο. Βοηθήστε το να εντοπίσει όλα τα στοιχεία που του αποσπούν την προσοχή ή το κάνουν να χάνει πολύτιμο χρόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας πχ ενασχόληση με κινητό, ομιλία με τον διπλανό στο θρανίο, ζωγραφική κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
- Να ειδοποιείτε το παιδί λίγο πριν τη μετάβαση από τη μια δραστηριότητα στην άλλη. Να του εξηγείτε εγκαίρως (ανάλογα με τον χρόνο που φαίνεται να χρειάζεται το κάθε παιδί) ότι σε λίγο θα πρέπει να σταματήσει από αυτό που κάνει, έτσι ώστε να καταφέρνει να το ολοκληρώνει ή να το κλείνει με τρόπο που το ικανοποιεί.
- Κατά τη διάρκεια των διαγωνισμάτων/τεστ βοηθήστε το παιδί στη σωστή διαχείριση του χρόνου, παροτρύνοντάς το να μην «κολλάει» πολλή ώρα σε ασκήσεις που δεν γνωρίζει, αλλά να περνάει στα επόμενα, βοηθώντας το να μην χάνει χρόνο σε άσχετες ενέργειες (πχ ξύσιμο μολυβιού, καθάρισμα θρανίου, τουαλέτα), ενημερώνοντάς το πόσο χρόνο έχει ακόμα στη διάθεσή του κοκ
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου