- Η ταχύτητα επεξεργασίας είναι ο ρυθμός με τον οποίο προσλαμβάνουμε πληροφορίες, τις κατανοούμε και αρχίζουμε να αντιδρούμε.
- Κάποια άτομα έχουν γρηγορότερη ταχύτητα επεξεργασίας από κάποια άλλα.
- Η ταχύτητα επεξεργασίας δεν συνδέεται/ σχετίζεται με το πόσο έξυπνος είναι κάποιος.
Όταν κάποιος σας λέει κάτι, πόσο χρόνο σας παίρνει για να επεξεργαστείτε την πληροφορία και να αντιδράσετε; Μπορεί να μην το έχετε σκεφτεί ποτέ μέχρι τώρα. Αλλά αυτός ο χρόνος που χρειάζεστε για να αντιδράσετε είναι το αποτέλεσμα αυτού που αποκαλούμε «ταχύτητα επεξεργασίας».
Ο καθένας μας επεξεργάζεται τις πληροφορίες με τον δικό του ρυθμό. Ίσως να έχετε δει το παιδί σας να μένει σιωπηλό μερικά δευτερόλεπτα πριν απαντήσει σε κάποιον, να χρειάζεται περισσότερο χρόνο για τις ασκήσεις στο σπίτι από τον αναμενόμενο ή να χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να καταλάβει κάτι που εξηγείται. Όλα αυτά μπορεί να σχετίζονται με την ταχύτητα επεξεργασίας.
Διαβάστε για την ταχύτητα επεξεργασίας και δείτε τι συμβαίνει όταν τα παιδιά χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να επεξεργαστούν μια πληροφορία.
Τι είναι η ταχύτητα επεξεργασίας;
Η ταχύτητα επεξεργασίας είναι ο ρυθμός με τον οποίο προσλαμβάνουμε πληροφορίες, τις κατανοούμε και αρχίζουμε να αντιδρούμε. Αυτή η πληροφορία μπορεί να είναι οπτική, όπως πχ γράμματα ή αριθμοί ή ακουστική, όπως πχ η ομιλούμενη γλώσσα.
Κάποιοι άνθρωποι έχουν γρηγορότερη ταχύτητα επεξεργασίας από τους άλλους. Αυτό δεν σχετίζεται με το πόσο έξυπνος είναι κάποιος. Σχετίζεται απλά σχετίζεται με το πόσο γρήγορα μπορεί να «πάρει» και να χρησιμοποιήσει πληροφορίες.
Τα παιδιά που επεξεργάζονται πιο γρήγορα τις πληροφορίες είναι αυτά που απαντούν πρώτα, αυτά που κάνουν έξυπνα αστεία μέσα στην τάξη. Τα παιδιά με αργή ταχύτητα επεξεργασίας, αντιθέτως, χρειάζονται περισσότερο χρόνο από τους συνομηλίκους τους για να κάνουν πράγματα, μέσα και έξω από το σχολείο.
Για παράδειγμα, φανταστείτε τη λέξη «σπίτι». Ένα παιδί με αργή ταχύτητα επεξεργασίας μπορεί να μην καταλάβει αμέσως ποια λέξη σχηματίζουν τα γράμματα. Θα πρέπει να σκεφτούν ποια στρατηγική πρέπει να χρησιμοποιήσουν για να καταλάβουν το νόημα των γραμμάτων που είναι μπροστά τους. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν ξέρουν να διαβάζουν. Σημαίνει απλώς ότι μια διαδικασία που στα άλλα παιδιά γίνεται γρήγορα και αυτόματα, σε αυτά τα παιδιά παίρνει περισσότερο χρόνο.
Και τα πολλά λόγια στις οδηγίες. Εντολές μπορεί επίσης να τα δυσκολεύουν σε μεγάλο βαθμό. Αν δίνετε οδηγίες με πολλά βήματα (πχ Όταν πας κάτω, φέρε το τετράδιό σου. Μπορείς να πάρεις και να βρώμικα ποτήρια και να τα βάλεις στο πλυντήριο πιάτων ;) είναι πολύ πιθανό ένα παιδί με αργή ταχύτητα επεξεργασίας να μην μπορεί να την ακολουθήσει. Η αργή ταχύτητα επεξεργασίας καθιστά δύσκολη την κατανόηση των πληροφοριών αρκετά γρήγορα ώστε να κάνει το παιδί αυτό που του ζητάμε. Η αργή ταχύτητα επεξεργασίας καθιστά την μάθηση πιο δύσκολη σε όλες τις ηλικίες. Μπορεί να κάνει πολύ δύσκολη την κατάκτηση της ανάγνωσης, της γραφής και των βασικών αριθμητικών εννοιών στα μικρά παιδιά. Στα μεγαλύτερα παιδιά επηρεάζει την ικανότητά τους να εκτελούν έργα γρήγορα και με ακρίβεια.
Δείτε ένα βίντεο στα αγγλικά όπου οι ειδικοί εξηγούν πώς η αργή ταχύτητα επεξεργασίας επηρεάζει τα παιδιά.
Πώς εκδηλώνεται η αργή ταχύτητα επεξεργασίας
Η αργή ταχύτητα επεξεργασίας επηρεάζει τα παιδιά μέσα στην τάξη, στο σπίτι, αλλά και σε εξωσχολικές δραστηριότητες όπως στον αθλητισμό. Τα παιδιά μπορεί να δυσκολεύονται:
- να τελειώνουν τα διαγωνίσματα/ τεστ στον προβλεπόμενο χρόνο,
- να τελειώνουν τις ασκήσεις που έχουν για το σπίτι σε ένα λογικό χρόνο,
- να ακούν ή να κρατούν σημειώσεις όταν μιλάει 0/η εκπαιδευτικός,
- να κρατούν σημειώσεις όταν διαβάζουν,
- να λύνουν νοερά μαθηματικά προβλήματα («με το μυαλό», χωρίς μολύβι και χαρτί),
- να ολοκληρώνουν γραπτά projects με πολλαπλά βήματα και λεπτομέρειες,
- να παρακολουθούν συζητήσεις.
Η οικογένεια και οι εκπαιδευτικοί του παιδιού μπορεί να βλέπουν ότι:
- το παιδί τα χάνει όταν προσλαμβάνει ταυτόχρονα πολλές πληροφορίες,
- χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να πάρει αποφάσεις ή να δώσει απαντήσεις,
- πρέπει να διαβάζει τις πληροφορίες περισσότερες από μια φορά για να τις κατανοεί,
- χάνει στοιχεία της συνομιλίας
- δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες, ιδίως όταν του λένε να κάνει παραπάνω από ένα πράγμα.
Τι μπορείτε να κάνετε:
Αν πιστεύετε ότι ένα παιδί δυσκολεύεται στην ταχύτητα επεξεργασίας, το πρώτο βήμα είναι να ενώσετε τις τελείες. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να επικοινωνήσουν με την οικογένεια του παιδιού και η οικογένεια του παιδιού πρέπει να επικοινωνήσει με τους εκπαιδευτικούς του. Μοιραστείτε τις παρατηρήσεις σας και διαπιστώστε τι συμβαίνει στο σπίτι ή στο σχολείο.
Απόδοση του άρθρου Slow processing speed : what you need to know
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου