Τρίτη 9 Φεβρουαρίου 2021

Προκλήσεις στις κοινωνικές δραστηριότητες για τα παιδιά με δυσκολίες μάθησης και προσοχής

Κοινές δραστηριότητες στο σχολείο όπως το φαγητό και το διάλειμμα δίνουν στο παιδί την ευκαιρία να κοινωνικοποιηθεί στο σχολείο. Αλλά αυτές οι κοινωνικές καταστάσεις μπορεί κάποιες φορές να είναι πρόκληση για τα παιδιά με δυσκολίες μάθησης και προσοχής. Δείτε πώς.

Γεύμα/ φαγητό.

Η ώρα φαγητού στο σχολείο είναι από τις πιο μη δομημένες χρονικές περιόδους μέσα στη σχολική μέρα. Αυτό μπορεί να είναι δύσκολο για τα παιδιά που δεν καταλαβαίνουν ποιες συμπεριφορές αναμένονται κοινωνικά. Για παράδειγμα, τα παιδιά που έχουν δυσκολίες στον κοινωνικό τομέα μπορεί να καθίσουν σε μια θέση στα τραπέζια φαγητού, αγνοώντας το γεγονός ότι κάποιο παιδί έχει βάλει ήδη τα πράγματά του εκεί για να «κρατήσει» θέση. Ή ίσως πει κάτι παρορμητικά και πληγώσει τα συναισθήματα του άλλου παιδιού («Το φαγητό σου είναι αηδία»). Η φασαρία στο χώρο του γεύματος μπορεί επίσης να προκαλεί δυσκολίες στα παιδιά που δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν.

Διάλειμμα.

Το διάλειμμα είναι ελεύθερος χρόνος. Τα παιδιά με δυσκολίες μάθησης και προσοχής μπορεί να αισθάνονται αποδιοργανωμένα κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων. Μπορεί να μην γνωρίζουν πώς να ακολουθούν τους κανόνες των παιχνιδιών που παίζουν τα άλλα παιδιά ή πώς να μπαίνουν σε παιχνίδια που βρίσκονται σε εξέλιξη. Τα παιδιά που είναι παρορμητικά μπορεί να κάνουν σκηνή όταν χάνουν στο παιχνίδι, ενοχλώντας τα άλλα παιδιά. Το διάλειμμα επίσης μπορεί να προκαλεί υπερδιέγερση σε παιδιά που είναι υπερκινητικά.

Σχολικό λεωφορείο.

Το σχολικό λεωφορείο είναι ένα μέρος όπου επικρατεί φασαρία και πολλές συζητήσεις λαμβάνουν χώρα ταυτόχρονα. Αυτό μπορεί να είναι υπερβολικό για τα παιδιά με προβλήματα μάθησης και προσοχής. Υπάρχουν άγραφοι κοινωνικοί κανόνες που ισχύουν στο σχολικό λεωφορείο. Για παράδειγμα, κάποια παιδιά δεν κάθονται δίπλα στην Αmy γιατί ξέρουν ότι δίπλα της κάθεται η κολλητή της φίλη η Julie. Αλλά τα παιδιά που δυσκολεύονται να κατανοήσουν τα κοινωνικά σημάδια μπορεί να πηγαίνουν να καθίσουν δίπλα στην Αmy χωρίς δεύτερη σκέψη. Αυτό μπορεί να θυμώνει ή να ενοχλεί την Julie που πρέπει να ψάξει να βρει άλλη θέση.

Σχολικοί χοροί.

Οι σχολικοί χοροί μπορεί να είναι τρομαχτικοί. Είναι μια πιο επίσημη κοινωνική κατάσταση από αυτές που είναι συνηθισμένα τα παιδιά στο σχολείο και πρέπει να ντυθούν και με τα καλά τους. Μπορεί να νιώθουν άβολα ή παράξενα όταν ζητούν ένα παιδί για χορό ή όταν απλά χορεύουν τα ίδια. Τα παιδιά μπορεί να μην γνωρίζουν πώς μπορούν να ζητήσουν κάποιον για χορό. Ή μπορεί να χορεύουν πολύ κοντά ή πολύ μακριά από το ζευγάρι τους. Η πολύ δυνατή μουσική και τα παιδιά που φωνάζουν πολύ δυνατά για να ακουστούν πάνω από αυτή μπορεί επίσης να τα αποπροσανατολίσει.

Εκδρομές.

Τα παιδιά με προβλήματα μάθησης και προσοχής δυσκολεύονται πολλές φορές κατά τις μεταβάσεις- να περνούν δηλαδή από τη μια δραστηριότητα στην άλλη. Μια εκδρομή, που περιλαμβάνει την επίσκεψη μιας άγνωστης περιοχής/ ενός άγνωστου μέρους, μπορεί να είναι μια δύσκολη μετάβαση. Άλλα παιδιά μπορεί να ενθουσιάζονται και να είναι μικροί ταραξίες στις διακοπές, στοιχεία που μπορεί να τα καθιστούν ανήσυχα και υπερκινητικά. Το να ακολουθούν κανόνες, όπως πχ το να μένουν με την ομάδα όλη την ώρα, μπορεί επίσης να αποδειχθεί δύσκολο για κάποια από αυτά.

Προγράμματα πριν ή μετά το σχολείο (φύλαξης).

Τα προγράμματα μετά το σχολείο έχουν πολλά οφέλη. Αλλά η κοινωνική δυναμική αυτών των προγραμμάτων μπορεί να προκαλεί δυσκολίες στα παιδιά με προβλήματα μάθησης και προσοχής. Μπορεί να βιώνουν τις ίδιες δυσκολίες που βιώνουν στο διάλειμμα, όπως πχ στο να ακολουθούν οδηγίες ή να συμμετέχουν σε παιχνίδια. Ή μπορεί να δυσκολεύονται να κατανοήσουν τα κοινωνικά σημάδια.


Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου