Παρασκευή, 11 Ιανουαρίου 2019

Βελτιώνοντας τις δεξιότητες της σκέψης μέσω της οργάνωσης ενός πάρτυ

Ως γονείς, προσπαθούμε πάντα να βρίσκουμε τρόπους να συνδέσουμε τα ενδιαφέροντα και τις μανίες των παιδιών μας με χρήσιμες δεξιότητες της καθημερινής ζωής. Για όλους εσάς, που έχετε παιδιά τα οποία ζουν και αναπνέουν για το Minecraft, το πρώτο Minecon Earth πρέπει να είναι ένα πολύ σημαντικό γεγονός στο σπίτι σας. Εμείς οι ενήλικοι μαζευόμαστε με τους φίλους μας για να δούμε αγώνες, τηλεοπτικές πρεμιέρες ή φινάλε σειρών. Γιατί επομένως να μην αφήσετε το παιδί σας να καλέσει τους φίλους του σε ένα μικρό πάρτυ για να παρακολουθήσουν μαζί μια νέα ταινία; Ή να κάνουν πάρτυ για τα γενέθλιά τους; Με αυτό τον τρόπο θα βοηθήσετε το παιδί σας να αναπτύξει πολύ σημαντικές εκτελεστικές λειτουργίες. Δουλέψτε μαζί για να φτιάξετε μια λίστα εργασιών, κάνοντας τις απαραίτητες προσαρμογές και μετά αφήστε το να αναλάβει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος από την οργάνωση. Έτσι θα έχει την ευκαιρία να δουλέψει τις δεξιότητες που σχετίζονται με την σκέψη, όπως την συγκέντρωση, την ευελιξία, την εργαζόμενη μνήμη, τον αυτοέλεγχο, την αυτεπίγνωση, την οργάνωση, την διαχείριση του χρόνου και, φυσικά, τον προγραμματισμό. Διαβάστε παρακάτω για να δείτε πώς καλλιεργούνται αυτές οι δεξιότητες κατά την προετοιμασία ενός πάρτυ. 


Συγκέντρωση
Η συγκέντρωση παίζει πολύ σημαντικό ρόλο σε διάφορα κομμάτια της προετοιμασίας του πάρτυ. Το πιο σημαντικό από όλα είναι το άτομο που οργανώνει το πάρτυ να ξεκινήσει τα καθήκοντά του χωρίς να χρονοτριβεί. Αν πρέπει, για παράδειγμα, να στείλετε τις προσκλήσεις και καθυστερήσετε, τότε μπορεί οι καλεσμένοι σας να μην τις λάβουν εγκαίρως και έτσι να μην προσθέσουν το πάρτυ στο πρόγραμμά τους. Είναι επίσης σημαντικό τα παιδιά να μπορούν να μοιράζουν και να διατηρούν την προσοχή τους σε πολλά έργα, τόσο για δουλειές βραχυπρόθεσμης φύσης (πχ να κολλήσουν τα γραμματόσημα στους φακέλους σήμερα) όσο και μακροπρόθεσμης φύσης (πχ στο τέλος της εβδομάδας ή σε περισσότερες μέρες να φτιάξουν το κουστούμι τους). Επιτυγχάνοντας σε όλα τα διαφορετικά καθήκοντα της οργάνωσης, το πάρτυ που θα γίνει θα είναι, όσο το δυνατόν, ίδιο με αυτό που είχε φανταστεί αρχικά το παιδί. 

Ευελιξία
Κατά πόσο η οργάνωση ενός πάρτυ θα επιδράσει στην ευελιξία της σκέψης του παιδιού εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από εξωτερικές συνθήκες. Για παράδειγμα, επιτρέπει ο οικονομικός προϋπολογισμός (τα χρήματα που μπορούν να διατεθούν για το πάρτυ) την υλοποίηση πρωτότυπων ιδεών; Επίσης, σημαντικό ρόλο παίζει και το αν έρχονται βολικά / σύμφωνα με το πρόγραμμα τα πράγματα. Είναι ο χώρος που θέλουμε να γίνει το πάρτυ διαθέσιμος ή όχι; Μήπως κατά λάθος έπεσε χυμός στις προσκλήσεις και πρέπει να γίνουν άλλες; Το πιο πιθανό είναι φυσικά κάτι να πάει στραβά κατά την οργάνωση ή να βγούμε εκτός προϋπολογισμού. Και όταν συμβαίνει κάτι από αυτά, μας δίνεται η ευκαιρία να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες και να δοκιμάσουμε νέα πράγματα. Μήπως το υπέροχο μπλουζάκι με το Minecon Earth είναι πολύ ακριβό; Τι θα μπορούσε να κάνει το παιδί μόνο του – αξεσουάρ, ρούχο – για το πάρτυ; Όσο μεγαλύτερη ευελιξία σκέψης παρουσιάζει, τόσο πιο εύκολο θα είναι να οργανώσει το «τέλειο» πάρτυ, το πάρτυ έτσι όπως το φαντάστηκε. 

Εργαζόμενη μνήμη
Το να θυμάται κανείς τι πρέπει να γίνει ακόμα για το πάρτυ, είναι πολύ σημαντικό. Αυτό σημαίνει ότι η διοργάνωση παρέχει στο παιδί σας την ευκαιρία να εξασκηθεί στο να ακολουθεί οδηγίες (πχ λίστα με όσα πρέπει να γίνουν) και βελτιώνει την ικανότητά του να θυμάται. Αν δεν ακολουθεί την λίστα και δεν προσπαθεί σκληρά να θυμηθεί τι είχε αυτή, τότε το πάρτυ θα αποτύχει. Αυτό είναι ίσως το πιο ισχυρό κίνητρο για να χρησιμοποιήσει όσο καλύτερα μπορεί τη μνήμη του. 

Αυτοέλεγχος
Η οργάνωση ενός πάρτυ δίνει επίσης πολλές ευκαιρίες για άσκηση στον αυτοέλεγχο. Αρχικά, το άτομο πρέπει να σκεφτεί για το μέλλον: πώς θα ήθελε να είναι το πάρτυ, πόσο χρόνο χρειάζεται για να το οργανώσει, πόσο χρόνο χρειάζεται κάθε επιμέρους διαδικασία να ολοκληρωθεί. Αν υπάρχει περιορισμένος οικονομικός προϋπολογισμός, το παιδί θα πρέπει να δείξει μεγάλο αυτοέλεγχο κατά την αγορά πραγμάτων, ελέγχοντας τις παρορμήσεις του. Πχ μια τεράστια piñata ίσως είναι πολύ ωραία, αλλά δεν θα πρέπει να αγοραστεί γιατί μετά δεν θα υπάρχουν χρήματα για τα υπόλοιπα πράγματα (πχ χυμοί, γλυκά). Αν το άτομο που διοργανώνει το πάρτυ δεν ασκεί έλεγχο στις συναισθηματικές του αντιδράσεις, τότε θα αγοράσει την piñata, θα του τελειώσουν τα χρήματα και δεν θα μπορεί να διοργανώσει το πάρτυ όπως το θέλει. Ένα παιδί χωρίς αυτοέλεγχο θα οργανώσει ένα μη ισορροπημένο πάρτυ από το οποίο δεν θα αντλήσει ευχαρίστηση. 

Αυτεπίγνωση 
Μια άλλη γνωστική δεξιότητα που είναι αναγκαία για την οργάνωση ενός πάρτυ είναι η αυτεπίγνωση. Η κοινωνική διάσταση του πάρτυ είναι που το κάνει ιδιαίτερα χρήσιμο. Αρχικά, το άτομο πρέπει να κατανοήσει τις επιθυμίες του σχετικά με το πώς θα ήθελε να είναι αυτή η γιορτή, θέλει να είναι μικρό ή μεγάλο πάρτυ; Μπορεί να κάνει ένα μεγάλο πάρτυ ή δεν του φτάνουν τα χρήματα; Έχει χώρο για να το κάνει; Είναι το μέγεθος του πάρτυ πιο σημαντικό ή λιγότερο σημαντικό από το είδος των σνακς που θα κεράσει; Όλες αυτές οι ερωτήσεις απαιτούν επίγνωση της διαφοράς ανάμεσα στις επιθυμίες και τις ανάγκες, καθώς επίσης και τον καθορισμό προτεραιοτήτων. Το άτομο που διοργανώνει το πάρτυ θα πρέπει να κατανοήσει τις ανάγκες των καλεσμένων του, δηλαδή θα πρέπει να μπορεί να μπαίνει στη θέση των άλλων και να δείχνει ενσυναίσθηση. Είναι τα σνακς που διάλεξε αυτά που αρέσουν στους φίλους του; Μήπως ο καλύτερος φίλος του έχει ένα αγαπημένο γλυκό που θα μπορούσε το παιδί να συμπεριλάβει για να τον κάνει να νιώσει ευπρόσδεκτος; Και, φυσικά, το πάρτυ όταν πραγματοποιηθεί θα συμβάλει στην ανάπτυξη των κοινωνικών του δεξιοτήτων. Όταν φτάσει εκείνη η στιγμή, θα πρέπει να μοιράσει τα σνακς, να χαιρετίσει τους καλεσμένους και να τους γνωρίσει μεταξύ τους. Στην περίπτωση ενός πάρτυ με videogames, οι καλεσμένοι ίσως αρχίσουν να κάνουν σχέδια σχετικά με την σειρά που θα παίξουν κοκ.

Οργάνωση
Η εξάσκηση των δεξιοτήτων οργάνωσης είναι ίσως ένα από τα πιο προφανή οφέλη αυτής της διαδικασίας. Το παιδί θα πρέπει να αρχίσει οργανώνοντας τις ιδέες του. Τι θέλει να συμπεριλάβει ποιους θέλει να καλέσει; Πόσα χρήματα μπορεί να ξοδέψει και πού ακριβώς θα τα ξοδέψει; Τι πράγματα από αυτά που χρειαζεται υπάρχουν ήδη; Αν το παιδί σας δεν είναι σε θέση να οργανώσει τις απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις, τότε σίγουρα θα ξεχάσει πράγματα. Την ημέρα της γιορτής θα πρέπει να οργανώσει επίσης πολλά πράγματα. Πού θα καθίσει ο καθένας; Πώς θα ετοιμαστούν τα σνακς; Πού θα μπουν τα διακοσμητικά στοιχεία; Πότε θα γίνει κάθε δραστηριότητα; Με άλλα λόγα, τα στοιχεία που καθιστούν ένα πάρτυ πραγματικό πάρτυ θα πρέπει να οργανωθούν εξίσου αποτελεσματικά. Η έλλειψη οργάνωσης θα φανεί μέσα από ξεχασμένα στοιχεία ή τη γενική σύγχυση που θα επικρατεί. 

Διαχείριση του χρόνου 
Μολονότι διαφορετικά είδη πάρτυ απαιτούν και διαφορετική διαχείριση χρόνου, πάντα η ικανότητα αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική. Για να δημιουργήσει κανείς μια λίστα με όλα όσα πρέπει να κάνει, θα πρέπει να γνωρίζει πόσο χρόνο χρειάζεται για να ολοκληρωθεί κάθε ένα από αυτά. Για να γίνει το πάρτυ, το άτομο που το οργανώνει θα πρέπει να υλοποιεί ένα προς ένα τα βήματα της λίστας, φροντίζοντας να είναι μέσα στο χρονοδιάγραμμα. Αν δεν καταφέρει να διαχειριστεί σωστά τον χρόνο, δεν θα μπορέσει να ολοκληρώσει τις απαραίτητες εργασίες. 

Σχεδιασμός. 
Η επίλυση προβλημάτων είναι επίσης πολύ σημαντική. Κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού ενός πάρτυ, το παιδί σίγουρα θα συναντήσει προβλήματα. Μπορεί να είναι μικρά πχ να τελειώσει η κόλλα που χρειάζεται για να κάνει τις Minecraft μάσκες ή μεγαλύτερα όπως να μην του φτάνουν τα χρήματα για να αγοράσει όσα χρειάζεται. Και στις δυο περιπτώσεις, το παιδί πρέπει να βρει έναν τρόπο να λύσει το πρόβλημα. Θα μπορούσε μήπως να χρησιμοποιήσει ζελοτέιπ; Ή να πάει στο βιβλιοπωλείο να αγοράσει κόλλα; Μήπως υπάρχει στο σπίτι άλλο είδος κόλλας που του κάνει; Η λύση που θα δοθεί δεν είναι τόσο σημαντική, όσο το γεγονός ότι δεν τα παρατάει. Και με κίνητρο ένα όμορφο πάρτυ, τα παιδιά είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα βρουν την κατάλληλη λύση. 

Μαθηματικά
Ο σχεδιασμός ενός πάρτυ μπορεί να οδηγήσει στην χρήση υπολογιστικών μαθηματικών δεξιοτήτων. Πόσα άτομα χωράνε στον χώρο που θα γίνει το πάρτυ; Πόσα χρήματα από τον προϋπολογισμό θα πάνε στην αγορά χάρτινων πιατών; Πόσο χρόνο πρέπει να διαρκεί το πάρτυ αν θέλει να δουν αρχικά την ταινιά Minecon Earth (90 λεπτά) και μετά να παίξουν και άλλα 90 λεπτά το παιχνίδι Minecraft; Τα μαθηματικά δίνουν απαντήσεις σε όλες αυτές τις ερωτήσεις. Όσο περισσότερο συμμετέχει ο γονιός σαν βοηθός – και όχι κάνοντας ο ίδιος- στον σχεδιασμό, τόσο πιο εύκολα δημιουργούνται «μαθηματικές στιγμές». Το μόνο που χρειάζεται να κάνουν οι γονείς είναι να κάνουν στο παιδί ερωτήσεις που περιέχουν αριθμούς και έχουν σαν απαντήσεις αριθμούς. Μετά απλά πρέπει να κάνουν ένα βήμα πίσω και να παρακολουθούν τα παιδιά τους να εξασκούν τις μαθηματικές τους δεξιότητες σε φυσικές και διασκεδαστικές καταστάσεις. 

Ανάγνωση
Οι γονείς μπορούν επίσης να δώσουν έμφαση και στην ανάγνωση κατά τη διαδικασία οργάνωσης ενός πάρτυ. Για να διαλέξει κανείς και να ακολουθήσει την σωστή λίστα όσων πρέπει να γίνουν, πρέπει να διαβάζει συνέχεια. Όταν το παιδί σας αποφασίσει να φτιάξει κάτι μόνο του ακολουθώντας οδηγίες που βρήκε, εξασκείται στην ανάγνωση και την κατανόηση. Ακόμα και η ανάγνωση της λίστας για τα ψώνια από το μανάβικο ή η ανάγνωση των ετικετών στα προϊόντα στο κατάστημα, αποτελεί πρώτης τάξεως ευκαιρία. Η ανάγνωση είναι παντού. Και με μια μικρή καθοδήγηση, οι γονείς μπορούν να δείξουν στα παιδιά τους πώς να χρησιμοποιούν αυτές τις δεξιότητες εκτός σχολείου, στην καθημερινή ζωή. 

Γραφή
Η οργάνωση / σχεδιασμός ενός πάρτυ μπορεί να «εξαναγκάσει» το παιδί σας να σχηματίσει προτάσεις, να εξασκηθεί στην ορθογραφία ή στο γράψιμο με το χέρι (όχι με ηλεκτρονικό υπολογιστή). Η δημιουργία καταλόγων, στολιδιών, προσκλήσεων είναι δραστηριότητες που συνδέονται με τη γραφή. Οι προσκλήσεις δίνουν την ευκαιρία στο παιδί να εξασκηθεί στην ορθογραφία. Βάλτε το πρώτα να τα γράψει σε πρόχειρο χαρτί, βοηθήστε το να διορθώσει τα λάθη του και ζητήστε του μετά να αντιγράψει όσα έχει ήδη διορθώσει. Αν θέλετε, μπορεί να χρησιμοποιήσει ηλεκτρονικό υπολογιστή αναπτύσσοντας δεξιότητες χρήσης του υπολογιστή. 

Όσο πιο πολύ προσπαθήσει και δουλέψει το παιδί για το πάρτυ του, τόσο μεγαλύτερη χαρά και ικανοποίηση θα πάρει, τόσο από το ίδιο το πάρτυ, όσο και από αυτά που κατάφερε να κάνει. 


Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική παιδαγωγός - νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου