Δευτέρα 16 Νοεμβρίου 2015

Περιβαλλοντική εκπαίδευση από τα νήπια

Αν καθ’οδόν για Πύλο κάνετε μια στάση στους Γαργαλιάνους, ίσως δείτε μια ομάδα νηπίων να ψηφίζει για τον τρόπο διεξαγωγής της χριστουγεννιάτικης γιορτής τους. Ισως πάλι συναντήσετε τους λιλιπούτειους εκ Γαργαλιάνων να βάφουν μαζί με τους γονείς τους κάποια εγκαταλελειμμένη παιδική χαρά ή να καθαρίζουν την παραλία από τα σκουπίδια. Οι παραπάνω δραστηριότητες δεν θα πρέπει να σας εκπλήξουν, καθώς συνάδουν με τη φιλοσοφία του αειφόρου σχολείου, τις αρχές του οποίου ακολουθεί πιστά το νηπιαγωγείο της περιοχής από το 2007. «Οταν ανέλαβα τα ηνία του νηπιαγωγείου, έκρινα ότι θα μας ωφελούσε όλους, εκπαιδευτικούς, γονείς και παιδιά, να ενστερνιστούμε τις αρχές της αειφορίας», αναφέρει στην «Κ» η διευθύντρια του νηπιαγωγείου Γαρυφαλλιά Τεριζάκη. Μπορεί οι μαθητές να είναι μικροί σε ηλικία, ώστε να αντιληφθούν το εύρος των αρχών της αειφορίας, όπως η δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα, η προστασία του περιβάλλοντος, η αγωγή υγείας, μπορούν ωστόσο να μυηθούν σταδιακά σε αυτές βιωματικά. «Μπορούμε να προσεγγίσουμε όλους τους πυλώνες της αειφορίας, καθώς έχουμε πιο ευέλικτο πρόγραμματα από τις υπόλοιπες βαθμίδες εκπαίδευσης και είμαστε πλέον ολοήμερο νηπιαγωγείο», επισημαίνει η ίδια. Ετσι, οι τάξεις των νηπίων και των προνηπίων κάνουν... ασκήσεις «άμεσης δημοκρατίας», συναποφασίζοντας για την οργάνωση των σχολικών τους δραστηριοτήτων. Δεδομένου ότι τα νήπια δεν μπορούν να διαβάσουν, η πολυμήχανη νηπιαγωγός θέλησε να τους καλλιεργήσει τη φιλαναγνωσία με τη δημιουργία ενός ηλεκτρονικού περιοδικού φιλαναγνωσίας, όπου τα παιδιά μπορούν μέσω skype ή ηχογραφημένων ερωτοαπαντήσεων να επικοινωνήσουν με αγαπημένους συγγραφείς και εικονογράφους παιδικής λογοτεχνίας.

Αντίστοιχα προσαρμοσμένες στις δυνατότητες της ηλικίας τους είναι και η περιβαλλοντική εκπαίδευση. «Στον Δήμο μας δυστυχώς δεν έχουμε σύστημα ανακύκλωσης, ξεκινήσαμε όμως μαζί με τα παιδιά να επαναχρησιμοποιούμε υλικά», περιγράφει η εκπαιδευτικός. Ετσι, στη γιορτή της μητέρας, οι εορτάζουσες δέχθηκαν από τα παιδιά δαχτυλίδια κατασκευασμένα από καπάκια μπίρας και αναψυκτικών. «Μυστικό» άλλωστε της επιτυχίας στη λειτουργία του εν λόγω αειφόρου νηπιαγωγείου είναι η καλή σχέση με τους γονείς, που καθιστά όλους τους εμπλεκόμενους στην εκπαιδευτική διαδικασία «κοινότητα» με την πραγματική έννοια του όρου. Μία φορά τον μήνα γονείς και εκπαιδευτικοί συναντιόνται και οργανώνουν τις επόμενες κινήσεις τους, που μπορεί να περιλαμβάνουν από bazaar μέχρι ομαδική εργασία για τον εξωραϊσμό του προαύλιου χώρου κ.ά.

«Βάλσαμο» αποδεικνύονται οι αρχές της αειφορίας και για τη σχολική κοινότητα του 93ου Δημοτικού στον Νέο Κόσμο. «Θεωρώ την αειφορία το κατάλληλο εργαλείο για σχολεία με μαθητές που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες», αναφέρει η διευθύντρια κ. Στέλλα Πρωτόπαππα. Εν προκειμένω, 34 μαθητές έχουν ήδη διαγνωστεί και άλλοι 20 βρίσκονται υπό διάγνωση. «Μερικοί εξ αυτών μπορεί να μην έχουν καλή σχολική απόδοση, αλλά αν τους δώσεις ως αρμοδιότητα να φυτέψουν λάχανα στον κήπο του σχολείου αναδεικνύονται εξαιρετικοί κηπουροί», διηγείται. «Μέσω των πολλαπλών δραστηριοτήτων που εντάσσονται στην ομπρέλα της αειφορίας όλοι οι μαθητές βρίσκουν τον ρόλο τους», λέει. Αξέχαστη έχει μείνει η στιγμή που μαθητής, μετανάστης δεύτερης γενιάς, με μεγάλη δυσκολία στη λεκτική επικοινωνία, καταχειροκροτήθηκε από τους συμμαθητές του, όταν τον άκουσαν να παίζει τα κάλαντα στο βιολί. Το ένα τρίτο από τους 360 μαθητές είναι αλλοδαποί. Οι πολυεπίπεδες δραστηριότητες βέβαια δεν έφεραν πιο κοντά μόνον τους μαθητές, αλλά το σύνολο της σχολικής κοινότητας, που προέρχεται από τη συγχώνευση δύο Δημοτικών. Στο πλαίσιο, μάλιστα, της κηπουρικής λειτούργησε και η αλληλοδιδακτική, καθώς οι μαθητές της Δ’ Δημοτικού έδωσαν τα «φώτα» τους στα «Τριτάκια». «Προσπαθούμε να υπάρχει νοηματική συνέχεια στο πρόγραμμα, πέρυσι είχαμε ως κεντρικό θέμα την ενσυναίσθηση, φέτος περνάμε στον εθελοντισμό».

Το «αειφόρο σχολείο» ως ιδέα άρχισε να εφαρμόζεται στην Ελλάδα από την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού το 2010. Μέχρι το 2013 δινόταν ετησίως βραβείο «Αειφόρου Σχολείου», το οποίο καταργήθηκε, καθώς εγείρε ανταγωνισμό, κάτι που δεν συνάδει με τις αρχές της αειφορίας. Ετσι, μετεξελίχθηκε σε πρόγραμμα που συνεχίζουν σε όλες τις βαθμίδες εκπαιδευτικοί, που συναντήθηκαν στο Διεθνές Συμπόσιο που συνδιοργανώθηκε από την Περιφ. Διεύθυνση Εκπαίδευσης Αττικής και το Βritish Council. Στη γειτονική Κύπρο και άλλες χώρες το πρόγραμμα είναι υποχρεωτικό. «Θεσπίστηκε στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης του 2011», εξηγεί η κ. Αραβέλλα Ζαχαρίου, συντονίστρια της Μονάδας Περιβαλλ. Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου. «Στόχος μας είναι η παρέμβαση και η αλλαγή στην κοινότητα».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου