Οι επιστήμονες διαπίστωσαν πως η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου σε παιδική ηλικία προσφέρει τεράστια οφέλη στην ανάπτυξη του εγκεφάλου και διαρκεί μακροπρόθεσμα έως την ενήλικη ζωή. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έρευνά τους, ενήλικες που έπαιζαν ένα μουσικό όργανο όταν ήταν παιδιά, ακόμη κι δεν το έκαναν για δεκαετίες, παρουσιάζουν μία γρήγορη ανταπόκριση του εγκεφάλου στους ήχους ομιλίας. Όσο περισσότερα χρόνια εξασκούνταν στην παιδική τους ηλικία, τόσο πιο γρήγορη ήταν η αντίδραση του εγκεφάλου.
Η έρευνα δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Journal of Neuroscience, όπου οι επιστήμονες μελέτησαν 44 άτομα ηλικίας από πενήντα έως εβδομήντα ετών. Οι εθελοντές άκουσαν τη συντεθιμένη μελωδικά συλλαβή «da», ενώ την ίδια στιγμή οι ερευνητές καταμετρούσαν την ηλεκτρική δραστηριότητα της περιοχής του εγκεφάλου που επεξεργάζεται τα ηχητικά ερεθίσματα, το ακουστικό στέλεχος.
Παρ' ότι κανένας από τους συμμετέχοντες δεν είχε παίξει μουσικό όργανο για περίπου σαράντα χρόνια, αυτοί που συμπλήρωσαν τέσσερα έως δεκατέσσερα χρόνια μουσικής εκπαίδευσης σε νεαρή ηλικία είχαν γρηγορότερες αντιδράσεις σε ήχους συνομιλιών σε σχέση με εκείνους που δεν ασχολήθηκαν ποτέ με τη μουσική.
Ο Dr. Michael Kilgard του Πανεπιστημίου του Northwestern, είπε: «Το να ανταποκρίνεσαι γρηγορότερα κατά ένα μιλιδευτερόλεπτο ίσως δε μοιάζει τόσο σημαντικό, αλλά ο εγκέφαλος είναι πολύ ευαίσθητος στο συγχρονισμό κι ένα μιλιδευτερόλεπτο έξτρα λειτουργίας εκατομμυρίων νευρώνων μπορεί να κάνει τη διαφορά στη ζωή μεγαλύτερων σε ηλικία ατόμων. Όσο ο άνθρωπος μεγαλώνει, συχνά υφίστανται αλλαγές στον εγκέφαλο που επηρεάζουν την ακοή. Για παράδειγμα, ο εγκέφαλος ενός ηλικιωμένου ατόμου παρουσιάζει μία πιο αργή ανταπόκριση σε γρήγορα εναλλασσόμενους ήχους, κάτι σημαντικό για τον επεξηγηματικό λόγο. Η μουσική εκπαίδευση μπορεί να βοηθήσει να αντισταθμιστεί αυτή η κατάσταση.»
Προηγούμενη έρευνα της ίδιας επιστημονικής ομάδας διαπίστωσε πως νερά ενήλικα άτομα ήταν καλύτεροι ακροατές αν αυτοί είχαν κάνει μαθήματα μουσικής ενόσω ήταν παιδιά. Επίσης οι ειδικοί πιστεύουν πως η μουσική εκπαίδευση – με έμφαση στις ρυθμικές ικανότητες – μπορούν να εξασκήσουν το ακουστικό σύστημα. Αυτές οι έρευνες, όμως, είναι σχετικά μικρές και δε μπορούν να επιβεβαιώσουν με ακρίβεια το κατά πόσο η μουσική εκπαίδευση μπορεί να προκαλέσει αυτό το φαινόμενο.
Αναμφισβήτητα, τα παιδιά που προσφέρεται η δυνατότητα να μάθουν να παίζουν ένα μουσικό όργανο, κάτι που μπορεί να κοστίζει αρκετά, πιθανώς προέρχονται από πιο εύπορες κοινωνικές ομάδες κι αυτό μπορεί να είναι μία επιρροή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου