Πέμπτη 12 Μαρτίου 2015

Τι κρύβεται πίσω από την ανισότητα στην εκπαίδευση;

Γράφει η Έλενα Κρητικού στο pathfinder

Οι προκαταλήψεις και τα στερεότυπα είναι οι παράγοντες που δημιουργούν αποκλίσεις στην εκπαίδευση των αγοριών και των κοριτσιών, σύμφωνα με νέα έκθεση.

Σύμφωνα με μια νέα έκθεση της PISA, μέχρι σήμερα επικρατούν κάποιες στερεοτυπικές αντιλήψεις σε πολλές χώρες του πλανήτη αναφορικά με τον τρόπο εκπαίδευσης των δύο φύλων. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στη μελέτη, οι αντιθέσεις που παρατηρούνται στη μάθηση των αγοριών και των κοριτσιών δεν οφείλονται σε κάποιες διαφορετικές έμφυτες ικανότητες των δύο φύλων. Οι ανισότητες χτίζονται από την οικογένεια, την κοινωνία, το σχολείο.


Στα πλαίσια της μελέτης ρωτήθηκαν περισσότεροι από 510000 νέοι ηλικίας 15 ετών από 65 χώρες. Τα πορίσματα τα οποία προκαλούν εντύπωση είναι εκείνα από τα οποία διαφαίνονται κάποιες ριζωμένες προκαταλήψεις. Συγκεκριμένα, τα αγόρια εμφανίζονται ως “λιγότερο προσηλωμένα στο σχολείο”, “πιο επιρρεπή” και συχνά “χωρίς δίπλωμα” καθώς φαίνεται να εγκαταλείπουν το σχολείο πρόωρα.

Η μελέτη παρουσιάζει επίσης πως όταν τα κορίτσια καλούνται να “σκεφτούν σαν επιστήμονες” στο σχολικό πλαίσιο, αδυνατούν να το επιτύχουν σε σύγκριση με τα αγόρια. Όπως χαρακτηριστικά σημειώνεται, οι νεαρές μαθήτριες “υποεκπροσωπούνται” στους τομείς των φυσικών επιστημών, των μαθηματικών, της πληροφορικής παρόλο που παρατηρείται πως εκδηλώνουν περισσότερη φιλοδοξία από τους συμμαθητές τους.

Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία, τα κορίτσια εμφανίζονται με λιγότερη αυτοπεποίθηση, γεγονός στο οποίο συμβάλλουν η οικογένεια, η κοινωνία, το σχολείο. Επίσης, φαίνεται πως αφιερώνουν περισσότερο χρόνο για τα μαθήματά τους σε σχέση με τα αγόρια, και συγκεκριμένα μία ώρα περισσότερο την εβδομάδα. Τα αγόρια από την άλλη, παίζουν περισσότερα βιντεοπαιχνίδια ενώ τα κορίτσια δείχνουν προτίμηση στα βιβλία.

Η έλλειψη αυτοπεποίθησης καθορίζει και το γεγονός ότι τα κορίτσια κάνουν πίσω όταν πρόκειται για επιστημονικές σπουδές. Πώς γίνεται λοιπόν να ξεπεραστούν τα εμπόδια που μοιάζουν ανυπέρβλητα όταν μιλάμε για την εκπαίδευση των αγοριών και των κοριτσιών; Αυτή είναι η ερώτηση που συνοδεύει την έρευνα και σίγουρα, την απάντηση όπως φαίνεται από τα ευρήματα, μπορούν να τη δώσουν οι γονείς και οι δάσκαλοι καθώς εμφανίζονται πρωταγωνιστές των στερεοτύπων όταν η συζήτηση κινείται γύρω από την εκπαίδευση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου