Εξαιρετικά ανησυχητικές διαστάσεις έχει λάβει το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού στη χώρα μας και φαίνεται ότι η Ελλάδα πρωτοστατεί στα ποσοστά μαθητών που εμπλέκονται με οποιονδήποτε τρόπο σε περιστατικά εκφοβισμού σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ενα μήνα τώρα το πανελλήνιο παρακολουθεί με αγωνία την εξαφάνιση του 20χρονου Βαγγέλη Γιακουμάκη, φοιτητή της Γαλακτοκομικής Σχολής Ιωαννίνων, ο οποίος έπεσε επανειλημμένα -όπως προέκυψε- θύμα ενδοσχολικού εκφοβισμού από παρέα συμφοιτητών του.
Μαρτυρίες
Επισκεφθήκαμε το Γυμνάσιο Ανοιξης και συνομιλήσαμε με μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου για το φαινόμενο του εκφοβισμού:
Βαρβάρα: «Στο Δημοτικό, λόγω του χρώματός μου, συνέχεια με κορόιδευαν. Παρά το γεγονός ότι γεννήθηκα εδώ, ότι είμαι Ελληνίδα και απλά διαφέρω στο χρώμα, μου λέγαν “είσαι μαύρη, διαφορετική από εμάς”. Με έβριζαν και δεν ένιωθα ωραία. Στεναχωριόμουν και καθόμουν μόνη μου. Για ένα χρόνο δεν έκανα παρέα με κανέναν. Ηθελα να αλλάξω σχολείο. Δεν το είχα πει στους γονείς μου».
Διονύσης-Χρήστος: «Ολα τα μαθητικά χρόνια μού ασκείται λεκτική βία, τόσο πολύ που πλέον την έχω συνηθίσει. “Είσαι κοντός, είσαι άσχημος, είσαι τεμπέλης, είσαι βρομιάρης, είσαι ψεύτης”. Και η λίστα συνεχίζεται με πάρα πολλά επίθετα ακόμη. Εξακολουθώ να δέχομαι τέτοιες συμπεριφορές μέχρι και σήμερα. Δεν με νοιάζει πια. Το συνήθισα».
Ιάσονας: «Στη Δ΄ Δημοτικού ένα παιδί δύο χρόνια μεγαλύτερο από εμένα με έδερνε χωρίς κανέναν προφανή λόγο και κανείς δεν έκανε τίποτα. Αυτό με σημάδεψε για πάρα πολλά χρόνια. Στην Α΄ Γυμνασίου, στο προηγούμενο σχολείο μου, όλα ήταν καλά στην αρχή. Μετά τους βαθμούς του πρώτου τριμήνου όμως, όταν έγινα απουσιολόγος, ο δεύτερος απουσιολόγος ξεκίνησε πόλεμο και ξεσήκωσε παιδιά απ’ όλα τα τμήματα εναντίον μου. Οι καθηγητές το γνώριζαν, αλλά δεν ασχολήθηκαν. Την επόμενη χρονιά δεν άντεξα άλλο και άλλαξα σχολείο».
«Δεν οφείλεται σε εμάς το γεγονός ότι μας ασκείται bullying. Δεν θα ‘πρεπε να ντρεπόμαστε γι’ αυτό», δηλώνει στην «Εφ.Συν.» η Κωνσταντίνα, μαθήτρια της Γ΄ τάξης του Γυμνασίου Ανοιξης. Η πλειονότητα των παιδιών θεωρεί ότι, στην περίπτωση που κάποιος δεχτεί εκφοβισμό, θα πρέπει να κοινοποιήσει το πρόβλημα και να μην κλείνεται στον εαυτό του και είναι πολύ σημαντική η αντίδραση στην περίπτωση που κάποιος αντιληφθεί μια τέτοια συμπεριφορά (παρατηρητής).
«Παρά τη συνεχή ενημέρωση, το φαινόμενο έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια. Προσπαθούμε να παρουσιάσουμε τον εαυτό μας, όπως οι άλλοι θέλουν να μας βλέπουν και όχι να υποστηρίξουμε αυτό που πραγματικά είμαστε. Ετσι, δεν μπορούμε να υπερασπιστούμε κάτι που εμείς οι ίδιοι δεν έχουμε συνειδητοποιήσει», μας λέει ο Αντρέας. Από την πλευρά του, ο Κωνσταντίνος τονίζει τα προβλήματα που προκαλούνται από τη συγκάλυψη και την άρνηση ύπαρξης τέτοιων φαινομένων, τόσο από τους γονείς όσο και από τους καθηγητές, ενώ η Ιωάννα λέει ότι θα πρέπει να δοθεί εξίσου μεγάλη βαρύτητα στην περίπτωση τόσο του «θύτη» όσο και του «θύματος».
Επιμόρφωση
Η Αννα Διακουμή, υποδιευθύντρια στο Γυμνάσιο Ανοιξης, εξηγεί: «Η αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι λειτουργούμε βάσει καλής θέλησης. Εξειδίκευση δεν έχει κανένας. Υπάρχει μεν διάθεση αλλά δεν υπάρχουν ούτε ο χρόνος ούτε και η σωστή γνώση. Συχνά έχουμε αντιδράσεις από τους γονείς σχετικά με το κατά πόσον έχουμε το δικαίωμα να παρέμβουμε σε ένα οικογενειακό πρόβλημα. Πολλοί δεν έρχονται καν να μας μιλήσουν».
Η κα Διακουμή μας πληροφόρησε ότι το Γυμνάσιο Ανοιξης θα συμμετάσχει στο πρόγραμμα Erasmus για την επιμόρφωση καθηγητών-συνδέσμων, όπου θα εξειδικευτούν τόσο στα θέματα της ενδοσχολικής βίας όσο και στη βία ως αιτία φυγής μαθητών από το σχολικό τους περιβάλλον.
•Στις 11 και 12 Μαρτίου θα πραγματοποιηθεί η επίσημη έναρξη του προγράμματος ENABLE, έργο χρηματοδοτούμενο από την Ε.Ε. κατά του σχολικού εκφοβισμού.
Info:
Διαβάστε-δείτε:
Επισκεφθείτε τις σχετικές ιστοσελίδες: enable.eun.org , www.e-abc.eu,www.saferinternet.gr, www.antibullying.eu , yousmile.gr
Από τη Διαλεκτή Αγγελή στο http://www.efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου