Τετάρτη 2 Οκτωβρίου 2013

Όταν αργούν οι πρώτες λέξεις: Η επιστήμη καθησυχάζει τους γονείς

Τα πρώτα χρόνια του μωρού σας είναι στρωμένα γεμάτα σημαντικά χρονικά «ορόσημα»: Το πρώτο του χαμόγελο, τα πρώτα του βήματα, η πρώτη του λέξη… Όλα υποδεικνύουν ότι η βρεφική του ανάπτυξη είναι φυσιολογική. Τι συμβαίνει όμως όταν το μωρό σας έχει αργήσει να αρθρώσει λόγο; Δεν χρειάζεται να ανησυχείτε, λέει πρόσφατη έρευνα, που συμπεραίνει ότι οι καθυστερημένες πρώτες λέξεις δεν μεταφράζονται απαραιτήτως σε μακροπρόθεσμα μαθησιακά προβλήματα. 

Η έρευνα που εκπονήθηκε από Αυστραλούς μελετητές και δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Pediatrics αναφέρει πως τα παιδιά τα οποία δεν μίλησαν μέχρι την ηλικία των δύο ετών δεν παρουσίασαν αυξημένο κίνδυνο προβλημάτων συμπεριφοράς ή συναισθηματικής φύσης καθ’ όλη την διάρκεια της παιδικής και εφηβικής ηλικίας τους σε σχέση με τα παιδιά των οποίων η γλωσσική ανάπτυξη ακολούθησε αυτό που θεωρείται «φυσιολογικό» πλαίσιο. 

Οι ερευνητές με επικεφαλής τον ψυχολόγο Andrew Whitehouse του Πανεπιστημίου της Δυτικής Αυστραλίας μελέτησαν περισσότερα από 1.300 δίχρονα παιδιά, ακολουθώντας τα μέχρι την ηλικία των 17. Στην ηλικία των δύο ετών, η ομάδα μέτρησε την ικανότητα ομιλίας τους με ένα τυποποιημένο τεστ λεξιλογίου. Τα παιδιά που «σκόραραν» κάτω από το 15% για την ηλικία και το φύλο τους θεωρήθηκαν «αργοί ομιλητές». 

Παράλληλα, ο Whitehouse αξιολόγησε την εξέλιξη της συμπεριφοράς των παιδιών, ζητώντας από τους γονείς τους να συμπληρώσουν ερωτηματολόγια σε πέντε διαφορετικά χρονικά σημεία της ανάπτυξης των παιδιών τους. Οι ερωτήσεις αφορούσαν τις συναισθηματικές καταστάσεις των μικρών τους καθώς και τις αντιδράσεις τους σε δύσκολες περιστάσεις, αν δηλαδή εξωτερίκευσαν ή εσωτερίκευσαν τα αισθήματά τους όταν βρέθηκαν σε κατάσταση απόγνωσης. 

Οι επιστήμονες κατέληξαν πως ενώ οι «αργοί ομιλητές» είχαν περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν προβλήματα συμπεριφοράς και συναισθηματικής φύσης στην ηλικία των 2 ετών συγκρινόμενα με άλλα παιδιά, αυτά τα προβλήματα ήταν παροδικά. «Δεν διέτρεχαν κίνδυνο να υποφέρουν από αυτά τα προβλήματα σε μεγαλύτερη ηλικία», υπογράμμισε ο επικεφαλής της έρευνας. 

Ο Whitehouse πιστεύει πως τα προβλήματα των «αργών ομιλητών» στην ηλικία των δύο ετών οφείλονται στην απόγνωσή τους, αφού δεν μπορούν να εκφράσουν και να εκτονώσουν πλήρως τα αισθήματά τους, ελλείψει της δυνατότητας της ομιλίας. Ωστόσο, ο ερευνητής θεωρεί πως αυτό δεν είναι απαραίτητα σημάδι σοβαρότερων ψυχολογικών προβλημάτων όπως η κατάθλιψη και η μειωμένη ικανότητα συγκέντρωσης. 

Τα αποτελέσματα της παραπάνω έρευνας ανακουφίζουν αρκετούς γονείς που ανησυχούν όταν το παιδί τους δεν συμβαδίζει με τους οριοθετημένους κανόνες της παιδιατρικής. Όταν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας αργούν να μιλήσουν, πολλοί γονείς προσπαθούν να παρέμβουν με θεραπεία ή πιέζουν το παιδί τους να μιλάει περισσότερο, αλλά τα συμπεράσματα της έρευνας υποδεικνύουν πως στις περισσότερες περιπτώσεις, αυτό δεν είναι απαραίτητο. 

Ωστόσο, τα παραπάνω στοιχεία δεν σημαίνουν πως πρέπει να αγνοούμε κάθε καθυστέρηση στην ομιλία. Μερικά παιδιά μπορεί απλώς να είναι πιο αργά στην… εκκίνηση, αλλά αν φτάσουν στην σχολική ηλικία και δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει να μιλούν, οι ειδικοί λένε πως πρόκειται για σημάδι ότι ίσως χρειάζονται κάποιου είδους παρέμβαση για να αποτραπεί η ανάπτυξη μελλοντικών προβλημάτων. 

Πηγή: www.in2life.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου