Όσοι κάνουν εντατικά μαθήματα για να μάθουν καλά μια ξένη γλώσσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, προκαλούν διόγκωση του εγκεφάλου τους, ιδίως ορισμένων συγκεκριμένων τμημάτων, σύμφωνα με μια νέα σουηδο-γερμανική επιστημονική έρευνα. Η μελέτη μάλιστα δείχνει ότι η εκμάθηση ξένων γλωσσών βοηθά τον εγκέφαλο να βρίσκεται σε φόρμα, απομακρύνοντας έτσι τον κίνδυνο πρόωρης εμφάνισης των συμπτωμάτων της νόσου Αλτσχάιμερ.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Γιόχαν Μέρτενσον του Τμήματος Ψυχολογίας του πανεπιστημίου του Λουντ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό νευροεπιστήμης «NeuroImage», μελέτησαν μια ομάδα νεαρών μαθητών της Μεταφραστικής Ακαδημίας των Σουηδικών Ενόπλων Δυνάμεων στην Ουψάλα, οι οποίοι καλούνται να μάθουν ξένες γλώσσες με πολύ ταχύ ρυθμό, που σπάνια συναντάται σε παρόμοια προγράμματα εκμάθησης. Οι σπουδαστές πρωί και βράδυ, ακόμα και τα σαββατοκύριακα, μαθαίνουν εντατικά ξένες γλώσσες.
Οι επιστήμονες, οι οποίοι μελέτησαν με τεχνικές νευροαπεικόνισης τους εγκεφάλους των εθελοντών αρχικά προτού ξεκινήσουν τα μαθήματα των διαφόρων ξένων γλωσσών που συνήθως δεν γνώριζαν καθόλου (όπως ρωσικά, αραβικά κ.α.) και στη συνέχεια μετά από τρεις μήνες μαθημάτων, διαπίστωσαν μια σειρά από σημαντικές αλλαγές στον εγκέφαλό αυτών των σπουδαστών.
Για να έχουν μέτρο σύγκρισης, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν και μια δεύτερη ομάδα ελέγχου από σπουδαστές της ιατρικής, οι οποίοι επίσης μελετούσαν εντατικά, αλλά χωρίς να μαθαίνουν ξένες γλώσσες. Ενώ οι εγκέφαλοι αυτών των τελευταίων εθελοντών δεν εμφάνισαν καμία άξια λόγου αλλαγή μέσα σε ένα τρίμηνο, αντίθετα οι εγκέφαλοι των υποψήφιων μεταφραστών είχαν διογκωθεί σε συγκεκριμένες περιοχές. Η διόγκωση ήταν πιο αισθητή στον ιππόκαμπο (ο οποίος εμπλέκεται στην μάθηση νέων πραγμάτων και στον προσανατολισμό στο χώρο), καθώς και σε τρεις περιοχές του εγκεφαλικού φλοιού.
Μάλιστα, προς έκπληξη των επιστημόνων, διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου αναπτύχθηκαν σε διαφορετικό βαθμό ανάλογα με το πόσο καλές ήσαν οι επιδόσεις των μαθητών στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας και πόση προσπάθεια είχαν καταβάλει για να τα καταφέρουν.
Όσο πιο μεγάλη ήταν η διόγκωση του εγκεφάλου στις προαναφερόμενες περιοχές του φλοιού και του ιππόκαμπου, τόσο καλύτερες ήσαν οι μεταφραστικές ικανότητες των σπουδαστών. Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι η νόσος Αλτσχάιμερ εμφανίζεται με καθυστέρηση σε ανθρώπους που είναι δίγλωσσοι ή πολύγλωσσοι στην καθημερινότητά τους. «Η εκμάθηση ξένων γλωσσών είναι ένας καλός τρόπος να κρατά κανείς τον εγκέφαλό τους σε φόρμα», δήλωσε ο Μέρτενσον.
Πηγή: ΑΜΠ via καθημερινή
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Γιόχαν Μέρτενσον του Τμήματος Ψυχολογίας του πανεπιστημίου του Λουντ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό νευροεπιστήμης «NeuroImage», μελέτησαν μια ομάδα νεαρών μαθητών της Μεταφραστικής Ακαδημίας των Σουηδικών Ενόπλων Δυνάμεων στην Ουψάλα, οι οποίοι καλούνται να μάθουν ξένες γλώσσες με πολύ ταχύ ρυθμό, που σπάνια συναντάται σε παρόμοια προγράμματα εκμάθησης. Οι σπουδαστές πρωί και βράδυ, ακόμα και τα σαββατοκύριακα, μαθαίνουν εντατικά ξένες γλώσσες.
Οι επιστήμονες, οι οποίοι μελέτησαν με τεχνικές νευροαπεικόνισης τους εγκεφάλους των εθελοντών αρχικά προτού ξεκινήσουν τα μαθήματα των διαφόρων ξένων γλωσσών που συνήθως δεν γνώριζαν καθόλου (όπως ρωσικά, αραβικά κ.α.) και στη συνέχεια μετά από τρεις μήνες μαθημάτων, διαπίστωσαν μια σειρά από σημαντικές αλλαγές στον εγκέφαλό αυτών των σπουδαστών.
Για να έχουν μέτρο σύγκρισης, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν και μια δεύτερη ομάδα ελέγχου από σπουδαστές της ιατρικής, οι οποίοι επίσης μελετούσαν εντατικά, αλλά χωρίς να μαθαίνουν ξένες γλώσσες. Ενώ οι εγκέφαλοι αυτών των τελευταίων εθελοντών δεν εμφάνισαν καμία άξια λόγου αλλαγή μέσα σε ένα τρίμηνο, αντίθετα οι εγκέφαλοι των υποψήφιων μεταφραστών είχαν διογκωθεί σε συγκεκριμένες περιοχές. Η διόγκωση ήταν πιο αισθητή στον ιππόκαμπο (ο οποίος εμπλέκεται στην μάθηση νέων πραγμάτων και στον προσανατολισμό στο χώρο), καθώς και σε τρεις περιοχές του εγκεφαλικού φλοιού.
Μάλιστα, προς έκπληξη των επιστημόνων, διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου αναπτύχθηκαν σε διαφορετικό βαθμό ανάλογα με το πόσο καλές ήσαν οι επιδόσεις των μαθητών στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας και πόση προσπάθεια είχαν καταβάλει για να τα καταφέρουν.
Όσο πιο μεγάλη ήταν η διόγκωση του εγκεφάλου στις προαναφερόμενες περιοχές του φλοιού και του ιππόκαμπου, τόσο καλύτερες ήσαν οι μεταφραστικές ικανότητες των σπουδαστών. Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι η νόσος Αλτσχάιμερ εμφανίζεται με καθυστέρηση σε ανθρώπους που είναι δίγλωσσοι ή πολύγλωσσοι στην καθημερινότητά τους. «Η εκμάθηση ξένων γλωσσών είναι ένας καλός τρόπος να κρατά κανείς τον εγκέφαλό τους σε φόρμα», δήλωσε ο Μέρτενσον.
Πηγή: ΑΜΠ via καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου