Μια από τις πιο δύσκολες και «επικίνδυνες» στιγμές της παράλληλης στήριξης παιδιών στο Φάσμα του Αυτισμού είναι το διάλειμμα. Για τον/την εκπαιδευτικό της παράλληλης στήριξης, το διάλειμμα δεν σημαίνει χαλάρωση, τουαλέτα και φαγητό, αλλά τρέξιμο, τρέξιμο, τρέξιμο και άγχος, άγχος, άγχος. Άπειρα αναμενόμενα και μη αναμενόμενα προβλήματα που απαιτούν άμεσες, αποτελεσματικές και διακριτικές λύσεις.
Πόσα πράγματα μπορεί να πάνε στραβά; Ας τα μετρήσουμε!
(Όλα τα προβλήματα αυτά εμφανίστηκαν κατά τη διάρκεια δύο ημερών σε μη λεκτικό μαθητή της Γ’ Δημοτικού που είναι στο Φάσμα του Αυτισμού)
1) Ρίχνει κάτω τα φαγητά, τα νερά και τα σακουλάκια με τις μάσκες που αφήνουν οι μαθητές στην αυλή στα πεζουλάκια και στα παγκάκια.
2) Πατάει ό,τι βρίσκει κάτω (φαγητά, πεσμένα φύλλα, σακουλάκια με φαγητό ή μάσκες)
3) Παίρνει πέτρες από τα παρτέρια ή το τσιμεντένιο τμήμα της αυλής και τις πετάει μακριά.
4) Τρέχει με φόρα και περνάει ανάμεσα από παιδιά και εκπαιδευτικούς που κινούνται ή στέκονται σε δυάδες, πέφτοντας πολλές φορές επάνω τους.
5) Στέκεται ακίνητος με τα χέρια τεντωμένα στο πλάι στην πορεία των παιδιών που τρέχουν γρήγορα για να τα σταματήσει. Μερικές φορές πέφτουν επάνω του, άλλες πέφτουν πάνω σε άλλους προκειμένου να τον αποφύγουν.
6) Κάθεται στα σκαλοπάτια του σχολείου και ξαπλώνει στο πλάι, ακουμπώντας το κεφάλι του στα σκαλιά, παρατηρώντας τα παπούτσια των μαθητών και των εκπαιδευτικών που ανεβοκατεβαίνουν. Αν κάποιο παπούτσι του αρέσει πολύ μπορεί να αρπάξει απότομα το πόδι του ατόμου, με κίνδυνο να το ρίξει κάτω.
7) Τρέχει και πέφτει με φόρα πάνω σε άντρες εκπαιδευτικούς, πατάει πάνω στα παπούτσια τους και περιμένει να τον πάνε βόλτα (όπως κάνει ο πατέρας του).
8) Τρέχει και πέφτει με φόρα πάνω σε γυναίκες εκπαιδευτικούς αν φοράνε κάποιο αξεσουάρ που τον ενδιαφέρει (πχ τραβάει βραχιολάκια, καρφίτσες, δαχτυλίδια).
9) Αν δει την καγκελόπορτα του σχολείου ανοιχτή, μπορεί να προσπαθήσει να βγει έξω τρέχοντας.
10) Τρομάζει όταν τρέχουν κατά πάνω του άλλα παιδιά και αναστατώνεται όταν υπάρχουν πολλές φωνές/ τσιρίδες. Σε αυτές τις περιπτώσεις αυτοτραυματίζεται (δαγκώνει το χέρι του) ή τραυματίζει την εκπαιδευτικό της παράλληλης στήριξης (χτυπήματα, κλωτσιές, γρατζουνιές και δαγκώματα).
11) Αρνείται να μπει μέσα στο σχολείο όταν χτυπάει το κουδούνι. Ξαπλώνει στην αυλή για να μην μπορεί να μετακινηθεί/ σηκωθεί εύκολα, κλωτσάει, ουρλιάζει και τραυματίζει την εκπαιδευτικό της παράλληλης στήριξης.
12) Αν τον πλησιάσει κανείς πολύ ή τον αγγίξει (σκόπιμα ή κατά λάθος) γίνεται έξαλλος και έχει επιθετική συμπεριφορά προς το παιδί που το έκανε αρχικά (πχ το σπρώχνει προς τα πίσω) και προς την εκπαιδευτικό της παράλληλης στήριξης στη συνέχεια (την δαγκώνει έξαλλος).
13) Καταστρέφει σοβάδες βγάζοντάς τους με τα νύχια , κόβει λουλούδια και φύλλα από τα δέντρα, τραβάει τα προστατευτικά κάγκελα από τα παράθυρα του υπογείου που βλέπουν στην αυλή.
14) Τρέχει πάνω- κάτω ασυντόνιστα, με τα χέρια ψηλά, βγάζοντας άναρθρες κραυγές, με αποτέλεσμα να παρουσιάζει παράξενη εικόνα και τα άλλα παιδιά του σχολείου να κάνουν αρνητικά σχόλια.
15) Πηγαίνει στις βρύσες και τις ανοίγει στο τέρμα, πιτσιλώντας τα πάντα γύρω του.
16) Παίζει με τα χώματα στα παρτέρια και πετάει χώμα στα άλλα παιδιά.
17) Αγκαλιάζει τις εκπαιδευτικούς από πίσω για να σκουπίζει τη μύτη του στην μπλούζα τους.
18) Όταν δεν του αρέσει κάτι που του ζητάνε να κάνει, φτύνει.
Όχι, αν το καλοσκεφτεί κανείς, το διάλειμμα στην παράλληλης στήριξη μόνο διάλειμμα δεν είναι !!!
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου