Σε ένα πρόσφατο ταξίδι του στα Sephora, ο 11χρονος Lincoln Rivera ζήτησε από τη μαμά του έναν ατμοποιητή 125 δολαρίων με αρώματα Yves Saint Laurent.
Ζητάει, επίσης, αρώματα από τον Jean Paul Gaultier, για τον οποίο έμαθε από την ταινία κινουμένων σχεδίων "Megamind" και τον Paco Rabanne (μερικά από τα μπουκάλια της κολόνιας έχουν σχήμα ρομπότ).
«Αισθάνομαι καλά με το πώς μυρίζω», είπε ο Lincoln, μαθητής της πέμπτης δημοτικού στην κομητεία Westchester της Νέας Υόρκης, του οποίου ο οσφρητικός πειραματισμός περιοριζόταν μέχρι στιγμής στα αποσμητικά. «Αλλά μπορούσα να μυρίσω ακόμα καλύτερα».
Η Abbey Rivera, η μητέρα του Lincoln, σκέφτηκε αρχικά ότι τα αρώματα των σχεδιαστών ακούγονταν υπερβολικά για να φορέσει ο γιος της στο δημοτικό σχολείο. Έμεινε έκπληκτη από το ξαφνικό ενδιαφέρον του μέχρι που άκουσε ότι κάποιοι από τους συμπαίκτες του στο χόκεϊ ζητούσαν επίσης από τους γονείς τους κολόνιες υψηλής ποιότητας.
«Είναι κάτι σαν μόδα αυτή τη στιγμή – όλοι το θέλουν», είπε. «Ακριβώς όπως τα κορίτσια θέλουν αυτή την υψηλού επιπέδου περιποίηση δέρματος και σώματος, αυτή είναι σαν την αγορίστικη εκδοχή».
Τα έφηβα αγόρια έχουν τυλιχτεί εδώ και πολύ καιρό σε ομίχλες από σπρέι για να πνίξουν τις πρώτες μυρωδιές της εφηβείας, αλλά μερικοί ακόμη νεότεροι έφηβοι - των οποίων οι γονείς έχουν τα χρήματα, δηλαδή - γοητεύονται τώρα από επώνυμα αρώματα που κοστίζουν εκατοντάδες δολάρια.
Οι ετήσιες δαπάνες των εφήβων για αρώματα αυξήθηκαν κατά 26% το έτος που έληξε τον Μάρτιο, σύμφωνα με μια εξαμηνιαία έρευνα για τα πρότυπα δαπανών για τη νεολαία από την επενδυτική τράπεζα Piper Sandler. Η Axe, η Old Spice και η Bath & Body Works έπεσαν στην κατάταξη των αγαπημένων επωνυμιών αρωμάτων των εφήβων, ενώ άνοδο παρουσίασαν οι μάρκες πολυτελείας όπως οι Valentino και Jean Paul Gaultier.
Δεν είναι μόνο η επίδειξη της υψηλής τιμής μιας κολόνιας: Οι νεαροί λάτρεις λένε ότι η καλλιέργεια ενός αέρα εκλεπτυσμένου είναι αυτό που διαχωρίζει τα αγόρια από τα ελαφρώς μεγαλύτερα αγόρια. Χρησιμοποιώντας ορολογία που ανακαλύπτουν στο Διαδίκτυο, οι μαθητές της μέσης εκπαίδευσης συζητούν για αρώματα υψηλής ποιότητας με τον τρόπο που οι σομελιέ θα μπορούσαν να αναλύσουν ένα κρασί.
Το άρωμα Le Male του Jean Paul Gaultier έχει «μια πολύ καλή νότα μελιού», είπε ο Luke Benson, ένας 14χρονος που ζει στο Ορλάντο της Φλόριντα. Το Tom Ford Noir Extreme, από την άλλη πλευρά, είναι «πολύ πιο πικάντικο και λίγο πιο σκοτεινό».
Άλλοι νέοι λάτρεις της μυρωδιάς χρησιμοποιούν λεξιλόγιο όπως «σιλάζ», ένας γαλλικός όρος για το πόσο έντονα παραμένει ένα άρωμα, και αναλύουν τα πλεονεκτήματα και τις αδυναμίες διαφορετικών συνθέσεων.
«Το πολύ αλκοόλ μυρίζει εξαιρετικά έντονα και καίει τη μύτη σου», είπε ο Easton, ένας 12χρονος στην Οκλαχόμα. Αυτός και ο 10χρονος αδερφός του, Bentley, χρησιμοποιούν τη συλλογή του πατέρα τους με περισσότερες από 70 κολώνιες για να δημιουργήσουν βίντεο με το «άρωμα της ημέρας» στο TikTok.
Σε ένα βίντεο, ο Bentley, ο οποίος είναι στην τέταρτη δημοτικού, πιάνει ένα μπουκάλι 100 δολαρίων Invictus Victory Elixir. «Αυτό έχει νότες βανίλιας, καραμέλας και τόνκα», λέει, αναφερόμενος σε ένα όσπριο της Νότιας Αμερικής.
Δολάρια και αρώματα
Η υγιεινή των προεφήβων (Tween) έχει γίνει πολύ πιο πολύπλοκη από το να βάζετε αποσμητικό πριν το μάθημα στο γυμναστήριο. Τα κορίτσια στην προεφηβεία έγιναν πρόσφατα πρωτοσέλιδα για την αναζήτησή σε κρέμες και ορούς υψηλής ποιότητας για το δέρμα, μερικές φορές με αντιγηραντικά συστατικά που προορίζονται για ενήλικες.
Η Hannah Glover, καθηγήτρια φυσικής αγωγής στο γυμνάσιο στο Bluffton, S.C., έχει συγκλονιστεί από το πόσο νωρίς τα καλλυντικά προϊόντα της ενήλικης ζωής έχουν κατακτήσει τους μαθητές της ηλικίας 11 έως 15 ετών. Τα αγόρια της τάξης της φέρνουν στο σχολείο μπουκάλια κολόνια Gucci, Dior και Yves Saint Laurent και τα δείχνουν στους συμμαθητές τους, είπε, ενώ τα κορίτσια έχουν εμμονή με τα προϊόντα για τα χείλη και τις ενυδατικές κρέμες Sol De Janeiro.
«Το να δώσω σε ένα παιδί 11 ετών ένα μπουκάλι κολόνια 160 δολαρίων ή ένα lip gloss 40 δολαρίων, μου είναι ασύλληπτο», είπε η Hannah Glover, 27 ετών. «Όταν ήμουν στο γυμνάσιο, είχαμε Sweet Pea and Cucumber από την Bath & Body Works».
Οι νεαροί πελάτες της κολόνιας δοκιμάζουν δωρεάν δείγματα σε καταστήματα όπως το Macy’s, το Ulta και το Sephora ή τσιμπούν spritzes από γονείς. Όσοι έχουν την οικονομική δυνατότητα ξοδεύουν τα χαρτζιλίκια τους σε κολόνιες ή τις ζητούν ως δώρα γενεθλίων από συγγενείς.
Ο Logan, ένας 14χρονος από το Σικάγο, άρχισε να ξοδεύει τα λεφτά του από το bar mitzvah σε μια συλλογή κολονιών πριν από περίπου έξι μήνες. Τα αρώματα ενισχύουν την αυτοεκτίμησή του, είπε, ειδικά ένα μπουκάλι Tobacco Vanille του Tom Ford περίπου 300 δολαρίων, το οποίο θεωρεί το χαρακτηριστικό άρωμα του. Δεν τον πειράζει οι αντιγραφές των αρωμάτων των σχεδιαστών, αλλά δεν τον ελκύουν ιδιαίτερα οι μάρκες της μαζικής αγοράς που έχουν γοητεύσει τις προηγούμενες γενιές.
«Δεν νομίζω ότι μύρισα ποτέ AXE», είπε ο Logan, ο οποίος έχει στα καστανά μαλλιά του μια περίπλοκη φράντζα και σιδεράκια.
Η μητέρα του Logan, Jamie, εντυπωσιάζεται από το βάθος της γνώσης του γιου της. «Αλλά μιλάμε επίσης για το πώς τα πράγματα μπορούν να ξεφύγουν από τον έλεγχο και ότι έχουμε περιορισμένα χρήματα και δεν μπορούμε να παίρνουμε κάθε εβδομάδα ένα νέο», είπε.
Η κατηγορία των αρωμάτων, η οποία συγκέντρωσε περίπου 70 δισεκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις το 2022, σύμφωνα με έκθεση της McKinsey, είναι γεμάτη από επώνυμες σχεδιαστών αλλά και εξειδικευμένες μάρκες που ανταγωνίζονται για τα ρουθούνια των ολοένα νεότερων πελατών. Ενώ οι άντρες κάποτε έμειναν σε ένα προτιμώμενο άρωμα για χρόνια ή και δεκαετίες, οι πελάτες Gen Z είναι πιο πιθανό να πειραματίζονται με διαφορετικά, είπε η Korinne Wolfmeyer, ανώτερη ερευνητική αναλύτρια της Piper Sandler και συγγραφέας της έκθεσης για τις δαπάνες για εφήβους.
Αυτό μπορεί να κάνει τις επωνυμίες ακόμη πιο πρόθυμες να μπουν στο ραντάρ των πιθανών πελατών το συντομότερο δυνατό. «Αν αυτή η μάρκα μπορεί να μπει νωρίς, έστω και να αναπτύξει λίγη αφοσίωση, είναι πιο εύκολο γι’ αυτούς παρά αν προσπαθούσαν να προσελκύσουν και να διατηρήσουν αυτόν τον καταναλωτή όταν είναι ίσως 20 ετών», είπε η κ. Wolfmeyer.
Το ανδρικό άρωμα ήταν ένα σχετικά επιδεικτικό προϊόν υγιεινής μέχρι τη δεκαετία του 1970, όταν το Pour Homme του Paco Rabanne βοήθησε να επαναπροσδιοριστεί η κολόνια ως δήλωση μόδας, δήλωσε ο Paul Austin, ιδρυτής ενός πρακτορείου αρωμάτων και επωνυμίας, Austin Advisory Group. Οι μοντέρνες κολόνιες που ακολούθησαν - Davidoff Cool Water και Drakkar Noir τη δεκαετία του 1980, Acqua di Gio και CK One τη δεκαετία του 1990 - εξακολουθούσαν να στοχεύουν κυρίως σε πελάτες ηλικίας 20 και 30 ετών, είπε ο κ. Austin.
Η εισαγωγή του σπρέι σώματος Axe το 2002 έφερε ακόμη νεότερους πελάτες στην κατηγορία, και σύντομα οι έφηβοι ξεπέρασαν τους εαυτούς τους με προϊόντα από την Bath & Body Works και τη Victoria's Secret, και ένα ιδιαίτερα δυνατό άρωμα από την Abercrombie & Fitch.
«Αυτό που βλέπουμε τώρα, είμαι σίγουρος, εν μέρει οφείλεται σε αυτό που έκανε η AXE για να ανοίξει την αγορά», είπε ο κ. Austin.
Τώρα, οι έφηβοι αγοραστές φαίνεται να αναπτύσσουν πιο ακριβά γούστα. Στα Sephora και Ulta, τα αρώματα υψηλών προδιαγραφών διογκώνονται σε δημοτικότητα μεταξύ των νεαρών αγοραστών, σύμφωνα με στελέχη και των δύο εταιρειών. Η Quincy Dickerson, η διευθύντρια του τμήματος αρωμάτων στο Nordstrom στο Μανχάταν, είπε ότι δεν είχε ξαναδεί μέχρι φέτος τόσα πολλά αγόρια στην προεφηβεία να κατακλύζουν την έκθεση αρωμάτων σχεδιαστών.
Η κ. Dickerson είπε ότι χρειάστηκε να αντικαταστήσει το δοκιμαστικό μπουκάλι Jean Paul Gaultier Le Male Elixir (152 $) πολλές φορές επειδή παρέες το κλέβουν συνέχεια.
«Αν και η μυρωδιά μπορεί να θυμίζει τον παππού τους, έρχονται να το πάρουν λόγω του TikTok», είπε η κ. Dickerson.
“Smellmaxxing”
Ερωτηθέντες γιατί οι μαθητές του γυμνασίου ανέπτυξαν ξαφνικά οσφρητικές απαιτήσεις για τον Dior, σχεδόν κάθε έφηβος, ερευνητής και ειδικός στο merchandising έδωσε την ίδια απάντηση: TikTok. Στην πλατφόρμα, οι influencers προσφέρουν συμβουλές για το «smellmaxxing» ή τη βελτίωση της μυρωδιάς κάποιου και προτείνουν αρώματα για γυμναστική, ραντεβού και το σχολείο.
«Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το TikTok κάνουν τους ανθρώπους να θέλουν να είναι πιο μεγάλοι», είπε ο 14χρονος Luke.
Οι νεαροί αγοραστές παίρνουν “γραμμή” από influencers όπως ο Jeremy Fragrance, ένας γεμάτο γούστο Γερμανός με 8,8 εκατομμύρια ακόλουθους στην πλατφόρμα. Συνήθως φορώντας μια ολόλευκη στολή και ένα Rolex, επιδεικνύει τη Ferrari του και μυρίζει τους θαυμαστές του για να μαντέψει ποια αρώματα φορούν. «Bleu de Chanel, προφανώς», λέει σε έναν.
Άλλοι influencers αρωμάτων είναι οι ίδιοι οι έφηβοι. Ο Tristan Rodriguez, ένας 15χρονος στο Litchfield Park της Αριζόνα, συνιστά αρώματα εσπεριδοειδών όταν οι οπαδοί του έχουν τεστ μαθηματικών και πιπεράτα όταν έχουν ραντεβού. Ενέπνευσε να μπει στην κοινότητα των αρωμάτων από τον Jeremy Fragrance, όπως είπε σε μια συνέντευξή του, και τώρα είναι γνωστός για τις υπερβολικές, μερικές φορές συναισθηματικές απαντήσεις σε ορισμένες μυρωδιές.
«Είναι λεβάντα, φρέσκο, παπλώματα, σεντόνια», λέει σε ένα βίντεο, παίρνοντας ένα κομμάτι Nuits de Noho του Bond No. 9 (420 $ για λίγο περισσότερο από τρεις ουγγιές). "Ουάου, αυτό θα είναι καλό για τις κυρίες, σίγουρα."
Ο Jatin Arora, τελειόφοιτος γυμνασίου στο Winnipeg του Καναδά, μοιράζεται καθημερινές κριτικές με περισσότερους από ένα εκατομμύριο ακόλουθους στον λογαριασμό του στο TikTok, TheCologneBoy. Σε συνέντευξή του, ο 18χρονος κ. Arora είπε ότι ενδιαφερόταν για τις κολόνιες από την παιδική του ηλικία γιατί έβλεπε ενήλικες να τις φορούν. Γυρίζει τα βίντεο στην κρεβατοκάμαρά του, μπροστά από έναν τοίχο με σχεδόν 400 μπουκάλια κολόνια, πολλά από τα οποία του έχουν παραχωρηθεί από επώνυμες μάρκες χωρίς κόστος.
Μερικές φορές αισθάνεται σύγκρουση σχετικά με το πόσοι νέοι κάνουν αγορές (ή ζητούν από τους γονείς τους) με βάση τις συστάσεις του. «Εννοώ, είμαι παιδί, ακόμα μαθαίνω», είπε. «Αλλά όποιες γνώσεις έχω, προσπαθώ να τους βοηθήσω όσο μπορώ».
Μερικοί γονείς και δάσκαλοι αναρωτιούνται για την καταλληλότητα αυτών των προϊόντων για το νεανικό κοινό. Οι έφηβοι αγαπούν ιδιαίτερα τη συσκευασία του Angels’ Share by Kilian, που μοιάζει με ένα ποτήρι κονιάκ, και του Le Male, ενός κορμού με ιμάντες/λωρίδες με φαρδιούς ώμους και διογκωμένο καβάλο. «Το κάνουν τόσο σέξι», είπε η κυρία Glover, καθηγήτρια γυμνασίου, «και ένας 11χρονος θα θέλει να το φοράει στο σχολείο».
Τις ανησυχίες αυτές δεν φαίνεται να συμμερίζονται οι έφηβοι, οι οποίοι βλέπουν τις κολόνιες ως έναν τρόπο να αποπνέουν ωριμότητα, στάτους ή οτιδήποτε άλλο από τη μυρωδιά του σώματός τους.
Ο Matt Martocci, ο οποίος ζει στο Parsippany του N.J., ζήτησε ένα μπουκάλι Dior Sauvage ως χριστουγεννιάτικο δώρο όταν ήταν 12 ετών. Τώρα 15 ετών, μοιράζεται με τους φίλους του τα spritzes της εξειδικευμένης κολόνιας Xerjoff Erba Gold. ("Η κορύφωση είναι πολύ ροδακινί.")
«Αν μυρίζεις πολύ καλά ή αν μυρίζεις πολύ άσχημα, μπορεί να δημιουργήσει ή να χαλάσει μια κατάσταση», είπε ο Matt. Τι είδους κατάσταση; «Όπως, να μιλάς σε ένα κορίτσι ή κάτι τέτοιο».
Ο Matt επιλέγει ακόμη και αρώματα για τη μητέρα του, τη Laura, η οποία εκτιμά ότι αυτό το χόμπι βοηθά τον γιο της να ενσωματωθεί. Είναι πρόθυμη να συνεισφέρει — εντός λογικών ορίων. «Θα ζητήσει πράγματα για τα Χριστούγεννα και εγώ θα πω, «Matt, αυτό είναι λίγο υπερβολικό», είπε. «Θα μπορούσες να κάνεις λίγο περισσότερες δουλειές στο σπίτι;»
Απόδοση του άρθρου When Did Teen Boys Get a Nose for $300 Cologne? της Callie Holtermann
Ευλαμπία Αγγέλου
Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου