Δύο σχολεία στην Καβάλα, προσπάθησαν να δείξουν πως ο σεβασμός απέναντι στα άτομα με αναπηρία και τη διαφορετικότητα, είναι μια επιβεβλημένη στάση ζωής για μια καλύτερη κοινωνία.
Το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Καβάλας (Ε.Ε.Ε.ΕΚ) και το 6ο Γυμνάσιο Καβάλας αποφάσισαν από κοινού, μέσα από δράσεις και πράξεις μέσα στο σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον, να οδηγήσουν στο να αλλάξει η στάση των ανθρώπων απέναντι στην αναπηρία και την διαφορετικότητα του κάθε ανθρώπου.
Ο σεβασμός στη διαφορετικότητα είναι μεταξύ άλλων και ζήτημα παιδείας
«Ο σημερινός μαθητής, είναι ο αυριανός συμπολίτης, ο συνεργάτης, ο συνάδελφος, ο εργοδότης» επισημαίνει η Ελένη Κατσαβού, φιλόλογος ειδικής αγωγής στο τμήμα ένταξης του 6ου γυμνασίου Καβάλας. «Η αλλαγή στάσεων απέναντι στην αναπηρία και ο σεβασμός στη διαφορετικότητα είναι ζήτημα παιδείας και ξεκινά και από το σχολείο, άρα η δική μας προσπάθεια έχει αυτό τον στόχο. Δηλαδή, καλλιέργεια αυτών των στάσεων μέσα από συγκεκριμένες δράσεις και πράξεις και όχι απλώς και μόνο θεωρητικές προσεγγίσεις», συνεχίζει.
Από το 2017, το Ε.Ε.Ε.ΕΚ. Καβάλας και το 6ο Γυμνάσιο Καβάλας συνεργάζονται με διά ζώσης και εξ αποστάσεως δράσεις τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης. Η ανταπόκριση που υπήρξε από τους μαθητές και των δυο σχολικών μονάδων είναι μεγάλη, όμως τα εμπόδια αυτής της συνεργασίας είναι αρκετά. Η απόσταση, οι μετακινήσεις, η γραφειοκρατία, οι περιορισμοί λόγω covid, είναι κάποια από αυτά. Με υπομονή και επιμονή όμως, μαθητές, εκπαιδευτικοί και σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων, κατάφεραν να κάνουν πράξη το σκοπό τους.
Οι κοινές δράσεις συνεκπαίδευσης που πραγματοποιήθηκαν μέσα στην εβδομάδα ανάμεσα στους μαθητές του Ειδικού Σχολείου και του 6ου Γυμνασίου , αποτέλεσαν μια μοναδική εμπειρία για όλους. Τα παιδιά του Ε.Ε.Ε.ΕΚ. επισκέφθηκαν το 6ο Γυμνάσιο και συνυπήρξαν στην ιδία τάξη για δυο διδακτικές ώρες κάνοντας κοινά μαθήματα διαφοροποιημένης όμως διδασκαλίας. Έγιναν και πολλές άλλες κοινές δράσεις στο σύνολο του ωρολογίου προγράμματος, που ανταποκρίθηκαν στις ιδιαίτερες ανάγκες και τα ενδιαφέροντα όλων των μαθητών, όπως καλλιτεχνικά εργαστήρια, συνεργατικά αθλητικά παιχνίδια, παιχνίδια μουσικοκινητικής αγωγής και ανάγνωση διηγημάτων.
«Όταν τα παιδιά ενός ειδικού σχολείου συνυπάρχουν ουσιαστικά και αλληλεπιδρούν στην ίδια τάξη με τα παιδιά ενός τυπικού σχολείου, τότε η ισότητα και η συμπερίληψη γίνονται πράξη. Γιατί οι μαθητές της ειδικής εκπαίδευσης νιώθουν οικεία και ισότιμα μέλη μιας ευρύτερης σχολικής κοινότητας. Την ίδια ώρα, οι μαθητές του τυπικού σχολείου αναπτύσσουν τις συναισθηματικές και κοινωνικές τους δεξιότητες με την καλλιέργεια διαφορετικής κουλτούρας και στάσης ανατρέποντας τα στερεότυπα σχετικά με το διαφορετικό και την αναπηρία», σημειώνει η Κατερίνα Λυτριάνη, διευθύντρια και φιλόλογος στο Ειδικό Σχολείο (Ε.Ε.Ε.ΕΚ).
Ποιες ήταν οι κοινές δράσεις αλλά και ποια τα οφέλη της κοινής τους δράσης
Για την τρέχουσα σχολική χρονιά 2023-2024, οι συντονιστικές ομάδες των δυο σχολείων αποφάσισαν να ακολουθήσουν την τυπική διαδικασία και να την εφαρμόσουν, όπως την ορίζει το ΦΕΚ 3561/2016 (διαδικασία σχεδιασμού, υλοποίησης, αξιολόγησης προγραμμάτων συνεκπαίδευσης), θέλοντας έτσι η προσπάθειά τους αυτή να είναι απόλυτα ενταγμένη σε ένα θεσμικό πλαίσιο και να βασίζεται σε ένα συγκεκριμένο σχέδιο κοινών δράσεων.
«Οι δράσεις που σχεδιάσαμε από κοινού είναι πολλές. Όλες οι δράσεις είναι σχεδιασμένες με όραμα, φαντασία και δημιουργικότητα. Στο πλαίσιο αυτό προγραμματίζουμε κοινές εκπαιδευτικές επισκέψεις, δύο σχολικές ημέρες συνεκπαίδευσης, κοινό χριστουγεννιάτικο bazaar, κοινούς σχολικούς περιπάτους, δημιουργία σποτ κοινωνικής ευαισθητοποίησης, εξ αποστάσεως αλληλεπίδραση των μαθητών μας με ψηφιακά μέσα, κοινές δράσεις επαγγελματικού προσανατολισμού και ανακάλυψης των ταλέντων των μαθητών μας, κοινές επιμορφώσεις εκπαιδευτικών. Όλα αυτά μαζί με τους μαθητές και των δυο σχολείων. Αυτό το μαζί, αυτή η συνεργασία, είναι το μυστικό της επιτυχίας του προγράμματος», ανέφερε η κ. Κατσαβού.
«Οι μακροπρόθεσμοι παιδαγωγικοί μας στόχοι αν επιτευχθούν» συμπληρώνει η κ. Κατσαβού, «αισιοδοξούμε πως θα βοηθήσουν αρχικά στην ανάπτυξη συμπεριληπτικών πρακτικών στο πλαίσιο της σχολικής κοινότητας και μακροπρόθεσμα στο πλαίσιο της ευρύτερης κοινότητας. Η αξιολόγηση του προγράμματος θα γίνεται συνεχώς, από εμάς τους ίδιους, με στόχο την ανατροφοδότηση και τη βελτίωση του, καθώς αφορά σε μια δυναμική διαδικασία εν εξελίξει. Απαραίτητο συστατικό επιτυχίας: Η χαρά της συνύπαρξης!», καταλήγει.
Οι εκπρόσωποι των δύο σχολικών μονάδων και υπεύθυνοι για τον συντονισμό και την υλοποίηση των δράσεων συνεκπαίδευσης εκτιμούν πως τα οφέλη από την υλοποίηση των παραπάνω δράσεων θα είναι πολλά και σημαντικά για όλους όσους εμπλέκονται και ιδιαίτερα για τους μαθητές των δυο σχολικών μονάδων.
«Τα παιδιά μας θα αναπτύξουν ολόπλευρα την προσωπικότητα τους - κυρίως κοινωνικά και συναισθηματικά, την κοινωνική ενσυναίσθηση, την κοινωνική αλληλεγγύη μέσα από την κοινή δράση, τον κοινό στόχο, την αλληλεπίδραση. Θα ανακαλύψουν τα ταλέντα τους και τις κλίσεις τους, θα εκφραστούν δημιουργικά προτείνοντας λύσεις σε κοινωνικά προβλήματα με την αλλαγή των στερεοτύπων. Ο κατάλογος με τις θετικές και ωφέλιμες επιδράσεις στην ζωή των παιδιών δεν έχει τέλος», επισημαίνει η κ. Λυτριάνη.
«Ακολουθήστε τα link (https://6gym-kaval.kav.sch.gr/synekpaideysi-6oy-gymnasioy-eeeek-kavalas/ και (http://eeek.kav.sch.gr/index.php/9-uncategorised/338-3i-drasi-programmatos-synekpaidefsis) και γίνετε συμμέτοχοι στις δράσεις μας! Γυρεύουμε πλέον ένα κοινό ποίημα, με ή χωρίς ομοιοκαταληξία. Αρκεί να το γράψουμε μαζί» καταλήγει η κ. Κατσαβού.
Τι είναι το Ε.Ε.Ε.ΕΚ στην Καβάλα
Το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης είναι ένα νεοσύστατο ειδικό σχολείο, που ξεκίνησε τη λειτουργία του, το Σεπτέμβριο του 2012 και βρίσκεται στη Νέα Καρβάλη, δέκα χιλιόμετρα ανατολικά της Καβάλας. Είναι ένα δημόσιο ειδικό σχολείο Δ/θμιας Εκπαίδευσης και απευθύνεται σε μαθητές ηλικίας 14 - 22 ετών, αποφοίτους ειδικού ή γενικού δημοτικού σχολείου, με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν για πέντε έως οκτώ χρόνια, ανάλογα με τις εξειδικεύσεις και τις εκπαιδευτικές ανάγκες τους. Αυτή τη χρονιά φοιτούν 45 μαθητές και μαθήτριες σε ολιγομελή τμήματα, ώστε το πρόγραμμα να ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες ανάγκες τους και παράλληλα να ενισχύεται η αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας.
Οι εκπαιδευτικοί και το προσωπικό του σχολείου, ενισχύουν τη μάθηση, την ανάπτυξη τόσο των κοινωνικών όσο και των τεχνικών και επαγγελματικών δεξιοτήτων και παρέχουν στους μαθητές όλα τα απαραίτητα εφόδια για τη μετάβαση στην ενήλικη ζωή.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ - ΜΠΕ
Πηγή: LiFO
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου