Αυτή είναι η Σοφία, μαθήτρια της Γ΄Δημοτικού με μειωμένη ταχύτητα επεξεργασίας πληροφοριών. Είναι ένα έξυπνο παιδί, αλλά ο εγκέφαλός της χρειάζεται λίγο περισσότερο χρόνο για να προσλάβει και να χρησιμοποιήσει τις πληροφορίες. Η μειωμένη ταχύτητα επεξεργασίας πληροφοριών επηρεάζει όλες τις πτυχές της καθημερινής ζωής της Σοφίας. Πώς; Παρακολουθήστε μια τυπική μέρα της και θα καταλάβετε!
7:00 π.μ.
«Σοφία, τι θέλεις για πρωινό;». Η Σοφία κοιτάζει την μαμά της, αλλά δεν απαντάει. «Σοφία, δημητριακά ή γιαούρτι; Τι από τα δύο;». Νιώθοντας πίεση, η Σοφία τελικά δίνει απάντηση χωρίς να το σκεφτεί. «Δημητριακά» , λέει και ας ήθελε γιαούρτι. Τώρα η μαμά έχει αγχωθεί γιατί η ώρα πέρασε και η Σοφία κινδυνεύει να χάσει το σχολικό λεωφορείο.
Θέματα που σχετίζονται με την ταχύτητα επεξεργασίας: Λήψη αποφάσεων.
8:45 π.μ.
Η Σοφία είναι ενθουσιασμένη για τη δουλειά που της ανέθεσε σήμερα η δασκάλα της: πρέπει να πάει τη λίστα με τις παρουσίες στο γραφείο των δασκάλων. Αλλά καθώς προχωράει στο διάδρομο, ξεχνάει τι κάνει και γιατί. Σε αντίθεση με άλλα παιδιά με δυσκολία στην ταχύτητα επεξεργασίας, η Σοφία δεν έχει Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα. Αλλά ο εγκέφαλός της επεξεργάζεται αργά τις πληροφορίες με αποτέλεσμα να υπάρχει λιγότερος χρόνος για να τις «τραβήξει» στην εργαζόμενη μνήμη και να χάνονται.
Θέματα που σχετίζονται με την ταχύτητα επεξεργασίας: Χρήση της εργαζόμενης μνήμης.
10:00 π.μ.
Ωχ. Αγώνας ταχύτητας στα μαθηματικά. Το χειρότερό της! Η Σοφία ξέρει την προπαίδεια, αλλά χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να σκεφτεί τις ασκήσεις. Νιώθει απογοήτευση όταν η δασκάλα υπενθυμίζει στην τάξη ότι όποιο παιδί τελειώνει μπορεί να διαβάζει όποιο βιβλίο θέλει. Η Σοφία μάλλον δεν θα προλάβει να συμπληρώσει ούτε μια στήλη πριν τελειώσει ο χρόνος που έχουν στη διάθεσή τους!
Θέματα που σχετίζονται με την ταχύτητα επεξεργασίας: Ανάπτυξη αυτο-εκτίμησης, διαχείριση άγχους.
12:00 π.μ.
Το διάλειμμα κρατάει μόνο 20 λεπτά και η Σοφία χάνει αρκετό χρόνο μέχρι να αποφασίσει τι θέλει να κάνει. Τελικά πάει στα παιδιά που ανταλλάζουν μεταξύ τους κάρτες Pokemon, οι οποίες ωστόσο απαγορεύονται στο σχολείο. Η Σοφία αργεί να προσέξει ότι τα παιδιά κρύβουν τις κάρτες τους όταν τα πλησιάζει ο δάσκαλος που κάνει επιτήρηση. Έτσι, ο δάσκαλος πιάνει τη Σοφία με τις απαγορευμένες κάρτες στο χέρι και η μικρή είναι η μόνη που βρίσκει τον μπελά της.
Θέματα που σχετίζονται με την ταχύτητα επεξεργασίας: Λήψη αποφάσεων, κατανόηση κοινωνικών ενδείξεων.
2:45 μ.μ
Το τέλος της σχολικής μέρας είναι γεμάτο άγχος. Η Σοφία είναι πάντα το τελευταίο παιδί στην τάξη που τελειώνει το γράψιμο από τον πίνακα των καθηκόντων για την επόμενη μέρα. Κανείς δεν μπορεί να φύγει μέχρι να τελειώσει και εκείνη. Το γράψιμο ήταν πάντα δύσκολο για το κορίτσι, αλλά γίνεται ακόμα πιο δύσκολο όταν όλα τα παιδιά της φωνάζουν «Άντε, βιάσου».
Θέματα που σχετίζονται με την ταχύτητα επεξεργασίας: Διαχείριση του άγχους, καταγραφή στοιχείων/αντιγραφή πληροφοριών.
4:15 μ.μ
Η Σοφία λατρεύει τα σουτ στο μπάσκετ. Είναι ιδιαίτερα καλή στα τρίποντα. Αλλά ο προπονητής μιλάει γρήγορα και η Σοφία δεν προλαβαίνει να επεξεργαστεί όσα λέει. Οι συναθλητές της θυμώνουν που συνέχεια ξεχνάει τις ασκήσεις. Και οι μεγάλες παύσεις που κάνει τους προκαλούν αμηχανία όταν προσπαθούν να συζητήσουν μαζί της.
Θέματα που σχετίζονται με την ταχύτητα επεξεργασίας: Συμμετοχή σε συζητήσεις, ακολουθώντας οδηγίες.
8:30 μ.μ
Οι ασκήσεις για το σπίτι κανονικά απαιτούν μόνο μισή ώρα δουλειάς. Αλλά η Σοφία παιδεύεται 2,5 ώρες και ακόμα δεν τις έχει τελειώσει. Όμως για να κοιμηθεί όσες ώρες απαιτείται, η Σοφία πρέπει να αρχίσει τη βραδινή ρουτίνα για την προετοιμασία για ύπνο τώρα. Η μαμά της δεν ξέρει τι να κάνει. Να την βοηθήσει να τελειώσει τις εργασίες της ή να τη βάλει για ύπνο (και να την στείλει απροετοίμαστη στο σχολείο);
Θέματα που σχετίζονται με την ταχύτητα επεξεργασίας: Ολοκλήρωση εργασιών/καθηκόντων, ακουλουθώντας ρουτίνες.
10:00 μ.μ
Πλύσιμο δοντιών. Φόρεμα πιτζάμας. Προετοιμασία τσάντας. Κάθε βήμα παίρνει πολύ χρόνο. Η ώρα πριν τον ύπνο είναι συχνά φορτισμένη συναισθηματικά. Η Σοφία λέει στη μαμά της ότι δεν καταλαβαίνει γιατί στο διάλειμμα τη μάλωσε ο δάσκαλος ενώ τα άλλα τα παιδιά την γλίτωσαν. Καθώς κάνει συνδέσεις και καταλαβαίνει τι έγινε, η αγκαλιά της μαμάς της την κάνει να αισθάνεται καλύτερα.
Θέματα που σχετίζονται με την ταχύτητα επεξεργασίας: Ανάπτυξη αυτο-εκτίμησης, κάνοντας συνδέσεις.
Σχετικά με τη δυσκολία της ταχύτητας επεξεργασίας.
Η αργή επεξεργασία πληροφοριών δεν έχει καμία σχέση με το πόσο έξυπνο είναι ένα παιδί. Απλά ο εγκέφαλος των ατόμων με μειωμένη ταχύτητα επεξεργασίας χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να επεξεργαστεί μια πληροφορία και να αντιδράσει. Πχ κάποια παιδιά μπορεί να γνωρίζουν τη σωστή απάντηση σε μια ερώτηση. Απλά χρειάζονται λίγο παραπάνω χρόνο για να απαντήσουν.
Όταν τα παιδιά έχουν μειωμένη ταχύτητα επεξεργασίας, τα κάνουν όλα σε περισσότερο χρόνο σε σύγκριση με τους συνομηλίκους τους. Και όταν λέμε όλα, εννοούμε όλα: τις ασκήσεις, τις συζητήσεις, τις καθημερινές ρουτίνες, τη λήψη αποφάσεων σχετικά με το τι θέλουν να φάνε κτλ.
Η μειωμένη ταχύτητα επεξεργασίας μπορεί να συνυπάρχει με άλλες δυσκολίες μάθησης και προσοχής, όπως ΔΕΠΥ και δυσλεξία. Τα παιδιά με μειωμένη ταχύτητα επεξεργασίας αντιμετωπίζουν επίσης τον κίνδυνο να αναπτύξουν άγχος και προβλήματα αυτο-εκτίμησης. Είναι πολύ σημαντικό να τους ενημερώσουμε και να τους δείξουμε ότι υπάρχουν στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
Τρόποι για να βοηθήσετε:
- Μη λέτε στα παιδιά όπως στη Σοφία να βιαστούν ή να κάνουν γρήγορα. Όταν πιέζουμε τα παιδιά με μειωμένη ταχύτητα επεξεργασίας, χρειάζονται ακόμα περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσουν αυτό που κάνουν.
- Χρησιμοποιήστε χρονόμετρο/ρολόι. Γνωρίζοντας το πόσο διαρκεί κάθε δραστηριότητα (πχ πόση ώρα παίρνει στο παιδί να βουρτσίσει τα δόντια του, το παιδί αποκτά και αίσθηση/συνείδηση του χρόνου. Παράλληλα, βοηθάει τις οικογένειες στο καθημερινό τους πρόγραμμα (τι ώρα πρέπει να αρχίσουν τα παιδιά να ντύνονται για να μην αργήσουν στο σχολείο;).
- Περιορίστε τον χρόνο που πρέπει να περνάει καθημερινά το παιδί κάνοντας ασκήσεις/ διαβάζοντας στο σπίτι και ζητήστε από τους γονείς απλά να υπογράφουν δίπλα στις μισοτελειωμένες ασκήσεις.
- Μειώστε τα διασπαστικά ερεθίσματα χρησιμοποιώντας λευκές σελίδες προκειμένου να σκεπάζετε όλες τις ερωτήσεις/ ασκήσεις της σελίδας εκτός από αυτή που καλείται να απαντήσει ο μαθητής εκείνη την στιγμή.
- Να δίνετε στο παιδί περισσότερο χρόνο στα διαγωνίσματα ή στις άλλες ασκήσεις/ δραστηριότητες.
- Μιλήστε στα παιδιά για τη μειωμένη ταχύτητα επεξεργασίας. Δώστε τους χρόνο να κάνουν ερωτήσεις. Να έχετε πάντα χρόνο για να ακούτε τα συναισθήματά τους, αλλά και τις ιδέες τους για το τι θα μπορούσε να βοηθήσει.
Απόδοση του άρθρου A day in the life of a child with slow processing speed
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου