Τετάρτη 26 Ιουνίου 2019

7 συμβουλές για την προπόνηση παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες και Διαταραχές Προσοχής.

Ως προπονητής ομάδας μπορείτε να βοηθήσετε τα παιδιά να ξεπεράσουν συνηθισμένες δυσκολίες και να φτάσουν στην επιτυχία όταν ασχολούνται με κάποιο άθλημα. Χρησιμοποιήστε τις παρακάτω συμβουλές αν γνωρίζετε ή υποψιάζεστε ότι κάποιος από τους παίκτες/ αθλούμενος έχει δυσκολίες μάθησης ή/και προσοχής. 

1) Να δίνετε σύντομες οδηγίες: Οι μακροσκελείς επεξηγήσεις μπορεί να μπερδεύουν τα παιδιά με δυσκολίες μάθησης και προσοχής. Ενδέχεται να μην μπορούν να θυμηθούν οδηγίες με πολλά βήματα. Είναι καλό να επαναλαμβάνετε ή να παραφράζετε τις οδηγίες για να βεβαιώνεστε ότι όλοι κατανοούν τι πρέπει να κάνουν. Όταν δίνετε οδηγίες, μπορείτε να ζητάτε από το παιδί (πηγαίνοντας κοντά του) να επαναλάβει τις οδηγίες για να βεβαιωθείτε ότι έχει καταλάβει τι πρέπει να κάνει. 

2) Εστίαση της προσοχής: Αν ένας από τους αθλητές/ παίκτες σας έχει δυσκολία να μένει συγκεντρωμένος, είναι καλό να στέκεστε δίπλα του όταν έχετε να πείτε κάτι σημαντικό. Όποτε είναι εφικτό, κάντε βλεμματική επαφή για να το βοηθήσετε να διατηρήσει την προσοχή του. Να θυμάστε ότι τα παιδιά με προβλήματα προσοχής μπορεί να μπερδευτούν στις λεπτομέρειες. Βοηθά πολύ να συμπεριλαμβάνετε στοιχεία που βοηθούν το παιδί να θυμάται τους κανόνες του παιχνιδιού ή τη γενική στρατηγική της ομάδας. 

3) Προσπαθήστε να χρησιμοποιείτε τη θετική επανατροφοδότηση: Αντί να υποδεικνύετε συνέχεια στο παιδί τι κάνει λάθος, να το επαινείτε όταν κάνει κάτι σωστό στην προπόνηση ή στο παιχνίδι. Όταν κάνετε εποικοδομητική κριτική, καλύτερα είναι να παίρνετε το παιδί λίγο πιο εκεί για να του εξηγήσετε, αντί να το διορθώνετε μπροστά σε όλη την ομάδα. Όταν κάνει ένα λάθος, ψάξτε να βρείτε τρόπο να το βοηθήσετε να εστιάσει πάλι την προσοχή του. Αν πείτε κάτι του τύπου «Δεν πειράζει – θα το μάθουμε και θα συνεχίσουμε» θα βοηθήσετε το παιδί να επανέλθει στο παιχνίδι, κάτι που δεν θα γίνει αν του πείτε «Πάλι έχασες την βολή!». 

4) Κρατήστε τις προπονήσεις σας οργανωμένες: Τα παιδιά με προβλήματα μάθησης και προσοχής χρειάζονται δομημένο πρόγραμμα. Κατά τη διάρκεια της προπόνησης, προσπαθήστε να κρατάτε το χρόνο χαλάρωσης όσο το δυνατόν πιο μικρό. Για ένα υπερκινητικό παιδί ίσως είναι ιδιαίτερα βοηθητικό να αρχίζει την προπόνηση «καίγοντας» ενέργεια, πχ τρέχοντας μερικούς γύρους ή κάνοντας πηδηματάκια. Μπορείτε επίσης να του αναθέτετε μια εργασία (με πραγματικό νόημα) προκειμένου να το κρατάτε απασχολημένο όπως πχ να οργανώνει τον εξοπλισμό που θα χρειαστεί η ομάδα στην προπόνηση ή στο παιχνίδι. Αν ένα παιδί δυσκολεύεται να σας ακολουθήσει σε μια δραστηριότητα όπως πχ να κάνει τρίπλα με την μπάλα, ρίξτε τους ρυθμούς και επαναλάβετε την άσκηση της τρίπλας μέχρι να αποκτήσει άνεση. 

5) Δώστε έμφαση στο ευ αγωνίζεσθαι/ καλλιεργήστε την ευγενή άμιλλα: Μιλήστε στην ομάδα για το αθλητικό πνεύμα. Να είστε ξεκάθαροι ότι όταν η ομάδα σας κερδίζει, δεν είναι σωστό να κοροϊδεύει κανείς τα μέλη της αντίπαλης ομάδας που έχασαν. Αν η ομάδα σας χάσει, δεν θα ανεχτείτε την κοροϊδία ή την επίρριψη ευθυνών για την ήττα σε παίκτες ατομικά. Αν ένα παιδί παίζει πολύ σκληρά, βγάλτε το από τον αγώνα ή την προπόνηση. Πείτε του να κάνει ένα διάλειμμα μέχρι να ηρεμήσει. Εξηγήστε του γιατί το απομακρύνατε από τους συναθλητές του. Τα παιδιά με προβλήματα μάθησης και προσοχής πρέπει να αντιμετωπίζουν τις συνέπειες των πράξεών τους ακριβώς όπως και τα άλλα παιδιά. 

6) Κάντε συμμαχία με τους γονείς: Να ακούτε προσεκτικά όταν οι γονείς μιλούν για τις δυσκολιες των παιδιών τους. Ρωτήστε τους τι τα βοηθάει στο σπίτι ή στο σχολείο. Προσπαθήστε να εντοπίζετε «δύσκολες καταστάσεις» πριν λάβουν χώρα και να εφαρμόζετε στρατηγικές προκειμένου να μην βγουν τα πράγματα εκτός ελέγχου. Για παράδειγμα, αν το παιδί έχει την τάση να «ξεφεύγει»/ «να κάνει χαζομάρες» όταν περιμένει στη σειρά, τοποθετήστε τον πρώτο και μετά αναθέστε του συγκεκριμένη δουλειά ( πχ να κουβαλήσει τον εξοπλισμό). Με αυτό τον τρόπο θα μένει απασχολημένο με δημιουργικό τρόπο που θα βοηθάει και το ίδιο και όλη την ομάδα. 

7) Σκεφτείτε εναλλακτικές: Η υποστήριξη και η ενθάρρυνση μπορεί να βοηθήσουν πραγματικά τα παιδιά, αλλά εξίσου σημαντικό είναι να βρεθεί και το κατάλληλο άθλημα. Αν θεωρείτε ότι το συγκεκριμένο άθλημα στο οποίο είστε προπονητής δεν ταιριάζει στο συγκεκριμένο παιδί, βοηθήστε την οικογένειά του να επιλέξει κάποιο άλλο άθλημα, εξηγώντας τα δυνατά σημεία και τις αδυναμίες του παιδιού. Φροντίστε να μοιράζεστε πάντα προβληματισμούς και προτάσεις με τους γονείς με θετικό και υποστηρικτικό τρόπο.


Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική παιδαγωγός - νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου