Τρίτη 9 Απριλίου 2019

Υποστηρίζοντας μαθητές με Σύνδρομο Prader – Willi (PWS): Πληροφορίες και συμβουλές για εκπαιδευτικούς.

Τι πρέπει να γνωρίζει το σχολείο:
- Τα προγράμματα Προσαρμοσμένης Φυσικής Αγωγής είναι πολύ σημαντικά για τους μαθητές με Σύνδρομο Prader Willi (PWS). Τους βοηθούν να ελέγχουν το σωματικό τους βάρος και βελτιώνει το χαμηλό μυϊκό τους τόνο. 
- Τι μπορείτε να κάνετε όταν λαμβάνουν χώρα συμπεριφορικά ξεσπάσματα: α) Δώστε στο μαθητή χρόνο για να ηρεμήσει, β) Περιορίστε τη γλωσσική αλληλεπίδραση σε απλές οδηγίες, γ) Δώστε το χώρο, δ) Αποφύγετε τον περιορισμό και την απομόνωση, δ) Ποτέ μην κοροϊδεύετε ή μιλάτε με υποτιμητικό τρόπο για τον μαθητή που είναι σε κατάσταση έντονης ανησυχίας/θυμού/δυσφορίας. 
- Φροντίστε για την ασφάλεια των τροφίμων – ιδίως την ώρα του γεύματος. Το παιδί ΔΕΝ πρέπει να έχει πρόσβαση σε κανένα είδος τροφής. 
- Φροντίστε να μην έχει ο μαθητής πρόσβαση σε μηχανήματα αυτόματης πώλησης (σνακ και αναψυκτικών). 
- Να παρέχετε εκπαιδευτικό/ βοηθητικο προσωπικό (σε αναλογία 1:1) τόσο για την υποστήριξη του μαθητή κατά τη διάρκεια των ακαδημαϊκών δραστηριοτήτων και των μεταβάσεων, όσο και για τον έλεγχο των τροφών που καταναλώνει. Το άτομο που βοηθά/υποστηρίζει τον μαθητή θα πρέπει: α) να λαμβάνει ειδική εκπαίδευση σχετικά με τους τρόπους που μπορεί να υποστηρίζει κατάλληλα και αποτελεσματικά τους μαθητές με PWS, β) να έχει αίσθηση του χιούμορ, γ) να έχει προηγούμενη διδακτική εμπειρία ή ανάλογες σπουδές, δ) να γνωρίζει πώς μπορεί να υποστηρίζει έναν μαθητή χωρίς να τον καταπιέζει, ε) να είναι ενημερωμένο για την υπερφαγία που το χαρακτηρίζει και να εφαρμόζει με αυστηρότητα πρωτόκολλο στο φαγητό. 

Τι μπορούν να κάνουν οι εκπαιδευτικοί για να βοηθήσουν τους μαθητές με PWS;
- Να τους δίνουν περισσότερο χρόνο στις ασκήσεις και τα διαγωνίσματα. 
- Να διαβάζουν στον μαθητή τις ερωτήσεις του τεστ αντί να τον αφήνουν να τις διαβάζει μόνος του
- Να χρησιμοποιούν όπου είναι εφικτό υποστηρικτική τεχνολογία 
- Να χρησιμοποιούν διασκεδαστικές στρατηγικές και διδακτικές μεθόδους.
- Να υπάρχει πρόγραμμα Προσαρμοσμένης Φυσικής Δραστηριότητας
- Να υπάρχει διακριτική επίβλεψη του μαθητή για λόγους ασφάλειας και ακαδημαϊκής επιτυχίας .
- Να ζητούν από τους υπόλοιπους μαθητές να βάζουν στην τσάντα τους και να μην αφήνουν πάνω στα θρανία τους τα φαγητά /σνακ που περισσεύουν (έτσι ώστε να μην είναι ορατά στα παιδιά με PWS). 
- Να ακούν τα παιδιά και να προσπαθούν να βλέπουν τα πράγματα και από τη δική τους οπτική γωνία. 
- Να ικανοποιούν τις ανάγκες τους και να σέβονται τα ενδιαφέροντά τους. 
- Να μην χρησιμοποιούν το φαγητό ως ανταμοιβή στις δραστηριότητες της τάξης. 
- Να θυμούνται ότι το τσίμπημα του δέρματος είναι πρόβλημα για πολλά παιδιά . Να μην τα κάνουν να αισθάνονται άσχημα ή ντοπή για την συγκεκριμένη συμπεριφορά τους. 
- Είναι προτιμότερο να δείχνουν στον μαθητή τι πρέπει να κάνει αντί να του λένε τι πρέπει να κάνει. 
- Να επικοινωνούν με τους γονείς για τις δραστηριότητες που πρόκειται να λάβουν χώρα και να δημιουργούν ένα πλάνο για να μπορούν οι μαθητές να συμμετέχουν με ασφαλή και κατάλληλο τρόπο. 
- Να γνωρίζουν ότι τα έντονα ξεσπάσματα θυμού είναι μέρος του Συνδρόμου. Όταν τα παιδιά είναι αναστατωμένα, δεν χρειάζονται τιμωρία, αλλά βοήθεια. 

Τι δεν αρέσει στα παιδιά με PWS στο σχολείο:
- Να υπάρχει φαγητό στον χώρο από άλλους μαθητές. 
- Τα μηχανήματα αυτόματης πώλησης σνακ και αναψυκτικών που αποτελεούν συνεχή πειρασμό. 
- Η χρήση τιμωρίας και η απομόνωση όταν προσπαθούν να βρουν φαγητό. 
- Η χρήση φαγητού μέσα στην τάξη σαν επιβράβευση 
- Να πέφτουν θύματα εκφοβισμού (bullying) ή να γίνονται στόχοι κοροϊδευτικών σχολίων. 
- Η έλλειψη γνώσεων για το PWS από την πλευρά των εκπαιδευτικών και των συμμαθητών τους. 
- Η κοινωνική απομόνωσή τους. 

Τι αρέσει στα παιδιά με PWS στο σχολείο:
- Να περνούν χρόνο με φίλους
- Να μαθαίνουν νέα πράγματα
- Να χρησιμοποιούν υπολογιστή
- Να συμμετέχουν στη ζωή της τάξης και σε δραστηριότητες/ εκδηλώσεις του σχολείου (πχ χορούς, σχολική εφημερίδα)/ 
- Να έχουν την ευκαιρία να αποκτούν νέες εμπειρίες καθώς γνωρίζουν νέα άτομα.


Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου