Η σύντομη ιστορία εξέλιξης της Ειδικής Αγωγής στη χώρα μας έχει χαρακτηριστικά της ανάπτυξης ενός υποσυστήματος στο περιθώριο της εκπαίδευσης. Το υπουργείο Παιδείας τον τελευταίο χρόνο έθεσε τέλος σε αυτή τη λογική και καθόρισε ως προτεραιότητα την ανάπτυξη της Ειδικής Εκπαίδευσης, προχώρησε σε μια σειρά από νομοθετικές ρυθμίσεις με σαφή ενταξιακή προοπτική και ίδρυσε νέες δομές ειδικής αγωγής, μετά οκτώ ολόκληρα χρόνια μνημονιακής στασιμότητας.
Κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση λειτουργεί με ένα σημαντικά μεγαλύτερο δίκτυο δομών σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Ιδρύθηκαν 538 νέα Τμήματα Ενταξης, τρία Ειδικά Νηπιαγωγεία, εννιά Ειδικά Δημοτικά Σχολεία, πέντε ΕΕΕΕΚ., εννιά Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια και δώδεκα Λυκειακές Τάξεις. Η αύξηση των προσλήψεων προσωπικού στην Ειδική Αγωγή αποτελεί ένα ακόμα αντικειμενικό στοιχείο που επιβεβαιώνει τον προγραμματικό λόγο του υπουργείου Παιδείας. Ο αριθμός των 8.600 αναπληρωτών που προσελήφθησαν κατά το σχολικό έτος 2015-16 είναι κατά πολύ μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο του σχολικού έτους 2014-15. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο υπερδιπλασιασμός των προσλήψεων στις ειδικότητες ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, λογοθεραπευτών, εργοθεραπευτών, βοηθητικού προσωπικού και άλλων ειδικοτήτων, όπου για τα αντίστοιχα σχολικά έτη προσελήφθησαν 2.650 αντί 1.240. Για το σχολικό έτος 2016-17 έχει προγραμματιστεί η πρόσληψη 9.100 αναπληρωτών, ο αριθμός των οποίων τείνει να καλυφθεί και αναμένεται να ξεπεραστεί. Πρώτη φορά οι προσλήψεις των εκπαιδευτικών για την Ειδική Αγωγή προηγήθηκαν των αντίστοιχων στη γενική εκπαίδευση και οι εκπαιδευτικοί ήταν στα σχολεία από την έναρξη του σχολικού έτους. Δυστυχώς δεν συνέβη το ίδιο για όλες τις ειδικότητες των αναπληρωτών λόγω της καθυστέρησης επικύρωσης των πινάκων από το ΑΣΕΠ, κάτι το οποίο επίσης πρώτη φορά υλοποιήθηκε και εγκαινίασε μια νέα περίοδο διαφάνειας.
Δεν δικαιούται η Πολιτεία να επαίρεται για τα αυτονόητα αλλά οφείλει να κάνει διακριτή την επίτευξη του στόχου, ο οποίος άλλωστε σπανίως είχε επιτευχθεί στο παρελθόν, ώστε να θεωρείται ως δεδομένη η υποχρέωση ανάλογης συνέχειας στο μέλλον.
Δημοσιεύματα προβάλλουν την ύπαρξη κενών σε μια συγκεκριμένη μορφή εκπαιδευτικής υποστήριξης, την Παράλληλη Στήριξη. Συγκεκριμένα έχουν εγκριθεί 5.300 αιτήματα για Παράλληλη Στήριξη και μέχρι στιγμής έχουν προσληφθεί 2.300 εκπαιδευτικοί των οποίων ο αριθμός αναμένεται να φτάσει τους 2.500. Ο αριθμός των προσλαμβανόμενων εκπαιδευτικών είναι σχεδόν ίσος με την περασμένη σχολική χρονιά, με τη διαφορά ότι πέρυσι οι εγκεκριμένες αιτήσεις για Παράλληλη Στήριξη ήταν κατά 500 λιγότερες. Στο πλαίσιο των υπαρχουσών δυνατοτήτων το υπ. Παιδείας προέβη σε ρυθμίσεις οι οποίες προσφέρουν τη μερική κάλυψη της εκπαιδευτικής υποστήριξης όλων των μαθητών, αλλά η έλλειψη εκπαιδευτικής υποστήριξης πλήρους ωραρίου για τους μαθητές που έχουν αυτή την ανάγκη παραμένει ένα μεγάλο ζητούμενο. Ο θεσμός της Παράλληλης Στήριξης επιλέγεται να συνεχιστεί και να στηριχτεί γιατί σφυρηλατεί με τον πλέον δυναμικό τρόπο την ιδέα της συνύπαρξης και της ένταξης. Η μεγάλη αύξηση των αιτημάτων για Παράλληλη Στήριξη, όπως και όλα τα θέματα που αφορούν γενικότερα την εκπαίδευση και ειδικότερα την Ειδική Αγωγή, δεν είναι πρόβλημα της εκάστοτε κυβέρνησης αλλά ολόκληρης της κοινωνίας, που αναζητά λύσεις προφανώς καλύτερες από αυτές που μέχρι στιγμής δόθηκαν. Η επιλεκτική χρήση στοιχείων με στόχο τη μεγέθυνση του φαινομένου δεν συμβάλλει στην αντιμετώπιση του προβλήματος, αντίθετα παρασύρει και εκθέτει όσους άκριτα υιοθετούν και αναπαράγουν την παραποίηση. Στις άμεσες προτεραιότητες του υπ. Παιδείας είναι ένας δημόσιος διάλογος για τη σύνταξη ενός σύγχρονου νόμου για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση με ενταξιακή προοπτική, με ευθύνη στη διατύπωση θέσεων και όχι αφορισμών με στόχο τη μικροκομματική προοπτική.
Ο μεγάλος αριθμός εργαζομένων αναπληρωτών στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση αναδεικνύει και επιβεβαιώνει αφενός την αποδυνάμωση της εκπαίδευσης από την αδιοριστία που επέβαλαν οι μνημονιακές πολιτικές και αφετέρου την ανάγκη μόνιμων διορισμών με προτεραιότητα σε αυτόν τον ευαίσθητο τομέα της εκπαίδευσης, ο οποίος επί χρόνια παρέμεινε παρίας στη σκιά των εκπαιδευτικών εξελίξεων και τώρα διεκδικεί το φως που αναλογεί στη βάση μιας ζωής με ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
* Ο κ. Παναγιώτης Κασσιανός είναι προϊστάμενος της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας.
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου