Παιχνίδι για παιδιά από 3 ετών και πάνω, για 1 έως 4 παίκτες.
Ένα πολύ διασκεδαστικό και απλό παιχνίδι που μπορεί να παιχτεί σε διάφορες μορφές, ανάλογα με την ηλικία του παιδιού και τον χρόνο που μπορείτε να διαθέσετε για την κατασκευή του.
Σε κάθε περίπτωση θα χρειαστούμε απλές πλαστικές μυγοσκοτώστρες, μία για κάθε παίκτη, και ένα τραπέζι.
Α’ μορφη (χωρίς καθόλου προετοιμασία)
Παίρνουμε μια τράπουλα και διαλέγουμε περίπου 8 τραπουλόχαρτα. Αν οι παίκτες είναι παιδιά μεγάλης ηλικίας που γνωρίζουν τους αριθμούς, διαλέγουμε κάρτες με διαφορετικούς αριθμούς πχ 2,3,4,5,6,7,8,9. Τοποθετούμε ένα οποιοδήποτε αντικείμενο πχ πλαστικό ποτήρι, μια πέτρα στο κέντρο του τραπεζιού και κυκλικά γύρω από αυτό βάζουμε τις κάρτες με τους αριθμούς. Οι 4 παίκτες ή γενικά όσοι παίκτες συμμετέχουν κάθονται έτσι ώστε να απέχουν εξίσου από το αντικείμενο στο κέντρο του κύκλου. Κάποιος άλλος παίκτης λέει στην τύχη αριθμούς και οι παίκτες προσπαθούν όσο πιο γρήγορα μπορούν να «χτυπήσουν» με τη μυγοσκοτώστρα τη σωστή κάρτα. Όποιος τη χτυπήσει πρώτος, την παίρνει. Νικητής είναι ο παίκτης που θα συγκεντρώσει τις περισσότερες κάρτες. Ανάλογα με τις επιθυμίες και τις δυνατότητες των παικτών μπορούν οι κάρτες που φεύγουν να αντικαθίστανται από άλλες ή όχι, οι κάρτες που απομένουν σε κάθε γύρο να αλλάζουν θέση ή να μένουν σταθερές κοκ.
Αν οι παίκτες είναι παιδιά μεγάλης ηλικίας, μπορεί να δυσκολέψει ακόμα περισσότερο το παιχνίδι συνυπολογίζοντας εκτός από τον αριθμό και το χρώμα και το σχήμα. Για παράδειγμα, κάτω μπορεί να υπάρχουν 2 κόκκινο, 2 μαύρο, 3 κόκκινο, 3 μαύρο κοκ ή 2 κούπες, 2 σπαθί, 2 καρό, 2 μπαστούνι, 3 κούπες, 3 σπαθί, 3 καρό κοκ.
Β’ μορφή (χωρίς μεγάλη προετοιμασία)
Για παιδιά προσχολικής ηλικίας ή παιδιά που δεν ξέρουν αριθμούς και γράμματα.
Κόβουμε από ένα περιοδικό διάφορες εικόνες και τις κολλάμε σε σκληρό χαρτόνι προκειμένου να μην «πετάνε» με τον αέρα που σηκώνει η κίνηση της μυγοσκοτώστρας.
Τοποθετούμε τις κάρτες με την ίδια διάταξη που παρουσιάστηκε στην α’ μορφή. Ένας άλλος παίκτης λέει κάθε φορά ποια εικόνα πρέπει να χτυπήσουν οι παίκτες πχ παραλία. Όποιος χτυπήσει πρώτος την κάρτα, την παίρνει.
Γ’ μορφή (με αρκετή προετοιμασία ή εκπαιδευτικό περιεχόμενο)
Ανάλογα με το τι θέλουμε να διδάξουμε στα παιδιά δημιουργούμε αρχικά τις αντίστοιχες κάρτες πχ αν διδάσκουμε κάποια χρώματα, μπορούμε να φτιάξουμε κάρτες είτε απλώς με τα χρώματα (πχ κόκκινο, μπλε, κίτρινο) ή με το ίδιο αντικείμενο/ζώο σε διάφορα χρώματα πχ ψάρι κόκκινο, ψάρι μπλε, ψάρι κίτρινο). Αν διδάσκουμε τους αριθμούς μέχρι το 5, κάνουμε κάρτες με αυτούς τους αριθμούς. Το ίδιο ισχύει και αν διδάσκουμε κάποια γράμματα ή δίψηφα φωνήεντα, κατηγορίες ζώων/αντικειμένων (πχ φρούτα: μήλο, πορτοκάλι, κεράσι) προκειμένου να αναπτυχθεί το λεξιλόγιο του παιδιού.
Αν θέλουμε να εξασκήσουμε τα παιδιά στην προπαίδεια, μπορούμε να γράψουμε τα αποτελέσματα κάποιων γινομένων πχ 21,48,16,36,42 και να ζητάμε από τα παιδιά να «χτυπήσουν» την κάρτα που κάνει 3Χ7 κοκ.
Αν θέλουμε να εξασκήσουμε τα παιδιά στην ανάγνωση (συλλαβών, λέξεων, ψευδολέξεων) δημιουργούμε κάρτες με συλλαβές, λέξεις ή ψευδολέξεις αντίστοιχα πχ φως, πως, πότε κτλ. Το ίδιο μπορούμε να κάνουμε και με λέξεις σε μια ξένη γλώσσα (απλή ανάγνωση ή μετάφραση της λέξης).
Αν θέλουμε να διδάξουμε συνώνυμα ή αντίθετα, μπορούμε να δημιουργήσουμε κάρτες πχ για το ζεστό (σαν αντίθετο του κρύου), για το φεγγάρι (όταν ζητείται το συνώνυμο της σελήνης).
Στη γραμματική μπορούμε να κάνουμε μια ευχάριστη επανάληψη στα μέρη του λόγου (πχ έχοντας κάτω τις κατηγορίες: ουσιαστικό, ρήμα, επίθετο κτλ και λέγοντας λέξεις που ανήκουν σε μια από αυτές), στους χρόνους, στις δευτερεύουσες προτάσεις. Παροιμοίως τα παιδιά μπορούν αν εξασκηθούν στα μαθηματικά, στη λύση προβλημάτων, διαλέγοντας κάθε φορά ποια πράξη πρέπει να εκτελέσουν (πχ πρόσθεση).
Για να μπορούν τα παιδιά να παίζουν αυτόνομα, χωρίς να είναι αναγκαία η συμμετοχή ενός ενήλικα, αλλά και για να νιώθουν ότι η επιλογή των καρτών γίνεται δίκαια, καθώς και για να μπορούν να συμμετέχουν και περισσότεροι παίκτες, εκτός από τις κάρτες που τοποθετούνται πάνω στο τραπέζι για να τις χτυπάνε, δημιουργούνται και οι κάρτες ερωτήσεων- εντολών πχ με τα χρώματα, τους αριθμούς, τις συλλαβές κοκ τις οποίες τις τοποθετούμε σε ένα σακουλάκι. Χωρίς να βλέπει, κάποιο παιδί διαλέγει με την σειρά και «διαβάζει» τις κάρτες των οποίων την απάντηση πρέπει να «χτυπήσουν» με τις μυγοσκοτώστρες τους οι υπόλοιποι παίκτες.
Ένα παιχνίδι ταχύτητας που εξασκεί τα παιδιά σε διάφορες εντολές με διασκεδαστικό τρόπο, χωρίς να το καταλάβουν. Αφήστε τη φαντασία σας να δουλέψει και δημιουργήστε τις κατάλληλες κάρτες για ό,τι θέλετε να διδάξετε.
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική παιδαγωγός - νηπιαγωγός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου