Κλειστά σχολεία, εκ περιτροπής μαθήματα, επιδείνωση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι μαθητές που μένουν αναγκαστικά στο σπίτι, ακόμη και τραυματισμοί παιδιών είναι μερικά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής εξαιτίας των δραματικών ελλείψεων σε εκπαιδευτικό και ειδικό βοηθητικό προσωπικό.
Καθηγητές, διευθυντές σχολείων και γονείς που μίλησαν στο «Εθνος» εκπέμπουν SOS, ζητώντας να ακουστεί η φωνή τους και να σταθεί το κράτος στο πλευρό χιλιάδων μαθητών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.
Η επίσκεψή μας στο Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Αγίου Δημητρίου ξεκίνησε βλέποντας τις ζωγραφιές που δημιούργησαν μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο μαθητές και εκπαιδευτικοί του σχολείου μαζί με τους «ζωγράφους εν δράσει». Σε όλους τους τοίχους χρώματα, χαρούμενες εικόνες, δέντρα, τοπία και στο επίκεντρο πάντα τα παιδιά. Στον δεύτερο όροφο συναντήσαμε τον διευθυντή του σχολείου, Σπύρο Κονταράκη, ο οποίος μαζί με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων δίνουν καθημερινά τη δική τους μάχη ώστε να περιορίσουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σε καθημερινή βάση τα παιδιά από τις ελλείψεις σε προσωπικό. Στο ΕΕΕΚ Αγίου Δημητρίου φιλοξενούνται μεταξύ άλλων μαθητές με αυτισμό.
Ο αυτισμός
Ο αυτισμός, τονίζει ο κ. Κονταράκης, έχει ως κύριο χαρακτηριστικό ότι πρέπει να υπάρχει σταθερό πρόσωπο αναφοράς για τα παιδιά. «Κάθε χρόνο το παιδί αλλάζει πρόσωπα και αυτό είναι ό,τι χειρότερο», επισημαίνει, φέρνοντας στο προσκήνιο το πρόβλημα που υπάρχει με τη μη κάλυψη των κενών θέσεων με μόνιμο προσωπικό, αλλά με αναπληρωτές. Αίτημα στο οποίο εδώ και χρόνια δεν έχει ανταποκριθεί κανένας αρμόδιος.
Ο Σπύρος Χείλαρης είναι ο μοναδικός σχολικός νοσηλευτής στο ΕΕΕΕΚ Αγίου Δημητρίου. Είναι υπεύθυνος για την πρωτοβάθμια φροντίδα σχεδόν 250 μαθητών αλλά και την παροχή φαρμακευτικής αγωγής σε περιπτώσεις έκτακτων περιστατικών, όπως για παράδειγμα επιληπτικές κρίσεις. Τονίζει πως η ευθύνη είναι τεράστια και πως η ειδικότητα του σχολικού νοσηλευτή έχει τις περισσότερες ελλείψεις σε όλες τις σχολικές μονάδες. Οσον αφορά τις επιπτώσεις που υπάρχουν για τα παιδιά που ακόμη δεν έχουν ξεκινήσει να πηγαίνουν σχολείο; «Αγωνιούν και στρεσάρονται. Θέλουν να έρθουν, να επιστρέψουν στη δημιουργική τους ρουτίνα, η οποία είναι πολύ σημαντική γι’ αυτά τα παιδιά», μας λέει. Αντίστοιχα προβλήματα υπάρχουν σε πολλές σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής, οι οποίες τρεις εβδομάδες μετά την έναρξη του σχολικού έτους υπολειτουργούν. «Το θέμα δεν είναι απλό όπως στα γενικά σχολεία.
Δυσκολίες
Η ειδική αγωγή είναι ένα δύσκολο κομμάτι της εκπαίδευσης όσον αφορά την προσέγγιση των παιδιών, την υποστήριξη των οικογενειών, τους τρόπους εκπαιδευτικής ή θεραπευτικής παρέμβασης που θα χρειαστεί να ασκήσουμε στις σχολικές μονάδες. Είναι απαραίτητη η διεπιστημονικότητα, ώστε κάθε ειδικός να βοηθάει στο κομμάτι του», τονίζει στο «Εθνος» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής, Στάθης Καρπενησιώτης.
Τόσο ο ίδιος όσο και άλλοι εκπαιδευτικοί παραδέχονται ότι στα σχολεία ειδικής αγωγής διαδραματίζονται δύσκολα περιστατικά λόγω των ελλείψεων που υπάρχουν διαχρονικά σε εξειδικευμένο προσωπικό. «Εχουν παρατηρηθεί στο παρελθόν τραυματισμοί παιδιών και συναδέλφων», υπογραμμίζει η Παναγιώτα Λεωτσάκου, πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Αττικής.
Ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, ο οποίος συναντήθηκε με εκπροσώπους φορέων της ειδικής αγωγής ανέφερε ότι «προσπαθούμε μέχρι τις 15 Οκτωβρίου να είναι τα σχολεία ειδικής αγωγής σε πλήρη λειτουργία».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΚΑΤΡΑΛΗΣ, γραμματέας συλλόγου γονέων ΕΕΕΕΚ Αγίου Δημητρίου
Χωρίς μαθήματα έμεινε το παιδί μου
«Το παιδί μου δεν έχει κάνει ούτε μία ημέρα μάθημα από την έναρξη του σχολικού έτους. Για τα παιδιά με αυτισμό, όπως και ο Βασίλης, κάθε παρέκκλιση από τις συνήθειές τους δεν έχει καλή επίδραση στην υγεία τους. Αναστατώνονται αν φεύγουν από τα συνηθισμένα. Γι’ αυτά τα παιδιά αποτελεί ένα πισωγύρισμα. Υπάρχουν πολλοί μαθητές, οι οποίοι δεν έρχονται στο σχολείο λόγω έλλειψης καθηγητών και οι γονείς αναγκάζονται είτε να αφήνουν τη δουλειά τους είτε να πληρώνουν ιδιώτες για να μείνουν με τα παιδιά τους. Πρέπει όλοι οι υπεύθυνοι να καταλάβουν ότι το σχολικό περιβάλλον για όλα αυτά τα παιδιά προσφέρει ευχαρίστηση και είναι μία διέξοδος».
ΣΠΥΡΟΣ ΚΟΝΤΑΡΑΚΗΣ, διευθυντής ΕΕΕΕΚ Αγίου Δημητρίου
Δεν επαρκεί το προσωπικό
«Μέχρι τώρα έχουν εγγραφεί 230 μαθητές με αυτισμό, νοητική υστέρηση, σύνδρομο down και λίγα παιδιά με κινητικά προβλήματα. Ολο το προσωπικό δεν ξεπερνά τα 30 άτομα, εκ των οποίων 16 είναι διδακτικό προσωπικό και 12 ειδικό βοηθητικό και ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό.
Το σχολείο είναι ανοιχτό από τις 11 Σεπτεμβρίου, αλλά λόγω των ελλείψεων ο σύλλογος διδασκόντων πήρε απόφαση να έρχονται μέχρι να ομαλοποιηθεί η κατάσταση 80 από τα 230 παιδιά των δύο πρώτων τάξεων.
Ενα άλλο ζήτημα είναι ότι τρία δρομολόγια λεωφορείων, από Πατήσια και βόρεια προάστια, δεν γίνονται ακόμη, με αποτέλεσμα αρκετοί μαθητές να μεταφέρονται από τους γονείς τους».
ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ
Πηγή: Έθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου