Δεν διετέλεσα ποτέ οπαδός του «sharenting» (εκ του share = μοιράζομαι και του parenting = ανατροφή). Το βρίσκω ανούσιο να γεμίζω τον λογαριασμό μου στο Facebook με φωτογραφίες της κόρης μου την πρώτη στιγμή που μπουσούλησε ή να εξαπολύω tweets για το πρώτο μας μάθημα baby swimming. Είναι σαν να εισβάλλεις σε ένα reunion party του σχολείου σου κραδαίνοντας έναν βραστήρα για μπιμπερό. Καταθέτεις «too much information» (σε ελεύθερη απόδοση, πληροφορίες που οι άλλοι δεν έχουν κανέναν λόγο ή ποσώς επιθυμούν να γνωρίζουν).
Πληροφορίες για τη σύλληψη, την εγκυμοσύνη, τον θηλασμό, τον απογαλακτισμό, τα πρώτα γενέθλια, το δεύτερο αποκριάτικο πάρτι, το τελευταίο δόντι κ.ο.κ.
Από την άλλη πλευρά, βεβαίως, ομολογώ ότι κατανοώ (και πολύ συχνά απολαμβάνω) τις φωτογραφίες και τις εξομολογήσεις φίλων «sharents» (όπως αποκαλούνται οι γονείς που επιδίδονται μετά ζήλου στο προαναφερθέν σπορ). Ανοίγουν λίγο τις γρίλιες και «κλέβεις» λίγα κλικ ομορφιάς με εύκαμπτα πλάσματα στα πρώτα τους βήματα σε αυτόν τον κόσμο. Aρκεί, βεβαίως, να μην υπεισέρχονται σε ανατριχιαστικά γαργαλιστικές λεπτομέρειες (π.χ. πώς φοριούνται οι πλαστικές θηλές για τον θηλασμό).
Μέρος του «sharenting» και αυτά τα ιστολόγια μαμάδων που ευδοκιμούν παγκοσμίως - σημειώνω ότι στις 4-5 του ερχόμενου Απριλίου διοργανώνεται η δεύτερη συνάντηση των εγχώριων γονιών bloggers με τίτλο «Μεγαλώνοντας (σ)το αύριο». Σύμφωνα με τους «New York Times», η πρώτη γενιά (δηλαδή προ Facebook) mommy blogs ήταν άκακα, νοσταλγικά οικογενειακά άλμπουμ, πρωτίστως για εσωτερική κατανάλωση. Η δεύτερη εκτονωνόταν σε de profundis εξομολογήσεις, με τις άλλες, τις πιο πεζές πλευρές του γονεϊκού ρόλου (με μια κάποια έμφαση στις μητρικές τύψεις και στα ολισθήματα). Η νεότερη, τρίτη γενιά είναι η πιο σνομπ, πιο εστέτ, πιο αποστασιοποιημένη από τις αγγαρείες της μητρότητας. Ενδεικτικό το blog Romy & The Bunnies που εγκαινίασε ακριβώς πριν από έναν χρόνο η 33χρονη Τζούλια Ρεστουάν Ρόιτφελντ, κόρη της τέως πρώτης κυρίας της γαλλικής «Vogue», Καρίν Ρόιτφελντ. Η ίδια επιμένει ότι στόχος της είναι να δώσει παραινέσεις κυρίως σε θέματα «αισθητικής», π.χ. ποιο ολόσωμο μαγιό της Βέρα Γουάνγκ είναι το πιο κατάλληλο για τους πρώτους μήνες αμέσως μετά την εγκυμοσύνη.
Στην Ελλάδα ευδοκιμούν όλα τα είδη. Κάποια με εξαιρετικά δείγματα γραφής και ευαισθησίας. Κάποια με χρήσιμες, πρακτικές συμβουλές ή ειδικό προσανατολισμό (π.χ. μητέρες με πρόωρα μωρά) που φιλοδοξούν ενδεχομένως να «υποκαταστήσουν» ένα ανύπαρκτο κράτος πρόνοιας. Η μεγάλη, όμως, πλειονότητα με ένα αφόρητο κουσκούς μαμάδων που έχουν τυλιχτεί οι ίδιες με τον ομφάλιο λώρο (ακόμη και υπερηχογραφήματα με έμβρυα «ποστάρονται» πλέον).
Οι ειδικοί έχουν ήδη αρχίσει να προειδοποιούν για τις συνέπειες αυτού του ανεξέλεγκτου γονεϊκού ναρκισσισμού μέσω του Internet. Αργά ή γρήγορα, λένε, θα εμφανιστούν ολόκληρες γενιές εφήβων avengers που θα σε μισούν θανάσιμα που έβγαλες στο «σφυρί» την παιδική τους ηλικία. Τα ψηφιακά χνάρια μένουν (ακόμη και αν εσύ τα διαγράψεις, η Google, η Facebook κ.ο.κ. θα κρατήσουν αντίγραφο). Σημειωτέον, τον Αύγουστο του 2013 μια έρευνα στο βρετανικό site Posterista αποκάλυπτε ότι οι φωτογραφίες νεογέννητων εμφανίζονται στα social media μέσα σε μια ώρα από τον τοκετό!
Οι κίνδυνοι του αμετροεπούς «sharenting» ελλοχεύουν παντού. Δεν έχεις ιδέα σε τι ακάθαρτα bytes μπορεί να βρεθεί μια αποστειρωμένη πιπίλα. Ενδεικτική, προ μηνών, η αποκάλυψη μιας κρυφής ομάδας στο Facebook, στους κόλπους της οποίας αμερικανίδες μαμάδες επιδίδονταν στο πιο χαμερπές cyberbullying. Σύμφωνα με την «Huffington Post», οι γυναίκες αυτές (προφανώς desperate housewives από το Οχάιο ή το Κεντάκι που είχαν αρχίσει πια να πλήττουν με την ανταλλαγή συνταγών cupcakes και τα πρωινά μαθήματα Indo Yoga Board) υφάρπαζαν από άλλους λογαριασμούς Facebook φωτογραφίες «άσχημων» βρεφών και νηπίων (κάποια από αυτά με ειδικές ανάγκες) και τα σχολίαζαν. «Είναι απαίσιο» γράφει μία εξ αυτών κάτω από τη φωτογραφία ενός βρέφους πέντε μηνών, ενώ μια άλλη υπερθεματίζει: «Ενα site με κακάσχημα μωρά... Νομίζω πως πέθανα και πήγα στον Παράδεισο.
Γιατί, ρε κορίτσια, να μη μένετε κοντά να το κάνουμε αυτό πίνοντας κοκτέιλ;». Την ομάδα των ευγονιστριών θα αποκαλύψει μια μητέρα που είδε φωτογραφία της δίχρονης κόρης της να διανθίζει το ψηφιακό freak show. Υποθέτω ότι αυτή ήταν και η τελευταία φορά που η δική της μητρότητα βρήκε θέση στον κυβερνοχώρο.
*Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 16 Μαρτίου 2014
Πηγή: Βήμα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου