Οι δραστηριότητες με την πλαστελίνη, εκτός από διασκέδαση, προσφέρουν στο παιδί τη δυνατότητα να:
- αναπτύξει τη λεπτή του κινητικότητα και τον οπτικοκινητικό συντονισμό, με παράλληλη ενδυνάμωση των μυών των άνω άκρων και ανάπτυξη αμφιτερόπλευρου συντονισμού.
- εκφραστεί μέσω των αντικειμένων/καταστάσεων που δημιουργεί
πειραματιστεί με νέα υλικά (διαφορετική υφή) και τη μείξη χρωμάτων
- αναπτύξει τη φαντασία και τη δημιουργικότητα των παιδιών.
- προσεγγίσει μέσω της αίσθησης της αφής γνωστικά αντικείμενα(πχ αριθμούς – γράμματα, προμαθηματικές έννοιες όπως η σύγκριση ποσοτήτων και μεγεθών)
- εκφραστεί μέσω των αντικειμένων/καταστάσεων που δημιουργεί
πειραματιστεί με νέα υλικά (διαφορετική υφή) και τη μείξη χρωμάτων
- αναπτύξει τη φαντασία και τη δημιουργικότητα των παιδιών.
- προσεγγίσει μέσω της αίσθησης της αφής γνωστικά αντικείμενα(πχ αριθμούς – γράμματα, προμαθηματικές έννοιες όπως η σύγκριση ποσοτήτων και μεγεθών)
Απλές δραστηριότητες για μικρά παιδιά
- φτιάχνουμε «κουλουράκια». Όταν φτιάχνουμε κουλουράκια μπορούμε να τραγουδάμε ταυτόχρονα και το αντίστοιχο τραγούδι «φτιάχνω κουλουράκια με τα δυό χεράκια».
- παίζουμε τους μάγειρες. Φτιάχνουμε πίτες και τις στολίζουμε με μπαλάκια, σαν τούρτες με φρούτα. Κάνουμε κουλουράκια διαφόρων μεγεθών και σχημάτων. Το ίδιο μπορεί και γίνει και με πίτσες. Τα παιδιά μπορούν να κάνουν πίτσες με διάφορα υλικά (πχ κασέρι, σαλάμι, πιπεριές, μανιτάρια) βάζοντας πλαστελίνη αντίστοιχου χρώματος και κόβοντάς την στη συνέχεια σε μικρά, μεγάλα κομμάτια.
- φτιάχνουμε μοτίβα από μπαλίτσες διαφορετικού χρώματος και εξηγούμε το μοτίβο που δημιουργήσαμε πχ μπλέ – κόκκινο- κίτρινο – μπλε- κόκκινο- κίτρινο κοκ ή μεγάλο μπλε – μικρό μπλε – μεγάλο κόκκινο – μικρό κόκκινο – μεγάλο μπλε – μικρό μπλε κοκ
- πειραματιζόμαστε με τα χρώματα: αναμιγνύουμε πλαστελίνες διαφορετικών χρωμάτων και φτιάχνουμε μπαλίτσες και σχεδιάκια με «ρίγες». Τα πλάθουμε για πολύ ώρα και παρατηρούμε τα χρώματα που προκύπτουν. Αλλάζουμε τις αναλογίες των πλαστελίνων για να κάνουμε πιο ανοικτά και πιο σκούρα χρώματα.
- φτιάχνουμε μεγάλες ράβδους από πλαστελίνη (χοντρές και λεπτές) και τις κόβουμε σε μικρά κομματάκια χρησιμοποιώντας ψαλίδι.
- κρύβουμε μέσα σε μια μεγάλη μάζα/ μπάλα πλαστελίνης μικρά αντικείμενα (πχ κέρματα, ρεβίθια, ρυζάκια κοκ) και το παιδί προσπαθεί ψηλαφώντας την πλαστελίνη να τα εντοπίσει.
- κάντε μπαλίτσες πλαστελίνης και με ένα ξύλινο παιδικό σφυράκι προσπαθήστε να τις χτυπήσετε για να τις «λιώσετε» (να τις κάνετε επίπεδες). Αν υπάρχουν περισσότεροι από ένας παίκτες, βάλτε πάνω στο τραπέζι μπαλίτσες μπλε και κόκκινες. Ο κάθε παίκτης πρέπει να χτυπάει μόνο μπάλες του ενός χρώματος. Όποιος λιώσει τις μπαλίτσες του πρώτος είναι ο νικητής.
- φτιάχνουμε «ζωγραφιές» με πλαστελίνη. Μπορούμε να φτιάχνουμε τα περιγράμματα (πχ περίγραμμα σπιτιού, δέντρου, ουρανού, ανθρώπου) και είτε να γεμίζουμε και το εσωτερικό τους με πλαστελίνη, είτε το αφήνουμε άδειο.
- φτιάχνουμε με τα παιδιά κουλουράκια διαφόρων μηκών ή πάχους και τα τοποθετούμε από το πιο μακρύ στο πιο κοντό, από το πιο χοντρό στο πιο αδύνατο και αντίστροφα.
- σχηματίζουμε γράμματα και αριθμούς (ιδίως για τα παιδιά της Α΄Δημοτικού που αρχίζουν να μαθαίνουν τα σύμβολα).
Δραστηριότητες για λίγο μεγαλύτερα παιδιά
- φτιάχνουμε γραμματάκια με πλαστελίνη και γράφουμε λέξεις. Αν υπάρχουν πολλοί παίκτες μπορεί ο καθένας να φτιάχνει γράμματα και να καλεί τους υπόλοιπους παίκτες να βρουν ποια λέξη σχηματίζεται με αυτά.
- φτιάχνουμε μπαλίτσες από πλαστελίνη και ενώνουμε με αυτές κομμάτια από καλαμάκια ή οδοντογλυφίδες, φτιάχνοντας τρισδιάστατα σχήματα (πχ ένα τραπέζι, ένα κιβώτιο).
- παίρνουμε με την πλαστελίνη «αποτυπώματα» από ανθρώπους και αντικείμενα (πχ από δάχτυλο, νομίσματα, καπάκια, τουβλάκια) πιέζοντας την πλαστελίνη πάνω σε αυτά. Στη συνέχεια ανακατεύουμε τα αποτυπώματα και προσπαθούμε να βρούμε ποιο αντικείμενο ταιριάζει σε κάθε ένα από αυτά.
- φτιάχνουμε αγάλματα ή έργα τέχνης από την αρχαιότητα και τα στολίζουμε τραβώντας γραμμές ή κάνοντας σχεδιάκια επάνω τους με ξυλάκια/καλαμάκια (σαν να τα σκαλίζουμε).
- φτιάχνουμε μια μπαλίτσα από πλαστελίνη και ζωγραφίζουμε σε ένα χαρτί ένα γήπεδο ποδοσφαίρου (2 εστίες, μικρή και μεγάλη περιοχή, γραμμές γηπέδου). Κάθε παίκτης παίρνει ένα μολύβι ή ένα στυλό και προσπαθεί με 3 κινήσεις να βάλει γκολ στην εστία του αντιπάλου του.
- παιχνίδι μνήμης και παρατηρητικότητας: Κάθε παίκτης φτιάχνει με πλαστελίνης (με 1 ή περισσότερα χρώματα) μια δημιουργία την οποία παρατηρούν τα άλλα παιδιά για λίγο. Στη συνέχεια, είτε τα παιδιά καλούνται να παράγουν την ίδια μορφή και κοιτάζοντάς την, είτε να την αναπαράγουν από μνήμης.
- διασκεδάστε προσπαθώντας να κάνετε έργα τέχνης πλάθοντας την πλαστελίνη με τους αγκώνες ή με τα πόδια σας.
- διαλέξτε μια κούκλα και αλλάξτε τα χαρακτηριστικά της χρησιμοποιώντας πλαστελίνη πχ κάντε της μεγαλύτερη μύτη, πράσινα μαλλιά, ζώνη για το παντελόνι της κοκ
- κάντε έργα τέχνης συνδυάζοντας πλαστελίνη με άλλα υλικά πχ κοχύλια, ζυμαρικά (φιογκάκια, κοχυλάκια, κοφτα), μαλλί, κουμπιά, καλαμάκια, χρησιμοποιώντας την πλαστελίνη σαν παλέτα.
- παίξτε παιχνίδια υπόδυσης ρόλων: γίνετε μάγειρας, πάρτε παραγγελία και σερβίρετε – αφού πρώτα ετοιμάσετε τα φαγητά σας- τις δημιουργίες σας στους πελάτες του εστιατορίου σας.
Η πλαστελίνη είναι ένα υλικό που βρίσκεται πλέον σε πολλά χρώματα, με διαφορετική υφή και μυρωδιά, σε πολύ χαμηλές τιμές και σε όλα σχεδόν τα βιβλιοπωλεία και σούπερ μάρκετ. Διαλέξτε για το παιδί σας εκείνη την πλαστελίνη που του «ταιριάζει» και του αρέσει περισσότερο...
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου