Ευεργετική φαίνεται να είναι η χρήση του Facebook στα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες, καθώς ευνοεί την κοινωνική τους αλληλεπίδραση και τη δημιουργία ποιοτικών φιλικών σχέσεων, τομείς στους οποίους μπορεί να υστερούν σε πραγματικό χώρο και χρόνο.
Οι έφηβοι με μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζουν αρκετές φορές προβλήματα κοινωνικής αντίληψης και λεκτικής επικοινωνίας στις κατά πρόσωπο κοινωνικές τους επαφές, με αποτέλεσμα να έχουν χαμηλότερη ποιότητα στις φιλικές τους σχέσεις συγκριτικά με τους εφήβους χωρίς μαθησιακές δυσκολίες.
Ωστόσο, όπως φαίνεται σε έρευνα που διεξήχθη για το ρόλο των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης στις φιλίες των εφήβων με μαθησιακές δυσκολίες, το εικονικό κοινωνικό περιβάλλον λειτουργεί ευεργετικά στην επικοινωνία τους με τους άλλους, καθώς απουσιάζουν όλα εκείνα τα μη λεκτικά στοιχεία, όπως η γλώσσα του σώματος, τα οποία συχνά δυσκολεύονται να ερμηνεύσουν και έτσι τα άτομα αυτά απελευθερώνονται από τους περιορισμούς και αισθάνονται μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση για να επικοινωνήσουν.
Ταυτόχρονα, έχουν περισσότερο χρόνο να ελέγξουν την γραπτή τους έκφραση και να καθορίσουν τι και πώς θέλουν να πουν κάτι.
Την έρευνα διενήργησαν η καθηγήτρια Σχολικής και Περιβαλλοντικής Ψυχολογίας του τμήματος Ψυχολογίας του ΑΠΘ Ευθυμία Συγκολλίτου και η υποψήφια διδάκτορας του τμήματος Παναγιώτα Δημόγιωργα, στο πλαίσιο του ερευνητικού χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ έργου «Ηράκλειτος ΙΙ».
Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν μαθητές των τριών τάξεων γυμνασίων και λυκείων της Θεσσαλονίκης, οι μισοί από τους οποίους είχαν γνωμάτευση μαθησιακών δυσκολιών, προκειμένου τα αποτελέσματα να συγκριθούν με τους συμμαθητές τους που δεν είχαν μαθησιακές δυσκολίες.
Οι μαθητές συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια σχετικά με την ένταση της χρήσης του Facebook, την αυτοαποκάλυψη στις σελίδες του και την ποιότητα της φιλίας που είχε δημιουργηθεί. Όπως προέκυψε από τα αποτελέσματα, η μεγάλη ένταση της χρήσης του Facebook από τους εφήβους με μαθησιακές δυσκολίες αυξάνει τα θετικά χαρακτηριστικά της φιλίας τους, ενώ μειώνει τα αρνητικά χαρακτηριστικά (σύγκρουση, κριτική, πίεση) μόνον όταν αποκαλύπτουν προσωπικά τους ζητήματα (συναισθήματα, σκέψεις, καταστάσεις).
«Για τα παιδιά χωρίς μαθησιακές δυσκολίες τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η χρήση του Facebook από μόνη της δεν αρκεί για την ανάπτυξη θετικών χαρακτηριστικών της φιλίας και απαιτούνται αυτοαποκαλύψεις», εξηγεί η κ.Δημόγιωργα και διευκρινίζει ότι στις περιπτώσεις αυτές οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης λειτουργούν συμπληρωματικά και ενισχύουν την ποιότητα στις κοινωνικές τους συναναστροφές, καθώς μέσα από αυτές λειτουργούν χωρίς δισταγμούς.
Από την έρευνα διαπιστώθηκε, εξάλλου, ότι οι έφηβοι με μαθησιακές δυσκολίες αυτοαποκαλύπτονται πιο εύκολα στο Facebook, μιλούν για τα προβλήματά τους, τα συναισθήματά τους και γενικότερα μοιράζονται σημαντικές πτυχές του εαυτού τους, επειδή οι δυσκολίες τους δεν είναι εμφανείς όπως στο φυσικό τους περιβάλλον, το σχολείο, όπου περιορίζονται και συνειδητοποιούν τη μειονεξία τους.
Πηγή: health.in.gr, ΑΠΕ-ΜΠΕ
Οι έφηβοι με μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζουν αρκετές φορές προβλήματα κοινωνικής αντίληψης και λεκτικής επικοινωνίας στις κατά πρόσωπο κοινωνικές τους επαφές, με αποτέλεσμα να έχουν χαμηλότερη ποιότητα στις φιλικές τους σχέσεις συγκριτικά με τους εφήβους χωρίς μαθησιακές δυσκολίες.
Ωστόσο, όπως φαίνεται σε έρευνα που διεξήχθη για το ρόλο των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης στις φιλίες των εφήβων με μαθησιακές δυσκολίες, το εικονικό κοινωνικό περιβάλλον λειτουργεί ευεργετικά στην επικοινωνία τους με τους άλλους, καθώς απουσιάζουν όλα εκείνα τα μη λεκτικά στοιχεία, όπως η γλώσσα του σώματος, τα οποία συχνά δυσκολεύονται να ερμηνεύσουν και έτσι τα άτομα αυτά απελευθερώνονται από τους περιορισμούς και αισθάνονται μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση για να επικοινωνήσουν.
Ταυτόχρονα, έχουν περισσότερο χρόνο να ελέγξουν την γραπτή τους έκφραση και να καθορίσουν τι και πώς θέλουν να πουν κάτι.
Την έρευνα διενήργησαν η καθηγήτρια Σχολικής και Περιβαλλοντικής Ψυχολογίας του τμήματος Ψυχολογίας του ΑΠΘ Ευθυμία Συγκολλίτου και η υποψήφια διδάκτορας του τμήματος Παναγιώτα Δημόγιωργα, στο πλαίσιο του ερευνητικού χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ έργου «Ηράκλειτος ΙΙ».
Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν μαθητές των τριών τάξεων γυμνασίων και λυκείων της Θεσσαλονίκης, οι μισοί από τους οποίους είχαν γνωμάτευση μαθησιακών δυσκολιών, προκειμένου τα αποτελέσματα να συγκριθούν με τους συμμαθητές τους που δεν είχαν μαθησιακές δυσκολίες.
Οι μαθητές συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια σχετικά με την ένταση της χρήσης του Facebook, την αυτοαποκάλυψη στις σελίδες του και την ποιότητα της φιλίας που είχε δημιουργηθεί. Όπως προέκυψε από τα αποτελέσματα, η μεγάλη ένταση της χρήσης του Facebook από τους εφήβους με μαθησιακές δυσκολίες αυξάνει τα θετικά χαρακτηριστικά της φιλίας τους, ενώ μειώνει τα αρνητικά χαρακτηριστικά (σύγκρουση, κριτική, πίεση) μόνον όταν αποκαλύπτουν προσωπικά τους ζητήματα (συναισθήματα, σκέψεις, καταστάσεις).
«Για τα παιδιά χωρίς μαθησιακές δυσκολίες τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η χρήση του Facebook από μόνη της δεν αρκεί για την ανάπτυξη θετικών χαρακτηριστικών της φιλίας και απαιτούνται αυτοαποκαλύψεις», εξηγεί η κ.Δημόγιωργα και διευκρινίζει ότι στις περιπτώσεις αυτές οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης λειτουργούν συμπληρωματικά και ενισχύουν την ποιότητα στις κοινωνικές τους συναναστροφές, καθώς μέσα από αυτές λειτουργούν χωρίς δισταγμούς.
Από την έρευνα διαπιστώθηκε, εξάλλου, ότι οι έφηβοι με μαθησιακές δυσκολίες αυτοαποκαλύπτονται πιο εύκολα στο Facebook, μιλούν για τα προβλήματά τους, τα συναισθήματά τους και γενικότερα μοιράζονται σημαντικές πτυχές του εαυτού τους, επειδή οι δυσκολίες τους δεν είναι εμφανείς όπως στο φυσικό τους περιβάλλον, το σχολείο, όπου περιορίζονται και συνειδητοποιούν τη μειονεξία τους.
Πηγή: health.in.gr, ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου