Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2010

Ένωση Ελλήνων Φυσικών: Aπάντηση στην επιστολή της κας Λαμπροπούλου για το θέμα της Νοηματικής

Αθήνα, 22 Οκτωβρίου 2010

Προς:
κυρία Δρ. Βενέττα Λαμπροπούλου,
καθηγήτρια ΤΠΔΕ Πανεπιστημίου Πατρών

Κοινοποίηση:
1.Σύγκλητο Πανεπιστημίου Πατρών,
2. Υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης & Θρησκευμάτων, Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής
3. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Γραφείο Προέδρου
4. Πολύχωρο «Κιβωτός», Κέντρο Διδασκαλίας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας,
5. Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδος
Θέμα: Έναρξη νέων τμημάτων Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας στην Θεσσαλονίκη

Σχετ.: Η από 13-10-2010 επιστολή σας προς την ΕΕΦ, η οποία αναρτήθηκε και στον ιστόχωρο της Ομοσπονδίας κωφών Ελλάδος
Κυρία Λαμπροπούλου,
Λάβαμε την από 13-10-2010 επιστολή σας προς εμάς, την οποία και εντοπίσαμε, προς έκπληξή μας, αναρτημένη στον ιστόχωρο της Ομοσπονδίας Κωφών Ελλάδος (http://www.omke.gr), χωρίς να αναγράφεται στην πρωτότυπη επιστολή η κοινοποίηση αυτή), πράγμα που, αν μή τι άλλο, εγείρει ερωτήματα περί της σκοπιμότητας της επιστολής σας.

Αντιπαρερχόμεθα το απαράδεκτο και μειωτικό ήθος και ύφος του κειμένου σας, το οποίο δεν συνάδει κατ’ ουδένα τρόπο προς την ακαδημαϊκή σας θέση, και σάς γνωστοποιούμε τα εξής:

Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών, ως εκπροσωπούσα όλους τους επιστήμονες φυσικούς της χώρας μας, θεωρεί πάγια υποχρέωσή της να παρέχει στα μέλη της ευκαιρίες για να διευρύνουν τον γνωσιακό τους ορίζοντα σε διεπιστημονικά μάλιστα γνωστικά αντικείμενα, ώστε να μπορούν οι φυσικοί να αντεπεξέλθουν στις διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις για μελλοντικές επαγγελματικές επιλογές. Δεδομένου ότι κατά το μεγαλύτερο μέρος οι επαγγελματικές επιλογές των φυσικών αναδεικνύονται στον χώρο της εκπαίδευσης, κρίνεται εύλογη και απόλυτα δικαιολογημένη η προσπάθειά μας για προσφορά επιπροσθέτων γνώσεων υπό μορφή σεμιναρίων, ημερίδων, συνεδρίων κ.ά. που προωθούν αποτελεσματικά το εκπαιδευτικό λειτούργημα (γνώσεις ψυχολογίας και διδακτικής, περιβάλλοντος, κοινωνιολογίας, φυσικής φιλοσοφίας, ειδικής ορολογίας, ειδικών θεμάτων για πολύ συγκεκριμένες και εξειδικευμένες επαγγελματικές επιλογές κτλ) σε συνεργασία με κατάλληλους εκάστοτε φορείς που διαθέτουν την αναγκαία τεχνογνωσία και το αναγκαίο γνωστικό υπόβαθρο για την αξιόπιστη παροχή των γνώσεων αυτών.

Ένα ειδικό γνωστικό πεδίο που κρίνουμε ότι οφείλουμε να προσφέρουμε είναι και η ελληνική νοηματική γλώσσα (ΕΝΓ) με έμφαση στην χρήση της στον χώρο των φυσικών επιστημών. Ο νόμος 2817/2000 (ΦΕΚ78Α/14-03-2000) και ο νόμος 3699/2008 (ΦΕΚ199Α/02-10-2008) αναγνωρίζουν και κατοχυρώνουν την ΕΝΓ στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση των κωφών της χώρας μας και, μάλιστα, καθιστούν την γνώση ΕΝΓ εκ μέρους εκπαιδευτικών που επιθυμούν να εργασθούν στις ΣΜΕΑΕ κωφών & βαρηκόων ως απαραίτητο προσόν. Εκ τούτου, προκειμένου να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε την προσφορά γνώσεων ΕΝΓ στους φυσικούς εκείνους, που επιθυμούν μελλοντικά να εργασθούν ως εκπαιδευτικοί κωφών μαθητών, κάναμε μία αρχική έρευνα για να σχηματίσουμε μία κατά το δυνατόν εμπεριστατωμένη εικόνα της κατάστασης που επικρατεί σήμερα, όσον αφορά σε θέματα νομιμότητας, διαδικασίας, τυπικής συμμόρφωσης και κατοχύρωσης των γνώσεων ΕΝΓ, λαμβάνοντας υπ’ όψη κυρίως δημοσιευμένες επιστημονικές μελέτες, καθώς επίσης και εκθέσεις είτε σε έντυπη είτε σε ηλεκτρονική μορφή από τους ιστόχωρους συναφών αρμοδίων φορέων.

Διαπιστώσαμε κατ’ αρχήν ότι ακόμα δεν έχει θεσπισθεί ένα επίσημα αναγνωρισμένο πλαίσιο πιστοποίησης και κατοχύρωσης ούτε της γλωσσικής επάρκειας στην ΕΝΓ ούτε της διδακτικής επάρκειας της γλώσσας αυτής. Ανασκοπώντας την διαθέσιμη μέχρι στιγμής ελληνόγλωσση επιστημονική βιβλιογραφία, εντοπίσαμε μόνο μία μελέτη για την γλωσσική και την διδακτική επάρκεια με τίτλο: Γλωσσική επάρκεια και διδακτική επάρκεια στην ελληνική κινηματική γλώσσα, στο περιοδικό: Θέματα Ειδικής Αγωγής 31, σελ. 11-28, Αθήνα, 2006: ΠΕΣΕΑ & Ατραπός, του κωφού χημικού και γλωσσολόγου νοηματικών γλωσσών κ. Δρ. Χρυσόστομου Παπασπύρου, Διευθυντή του Γενικού Λυκείου Κωφών & Βαρηκόων Αγίας Παρασκευής. Στο άρθρο 7 του νόμου 3699/2008 προβλέπεται μεν η θέσπιση ενός πλαισίου τέτοιου είδους, πλην όμως αυτό ακόμα δεν έχει ενεργοποιηθεί βάσει του άρθρου 34 του ιδίου νόμου. Οπότε, για να είμαστε εντελώς σύννομοι στις σχετικές μας πρωτοβουλίες ως προς αυτό το ζήτημα, δεν εγείραμε κατ’ ουδένα τρόπο αξίωση για προσφορά μαθημάτων που οδηγούν σε γλωσσική επάρκεια στην ΕΝΓ και απλά περιοριστήκαμε στον εντοπισμό ενός καταλλήλου φορέα, ο οποίος – με βάση τεκμηριωμένα στοιχεία – θα διέθετε το αναγκαίο γνωστικό υπόβαθρο και την απαιτούμενη τεχνογνωσία, προκειμένου να επιτελέσει κατά το δυνατόν αξιόπιστα την αρχική μας επιθυμία, δηλαδή την προσφορά επιπροσθέτων γλωσσικών γνώσεων και δεξιοτήτων στην ΕΝΓ στα μέλη της ΕΕΦ.

Επιλέξαμε ένα συγκεκριμένο κέντρο διδασκαλίας ΕΝΓ, την «Κιβωτό», με την οποία συνεργασθήκαμε άψογα στα σεμινάρια εκμάθησης ΕΝΓ που διοργανώσαμε για τους συναδέλφους φυσικούς των Αθηνών και, με βάση την εμπειρία που αποκομίσαμε στο μεταξύ, ανακοινώσαμε πρόσφατα στον ιστόχωρό μας (http://www.eef.gr) την διεξαγωγή αναλόγων σεμιναρίων στην Θεσσαλονίκη, προκειμένου να ανταποκριθούμε στις ανάγκες των συναδέλφων φυσικών από την Βόρεια Ελλάδα. Τί το μεμπτό υπάρχει στην πρωτοβουλία μας αυτή;
Η επιθετική, μειωτική και εντελώς απαξιωτική σας στάση που αναδείξατε μέσα από το κείμενο της επιστολής σας προς εμάς καταδεικνύει αφ’ ενός κακοπιστία και αφ’ ετέρου παντελή άγνοια του υποβάθρου και των επιστημονικών μελετών που υποστηρίζουν την λειτουργία του συγκεκριμένου κέντρου διδασκαλίας ΕΝΓ. Εξηγούμεθα:

1. Το συγκεκριμένο κέντρο διδασκαλίας ΕΝΓ, με το οποίο επιλέξαμε να συνεργασθούμε, είναι κατ’ αρχήν μία επιχείρηση σύννομη προς τις διατάξεις του αστικού και του εμπορικού δικαίου και επί πλέον συμμορφωμένη προς τις ειδικές διατάξεις του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης & Θρησκευμάτων (ΥΠΔΒΜΘ), οι οποίες αναφέρονται στα κέντρα ξένων γλωσσών και επισυνάπτονται στην παρούσα απαντητική επιστολή προς εσάς (επισημαίνουμε ότι η κείμενη νομοθεσία απαγορεύει τον χαρακτηρισμό τέτοιων κέντρων ως «σχολών»).

2. Στο συγκεκριμένο αυτό κέντρο ο υπεύθυνος εκπαιδευτικού προγράμματος, κ. Νικόλαος Γαλάνης, πτυχιούχος ψυχολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών, διαθέτει και με το παραπάνω τα εχέγγυα για μία άψογη διαχείριση και έναν αξιόπιστο προγραμματισμό μαθημάτων ΕΝΓ, διότι:

(α) είναι ο ίδιος κωφός με μακρό οικογενειακό ιστορικό κωφότητας, πράγμα που εγγυάται για την γνώση και χρήση της ΕΝΓ ως πρώτης γλώσσας,

(β) διαθέτει τεκμηριωμένη πολυετή διδακτική πείρα στην διδασκαλία της ΕΝΓ στο Εθνικό Ίδρυμα Κωφών,
(γ) διαθέτει επίσημα αναγνωρισμένη επαγγελματική ιδιότητα ως μέλος Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού του κλάδου ΠΕ31, ο οποίος χαρακτηρίζει την ειδίκευση στην ΕΝΓ,
(δ) διαθέτει αξιόλογη και πλούσια ερευνητική πείρα αφ’ ενός με την συμμετοχή του σε διάφορα στοχοθετημένα προγράμματα λεξικολογικής καταγραφής της ΕΝΓ για εκπαιδευτικούς σκοπούς, υπό την αιγίδα του ΥΠΔΒΜΘ (τότε ΥΠΕΠΘ) και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου μέσα στα πλαίσια του ΕΠΕΑΕΚ (Νόημα στην Εκπαίδευση (1999) με επιστημονικό υπεύθυνο τον κ. Δρ. Βασίλη Κουρμπέτη, εκπαιδευτικό και σύμβουλο ειδικής αγωγής του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, και Φύση, όμορφη ζωή (1999) πολυεταιρική σχολική σύμπραξη με συντονιστικό σχολείο το ΤΕΕ/ΕΑ Κωφών & Βαρηκόων Αγίας Παρασκευής), και αφ’ ετέρου με την συνεργασία του στο επίσημο τριετές (2007-2010) εθνικό έργο καταγραφής του λεξιλογίου και της γραμματικής της κυπριακής νοηματικής γλώσσας (ΚΝΓ) υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου με επιστημονικό υπεύθυνο τον κ. Δρ. Χρυσόστομο Παπασπύρου (Καταγραφή της Κυπριακής Νοηματικής Γλώσσας, στην επετηρίδα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης: Syn-Thèses 2, Langue, Interculture, Communication, Département de Langue et de Littérature Françaises, σελ. 147-169, Θεσσαλονίκη 2009), και
(ε) διαθέτει την απαραίτητη εμπειρία στην συμμετοχή σε πρωτοβουλίες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου που αποσκοπούν στην κατάστρωση αναλυτικών προγραμμάτων για την ΕΝΓ, υπό την δική σας επιστημονική ευθύνη την εποχή μάλιστα που εσείς η ίδια διατελέσατε Αντιπρόεδρος Ειδικής Αγωγής (http://www.pi-schools.gr/special_education/noimatiki/noimatiki-part-00.pdf).

3. Το εν λόγω κέντρο αξιοποιεί στην πράξη το μόνο – απ’ όσο γνωρίζουμε – μέχρι στιγμής διαθέσιμο δημοσιευμένο αναλυτικό πρόγραμμα για την διδασκαλία της ΕΝΓ ως δεύτερης γλώσσας (Ολοκληρωμένο αναλυτικό πρόγραμμα για την διδασκαλία της ελληνικής κινηματικής γλώσσας ως δεύτερης (ξένης) γλώσσας, στο περιοδικό: Θέματα Ειδικής Αγωγής 38, σελ. 122-146, Αθήνα, 2007: ΠΕΣΕΑ & Ατραπός, των κ.κ. Δρ. Χρυσόστομου Παπασπύρου και Κατερίνας Ταγκάλου).

Αποτελεί, λοιπόν, απορίας άξιο το γιατί εσείς καταφέρεσθε με τόσο απαξιωτικές διατυπώσεις κατά της ΕΕΦ στην επιστολή σας, για να μην αναφέρουμε και την διαπίστωση ότι είναι τουλάχιστον άηθες και επιστημονικά εντελώς αντιδεοντολογικό να εκθέτετε τους συνεργάτες σας με αυτό τον ταπεινωτικό τρόπο.
Επίσης οφείλουμε να σάς επισημάνουμε ότι δεν μπορούμε ουδόλως να συμμερισθούμε τα δυσμενή και θρηνώδη σχόλια που διατυπώνετε στην επιστολή σας για την ειδική αγωγή στην χώρα μας. Στο σύγγραμμα του κ. Παπασπύρου με τίτλο: Διαδρομές στους γλωσσικούς ρυθμούς: Μελετήματα για την κινηματική γλώσσα και την εκπαίδευση των ανηκόων, Αθήνα: Ατραπός 2003, στις σελίδες 44-48 παρουσιάζεται με θετική προοπτική πληθώρα επιστημονικών μελετών, μεταξύ αυτών και δικά σας έργα, που αν μη τι άλλο δείχνουν μία σημαντική πρόοδο στους τομείς της νοηματικής γλώσσας και της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης κωφών και βαρηκόων κατά τις τελευταίες δεκαετίες. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο συγγραφέας στην σελίδα 48, η χώρα μας έχει ήδη ανέβει θεαματικά και δείχνει να ευθυγραμμίζεται με την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Κυρία Λαμπροπούλου,
μετά από την ως άνω εμπεριστατωμένη παρουσίαση της θέσης μας κρίνεται πλέον σαφές, ότι εσείς η ίδια οφείλετε να αποκαταστήσετε την αλήθεια και να ανακαλέσετε το δόλιο κείμενό σας προς εμάς, ζητώντας επίσημα και εγγράφως συγγνώμη όχι μόνο από μάς αλλά και από όλους τους αποδέκτες, προς τους οποίους κοινοποιούμε την παρούσα επιστολή. Διαφορετικά θα βρεθούμε στην δυσάρεστη θέση να σάς παραπέμψουμε στην Δικαιοσύνη, εγείροντας εναντίον σας αγωγή για συκοφαντική δυσφήμιση και προσβολή της υπόληψης και της αξιοπρέπειάς μας.

Με την επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματός μας, διατελούμε
με τιμή
Ο Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών
Συντονιστής Εκπαίδευσης και Επιμόρφωσης

Πηγή: ΕΕΦ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου