Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2010

Ψηφιακό θεματολόγιο: έρευνα για τη χρήση του Διαδικτύου από τα παιδιά· διαγωνισμός για επιγραμμικό περιεχόμενο υψηλής ποιότητας

Τα παιδιά στην Ευρώπη αρχίζουν, κατά μέσο όρο, να χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο σε ηλικία 7 ετών, αλλά μόνο ένα στα τρία παιδιά ηλικίας 9-12 ετών βρίσκει ότι στο Διαδίκτυο υπάρχουν αρκετά "καλά πράγματα για τα παιδιά" της ηλικία του, σύμφωνα με πανευρωπαϊκή έρευνα που δημοσιεύτηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η μελέτη δείχνει επίσης ότι ένα στα οχτώ παιδιά είχαν επιγραμμικές (διαδικτυακές) εμπειρίες που τα αναστάτωσαν και ότι δεν διαθέτουν ακόμα αρκετές δεξιότητες και αυτοπεποίθηση κατά τη χρήση του Διαδικτύου. Για να συμβάλει στην αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων, η Επιτροπή προκήρυξε διαγωνισμό με σκοπό να ενθαρρυνθεί η δημιουργία επιγραμμικού περιεχομένου υψηλής ποιότητας για παιδιά. Στο πλαίσιο του ψηφιακού θεματολογίου για την Ευρώπη, η Επιτροπή έχει δεσμευτεί να βοηθήσει τους γονείς και τα παιδιά τους ώστε να κινούνται με ασφάλεια στο Διαδίκτυο (βλ. IP/10/581, MEMO/10/199 και MEMO/10/200).

Η κα Neelie Kroes, αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το ψηφιακό θεματολόγιο, δήλωσε: «Τα παιδιά μπαίνουν στο Διαδίκτυο σε ολοένα μικρότερη ηλικία και πρέπει να βεβαιωθούμε ότι διαθέτουν τη σχετική αυτοπεποίθηση, καθώς και ότι, σερφάροντας στο Διαδίκτυο, θα μπορούν να βρουν συναρπαστικό, ασφαλές, διδακτικό και κατάλληλο για την ηλικία τους περιεχόμενο».

Ολοένα περισσότερα, ολοένα νεότερα τα παιδιά στο Διαδίκτυο
Σύμφωνα με την έρευνα, τα παιδιά αποκτούν απευθείας σύνδεση νεότερα παρά ποτέ. Παιδιά που σήμερα είναι 15 έως 16 χρόνων χρησιμοποίησαν για πρώτη φορά το Διαδίκτυο όταν ήταν 11, ενώ εννιάχρονα και δεκάχρονα παιδιά δήλωσαν ότι πρωτοχρησιμοποίησαν το Διαδίκτυο στα επτά τους. Επίσης, υπάρχουν διαφορές μεταξύ των χωρών: οι νεότεροι που αποκτούν επιγραμμική σύνδεση προέρχονται από τις σκανδιναβικές χώρες, την Εσθονία, τις Κάτω Χώρες και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ σε μεγαλύτερη ηλικία συνδέονται τα παιδιά από την Αυστρία, την Ελλάδα, την Ιταλία, την Πορτογαλία και τη Ρουμανία. Τα μισά από τα παιδιά συνδέονται καθημερινά, κατά μέσο όρο μιάμιση ώρα. Τα 15-16χρονα είναι ακόμα πιο ενεργοί χρήστες του Διαδικτύου, με 77% ποσοστό καθημερινής σύνδεσης.
Τα παιδιά στην έρευνα δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο κυρίως για τα μαθήματά τους ή για να παρακολουθούν βίντεο (84% και 83% αντίστοιχα). Οι αμέσως επόμενες δημοφιλείς δραστηριότητες είναι τα παιχνίδια (74%) και η επικοινωνία μέσω μηνυμάτων (61%).

Τα παιδιά συνδέονται κυρίως στο σπίτι (85%), ενώ περισσότερα από τα μισά στην ηλικία των 13-16 ετών έχουν διαδικτυακή πρόσβαση στο υπνοδωμάτιό τους. Το σχολείο είναι ο δεύτερος πιο συνηθισμένος τόπος για πρόσβαση στο Διαδίκτυο (63%). Τα περισσότερα παιδιά συνδέονται μέσω προσωπικού ή φορητού υπολογιστή, ενώ ένας στους τρεις νέους συνδέεται πλέον μέσω του κινητού του τηλεφώνου ή άλλης φορητής συσκευής.

Οι διαδικτυακοί κίνδυνοι περιορίζονται, τα παιδιά όμως ακόμα δεν έχουν αποκτήσει βασικές δεξιότητες σε θέματα ασφάλειας

Από τη μελέτη προκύπτει επίσης ότι τα παιδιά αντιμετωπίζουν λιγότερους κινδύνους επιγραμμικά από ό,τι είχαν δείξει προηγούμενες έρευνες. Το 5% των παιδιών στην Ευρώπη δηλώνουν ότι έχουν υποστεί διαδικτυακό εκφοβισμό - το υψηλότερο ποσοστό, 14%, σημειώθηκε στην Εσθονία και στη Ρουμανία. Ωστόσο, ένας στους οχτώ έχει ενοχληθεί ή αναστατωθεί από κάτι που αντίκρισε σε επιγραμμική σύνδεση.
Ταυτόχρονα, η έκθεση αναφέρει ότι, μολονότι οι ενήλικες θεωρούν ότι τα παιδιά είναι «ψηφιακά γηγενή», τα μισά από τα μικρότερα παιδιά παρουσιάζουν ελλείψεις σε βασικές δεξιότητες, όπως να κατέχουν τον τρόπο για ρυθμίσεις ιδωτικότητας ή να μπλοκάρουν ανεπιθύμητες επαφές.
Το 30% των νέων 11-16 ετών έχει παρουσιάσει συμπτώματα που συνδέονται με κατάχρηση του Διαδικτύου, όπως άσκοπο σερφάρισμα, παραμέληση της παρέας με τους φίλους, της οικογένειας ή των μαθημάτων τους εξαιτίας του χρόνου που αφιερώνουν διαδικτυακά ή επειδή είναι ευερέθιστοι όταν δεν μπορούν να είναι συνδεδεμένοι επιγραμμικά. Το πρόγραμμα της EΕ για ασφαλέστερη χρήση του Ίντερνετ (Διαδικτύου) θα συγχρηματοδοτήσει το 2011 ένα έργο για καλύτερη κατανόηση του προβλήματος.
Προώθηση καινοτομικού και ηλικιακά κατάλληλου περιεχομένου
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κέντρα για ασφαλέστερη χρήση του Ίντερνετ (Διαδικτύου) σε 14 χώρες μόλις προκήρυξαν έναν διαγωνισμό, το Ευρωπαϊκό Βραβείο για το καλύτερο παιδικό επιγραμμικό περιεχόμενο. Ο διαγωνισμός είναι ανοιχτός για παραγωγούς διαδικτυακού περιεχομένου σε δύο κατηγορίες: 12-17 ετών και ενήλικες, επιδιώκει δε να τονώσει την παραγωγή και τη διάδοση υψηλής ποιότητας επιγραμμικού περιεχομένου, κατάλληλου για παιδιά και νέους. Διεξάγεται σε 14 χώρες: Βέλγιο, Τσεχική Δημοκρατία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ισλανδία, Ιταλία, Λετονία, Ολλανδία, Πολωνία, Πορτογαλία, Σλοβενία και Ισπανία. Οι νικητές και στις δύο κατηγορίες των εθνικών διαγωνισμών θα διαγωνιστούν για το Ευρωπαϊκό Βραβείο, το οποίο θα απονεμηθεί τον Ιούνιο του 2011.

Ιστορικό
Η έρευνα EUKidsOnline πραγματοποιήθηκε με περισσότερα από 23.000 παιδιά και έναν από τους γονείς τους, στις εξής χώρες: Αυστρία, Βέλγιο, Βουλγαρία, Κύπρος, Τσεχική Δημοκρατία, Δανία, Εσθονία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ιρλανδία, Ιταλία, Λιθουανία, Ολλανδία, Νορβηγία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σλοβενία, Ισπανία, Σουηδία, Τουρκία και Ηνωμένο Βασίλειο. Η έρευνα αποτελεί μέρος του έργου EUKidsOnline ΙΙ, που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα για ασφαλέστερη χρήση του Ίντερνετ (Διαδικτύου) και συντονίζεται από το London School of Economics & Political Science.
Η Επιτροπή μεσολάβησε για τη σύναψη συμφωνιών αυτορύθμισης με ορισμένους από τους κύριους παρόχους επιγραμμικών υπηρεσιών, τους δημοφιλέστερους στη νέα γενιά (κοινωνικά δίκτυα, εταιρείες κινητής τηλεφωνίας) (βλ. IP/10/144). Η περαιτέρω ανάπτυξη μέτρων αυτορύθμισης όσον αφορά τη διαδικτυακή ασφάλεια για τα παιδιά θεωρείται μέρος της πολιτικής του ψηφιακού θεματολογίου, για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης και ασφάλειας στις νέες τεχνολογίες.

Το 2009, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στήριξε μια εκστρατεία κατά του εκφοβισμού μέσω του Διαδικτύου σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, με φροντίδα του δικτύου κέντρων ευαισθητοποίησης INSAFE (MEMO/09/58).

Το δίκτυο INSAFE έχει επίσης δημιουργήσει τηλεφωνικές γραμμές βοήθειας, όπου παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικοί μπορούν να ζητήσουν εξατομικευμένες συμβουλές σχετικά με θέματα ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένου του διαδικτυακού εκφοβισμού.

Περισσότερες πληροφορίες:
Το πλήρες κείμενο της έκθεσης διατίθεται διαδικτυακά
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το φόρουμ για ασφαλέστερη χρήση του Διαδικτύου:
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον διαγωνισμό
 
Πηγή: Europa

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου