Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2025

Σημάδια αργής ταχύτητας επεξεργασίας σε διαφορετικές ηλικίες

Αν το παιδί σας χρειάζεται πολύ περισσότερο χρόνο από άλλα παιδιά για να ανταποκριθεί σε οδηγίες ή να κάνει συγκεκριμένες εργασίες, μπορεί να έχει αργή ταχύτητα επεξεργασίας.

Η ταχύτητα επεξεργασίας είναι ο ρυθμός με τον οποίο προσλαμβάνουμε πληροφορίες, τις κατανοούμε και αρχίζουμε να ανταποκρινόμαστε σε αυτές. Οι πληροφορίες μπορεί να είναι λεκτικές (όπως αυτά που λένε οι άλλοι) ή οπτικές (όπως γράμματα και αριθμοί). Τα παιδιά με αργή ταχύτητα επεξεργασίας μπορεί επίσης να δυσκολεύονται στην κίνηση.

Να θυμάστε ότι η αργή ταχύτητα επεξεργασίας δεν έχει καμία σχέση με το πόσο έξυπνο είναι ένα παιδί. Επιπλέον, τα παιδιά μπορεί να αργούν πολύ σε ένα πράγμα αλλά να είναι γρήγορα σε ένα άλλο.

Δείτε τα πιο συνηθισμένα σημάδια αργής ταχύτητας επεξεργασίας στα παιδιά ανάλογα με την ηλικία τους.

Αργή ταχύτητα επεξεργασίας στο νηπιαγωγείο:
  • Δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες με πολλαπλά βήματα.
  • Χρειάζεται πολύ χρόνο για να αντιγράψει το όνομά του.
  • Δυσκολεύεται να απαντήσει σε ερωτήσεις, ειδικά όταν μιλάει στο τηλέφωνο.
  • Συχνά κοιτάζει επίμονα κατά τη διάρκεια της παρεούλας στο σχολείο.
  • Χρειάζεται περισσότερο χρόνο από άλλα παιδιά της ίδιας ηλικίας για να καταλάβει πώς να χρησιμοποιεί ένα κομμάτι χαρτί και ένα μολύβι.
  • Καθυστερεί να ετοιμαστεί το πρωί για το νηπιαγωγείο επειδή χρειάζεται πολύ χρόνο για να κάνει απλές δραστηριότητες της καθημερινής ρουτίνας πχ να βάλει το μπουφάν του.

Αργή ταχύτητα επεξεργασίας στο δημοτικό σχολείο:
  • Χρειάζεται πολύ χρόνο για να αντιγράψει σημειώσεις στην τάξη.
  • Δεν μπορεί να τελειώσει τις εργασίες του για το σπίτι σε εύλογο χρονικό διάστημα.
  • Δυσκολεύεται να καταλάβει τι συμβαίνει σε πολυσύχναστα περιβάλλοντα (όπως στην παιδική χαρά ή στην αυλή του σχολείου στο διάλειμμα) όπου γίνονται πολλά πράγματα ταυτόχρονα.
  • Δεν μπορεί να αποφασίσει γρήγορα ακόμα και για απλά θέματα, όπως τι θα φάει για πρωινό ή αν να καλέσει έναν φίλο του μετά το σχολείο.
  • Δυσκολεύεται σε τεστ που έχουν συγκεκριμένη/ περιορισμένη χρονική διάρκεια. Βιάζεται πολύ και κάνει λάθη απροσεξίας.
  • Δυσκολεύεται να παρακολουθήσει συζητήσεις και να απαντήσει όταν οι φίλοι του κάνουν ερωτήσεις.

Αργή ταχύτητα επεξεργασίας στο γυμνάσιο:
Δυσκολεύεται να κρατάει σημειώσεις όταν μιλάνε οι καθηγητές.
  • Δυσκολεύεται να παρακολουθεί γρήγορες συζητήσεις αυτοπροσώπως ή στο διαδίκτυο. Συχνά «χάνει» τον σαρκασμό, τα αστεία και τα κοινωνικά στοιχεία.
  • Μπερδεύεται όταν του δίνονται πολλές πληροφορίες ταυτόχρονα.
  • Συχνά δεν μπορεί να ολοκληρώσει τα τεστ στον καθορισμένο χρόνο που του δίνεται, όπως τεστ που περιλαμβάνουν μαθηματικά προβλήματα πολλαπλών βημάτων.
  • Χρειάζεται περισσότερο χρόνο από όσο φαίνεται απαραίτητο για να απαντήσει σε ερωτήσεις και να λάβει αποφάσεις.
  • Μιλάει αργά και συχνά δυσκολεύεται να βρει τη σωστή λέξη, λέγοντας πράγματα όπως «αυτό το πράγμα».
  • Δυσκολεύεται να ολοκληρώνει έργα/ δραστηριότητες εγκαίρως.

Αργή ταχύτητα επεξεργασίας στο γυμνάσιο και λύκειο:
  • Δυσκολεύεται να παρακολουθήσει τις διαλέξεις στην τάξη και να κρατήσει σημειώσεις.
  • Δεν συμμετέχει στις συζητήσεις στην τάξη.
  • Χάνει τις λεπτομέρειες στις συζητήσεις και δεν μπορεί να παρακολουθήσει όταν οι φίλοι του αλλάζουν θέματα.
  • Δυσκολεύεται σε μαθήματα που απαιτούν γρήγορη κατανόηση οπτικών μέσων, όπως η γεωγραφία και η βιολογία.
  • Αφηγείται ιστορίες πολύ αργά, σε σημείο που χάνει την αίσθηση της ιστορίας ενώ την αφηγείται.
  • Φαίνεται να έχει κακές δεξιότητες διαχείρισης χρόνου και συχνά καθυστερεί στις εργασίες.
  • Δυσκολεύεται με μακροπρόθεσμες εργασίες, συχνά χάνοντας την αίσθηση σημαντικών λεπτομερειών.
  • Δεν μπορεί να συμμετέχει όπως οι συνομήλικοί του σε συζητήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Για τα παιδιά που κινούνται με πιο αργό ρυθμό είναι εύκολο να σκεφτεί κανείς ότι είναι τεμπέλικα ή χωρίς κίνητρο. Αλλά αυτό δεν ισχύει για αυτά που έχουν αργή ταχύτητα επεξεργασίας. Αυτά τα παιδιά θέλουν και προσπαθούν να τα κάνουν όλα πιο γρήγορα, αλλά δεν μπορούν. Και αυτό τους προκαλεί επιπλέον άγχος.

Πολλά παιδιά που μαθαίνουν και σκέφτονται διαφορετικά αντιμετωπίζουν τέτοιες προκλήσεις. Και μπορούν να βελτιωθούν με υποστήριξη.

Απόδοση του άρθρου Signs of slow processing speed at different ages

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου