Το YouTube, το TikTok και το Instagram είναι οι κοινωνικές εφαρμογές που χρησιμοποιούν περισσότερο οι νέοι 13-17 ετών, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Pew.
Καθώς πολλές κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο εξετάζουν νέα μέτρα για να περιορίσουν τη χρήση των κοινωνικών δικτύων από τους εφήβους, τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της Pew Research σχετικά με τη χρήση των κοινωνικών μέσων από τους νέους έρχονται σε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα στιγμή, καθώς εστιάζουν στο πού δίνουν προσοχή οι έφηβοι και πόσο χρόνο ξοδεύουν στις κοινωνικές εφαρμογές.
Με βάση μια έρευνα, τα συμπεράσματα της οποίας δόθηκαν στη δημοσιότητα πριν λίγες ημέρες, το YouTube αποτελεί τον αγαπημένο προορισμό των περισσότερων εφήβων. Η έρευνα έγινε σε 1.391 Αμερικανούς εφήβους ηλικίας 13 έως 17 ετών, καθώς και στους γονείς τους και δίνει μια ευκρινή εικόνα για το ποια κοινωνικά δίκτυα αιχμαλωτίζουν περισσότερο την προσοχή των εφήβων, καθώς και το πόσο χρόνο σπαταλούν σε αυτές.
Όπως προκύπτει από την έρευνα η χρήση του YouTube έχει μειωθεί ελαφρώς από την τελευταία έρευνα της Pew, αν και εξακολουθεί να δηλώνεται από το 90% των συμμετεχόντων ως η εφαρμογή που χρησιμοποιούν τακτικά.
Να σημειωθεί ότι το YouTube θεωρείται λιγότερο ως κοινωνικό δίκτυο και περισσότερο ως πλατφόρμα βίντεο, καθώς δεν εστιάζει τόσο πολύ στα κοινωνικά στοιχεία (είναι ενδιαφέρον ότι το YouTube έχει εξαιρεθεί από τη νέα απαγόρευση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης της Αυστραλίας για εφήβους κάτω των 16 ετών). Αλλά τεχνικά εξακολουθεί να είναι μια εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης και η επιρροή του παραμένει τεράστια, διαμορφώνοντας τις πολιτιστικές τάσεις του νεανικού κοινού.
Καθημερινή χρήση
Πιο συγκεκριμένα το 73% των εφήβων δηλώνει ότι μπαίνει καθημερινά στο YouTube, καθιστώντας το YouTube την πιο ευρέως χρησιμοποιούμενη και επισκέψιμη πλατφόρμα. Το ποσοστό αυτό περιλαμβάνει το 15% που περιγράφει τη χρήση του ως «σχεδόν συνεχή».
Μετά το YouTube το κοινωνικό δίκτυο που προτιμούν οι νέοι είναι το TikTok, με περίπου έξι στους δέκα ερωτηθέντες (63%) να δηλώνουν ότι το επισκέπτονται καθημερινά το TikTok. Το 16% από αυτούς δηλώνει ότι ότι βρίσκονται σε αυτό το δίκτυο «σχεδόν συνεχώς».
Με βάση τα στοιχεία αυτά το YouTube και το TikTok θα μπορούσαν να θεωρηθούν τα πιο προβληματικά για τη χρήση των κοινωνικών μέσων από τους εφήβους, αν ισχύει το επιχείρημα ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι υπερβολικά επιβλαβή για τους εφήβους (οι απόψεις των ειδικών ποικίλλουν σε αυτό).
Στις επόμενες θέσεις προτίμησης των νέων κατατάσσονται το Instagram (61%) και το Snapchat (55%), τα οποία όμως φαίνεται να αιχμαλωτίζουν σε μεγαλύτερο βαθμό την προσοχή των εφήβων, που δηλώνουν ότι περνούν περισσότερο χρόνο σε αυτά απ’ ότι σε άλλες εφαρμογές.
Να σημειωθεί ότι διάφορες έρευνες αναφέρουν ότι ιδιαίτερα το Instagram έχει αρνητική επίδραση στην ψυχική υγεία των νεαρών κοριτσιών.
Όσον αφορά την κατανομή των φύλων, τα στοιχεία δείχνουν ότι τα έφηβα κορίτσια είναι πιο πιθανό από τα αγόρια να δηλώσουν ότι χρησιμοποιούν το TikTok σχεδόν συνεχώς, ενώ τα αγόρια είναι πιο πιθανό από τα κορίτσια να χρησιμοποιούν το YouTube.
Σε πτώση Facebook και X
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνα, έχει μειωθεί εκ μέρους των εφήβων η χρήση του Facebook, αλλά και του X (πρώην Twitter). Τόσο το Facebook όσο και το X έχουν επικεντρωθεί περισσότερο στους χρήστες μεγαλύτερης ηλικίας και έχουν χάσει σε σημαντικό βαθμό τη νεανική τους απήχηση.
«Σήμερα, το 32% των εφήβων δηλώνει ότι χρησιμοποιεί το Facebook. Αυτό είναι μειωμένο από το 71% το 2014-15, αν και το ποσοστό των εφήβων που χρησιμοποιούν τον ιστότοπο έχει παραμείνει σταθερό τα τελευταία χρόνια. Και το 17% των εφήβων δηλώνει ότι χρησιμοποιεί το X (πρώην Twitter) – περίπου το μισό από το ποσοστό που το έλεγε αυτό πριν από μια δεκαετία (33%), και μειωμένο από το 23% το 2022», αναφέρεται στην έρευνα.
Πηγή: Το Βήμα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου