Παρασκευή 8 Νοεμβρίου 2024

Πώς μπορούν οι δουλειές στο σπίτι να βελτιώσουν τη συμπεριφορά των παιδιών με ΔΕΠΥ.

 

Οι δουλειές στο σπίτι δεν είναι ένα αναπόφευκτο κακό, αλλά μια ευκαιρία για το παιδί σας με ΔΕΠΥ να μάθει να είναι υπεύθυνο, να αναπτύξει δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την ανεξαρτησία του και να εξασκηθεί στην αυτο- πειθαρχία. Δείτε πώς μπορείτε να αναθέτετε στο παιδί εργασίες με συγκεκριμένο χρόνο εκτέλεσης.

Οι δουλειές του σπιτιού είναι αναγκαίο μέρος της οικογενειακής ζωής. Όλοι (μαμά, μπαμπάς, γιος, κόρη) πρέπει να αναλαμβάνουν καθημερινές και εβδομαδιαίες εργασίες στο σπίτι.

Ξέρω ότι είναι πιο εύκολο να κάνετε όλες τις δουλειές μόνος/ μόνη, αλλά θα κάνετε στο παιδί σας κακό αν δεν του αναθέτετε δουλειές στο σπίτι. Οι δουλειές του σπιτιού διδάσκουν υπευθυνότητα και αυτο-πειθαρχεία, αναπτύσσουν δεξιότητες ανεξάρτητης διαβίωσης, καταπολεμούν τα προβλήματα συμπεριφοράς της ΔΕΠΥ και καθιστούν το παιδί με ΔΕΠΥ σημαντικό μέλος της οικογένειας που συνεισφέρει εξίσου στην κοινή ζωή. Οι δουλειές του σπιτιού βοηθούν το παιδί με ΔΕΠΥ να νιώσει σημαντικό μέλος της οικογένειας. Επειδή βιώνει περισσότερες απογοητεύσεις, αποτυχίες και εντάσεις από τα υπόλοιπα παιδιά της ηλικίας του, είναι πολύ σημαντικό να ξέρει ότι είναι χρήσιμο στο σπίτι. Ότι το χρειάζονται. Διαλέξτε και αναθέστε του εργασίες τις οποίες μπορεί να ολοκληρώσει σίγουρα με επιτυχία. Με αυτό τον τρόπο θα βελτιωθεί η αυτο- εκτίμησή του.

Οι σωστές δουλειές του σπιτιού.

Όταν αναθέτετε εργασίες στο παιδί θα πρέπει να λαμβάνετε υπόψη την ηλικία του, τα ενδιαφέροντά του και την ικανότητά του (κατά πόσο μπορεί να εκτελέσει το έργο). Στη συνέχεια διδάξτε στο παιδί τι πρέπει να κάνει, σπάζοντας την διαδικασία σε μικρά βήματα. Ας πούμε για παράδειγμα ότι θέλετε το 7χρονο παιδί σας να μάθει να στρώνει το τραπέζι για το βραδινό. Μετρήστε μαζί πόσα πιάτα θα χρειαστείτε και δείξτε του πού τοποθετούνται. Μετά μετρήστε τα κουτάλια, τα πηρούνια και τα μαχαίρια που θα χρειαστείτε. Βάλτε τα μαχαιροπήρουνα στη σωστή θέση, μαζί με χαρτοπετσέτες και ποτήρια για νερό. Πριν το καταλάβετε, το παιδί θα είναι σε θέση να στρώνει μόνο του το τραπέζι.

Εξηγήστε στο παιδί τι πρέπει να κάνει βήμα – βήμα. Μπορείτε να έχετε εικόνες/φωτογραφίες για κάθε βήμα και να τις κρεμάσετε στο ψυγείο ή στον τοίχο για οπτική καθοδήγηση/υπενθύμιση μέχρι οι δουλειές αυτές να γίνουν ρουτίνα (τα μεγαλύτερα παιδιά μπορεί να τα καταφέρουν και με λεκτικές μόνο οδηγίες).

Το να ξέρει τα βασικά δεν σημαίνει ότι είναι έτοιμο να αναλάβει την πλήρη ευθύνη για τη δουλειά. Στην αρχή σίγουρα θα χρειάζεται να του υπενθυμίζετε κάποια σημεία και να του προσφέρετε επίβλεψη και καθοδήγηση πριν να είναι σε θέση να ολοκληρώσει τη δουλειά από μόνο του. Να παρέχετε ενθάρρυνση και επιβράβευση στο παιδί για τις προσπάθειές του, ακόμα και αν δεν ανταποκρίνεται η επίδοσή του στις προσδοκίες σας.

Δώστε χρονική διορία

Ορίζοντας ένα χρονικό πλαίσιο – πχ «Βασίλη, θέλω να έχεις στρώσει το τραπέζι στις 5:30»- θα του δώσει κίνητρο για να ολοκληρώσει το έργο. Για τα παιδιά που δεν ξέρουν την ώρα, βάλτε χρονόμετρο/ξυπνητήρι και εξηγήστε τους ότι μόλις ακούσουν τον ήχο του ρολογιού, θα πρέπει να αρχίσουν να μαζεύουν τα παιχνίδια τους ή να πάνε να ταϊσουν τον σκύλο. «Οι δουλειές του σπιτιού βοήθησαν πάρα πολύ τον David» λέει η Kate, η μαμά του. «Είναι ένας τρόπος για να μας βοηθάει. Μολονότι παραπονιέται κάποιες φορές, το αρέσει να σκουπίζει, να ετοιμάζει σνακς, να βοηθά στο διαχωρισμό των ρούχων για το πλυντήριο. Αν και χρειάστηκε χρόνο για να του τα μάθουμε όλα αυτά, άξιζε τον κόπο. Σκουπίζει πολύ καλά και διαχωρίζει σωστά τα ρούχα».

«Προσπαθούμε να δείξουμε στον Ryan ότι μια οικογένεια δουλεύει μαζί», εξηγεί η μητέρα του, Terri. «Για παράδειγμα, αν ο Ryan κάνει τις δουλειές του, εμείς θα έχουμε περισσότερο χρόνο για να παίξουμε ή να είμαστε μαζί του. Αν δεν τις κάνει, τότε θα περάσουμε όλο το χρόνο μας κάνοντας αυτές τις δουλειές (και όχι μαζί του)».

Μια άλλη μαμά λέει «Στο σπίτι μας, οι δουλειές στο σπίτι γίνονται με μια αμοιβή. Κάθε δουλειά αξίζει πολλά. Με τον άντρα μου πιστεύουμε ότι το παιδί πρέπει να μάθει ότι για να αποκτήσεις αυτό που θέλεις, πρέπει να δουλέψεις».

Απόδοση του άρθρου How Chores Can Improve ADHD Behavior

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου