Τετάρτη 21 Αυγούστου 2024

Δυσκολεύονται τα παιδιά με δυσλεξία να ακολουθούν οδηγίες;

Ο 10χρονος εγγονός μου έχει δυσλεξία και συχνά δεν ακολουθεί οδηγίες. Πρόκειται για ένα κοινό σύμπτωμα της δυσλεξίας ή δεν σχετίζεται με αυτήν;

Αυτή είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα ερώτηση με μια σύνθετη απάντηση.

Όλες οι μαθησιακές διαταραχές ορίζονται από μια κύρια πρόκληση/δυσκολία. Η πρόκληση αυτή είναι καθολική, δηλαδή την εμφανίζουν όλα τα άτομα με την συγκεκριμένη διαταραχή και διαρκεί περισσότερο από μερικές εβδομάδες ή μήνες. Η κύρια πρόκληση της δυσλεξίας είναι η δυσκολία στην εκμάθηση των φωνημάτων. Τα άτομα δυσκολεύονται πολύ στη σύνδεση των γραμμάτων με τους ήχους τους. Αυτό επηρεάζει την εκμάθηση της ανάγνωσης και της ορθογραφίας λέξεων, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα κατανόησης κατά την ανάγνωση. Αυτό από μόνο του δεν θα έκανε κάποιον να μην ακολουθεί οδηγίες εκτός και αν αυτές δίνονται σε γραπτή μορφή.

Ωστόσο, οι μαθησιακές διαταραχές όπως η δυσλεξία είναι πιο περίπλοκες από το κύριο σύμπτωμά τους. Κάποια άτομα έχουν και συσχετισμένα συμπτώματα. Τα συμπτώματα αυτά δεν εμφανίζονται υποχρεωτικά σε όλα τα άτομα που φέρουν τη μαθησιακή δυσκολία, ούτε εμφανίζονται με την ίδια βαρύτητα.

Πολλά παιδιά με δυσλεξία έχουν δυσκολίες στη γενική επεξεργασία της γλώσσας. Μερικά έχουν δυσκολίες επίσης με τη μακροπρόθεσμη και βραχυπρόθεσμη μνήμη. Οι ειδικοί πιστεύουν ότι υπάρχουν δύο λόγοι για αυτό.

Ο πρώτος λόγος σχετίζεται με τον τρόπο λειτουργίας του εγκεφάλου. Στη δυσλεξία, το σύστημα στον εγκέφαλο που συνδέει αυτό που βλέπουμε και αυτό που λέμε όταν εκφωνούμε λέξεις διακόπτεται. Αυτό μπορεί να διαταράξει και άλλα συστήματα του εγκεφάλου, όπως τη μνήμη ή τη γλώσσα. Ο δεύτερος λόγος σχετίζεται με προβλήματα στον προφορικό λόγο. Το να θυμάσαι μια οδηγία σημαίνει να θυμάσαι μια σειρά ήχων. Τα παιδιά με δυσλεξία γενικά δυσκολεύονται στην επεξεργασία των ήχων. Και οτιδήποτε είναι δύσκολο να επεξεργαστούμε είναι δύσκολο να κατανοήσουμε και να θυμηθούμε.

Επίσης υπάρχουν διαταραχές που μπορεί να συνυπάρχουν με τη δυσλεξία. Η δυσλεξία και η ΔΕΠΥ είναι δύο διαταραχές που συχνά συνυπάρχουν. Τα άτομα με δυσλεξία είναι πολύ πιθανό να έχουν και ΔΕΠΥ. Ένα παιδί που έχει ΔΕΠΥ έχει δυσκολίες στις εκτελεστικές λειτουργίες. Αυτές είναι ένα σύνολο δεξιοτήτων που περιλαμβάνει και την εργαζόμενη μνήμη. Αλλά ένα πρόβλημα στην εργαζόμενη μνήμη δεν αφορά πάντα τη μνήμη. Είναι συχνά θέμα προσοχής. Αν δεν μπορείτε να προσέξετε τι λέει κάποιος, δεν μπορείτε και να θυμηθείτε αυτό που σας λέει. Δεν μπορούμε να ακολουθήσουμε οδηγίες αν δεν τις ακούσαμε (ακόμα κι αν γνέφουμε «ναι» όλη την ώρα).

Συνεπώς, για να απαντήσουμε στην ερώτησή σας, υπάρχουν αρκετοί λόγοι για τους οποίους τα παιδιά με δυσλεξία ενδέχεται να δυσκολεύονται να ακολουθούν οδηγίες. Αλλά συνήθως οι λόγοι αυτοί δεν σχετίζονται με την κύρια δυσκολία/ πρόκληση της δυσλεξίας: την αντιστοίχιση γραμμάτων με ήχους.


Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου