Τα παιδιά στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία διαβάζουν λιγότερα βιβλία από πέρσι, σύμφωνα με νέα έκθεση, που αποδίδει το φαινόμενο των χαμηλότερων αναγνωστικών δεξιοτήτων στις απουσίες από το σχολείο κατά την περίοδο που ακολούθησε την πανδημία του covid και στην έλλειψη διακριτού χρόνου αφιερωμένου στην ανάγνωση.
Η μελέτη 2024 What Kids Are Reading εξέτασε περισσότερες/ους από 1,2 εκατομμύρια μαθήτριες/ες στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, εντοπίζοντας μείωση 4,4% στον αριθμό των βιβλίων που διάβασε κάθε παιδί. Σύμφωνα με τη μελέτη, η μείωση αυτή είναι ιδιαίτερα έντονη στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και επηρεάζει τόσο το επίπεδο δυσκολίας των βιβλίων που επιλέγονται, όσο και το μέγεθος.
Τα παιδιά πουσυμμετείχαν στην έρευνα αποδείχθηκε ότι διαβάζαν σταδιακά πιο απαιτητικά βιβλία μέχρι την αντίστοιχη τετάρτη δημοτικού. Στη συνέχεια το επίπεδο δυσκολίας παρέμενε σταθερό , μέχρι την αντίστοιχη πρώτη γυμνασίου, για να ακολουθήσει μια απότομη πτώση της δυσκολίας στα βιβλία που διάβαζαν τα μεγαλύτερα παιδιά της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Είναι η πρώτη φορά από το 2008 που ξεκίνησε η ετήσια έρευνα και καταγραφή, πέρα από την περίοδο της πανδημίας, που παρουσιάζεται μείωση στον αριθμό των διαβασμένων βιβλίων. Τα ευρήματα μπορούν να ερμηνευτούν βάσει του φαινομένου που ο αναλυτής των δεδομένων Keith Topping από το University of Dundee περιγράφει ως “συνέχεια μετά τον Covid” και παρόλου που είναι ανησυχητικές οι ενδείξεις δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ως απόλυτα έγκυρος δείκτης για το μέλλον. “Υπάρχουν πολλοί πιθανοί λόγοι για την πτώση, αλλά ο υψηλός αριθμός των μαθητών που απουσιάζουν συστηματικά από το σχολείο μετά τον COvid πιθανότατα να είναι ο βασικότερος παράγοντας”, δήλωσε ο Topping.
Η έρευνα διαπίστωσε σχέση μεταξύ του περισσότερου χρόνου ανάγνωσης στο σχολείο και το υψηλότερο επίπεδο ανάγνωσης, με τα καλύτερα αποτελέσματα να προκύπτουν όταν υπήρχε στη σχολική ημέρα των μαθητριών/τών διακριτά, περισσότερα από 30 λεπτά αφιερωμένα σε αποκλειστικά στην ανάγνωση.
“Βασικό συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι η περισσότερη εξάσκηση της ανάγνωσης σε ένα κατάλληλο επίπεδο δυσκολίας βελτιώνει τις αναγνωστικές δεξιότητες των μαθητριών/τών, καθώς και ότι περισσότερος χρόνος διαβάσματος στο σχολείο οδηγεί σε υψηλότερα αναγνωστικά επίπεδα”, ανέφερε ο Topping.
Καθώς οι πολιτικοί ξεκίνησαν τις προεκλογικές εκστρατείες, ο Topping θεωρεί στενάχωρο το γεγονός ότι “ζητήματα όπως η εκπαίδευση φαίνεται να παραμελούνται”.
“Οπωσδήποτε θα ήθελα να δω σχολεία να εξετάζουν προσεκτικά πόσο χρόνο διαθέτουν στη σχολική ανάγνωση. Κια θα επιθυμούσα τόσο το Υπουργείο Παιδείας όσο και άλλες περιφερειακές αρχές να αναλάβουν πρωτοβουλίες και να προτρέψουν τα σχολεία να διαθέτουν περισσότερο χρόνο στο διάβασμα”, είπε.
Ο πιο δημοφιλής συγγραφέας στα παιδιά που συμμετείχαν στην έρευνα αναδείχθηκε ο David Walliams, ενώ δεύτεροι στην προτίμησή τους ήταν ο ποδοσφαιριστής Marcus Rashford, που έγραψε μαζί με τον συγγραφέα παιδικών βιβλίων Alex Falase-Koya τη σειρά βιβλίων The Breakfast Club Adventures και τον Dav Pilkey, συγγραφέα του Dog Man. Ο Χάρι Πότερ και ο Αιχμάλωτος του Αζκαμπάν τής JK Rowling ήταν το δημοφιλέστερο βιβλίο στα παιδιά δημοτικού, ενώ τα παιδιά του γυμνασίου ανέφεραν συχνότερα τον τρίτο τόμο του Heartstopper της Alice Oseman ως το αγαπημένο τους βιβλίο.
Ενώ το What Kids Are Read βασίστηκε κυρίως σε μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε από τον πάροχο μάθησης και αξιολόγησης Renaissance, η έκθεση περιελάμβανε επίσης ευρήματα από μια έρευνα σε 71.351 μαθητές από το National Literacy Trust. Αυτά τα στοιχεία έδειξαν μείωση 26% στον αριθμό των παιδιών που διαβάζουν καθημερινά στον ελεύθερο χρόνο τους από το 2005. Τα στοιχεία έδειξαν επίσης ότι η απόλαυση των μαθητών από το διάβασμα στον ελεύθερο χρόνο τους ήταν χαμηλότερη μεταξύ εκείνων που λάμβαναν δωρεάν σχολικά γεύματα.
Απόδοση του άρθρου Children reading fewer, less challenging books, UK and Ireland study finds
Ευλαμπία Αγγέλου
Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου