Πέμπτη 11 Ιανουαρίου 2024

Τρία πράγματα που πρέπει να προσέχετε κατά την επιλογή των υλικών της τάξης

Στις τάξεις προσχολικής ηλικίας, τα παιδιά θέλουν φυσικά να παίζουν, να γράφουν και να ερευνούν. Οι μαθησιακές τους εμπειρίες υποστηρίζονται με υλικά όπως βιβλία, ντοσιέ, χαρτιά, μπογιές, καλλιτεχνικά καβαλέτα, μαγειρικά σκεύη, μπλοκ, μαριονέτες—υλικά της τάξης που υποστηρίζουν την εξερεύνηση και τη μάθησή τους.

Πρόσφατα, σε μια τάξη προσχολικής ηλικίας που επισκεφτήκαμε στο Westfield της Ιντιάνα, παρατηρήσαμε ότι η απλή τοποθέτηση κοινού υλικού της τάξης, όπως μεγεθυντικοί φακοί και φακέλους με χαρτιά στις “γωνιές”, ενθάρρυνε τα παιδιά να αρχίσουν να γράφουν, να παίζουν και να ερευνούν χρησιμοποιώντας τα. Καθώς σκέφτεστε τα υλικά στην τάξη σας, θέλαμε να μοιραστούμε τρία πράγματα που πρέπει να λάβετε υπόψη.

1. Το υλικό της τάξης σας ενθαρρύνει κοινές εμπειρίες γραφής;

Η κοινή εμπειρία γραφή προσφέρει στα παιδιά την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ήχους και λέξεις να γίνονται γραπτό κείμενο ακριβώς μπροστά στα μάτια τους. Τα παιδιά μαθαίνουν ότι τα γραπτά/έντυπα έχουν νόημα βλέποντάς την στο περιβάλλον και χρησιμοποιώντας τη γραφή στο παιχνίδι τους. Καθώς παρακολουθούν, μιμούνται και εξερευνούν, μαθαίνουν ότι η γραπτή αποτύπωση έχει νόημα, ότι κάθε λέξη μπορεί να γραφτεί και να διαβαστεί. και ότι η ανάγνωση και η γραφή έχουν κανόνες, όπως η μετάβαση από αριστερά προς τα δεξιά και από πάνω προς τα κάτω, σημεία στίξης και πεζά και κεφαλαία γράμματα.

Η προώθηση κοινών εμπειριών γραφής μπορεί να γίνει με υλικά της τάξης τόσο απλά όπως ένα ντοσιέ, ένα κομμάτι χαρτί και ένα εργαλείο γραφής (πχ μολύβι). Τα παιδιά φυσικά θέλουν να γράφουν, να μοιραστούν αυτά που έγραψαν με φίλους· και να τεκμηριώσουν τι έχουν ανακαλύψει κατά τη μέτρηση, την καταμέτρηση ή την ταξινόμηση. Τοποθετώντας απλά ντοσιέ με μικροσκοπικά κομμάτια χαρτιού γύρω από την τάξη στο Westfield, τα παιδιά της τάξης της εμπνεύστηκαν να δημιουργήσουν ένα μίνι εστιατόριο, να πάρουν την παραγγελία σας και να το δώσουν στον σεφ να το φτιάξει. Ζωγράφισαν εικόνες για το πώς θα ήταν το κέικ τους μετά το ψήσιμο και μοιράστηκαν πώς θα ήταν με τους φίλους τους.

2. Το υλικό της τάξης σας ενισχύει την ικανότητα των παιδιών να ερευνούν και να παίζουν;

Αυξήστε το ενδιαφέρον των παιδιών και δώστε τους επιλογές διαλέγοντας για τις “γωνιές” υλικά που τους επιτρέπουν να εξερευνήσουν αντικείμενα που μπορεί να είναι εντελώς καινούργια για αυτά, όπως ράμπες, πέτρες μέτρησης και κλωστές ή είναι οικεία αντικείμενα που χρησιμοποιούνται συνήθως από μεγάλους , όπως γάντια φούρνου, μενού εστιατορίων ή μεζούρες.

Πολλά παιδιά δεν έχουν δει ποτέ geoboard ή φιλικές προς τα παιδιά λαβίδες έξω από το περιβάλλον της τάξης, επομένως η ευκαιρία να πειραματιστούν μαζί τους δηλώνει ότι η τάξη είναι ένα μέρος όπου μπορούν να εξερευνήσουν και να δοκιμάσουν τις ιδέες τους.

Τα παιδιά συχνά ενθουσιάζονται χρησιμοποιώντας τα ίδια είδη οικιακής χρήσης που βλέπουν τα μέλη της οικογένειάς τους να χρησιμοποιούν καθημερινά. Το να έχετε την ευκαιρία να δημιουργήσετε λίστες, να εργαστείτε με φακό ή να φορτώσετε και να ξεφορτώσετε τα ψώνια είναι συναρπαστικοί τρόποι για να συμμετέχετε στις καθημερινές ρουτίνες που βλέπουν μεγάλους να κάνουν στο σπίτι. Αυτές οι εμπειρίες ενισχύουν την ιδέα ότι η τάξη είναι ένα μέρος όπου μπορούν να κάνουν πράγματα μόνοι τους.

3. Το υλικό της τάξης σας παρέχει υποστήριξη για εσάς, την/τον εκπαιδευτικό;

Αφιερώστε λίγα λεπτά για να κοιτάξετε την τάξη σας. Σας βοηθούν τα υλικά να καθοδηγήσετε την καθημερινή διδασκαλία για όλη την ομάδα και στις “γωνιές” σας; Έχετε αφίσες για να γράψετε και να σβήσετε εύκολα, για να τεκμηριώσετε τις ιδέες και τις ανακαλύψεις των παιδιών; Έχετε ετικέτες για τις “γωνιές” και ό,τι χρειάζεται για να υποστηρίξετε τον ανεξάρτητο καθαρισμό από τα παιδιά — έχετε όλα όσα χρειάζεστε για να καθοδηγήσετε απρόσκοπτα τη μάθησή τους;

Αυτά τα στοιχεία βοηθούν στη δημιουργία ενός περιβάλλοντος στην τάξη που υποστηρίζει ισχυρές μαθησιακές εμπειρίες για τα παιδιά.

Τι είδη υλικών πρέπει να συμπεριλάβω;

Καθώς διαμορφώνετε τις τάξεις και τις γωνιές σας, συμπεριλάβετε ανοιχτό κι ελεύθερο υλικό στην τάξη που ενθαρρύνει τα παιδιά να γράφουν, να ανακαλύψουν και να διερευνήσουν. Η πρόσβαση σε απλά εργαλεία και καθημερινά αντικείμενα μπορεί να ενθαρρύνει τα παιδιά να εξερευνήσουν τις ιδέες τους, να ασχοληθούν σε παιχνίδια υπόδησης ρόλων, να διεξάγουν πειράματα και να βρουν απαντήσεις στις δικές τους ερωτήσεις. Για παράδειγμα, μπορείτε να προσφέρετε υλικά όπως
  • επεκτάσιμους κρίκους για να βοηθήσουν τα παιδιά να ταξινομήσουν αντικείμενα κατά μέγεθος,
  • μια ζυγαριά ισορροπίας που θα τους βοηθήσει να προσδιορίσουν εάν ένα αντικείμενο είναι βαρύτερο από ένα άλλο,
  • μεγεθυντικούς φακούς για να τους βοηθήσει να διερευνήσουν περαιτέρω τις λεπτομέρειες σε ένα κέλυφος και
  • φακούς και μικρόφωνα-παιχνίδια για να ζωντανέψουν το θεατρικό τους παιχνίδι.


Ευλαμπία Αγγέλου
Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου