Έτοιμα πλάνα μαθημάτων και εκπαιδευτικό υλικό σε μία ψηφιακή πλατφόρμα. Μαθήματα προγραμματισμού σε δασκάλους. Παιχνίδι γλώσσας με εννέα εκατομμύρια χρήστες στον κόσμο. Αυτά αποτελούν ορισμένα μόνο παραδείγματα της εθνικής στρατηγικής της Φινλανδίας, η οποία στρέφεται πλέον στην εξαγωγή της εκπαίδευσης – του πεδίου, στο οποίο η χώρα καταλαμβάνει την κορυφαία θέση παγκοσμίως. Πρακτικά, αυτό μεταφράζεται σήμερα στο 0,5% του ΑΕΠ. Μέχρι το 2030, η Φινλανδία φιλοδοξεί να φτάσει το 1 δισ. ευρώ εσόδων από τις εξαγωγές των εκπαιδευτικών της εργαλείων.
Η εκπαίδευση ως προϊόν εξαγωγών
Οι ειδικοί της εκπαίδευσης στη Φινλανδία έχουν ξεκινήσει συνεργασίες ώστε να κάνουν ‘εξαγωγή’ της τεχνογνωσίας τους και να διευρύνουν το κοινό του μαθητικού πληθυσμού, που μπορεί να την αξιοποιήσει. Σταδιακά, οι εξαγωγές αυτές έχουν πλέον φτάσει να αποτελούν ένα σημαντικό τμήμα του συνόλου των εξαγωγών της χώρας. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Ινστιτούτου Εργασίας για την Έρευνα στην Οικονομία (Labore), το 2019 η αξία των εξαγωγών της εκπαίδευσης ανήλθε περίπου στο 0,5% του ΑΕΠ. Αν και τα αποτελέσματα της έρευνας είναι μόνο ενδεικτικά, δεν παύουν να επιβεβαιώνουν το γεγονός ότι οι ‘εξαγωγές εκπαίδευσης’ αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη οικονομική σημασία, όπως προκύπτει και από τις αναλύσεις του Εθνικού Οργανισμού για την Εκπαίδευση της Φινλανδίας (OPH). Η συγκεκριμένη μελέτη είναι, επίσης, σημαντική, επειδή για πρώτη φορά προτείνεται μία μέθοδος υπολογισμού της αξίας των εκπαιδευτικών εξαγωγών.
Ο Εθνικός Οργανισμός Εκπαίδευσης της Φινλανδίας (OPH)
«Στο Φινλανδικό σύστημα εκπαίδευσης προωθούμε συστηματικά το σχήμα λήψη αποφάσεων με βάση τις γνώσεις για μακροπρόθεσμα αποτελέσματα», σχολιάζει η Minna Kelhä, γενική διευθύντρια του OPH και προσθέτει: «Ωστόσο, μέχρι στιγμής είναι ελάχιστες οι έρευνες σχετικά με την οικονομία της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης».
To Ινστιτούτο Εργασίας για την Έρευνα στην Οικονομία (Labore) μελέτησε το ύψος του τζίρου και της προστιθέμενης αξίας, που προέκυψε από τις εξαγωγές της εκπαίδευσης. Ενδιαφέρον εύρημα αποτελεί, για παράδειγμα, πως τα 4/5 της προστιθέμενης αξίας προέρχεται από τους αλλοδαπούς μαθητές στη Φινλανδία. Οι μαθητές, που παρακολουθούν ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών υπολογίστηκε πως έχουν θετική επιρροή στην εθνική οικονομία της Φινλανδίας κατά 81 εκατομμύρια, λαμβάνοντας υπόψη από τη μία πλευρά, τη χρήση εκπαιδευτικών πηγών ενημέρωσης και κρατικού εισοδήματος, που απορρέει από αυτή, ενώ από την άλλη πλευρά, την κατανάλωσή τους, τα κέρδη και τα δίδακτρα. Το υπόλοιπο 1/5 αυτής της προστιθέμενης αξίας, προέρχονταν από εξαγωγές βιβλίων σχετικών με την εκπαίδευση.
Η Εκπαίδευση της Φινλανδίας, είναι η κρατική καμπάνια προώθησης των εξαγωγών, το οποίο υλοποίησε ο OPH και φιλοδοξεί να αυξήσει την αξία των εκπαιδευτικών εξαγωγών σε ένα δις ευρώ μέχρι το 2030. Τέτοιου είδους εξαγωγές μπορεί να εμπεριέχουν αγαθά, όπως υλικά εκμάθησης, περιβάλλοντα και υπηρεσίες, που σχετίζονται με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και τις επιδόσεις τους, συμπεριλαμβανομένων εκπαιδευτικών λύσεων και επιμόρφωσης των μαθητών ξενόγλωσσων προγραμμάτων στη Φινλανδία.
Η ψηφιακή πλατφόρμα Kide Science
Τα μαθήματα από τη Φινλανδία φτάνουν σε περισσότερα από ένα εκατομμύρια παιδιά και 30 χιλιάδες εκπαιδευτικούς σε 32 χώρες. Η μέθοδος Kide Science βασίζεται σε εκτεταμένες ακαδημαϊκές έρευνες από το Πανεπιστήμιο του Ελσίνκι και το 2022 κατέκτησε την πρώτη θέση στα Εκπαιδευτικά Βραβεία της Φινλανδίας ως η καλύτερη εκπαιδευτική λύση της Φινλανδίας για τις διεθνείς αγορές.
Η Kide Science είναι ένα ψηφιακό αποθετήριο με πλάνα μαθημάτων, που εστιάζουν στην ερευνητική προσέγγιση. Η πλατφόρμα προσφέρει, παράλληλα, διαδικτυακή εκπαίδευση των δασκάλων. Πρόκειται για ένα είδος ‘βιβλιοθήκης’ στο διαδίκτυο με παιχνίδια και πλάνα μαθημάτων, που βασίζονται σε ιστορίες. Παράλληλα, προσφέρει στους ενδιαφερόμενους εκπαιδευτικούς υλικά, που μπορούν να αναπτύξουν ενώ απευθύνονται σε παιδιά ηλικίας 3-8 ετών.
Το σύστημα Kide Science αφορά στη συνδυαστική μάθηση επάνω στα πεδία των Φυσικών Επιστημών, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής και των Μαθηματικών (Science, Technology, Engineering, Maths: STEM). Όλο το εκπαιδευτικό υλικό βασίζεται σε επιστημονικές έρευνες, είναι απόλυτα παιδοκεντρικό και έρχεται να εμπλουτίσει κάθε επίσημο πρόγραμμα μαθημάτων, ανεξάρτητα από το επίπεδο των μαθητών.
Η δομή ενός μαθήματος από το φινλανδικό Kide Science αποτελείται από τα ακόλουθα:
Μία ιστορία, όπου ‘στήνεται’ το σκηνικό του μαθήματος. Προσεγμένη εικονογράφηση, που αιχμαλωτίζει το ενδιαφέρον των μικρών μαθητών. Συμβουλές προς τους εκπαιδευτικούς ώστε να προσαρμόζουν το μάθημα στην ηλικία και τις ικανότητες των παιδιών. Πλούσιο υλικό για εκτύπωση. Οδηγίες προς τους δασκάλους σε μορφή βίντεο. Επιστημονική εξήγηση για όλα τα φαινόμενα, που απαντώνται στο μάθημα.
Η εταιρία αποκτήθηκε στη συνέχεια, από την αμερικάνικη Αccelerate Learning, η οποία επιθυμεί να επενδύσει στη διεθνή εξάπλωση αυτού του συστήματος προσχολικής αγωγής. «Τα μικρά παιδιά διακρίνονται από μία έμφυτη περιέργεια για τον κόσμο, πράγμα που καθιστά τα πρώτα χρόνια της ζωής την ιδανική περίοδο για να εξερευνήσουν τα θαύματα του STEM», δήλωσε ο Ρhilip Galati, διευθύνων σύμβουλος της Accelerate Learning. «Με τη μέθοδο Kide Science, οι δάσκαλοι έχουν στη διάθεσή τους μαθήματα, που βασίζονται στην επιστημονική έρευνα και αντανακλούν την έμφυτη τάση των παιδιών για παιχνίδι, εξερεύνηση, ανακάλυψη».
Τα μαθήματα θέτουν προβλήματα στα τέσσερα γνωστικά πεδία με τρόπο, όχι μόνο διασκεδαστικό και κατανοητό για τους μικρούς μαθητές αλλά παράλληλα, συνεισφέρουν στη ανάπτυξη των γλωσσικών και κοινωνικο-συναισθηματικών δεξιοτήτων τους καθώς και της ικανότητας κριτικής σκέψης και επίλυσης προβλημάτων. Ο Sari Hurme-Mehtälä, πρόεδρος της Kide Science, είπε ότι η εταιρεία ανυπομονεί να συνεχίσει να ανοίγει στα παιδιά μονοπάτια επιτυχίας και να οικοδομεί την επόμενη γενιά όσων θα φέρουν λύσεις στα προβλήματα της ανθρωπότητας.
Η Φινλανδία εξάγει μαθήματα προγραμματισμού σε εκπαιδευτικούς
Οι οργανισμοί Code School Finland και Flúirse Education Solutions έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους ώστε να παραδίδουν μαθήματα προγραμματισμού σε εκπαιδευτικούς στην Ιρλανδία. Τα μαθήματα θα εστιάζουν στην πρακτική μάθηση, τις εφαρμογές στον πραγματικό κόσμο καθώς και σε εμπειρίες αλληλεπίδρασης, έτσι ώστε η εκπαίδευση στον προγραμματισμό, να είναι όχι μόνο προσιτή αλλά και κατανοητή από όλους. Όπως δήλωσαν οι εμπνευστές του προγράμματος από τους δύο οργανισμούς, είναι ένα «τεράστιο άλμα» καθώς προσφέρονται στους εκπαιδευτικούς όλες οι απαραίτητες δεξιότητες και πηγές, που θα πυροδοτήσουν το «πάθος» για τον προγραμματισμό στους μαθητές του σήμερα – τους στοχαστές, τους πρωτοπόρους και τους λύτες των προβλημάτων του αύριο.
Όπως είπε ο Kristian O’Donovan, διευθύνων σύμβουλος της Flúirse Education Solutions, «αυτά τα μαθήματα θα προετοιμάσουν τους εκπαιδευτικούς στο να διδάσκουν προγραμματισμό στα σχολεία χρησιμοποιώντας απλές, πρακτικές οδηγίες. Οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να βοηθήσουν έτσι τους μαθητές τους να εισαχθούν στον κόσμο του προγραμματισμού και της τεχνολογίας».
Το να μεταλαμπαδεύονται τέτοιες δεξιότητες στους μαθητές έχει τεράστια σημασία στο να δημιουργηθεί ένα εργατικό δυναμικό στο μέλλον, που θα έχει ολοκληρωμένη αντίληψη της τεχνολογίας, δεδομένου ότι ο προγραμματισμός θεωρείται η «γλώσσα της καινοτομίας» στην ψηφιακή εποχή.
Τα μαθήματα ξεκινούν από τα βασικά, προνοώντας ώστε όλοι οι δάσκαλοι να τα βρίσκουν κατανοητά, ανεξάρτητα από το αν διαθέτουν κάποιο σχετικό γνωστικό υπόβαθρο. Άλλωστε, «δεν απαιτούνται ούτε προηγούμενη εμπειρία, ούτε ιδιαίτερα προσόντα», όπως υπογραμμίζει ο Kaisu Pallaskallio, διευθύνων σύμβουλος της Code School Finland. «Οι δάσκαλοι καθοδηγούνται βήμα - βήμα μέσα από τα μαθήματα αυτά και τους παρέχεται όλο το απαραίτητο υλικό, ώστε να αναπτύξουν τα δικά τους πλάνα μαθημάτων για να διδάξουν στην τάξη προγραμματισμό. Επιπλέον, εάν χρειαστεί, η Flúirse Education Solutions θα έχει διαθέσιμους εξειδικευμένους εκπαιδευτές για να επικοινωνούν οι δάσκαλοι που θα χρειαστούν κάποια βοήθεια».
Η Φινλανδική εκπαιδευτική startup παρέχει, επίσης, στους εκπαιδευτικούς υλικό επάνω στη ρομποτική και την τεχνητή νοημοσύνη.
Ένα παιχνίδι βραβευμένο από την UNESCO
Το GraphoGame είναι ένα παιχνίδι μάθησης, που αναπτύχθηκε στη Φινλανδία και πρόσφατα τιμήθηκε με το King Sejong Literacy Prize από την UNESCO.
«Αυτή η αναγνώριση υπογραμμίζει τη σημασία της δουλειά μας καθώς και το πόσο σημαντικό είναι να παράγονται λύσεις, που περιλαμβάνουν εκείνους, οι οποίοι διαφορετικά θα έμεναν πίσω στην εκπαίδευση. Έχουμε δει από πρώτο χέρι, την επίδραση που έχει η γνώση στη ζωή των ανθρώπων», σχολίασε ο Mervi Palander, εμπνευστής του GraphoGame.
Το συγκεκριμένο, βασίστηκε σε ένα Φινλανδικό παιχνίδι γλώσσας, που παρουσιάστηκε το 2007. Μέσα από αυτό, προάγεται η ανάπτυξη κατανόησης της γλώσσας, με τους παίκτες να προσπαθούν να συνδέσουν ήχους με γράμματα και λέξεις. Περισσότεροι από 9 εκατομμύρια χρήστες έχουν κατεβάσει από το διαδίκτυο το παιχνίδι GraphoGame, το οποίο είναι διαθέσιμο σε εννέα γλώσσες ενώ αναμένεται η κυκλοφορία του σε άλλες 14 γλώσσες. Τέλος, το GraphoGame αξιοποιούν κυβερνήσεις αλλά και μη κυβερνητικοί οργανισμοί, ώστε να είναι διαθέσιμο δωρεάν σε παιδιά σε ολόκληρο τον κόσμο.
Good news from Finland
Βασιλική Χρυσοστομίδου
Πηγή: Πρώτο Θέμα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου