Με αφορμή ένα επερχόμενο μοναδικό Μasterclass που θα λάβει χώρα το Μάιο στο κέντρο της Αθήνας και θα βοηθήσει τους συμμετέχοντες να κατανοήσουν βιωματικά τι είναι το Άσπεργκερ, με την συμμετοχή του διεθνούς κύρους καθηγήτη αυθεντία πάνω στο σύνδρομο Άσπεργκερ Prof. Tony Attwood, γνωρίζουμε την Χάρις Καρνέζη, Ελληνίδα ηθοποιό, η οποία συνδυάζει την τέχνη του θεάτρου με τις ανάγκες των παιδιών που είναι στο φάσμα του αυτισμού, δημιουργώντας το «Γνωσιακό Συμπεριφορικό Δράμα» (Cognitive Behaviour Drama), μία διεθνώς πρωτοποριακή μέθοδο.
Διαβάστε περισσότερα και δηλώστε συμμετοχή εδώ για την συνάντηση στις 14 Mαίου 2023.
Η Χάρις Καρνέζη ξεκίνησε ως ηθοποιός και συνδύασε την τέχνη του θεάτρου με τις ανάγκες των παιδιών που είναι στο φάσμα του αυτισμού, δημιουργώντας το «Γνωσιακό Συμπεριφορικό Δράμα» (Cognitive Behaviour Drama), μια δική της πατέντα. Μέσω αυτού, εξετάζει τις ανάγκες αυτών των παιδιών και προχωρά στις αναγκαίες ψυχοεκπαιδευτικές παρεμβάσεις.
«Δημιουργείς παράλληλα ένα παιχνίδι, μια περιπέτεια, μέσα από την οποία το παιδί μπορεί να δείξει και να αναπτύξει το ταλέντο του. Κάθε παιδί κερδίζει κάτι από το άλλο, κι έτσι μαθαίνουν να λειτουργούν ομαδικά. Παράλληλα διδάσκονται ότι ο καθένας μπορεί να είναι καλός σε κάτι, αλλά με τίποτα κάποιος καλός σε όλα» λέει η ίδια στο ERTnews.gr.
Από κοινού με την ομάδα των συνεργατών της θεραπευτών, ξεκινούν από το ειδικό ενδιαφέρον του παιδιού και μετά κατευθύνονται στο να του δώσουν ένα κίνητρο. «Δημιουργείς ένα περιβάλλον που θα νιώσει άνετα το κάθε παιδί να κινηθεί και να δημιουργήσει. Φτιάχνεις τις συνθήκες ώστε να νιώσει την ανάγκη να συμπεριφερθεί, αντί να του πεις να το κάνει. Συντονίζεται, αναζητά, αντιδρά και τελικά λειτουργεί», προσθέτει.
Το πόνημά της απευθύνεται, εκτός από τα υψηλής λειτουργικότητας παιδιά με αυτισμό, και σε αυτά με επικοινωνιακές δυσκολίες, εκλεκτική αλαλία, Διάσπαση Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ). «Όλα τα παραπάνω έχουν ένα κοινό: την δυσκολία λήψης πληροφοριών από το περιβάλλον. Σε αυτά τα παιδιά, δεν έρχεται το συμβολικό παιχνίδι στη ζωή τους αυτομάτως. Χρειάζονται, λοιπόν, μια δημιουργική κινητοποίηση», εξηγεί.
Ως προς το τι μπορεί να κινητοποιήσει μια ηθοποιό να αφήσει το θέατρο και να αφιερωθεί σε έναν τέτοιο σκοπό. Αφότου τέλειωσε τη Δραματική Σχολή Αθηνών του Γιώργου Θεοδοσιάδη, η ίδια δούλεψε ως ηθοποιός. Θυμάται ότι ήδη, μέσα στη σχολή, εντυπωνόταν στους σπουδαστές ότι δεν θα βρουν δουλειά, λόγω της φύσης του επαγγέλματος.
Ως εκ τούτου, αναζήτησε και έκανε ένα μεταπτυχιακό στη Βρετανία που αφορούσε στο παιδαγωγικό θέατρο. Στο θέατρο, δηλαδή, ως εργαλείου δουλειάς στην εκπαίδευση για να είναι το μάθημα πιο προσιτό και ευχάριστο στους μαθητές. Μάλιστα, τότε ήταν η μόνη ηθοποιός που το παρακολουθούσε.
Αποσαφηνίζοντας τι είναι ο αυτισμός, τι το σύνδρομο Asperger, και γιατί συχνά αυτά συγχέονται με τη νοητική υστέρηση, εξηγεί: «Υπάρχει σύγχυση και συχνά συσχέτιση του αυτισμού με τη νοητική υστέρηση, κι αυτό γιατί υπάρχει ένα ποσοστό παιδιών με αυτισμό που έχει και νοητική υστέρηση.
Ωστόσο ο αυτισμός αυτός καθ΄αυτός, αφορά στη δυσκολία στην επικοινωνία, δηλαδή το κοινωνικό κομμάτι και μόνο. Για τον ίδιο λόγο δεν υπάρχει πλέον στα διαγνωστικά κριτήρια ο όρος «σύνδρομο Asperger» (υψηλής λειτουργικότητας αυτισμός, χωρίς νοητική υστέρηση) αλλά μόνο το ”φάσμα του αυτισμού” με επίπεδα».
Σε κάθε συνάντηση – εργαστήριο, τα παιδιά ομαδοποιούνται βάσει των αναγκών και της δυνατότητας να αλληλοσυμπληρώνονται μεταξύ τους. «Λαμβάνω υπόψιν την ηλικία, την ανάπτυξή τους, τη δυνατότητα να μπορούν να συνυπάρξουν, βάσει του γιατί ήρθαν. Δημιουργώ μια ιστορία που εκτιμώ ότι θα ιντριγκάρει τα παιδιά» προσθέτει.
Σε τι όμως διαφέρει το Γνωσιακό Συμπεριφορικό Δράμα από το απλό θεατρικό παιχνίδι; «Στο δεύτερο υπάρχουν ενίοτε και αποσπασματικά παιχνίδια, ενώ εδώ τα παιδιά καλούνται να λύσουν ένα μυστήριο, χωρίς να νιώθουν ότι πρόκειται για παρέμβαση. Δημιουργείται μια πλοκή μυστηρίου στην οποία εντάσσουμε εκπαιδευτικούς στόχους, οριοθετημένους βάσει μελετών. Υπάρχει στόχος. Εδώ δεν αρκεί το ”περνάω καλά”, αλλά προκρίνεται η αίσθηση της δοκιμασίας, την οποία αποζητούν τα ίδια τα παιδιά».
Έχοντας δουλέψει με πάνω από 300 παιδιά στο φάσμα, παρατηρεί ότι έχουν πολύ ευκολότερη επικοινωνία με τους μεγαλύτερους, απ’ ότι μεταξύ τους.
Η δυσκολία έγκειται στο να αναπτύξουν σχέση με τους συνομήλικούς τους. «Από εδώ δημιουργούνται ωραίες παρέες, κάτι που είναι ένας από τους βασικούς μας στόχους, αφού πρόκειται για μια ένδειξη ότι αποδίδει η παρέμβαση» επισημαίνει.
Ολόκληρη η παιδαγωγική μέθοδος CBD που εξήρε ο διεθνούς κύρους Prof. Tony Attwood σε μια μοναδική συνάντηση στις 14/5/2023
Πρόκειται για μια διαδραστική παράσταση μυστηρίου αφιερωμένη στον αυτισμό, που ενώ δεν κάνει καμία αναφορά στον αυτισμό, χαρτογραφεί μέσα από ένα παιχνίδι μυστηρίου διαδρομές συνάντησης δυο φαινομενικά ασύμβατων κόσμων. Παιχνίδια του φωτός και της σκιάς λειτουργούν καταλυτικά, καθώς μεταμορφώνουν τον σκηνικό χώρο, έμψυχα και άψυχα αντικείμενα, δημιουργώντας μια νέα πραγματικότητα που καταδεικνύει την υποκειμενικότητα της αλήθειας.
Το κουβάρι της ιστορίας αρχίζει να ξετυλίγεται με την ενεργή συμμετοχή του κοινού στη δράση. Μέσα από μια αλληλουχία δράσεων και εικόνων, το κοινό οδηγείται να κατανοήσει βιωματικά την πολυπλοκότητα των άγραφων κοινωνικών κανόνων συμπεριφοράς που πολλοί από εμάς θεωρούν δεδομένους και να αντιληφθεί την απόσταση και τη διαδρομή που πρέπει κάποιος να διανύσει για να τους αποκωδικοποιήσει.
Η παράσταση αποτελεί μέρος ενός 4ωρου masterclass για θεραπευτές και γονείς, που στόχο έχει την καλύτερη κατανόηση των αναγκών και των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν παιδιά και έφηβοι στο φάσμα του αυτισμού, αλλά και του τρόπου αντιμετώπισης αυτών των δυσκολιών με την καινοτόμο μέθοδο του Γνωσιακού Συμπεριφορικού Δράματος (ΓΣΔ).
Θα δοθεί βεβαίωση παρακολούθησης .
Πληροφορίες/κρατήσεις: www.cbdmethod.com 2106996442 /6944171522
Aναλυτικές πληροφορίες για το Masterclass:
Τόπος: Χώρος Τέχνης Art 63, 3ης Σεπτεμβρίου 63, Αθήνα
Κυριακή 14/5/2023 12.00 – 18.00
Eνδεικτικό Πρόγραμμα:
12.00 – 13.15 ΟΜΙΛΙΑ της δρος Καρνέζη αναφορικά με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού, την προέλευση αυτών των δυσκολιών, την εκπαιδευτική ύλη που πρέπει να καλυφθεί και τον τρόπο παρέμβασης της μεθόδου ΓΣΔ μέσα από πρακτικά παραδείγματα.
13.15 – 13.45 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ (καφές)
13.45 – 15.15 ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ “ΕΚΕΙΝΗ” – υπόδειγμα παρέμβασης από την ομάδα CBD με την συμμετοχή του κοινού. Στην παράσταση το κοινό θα έχει την ευκαιρία να κατανοήσει βιωματικά πώς η εκπαιδευτική ύλη για τον αυτισμό μπορεί να ενταχθεί σε μια διαδραστική ιστορία που θα κερδίσει το ενδιαφέρον των παιδιών.
Ταυτότητα Παράστασης
Σύλληψη / Σχεδιασμός Παράστασης: Δρ Χάρις Καρνέζη
Παίζουν: Ομάδα CBD
Εύη Ανδριανού – ηθοποιός / παιδαγωγός με εξειδίκευση στην ειδική αγωγή
Μανόλης Δραγάτσης – ηθοποιός / εκπαιδευτικός
Χάρις Καρνέζη – ηθοποιός / δημιουργός μεθόδου CBD
Γιάννης Φιλίππου – ηθοποιός / θεατροπαιδαγωγός
Αθηνά Σταμούλη – ειδική παιδαγωγός
Κωνσταντίνα Ψωμαδέλλη – ειδική γυμνάστρια
Ναταλία Γλέζου – μουσικός / παιδαγωγός
Ελένη Γαυγιωτάκη – λογοθεραπεύτρια
Mουσική επιμέλεια: Γιάννης Φιλίππου
Κατασκευή κούκλας: Χάρις Καρνέζη
Φιγούρες ζούγκλας: Aθηνά Σταμούλη
15.15 -15.45 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ (ελαφρύ γεύμα)
15.45 – 17.30 ΑΠΟΔΟΜΗΣΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ / ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ prof. Tony Attwood
Ανάλυση της παράστασης βήμα βήμα από την Δρα Χάρι Καρνέζη αναφορικά με τη δομή και την στοχοθεσία και σχολιασμός από τον Prof. Tony Attwood
17.30 Q&A (Απορίες / Ερωτήσεις)
Εδώ το κοινό θα έχει την ευκαιρία να κάνει ερωτήσεις πάνω στη μέθοδο και τη στοχοθεσία των δραστηριοτήτων της παράστασης, έτσι ώστε να αποσαφηνιστεί το πρωτόκολλο της παρέμβασης ΓΣΔ.
Λίγα λόγια για το Γνωσιακό Συμπεριφορικό Δράμα (ΓΣΔ)
Τι είναι το (ΓΣΔ); Πρόκειται για ένα νέο ψυχοπαιδαγωγικό μοντέλο βασισμένο σε επιστημονική μελέτη που πραγματοποιήθηκε στο πανεπιστήμιο Trinity της Ιρλανδίας και είναι ειδικά σχεδιασμένο για την αντιμετώπιση των κοινωνικών και επικοινωνιακών δυσκολιών που συχνά αντιμετωπίζουν παιδιά με χαμηλή αυτοεκτίμηση, υψηλής λειτουργικότητας αυτισμό (ΥΛΑ) και σύνδρομο Asperger. Το ΓΣΔ συνδυάζει για πρώτη φορά την τέχνη του θεάτρου με αρχές και τεχνικές από θεραπευτικές μεθόδους της ψυχολογίας, όπως η γνωσιακή και η συμπεριφορική.
Πώς λειτουργεί στην πράξη; Τα παιδιά καλούνται να συμμετέχουν βιωματικά σε συναρπαστικές ιστορίες και να ξεπεράσουν μια σειρά δοκιμασίες, όπως να ανακαλύψουν τον χαμένο θησαυρό, να βρουν τον μαγικό τόπο με τα σοκολατένια ρυάκια, τα βουνά από παγωτό, τα ποτάμια της τσίχλας και τα δέντρα με τις καραμέλες, να πετάξουν με τα μαγικά χαλιά, να λύσουν τον γρίφο της εξαφάνισης του μικρού μάγου, να φτιάξουν τη δική τους επιχείρηση. Οι δοκιμασίες αυτές στοχεύουν να βοηθήσουν τα παιδιά να αναπτύξουν κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες αλλά και να ξεπεράσουν προσωπικές δυσκολίες όπως φοβίες, άγχη, στερεοτυπίες, αντίσταση στην αλλαγή και έλλειψη αυτοπεποίθησης.
Η Δρ. Χάρις Καρνέζη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε υποκριτική στη Δραματική Σχολή Αθηνών του Γιώργου Θεοδοσιάδη και δούλεψε επαγγελματικά ως ηθοποιός για δέκα χρόνια. Πήρε Μάστερ (MA) στο «Θέατρο στην Eκπαίδευση» από το University of Central England στο Birmingham και έκανε διδακτορικό με υποτροφία στο τμήμα ψυχολογίας του πανεπιστήμιο του Δουβλίνου, Trinity College Dublin.
Κατά τη διατριβή της μελέτησε τις ανάγκες παιδιών με υψηλής λειτουργικότητας αυτισμό και σύνδρομο Άσπεργκερ και σχεδίασε ένα νέο εκπαιδευτικό μοντέλο για τα παιδιά αυτά, το «Γνωσιακό Συμπεριφορικό Δράμα» (ΓΣΔ) που συνδυάζει την τέχνη του θεάτρου με αρχές από γνωσιακές και συμπεριφορικές θεραπείες. Για τη μελέτη της αυτή χρηματοδοτήθηκε από το Ιρλανδικό Κρατικό Συμβούλιο Ειδικής Εκπαίδευσης ενώ παράλληλα της απονεμήθηκε και το μεταπτυχιακό βραβείο έρευνας του πανεπιστημίου του Δουβλίνου. Στην Ελλάδα τιμήθηκε με το βραβείο Γυναίκα Επιστήμων της Χρονιάς, από τον όμιλο Λυμπέρη το 2009. Έχει παρουσιάσει τα αποτελέσματα της μελέτης της σε διεθνή συνέδρια σε Ιρλανδία, Ισπανία, Αυστραλία, Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και Μεξικό. Έχει διδάξει τη μέθοδο ΓΣΔ σε πάνω από 500 επαγγελματίες ψυχικής υγείας (ψυχολόγους, εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές και δασκάλους ειδικής αγωγής) σε Ιρλανδία, Αυστραλία, Αμερική και Ελλάδα, ενώ το πρόγραμμα ΓΣΔ έχει εφαρμοστεί σε ειδικά σχολεία και κλινικές σε Αυστραλία και Ιρλανδία και εφαρμόζεται ευρέως στην Ελλάδα από πολλά κέντρα ειδικής διαπαιδαγώγησης. Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις της Αμερικανικής Ψυχολογικής Εταιρίας (APA Journals) η μελέτη της αναφορικά με την προσέγγιση του Γνωσιακού Συμπεριφορικού Δράματος, ως μεθόδου εξάλειψης παιδικών φοβιών. Είναι μέλος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών και του Autism Theatre Research Network.
Η εκδήλωση είναι μια συμπαραγωγή του κέντρου Γνωσιακού Συμπεριφορικού Δράματος και της Δραματικής Σχολής Αθηνών Γ. Θεοδοσιάδη (Χώρος Τέχνης ART63)
*Δείτε περισσότερα εδώ: www.cbdmethod.com
Πηγή: ertnews
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου