Δευτέρα 17 Μαΐου 2021

Το μέτρημα με τα δάχτυλα βοηθάει στα μαθηματικά.

Οι Ilaria Berteletti και James R. Booth στη μελέτη τους Perceiving fingers in single-digit arithmetic problems, διαπίστωσαν ότι όταν δίνονταν σε παιδιά 8-13 ετών σύνθετα προβλήματα αφαίρεσης, η σωματοαισθητηριακή περιοχή των δαχτύλων φωτιζόταν, ακόμα και όταν οι μαθητές δεν χρησιμοποιούσαν τα δάχτυλά τους. Αυτή η περιοχή που αντιστοιχεί στα δάχτυλα, σύμφωνα με την έρευνα, ενεργοποιούνταν, επίσης, σε μεγαλύτερο βαθμό σε πιο σύνθετα προβλήματα που περιλάμβαναν μεγαλύτερους αριθμούς και πιο πολλές πράξεις. 

Άλλοι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι όσο καλύτερη γνώση των δαχτύλων είχαν οι μαθητές στην Α’ Δημοτικού, τόσο υψηλότερη βαθμολογία συγκέντρωναν σε δραστηριότητες σύγκρισης αριθμών και εκτιμήσεων στη Β’ Δημοτικού. Ακόμα και στους φοιτητές η αντίληψη των δαχτύλων συνδεόταν στενά με την βαθμολογία τους στους υπολογισμούς.

Τα στοιχεία από μελέτες συμπεριφοράς και νευροεπιστημών δείχνουν ότι όταν οι άνθρωποι εκπαιδεύονται σε τρόπους αντίληψης και χρήσης των δικών τους δαχτύλων και γίνονται καλύτερη σε αυτό, οδηγούνται και σε υψηλότερα μαθηματικά επιτεύγματα. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όταν οι 6χρονοι βελτίωσαν την ποιότητα της αναπαράστασης των δακτύλων τους, βελτιώθηκαν στην αριθμητική γνώση, ιδίως σε δεξιότητες όπως η μέτρηση και η σειρά αριθμών. Στην πραγματικότητα, η ποιότητα της αναπαράστασης των δακτύλων στην ηλικία των 6 ετών είναι καλύτερος παράγοντας πρόβλεψης της μελλοντικής απόδοσης του παιδιού στα τεστ μαθηματικών σε σύγκριση με τις βαθμολογίες του σε δοκιμές γνωστικής επεξεργασίας.

Είναι κρίμα που πολλοί δάσκαλοι πιστεύουν ότι η χρήση δακτύλων είναι άχρηστη και πρέπει να εγκαταλείπεται το συντομότερο δυνατό. Μερικές φορές όμως αυτό που μας έρχεται φυσικά είναι σωστό.

Απόδοση του άρθρου Count on Your Fingers – It Helps with Math

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου