«Υπάρχουν φορές που γυρίζω από το σχολείο και πάω κατευθείαν στο δωμάτιό μου. Γιατί; Μπαίνω σε ένα σπίτι ναρκοπέδιο. Φωνές, κακό. Μία οι γονείς μου μεταξύ τους, μία ο αδελφός μου με τον πατέρα μου. Θέλω την ησυχία μου, τη σιωπή μου, κλείνομαι με τις ώρες στο δωμάτιό μου. Βλέπω ταινίες, παίζω παιχνίδια, μιλάω με φίλους στο Facebook, ακούω μουσική. Βάζω τα ακουστικά μου και δημιουργώ τον μικρόκοσμό μου, εκεί που έχω την ησυχία μου, εκεί που ορίζω εγώ τη ζωή μου...». Πρόκειται για απόσπασμα από τη μαρτυρία μιας έφηβης, της 15χρονης Εύας, όπως παρουσιάστηκε στη χθεσινή 8η Ημερίδα Ψηφιακής Παιδείας και Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης για την ορθή χρήση τεχνολογιών από τα παιδιά και τους εφήβους. Η ημερίδα διοργανώθηκε από τη Μονάδα Εφηβικής Υγείας (ΜΕΥ) του Νοσοκομείου Παίδων Π. & Α. Κυριακού και τον Επιστημονικό Οργανισμό «Μαζί για την Εφηβική Υγεία».
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην ημερίδα και αφορούν έρευνα σε εφήβους ηλικίας 14-17 ετών, το 20% έχει δεχθεί διαδικτυακό μπούλινγκ, το 13% εμφανίζει συμπτώματα εξάρτησης, το 20% έχει συνδεθεί στο Διαδίκτυο σε ιστοτόπους με εντελώς ακατάλληλο περιεχόμενο, ενώ το 60% επικοινωνεί στο Διαδίκτυο με άτομα που δεν τα γνωρίζει εκτός Ιντερνετ. Μάλιστα, το 30% συναντήθηκε διά ζώσης με ανθρώπους που γνώρισε στο Διαδίκτυο και το 8% έκρινε ως αρνητική εμπειρία τη συνάντηση αυτή. «Το μεγάλο ζητούμενο είναι η ψηφιακή παιδεία. Τα παιδιά που σήμερα μεγαλώνουν θα ζουν με τις νέες τεχνολογίες. Οποιος δεν έχει επαφή θα είναι σαν αναλφάβητος. Το Διαδίκτυο είναι ένα συναρπαστικό μέσο, που μπορεί να προσφέρει μόρφωση, ψυχαγωγία, πληροφόρηση. Ταυτόχρονα, έχει και πολλούς κινδύνους. Για παράδειγμα, μπορεί ένα παιδί να παίζει εξαιρετικά βίαια παιχνίδια, σε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας και η βία να γίνεται αποδεκτή», λέει στην «Κ» η κυρία Αρτεμις Τσίτσικα, επίκουρη καθηγήτρια Παιδιατρικής και επιστημονική υπεύθυνη της ΜΕΥ.
Πολύπλευρη συνεργασία
«Απαιτείται πολύπλευρη συνεργασία οικογένειας, εκπαιδευτικών, ειδικών και πολιτείας. Δεν είναι εύκολο. Υπάρχουν γονείς που είναι πιο πίσω τεχνολογικά από τα παιδιά τους, δυσκολεύονται να ασκήσουν τη γονεϊκή μέριμνα. Σε άλλες περιπτώσεις είναι οι ίδιοι πολύ “κολλημένοι” στο Διαδίκτυο, έτσι ώστε να μην αποτελούν θετικό πρότυπο για τα παιδιά τους», λέει η κ. Τσίτσικα. Μάλιστα, όπως σημειώνει η καθηγήτρια «στην περίοδο της οικονομικής κρίσης διευρύνεται το φαινόμενο των ηλεκτρονικών νταντάδων, δηλαδή να αφήνουν οι ενήλικες το παιδί “παρκαρισμένο” σε μια οθόνη, είτε γιατί δεν έχουν κέφι και χρόνο, είτε γιατί και οι ίδιοι είναι αφοσιωμένοι στο Facebook».
Εξάλλου οι γονείς είναι χρήστες των κοινωνικών δικτύων σε μεγαλύτερο βαθμό από τα παιδιά τους. Το 60% των γονιών χρησιμοποιεί τα κοινωνικά δίκτυα, είπε χθες στο Πρακτορείο FM ο εκπρόσωπος του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, Γιώργος Κορμάς, ανήμερα την Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς Πλοήγησης στο Διαδίκτυο. Στα παιδιά κάτω των 13 ετών το αντίστοιχο ποσοστό είναι «μόνο» 53%...
«Για να είναι ο γονέας μέντορας για τα παιδιά του πρέπει να είναι πολύ καλά ο ίδιος και να εξελίσσεται διαρκώς και στον τεχνολογικό τομέα», υπογραμμίζει η κ. Τσίτσικα. Με ένα πλήθος προγραμμάτων οι επιστήμονες της ΜΕΥ συμβάλλουν στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών, γονέων και νέων. Δημιούργημα αυτής της προσπάθειας είναι οι Ακαδημίες Γονέων σε 10 περιοχές της Αττικής και στα Ιωάννινα. Ταυτόχρονα, η μονάδα λειτουργεί την τηλεφωνική γραμμή 8001180015 «Ναι Υποστηρίζω», η οποία ήδη δέχεται 3.000 τηλεφωνήματα το έτος.
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου