Τι μπορεί να συνδέει δεκαπεντάχρονους μαθητές που φοιτούν σε σχολεία της Αθήνας, του Διδυμοτείχου, των Λειψών, της Καβάλας και της Μήλου; Εκτός από τα (κοινά) μαθήματά τους, φαίνεται πως τους ενώνει και ο ενθουσιασμός για το «επιχειρείν». Ομάδες μαθητών από 130 γυμνάσια και λύκεια σε όλη την Ελλάδα εργάζονται συστηματικά όχι μόνο για να στήσουν τη δική τους startup, αλλά και για να δημιουργήσουν αληθινά προϊόντα και υπηρεσίες, κάνοντας πωλήσεις με πραγματικά κέρδη. Ολα αυτά συμβαίνουν κάτω από την «ομπρέλα» του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων (ΣΕΝ), που καθοδηγεί μαθητές από 15 έως 17 ετών να «ξεδιπλώσουν» τα επιχειρηματικά τους ταλέντα μέσω του προγράμματος «Μαθητική Εικονική Επιχείρηση». Είναι η 12η χρονιά, ωστόσο φέτος οι συμμετοχές ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο.
«Τα τελευταία χρόνια έχει ξεκινήσει μια δυναμική συζήτηση γύρω από το θέμα της μαθητικής επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα, καθώς αντιλαμβανόμαστε ότι εκεί πρέπει να εστιάσουμε για να αναπτυχθούν η υγιής επιχειρηματικότητα και η παραγωγή στη χώρα μας», λέει στην «Κ» ο Αργύρης Τζικόπουλος, γενικός διευθυντής του σωματείου. «Το πρόγραμμα έχει καταφέρει να αναδείξει το μεγάλο επιχειρηματικό ταλέντο των μαθητών αλλά και τις πρωτοποριακές ιδέες που έχουν όταν τους δίνονται το κίνητρο και η καθοδήγηση», εξηγεί. Οπως λένε οι επικεφαλής του προγράμματος, πρόκειται για μια μοντέρνα, βιωματική μέθοδο που βοηθά τους νέους στον επαγγελματικό τους προσανατολισμό, διότι συνδέει την εκπαίδευση με την αγορά εργασίας. «Εχει αποδειχθεί ότι η επιχειρηματική δραστηριότητα από μικρή ηλικία αυξάνει εντυπωσιακά την αυτοπεποίθηση των παιδιών και τους προσφέρει τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν ευκαιρίες», λέει η υπεύθυνη του προγράμματος Ελίζα Παυλίδη. «Πολλοί “κλειστοί” χαρακτήρες στην πορεία εξελίχθηκαν σε ιδιαίτερα επικοινωνιακά άτομα», επισημαίνει.
Οι μαθητές συστήνουν μία εταιρεία και ο καθένας αναλαμβάνει το δικό του πόστο. Από την παραγωγή και το μάρκετινγκ έως τις δημόσιες σχέσεις και τις πωλήσεις, κάθε μαθητής επιλέγει αυτό που του ταιριάζει περισσότερο. «Τα παιδιά εφοδιάζονται με δεξιότητες που ενισχύουν τη θέση τους στην αγορά εργασίας. Σύμφωνα μάλιστα με τις έρευνες, τριπλασιάζονται οι πιθανότητες να γίνουν αληθινοί επιχειρηματίες», εξηγεί ο Αργύρης Τζικόπουλος. Οι ομάδες παίρνουν μέρος σε εμπορικές εκθέσεις και συμμετέχουν σε διαγωνισμούς, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το ΣΕΝ αποτελεί ελληνικό παράρτημα του μη κερδοσκοπικού εκπαιδευτικού οργανισμού Junior Achievement Worldwide, που δραστηριοποιείται σε 122 χώρες.
ΛΥΚΕΙΟ PIERCE
Καινοτομία για εξοικονόμηση νερού
Η μαθητική επιχείρηση που στήθηκε στο Λύκειο Pierce δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από κάποια ανώνυμη εταιρεία. Εχει δικό της κεφάλαιο και οργανόγραμμα, αναπτύσσει επιχειρηματικό σχέδιο, παίρνει μέρος σε εκθέσεις και διαγωνισμούς, ενώ οι μαθητές-επιχειρηματίες εκπαιδεύονται από ειδικούς επιστήμονες στην αναζήτηση και την αξιολόγηση καινοτομιών, στην έρευνα αγοράς και την εκπόνηση οικονομικών καταστάσεων. Η εταιρεία ονομάστηκε i-Zen Flow Meter και το προϊόν της, που στοχεύει στην εξοικονόμηση νερού, αποτελεί καινοτομία που μπορεί να έχει χρήση στην καθημερινότητά μας.
«Διαμορφώσαμε έναν μηχανισμό που με την τοποθέτησή του στους σωλήνες της ΕΥΔΑΠ –εκεί που μπορεί να επέμβει ο καταναλωτής– καταγράφεται στιγμιαία η κατανάλωση νερού, ενώ παράλληλα μια διαδραστική εφαρμογή δίνει στον χρήστη πλήρη εικόνα αποθήκευσης δεδομένων, διαχείρισης λογαριασμού και εντοπισμού διαρροών», λέει η Μαρία Κοντογιάννη, μαθήτρια της Α΄ Λυκείου.
Το σχολείο της Μαρίας συμμετέχει ενεργά στο πρόγραμμα της εικονικής επιχείρησης από το 2011 και στο διάστημα αυτό έχουν λειτουργήσει με επιτυχία εννέα διαφορετικές μαθητικές επιχειρήσεις, πολλές από τις οποίες έχουν διακριθεί. Ο καθηγητής Οικονομικών Γιώργος Τζήρος, υπεύθυνος του προγράμματος για το Pierce, εξηγεί στην «Κ» το σκεπτικό γύρω από τη στήριξη του θεσμού. «Ενα σύγχρονο σχολείο πρέπει, εκτός των άλλων, να καλλιεργήσει στους μαθητές του τις κοινωνικές, ψηφιακές και επιχειρηματικές δεξιότητες, που έχουν τη μεγαλύτερη σημασία στην αγορά εργασίας σήμερα και αύριο», τονίζει. «Ισως είναι καιρός να εξεταστεί σοβαρά η αναγκαιότητα εισαγωγής ενός παρόμοιου μαθήματος στο ελληνικό σχολείο», μας λέει.
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΠΟΔΟΧΩΡΙΟΥ ΚΑΒΑΛΑΣ
Σαπούνια κατευθείαν από τη φύση
Οταν τον περασμένο Οκτώβριο ο διευθυντής του Γενικού Λυκείου Ποδοχωρίου ανακοίνωνε στους μαθητές του ότι θα έπαιρναν μέρος στο πρόγραμμα μαθητικής εικονικής επιχείρησης, η χαρά ήταν απερίγραπτη. Στο μικρό χωριό των 600 κατοίκων, που βρίσκεται 45 χλμ. δυτικά της Καβάλας, λίγα πράγματα συμβαίνουν καθημερινά – και αυτό, οπωσδήποτε, ξέφευγε από καθετί συνηθισμένο. Συνολικά 38 μαθητές του σχολείου εντάχθηκαν από την πρώτη στιγμή στην επιχειρηματική ομάδα και ξεκίνησαν τη δουλειά. Θα έφτιαχναν βιολογικά σαπούνια εκμεταλλευόμενοι τα προϊόντα της φύσης που παράγει η περιοχή. «Τα παιδιά, μέσω του εθελοντή μας, ήρθαν σε επαφή με μια γνωστή βιοτεχνία σαπουνιών στην περιοχή της Ξάνθης καταφέρνοντας να μάθουν από κοντά τα μυστικά κατασκευής ενός ποιοτικού προϊόντος», λέει στην «Κ» η υπεύθυνη καθηγήτρια του προγράμματος Νατάσα Τσακμάκη και αναλύει τα οφέλη που έχει για τους μαθητές της η συμμετοχή τους στο πρόγραμμα: «Μαθαίνουν πώς δημιουργείται μία εταιρεία από την αρχή, ποιες οι δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσουν και ποιες οι ενδεχόμενες απογοητεύσεις. Επιπλέον, με την παρουσία τους σε όλα τα στάδια παραγωγής και προώθησης, μπορούν να αντιληφθούν ποιο είναι το κομμάτι της επιχείρησης που τους ταιριάζει περισσότερο».
Κι ενώ ο ελεύθερος χρόνος των μαθητών της τελευταίας τάξης είναι περιορισμένος, σκοπός των μαθητών είναι να προλάβουν να συμμετάσχουν στις εμπορικές εκθέσεις που θα γίνουν τον ερχόμενο Απρίλιο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Ορισμένοι, πάντως, έχουν ήδη αρχίσει να βλέπουν το μέλλον τους στον χώρο των επιχειρήσεων. «Με αυτή τη συμμετοχή, μας δίνεται η δυνατότητα να ανοίξουμε τους ορίζοντές μας», λέει στην «Κ» η Ελπίδα Μαγδαλιανίδη, μαθήτρια της Γ΄ Λυκείου.
EΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
Αλμυρά και γλυκά «μπαστουνάκια»
«Θέλουμε να δείξουμε τη δύναμή μας στον κόσμο! Δεν μας ενδιαφέρει το βραβείο, αλλά το ότι είμαστε κι εμείς εκεί μαζί με άλλα παιδιά. Φανταζόμαστε ότι μπορούμε να εργαζόμαστε σε μία επιχείρηση και να κάνουμε όνειρα». Η Κατερίνα Κουρκούτα, μαθήτρια στο Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Νέου Ηρακλείου, απαντά με όλον τον αυθορμητισμό της στο ερώτημά μας για το τι προσδοκά από τη συμμετοχή της στο πρόγραμμα. Μαζί με τους συμμαθητές της, που φοιτούν στο τμήμα μαγειρικής-αρτοζαχαροπλαστικής ενός σχολείου ειδικής εκπαίδευσης για παιδιά με αναπηρία και μαθησιακές δυσκολίες, έχουν αναλάβει να δημιουργήσουν τα «special sticks» – μπαστουνάκια με ζύμη σφολιάτας σε αλμυρή και γλυκιά γεύση. Η ομάδα παρασκευάζει, ψήνει και συσκευάζει τα προϊόντα, με μια εύκολη και διαδραστική συνταγή. «Η ενέργεια που λαμβάνουμε από τους μαθητές μέσα από το χαμόγελό τους μας βοηθά να ξεπεράσουμε οποιαδήποτε δυσκολία», λέει ο υπεύθυνος καθηγητής του προγράμματος, Γιώργος Ευγενειάδης. «Στα σχολεία ειδικής εκπαίδευσης, η έννοια του ανταγωνισμού είναι περιορισμένη. Αυτό που περιμένουμε να κερδίσουν οι μαθητές μέσα από τη συνεργασία είναι να ανακαλύψουν τις δυνατότητές τους και να αισθανθούν δυνατότεροι για την αγορά εργασίας», επισημαίνει.
Τα «special sticks» παράγονται σε εβδομαδιαία βάση από τους μαθητές και στη συνέχεια μεταφέρονται σε δύο σχολεία της Νέας Ιωνίας, όπου και πωλούνται. Πρόκειται για μια εικονική επιχείρηση στην οποία συνεργάζονται μαθητές ειδικής και τυπικής εκπαίδευσης, κάτι που αποτελεί καινοτομία στη χώρα μας, λένε οι καθηγητές. Στους στόχους πάντως είναι και η συγκέντρωση χρημάτων με σκοπό να καλυφθούν οι ανάγκες του εργαστηρίου.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΥ
«Κλείνοντας το μάτι» στον πολιτισμό
Σε μία καινοτόμο επιχείρηση ανθρωποκεντρικού χαρακτήρα επένδυσαν οι μαθητές του Επαγγελματικού Λυκείου Ασπροπύργου. Οταν αντιλήφθηκαν ότι τα άτομα με προβλήματα όρασης δεν έχουν εύκολη πρόσβαση στα μουσεία, αποφάσισαν να συστήσουν μία εταιρεία επιχειρώντας να διαμορφώσουν τους μουσειακούς χώρους από την αρχή. Της έδωσαν το όνομα «Ομηρος - Κλείνω το μάτι στον πολιτισμό» και ξεκίνησαν από το πλησιέστερο μουσείο της περιοχής τους. Ο Σωκράτης Κουμπαρδάς, ένας από τους 29 μαθητές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, εξηγεί πώς θα εφαρμοστεί η ιδέα σε μουσεία. «Το άγαλμα της “Φεύγουσας Κόρης” είναι το πρώτο πιστό αντίγραφο στο οποίο θα προσαρμόσουμε αισθητήρες. Το άτομο χωρίς όραση θα μπορεί –αγγίζοντάς το– να ακούσει την ιστορία του, στα ελληνικά και αγγλικά. Επίσης, στόχος είναι να δημιουργηθούν ειδικοί διάδρομοι πρόσβασης ώστε να διευκολύνεται η περιήγηση στους χώρους του μουσείου, καθώς και να μεταφραστούν οι σημαντικότερες πληροφορίες του οδηγού του μουσείου σε γραφή Μπράιγ».
Τα Ελληνικά Πετρέλαια στηρίζουν από την αρχή την προσπάθεια των μαθητών του ΕΠΑΛ Ασπροπύργου και μέσω εθελοντών τούς μεταφέρουν την εμπειρία της πραγματικής επιχείρησης. «Εκτός από το οικονομικά και τεχνοκρατικά κίνητρα του εγχειρήματός μας, διαβλέψαμε την τεράστια ευκαιρία να δημιουργήσουμε μία επιχείρηση με έμπρακτη συνεισφορά στο κοινωνικό σύνολο», λέει η εκπαιδευτικός Γεωργία Γιωτοπούλου, υπεύθυνη του προγράμματος. Οι μαθητές φιλοδοξούν να «κλείσουν το μάτι» όχι μόνο στον πολιτισμό αλλά και στην επιχειρηματικότητα. «Ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα, είμαστε σίγουροι ότι θα κερδίσουμε μια σημαντική εμπειρία για την επαγγελματική μας εξέλιξη», λέει ο Σωκράτης Κουμπαρδάς.
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου