Η επένδυση στην εκπαίδευση των ατόμων με περιορισμένα προσόντα μπορεί να πολεμήσει την ανεργία και να ενισχύσει την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη.
«Ενώ ήδη έχουν επενδυθεί αρκετά λεφτά σε αυτό το εγχείρημα, δεν προσεγγίσαμε όλους όσους θα θέλαμε. Αυτή τη φορά πρέπει να προσεγγίσουμε αληθινά αυτούς τους ανθρώπους που αποτελούν οικονομική και κοινωνική επένδυση για την Ευρώπη», σημείωσε χαρακτηριστικά η Dana Bachmann, Eπικεφαλής Mονάδας για τα προγράμματα Δια Βίου μάθησης, μαθητείας και εκμάθησης ενηλίκων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. «Μέχρι τα μέσα του 2018 πρέπει να έχουμε πετύχει περισσότερα», τόνισε.
«Η ανεργία είναι ορατή με την κρίση ενώ ακόμη και η ποιότητα της εργασίας και η παραγωγικότητα έχουν φανερά υποβαθμιστεί. Θα θέλαμε να δούμε και άλλες χώρες να αναπτύσσουν project που να ενισχύουν τα άτομα με χαμηλές δεξιότητες, αλλά δεν είναι εύκολο για όλους τους κοινωνικούς εταίρους να συνεργαστούν» είπε ο Antonio Ranieri, Επικεφαλής του Τμήματος για τη μάθηση και την απασχολησιμότητα στo Cedefop, στα πλαίσια του Policy learning Forum “On upskilling pathways” που διοργάνωσε το Cedefop την Τετάρτη στις Βρυξέλλες
Ποια είναι τα άτομα με χαμηλά προσόντα
Για να προχωρήσει η στρατηγική της ΕΕ, θα πρέπει πρωταρχικά να αναλυθεί η ταυτότητα των ατόμων με περιορισμένα προσόντα. «Οι χαμηλές δεξιότητες ουσιαστικά είναι ένα κοινωνικό, ζήτημα. Συνδέονται με ανθρώπους από μη προνομιούχα περιβάλλοντα, μετανάστες, παιδιά γονιών χαμηλού εκπαιδευτικού υπόβαθρου, άτομα παγιδευμένα σε κακές συνθήκες εργασίας και άτομα που αποφεύγουν τη Δια Βίου μάθηση», ανέφερε η Lidia Salvatore.
Επομένως, όλοι όσοι επιλέγουν να απομακρυνθούν νωρίς από τη βασική εκπαίδευση θα πρέπει να εντοπιστούν έγκαιρα, ώστε να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο στη ρίζα του.
«Όσοι παρατούν το σχολείο είναι οι μελλοντικοί ενήλικες με περιορισμένα προσόντα. Η λύση είναι να τους φέρουμε ξανά σε επαφή με την εκπαίδευση και κυρίως με τα προγράμματα δια βίου μάθησης που παίζουν καθοριστικό ρόλο στην πρόληψη και στην αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος», υπογράμμισε η Irene Psifidou.
Μελλοντική στρατηγική
Το Cedefop έχει αναπτύξει 3 πιθανά σενάρια για την περίοδο από το 2025 μέχρι το 2050 σχετικά με τις κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις των χαμηλών δεξιοτήτων. Σύμφωνα με την κ. Salvatore, η απώλεια για το ευρωπαϊκό GDP υπολογίζεται περίπου στα 250-350 δις ευρώ. «Με βάση τα 3 σενάρια, το ποσοστό των ατόμων με χαμηλές δεξιότητες μπορεί να μειωθεί σταδιακά από το 22.3% που είναι σήμερα, στο 14.7%, στο 7% ή ακόμα και να εκμηδενιστεί».
Προγράμματα Δια Βίου μάθησης και μαθητείας
Η τρέχουσα στρατηγική βασίζεται σε δύο είδη προγραμμάτων, τις μαθητείες (apprenticeships) και τη Δια Βίου Μάθηση. Μέχρι τώρα, το αντίκτυπο της Δια Βίου Μάθησης είναι περιορισμένο. «Το 52% των ατόμων με χαμηλά προσόντα δεν ήταν καν ενημερωμένοι για την ύπαρξη των προγραμμάτων Δια Βίου μάθησης ενώ το 25% επηρεάστηκε αρνητικά από το περιβάλλον τους», τόνισε ο Moreno Da Fonseca.
Υπάρχει ωστόσο τελευταία, αυξημένο ενδιαφέρον για τα προγράμματα μαθητείας, σκοπός των οποίων είναι να μετατρέψει τα άτομα με περιορισμένα προσόντα σε εξειδικευμένο προσωπικό. «Σε χώρες όπως η Ολλανδία, η Γερμανία και η Δανία μεταξύ άλλων, υπάρχουν ήδη διάφορες δημόσιες προσεγγίσεις και πρακτικές που παρέχουν οικονομικά κίνητρα σε ιδιωτικές εταιρείες ώστε να παρέχουν εργασιακές θέσεις μαθητείας», είπε η Ramona David Craescu.
Τέλος, ο κ. Da Fonseca υπογράμμισε ότι «πρέπει να επενδύσουμε στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων με μια ολιστική αλλά ταυτόχρονα εξατομικευμένη προσέγγιση, μέσω των σχολείων, των κοινωνικών κέντρων και των σχετικών οργανώσεων. Αυτό απαιτεί συνεργασία και συντονισμό από την δημόσια διοίκηση».
Πηγή: euractiv
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου