«Στην πραγματικότητα είναι εύκολο να διδάξουμε στα παιδιά μας για τα χρήματα» αναφέρει η Jayne A. Pearl, συγγραφέας του βιβλίου “Kids and Money: Giving Them the Savvy to Succeed Financially”. «Απλώς μετατρέψτε τις καθημερινές σας δραστηριότητες σε μαθησιακές εμπειρίες. Για παράδειγμα, επισκέψεις σε τράπεζες, μαγαζιά ή στο μηχάνημα ΑΤΜ μπορούν να δώσουν την αφορμή για συζητήσεις σχετικά με τις αξίες των χρημάτων και τον τρόπο χρήσης τους. ‘Όταν τα παιδιά είναι πολύ μικρά, μπορείτε να δουλέψετε μαζί τους τις έννοιες των χρημάτων ενσωματώνοντάς τις στα παιχνίδια προσποίησης/υπόδυσης ρόλων, παίζοντας για παράδειγμα το μαγαζάκι ή το εστιατόριο. Δείτε μερικούς διασκεδαστικούς τρόπους για να εισάγετε τα παιδιά σας στον κόσμο των χρημάτων.
Ηλικία: 2-3 ετών
Αν ένα παιδί 2-3 ετών κληθεί να επιλέξει ποιο νόμισμα θέλει, θα διαλέξει το μεγαλύτερο σε μέγεθος, θεωρώντας ότι έχει μεγαλύτερη χρηματική αξία, εξηγεί η Dorothy Singer, ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο Yale στο New Haven. Μολονότι τα πολύ μικρά παιδιά δεν είναι σε θέση να κατανοούν την αξία των χρημάτων, μπορούν να μάθουν να ξεχωρίζουν τα νομίσματα. Ένας τρόπος για να επιτευχθεί αυτό είναι τα παιχνίδια αναγνώρισης. Δημιουργήστε φυλλάδια με την απεικόνιση των νομισμάτων (όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικά σε μέγεθος, χρώμα κτλ). Δώστε πραγματικά νομίσματα στο παιδί σας και ζητήστε του να το τοποθετήσει στη σωστή θέση πάνω στο χαρτί (να βρει το όμοιό του). Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού μπορείτε να χρησιμοποιείτε και την ονομασία των νομισμάτων.
Προσοχή: Ποτέ μην αφήνετε μικρά παιδιά με νομίσματα χωρίς επίβλεψη. Υπάρχει κίνδυνος κατάποσής τους!
Στα μικρά παιδιά αρέσει πολύ να παίζουν «μαγαζάκι», αλλά σε αυτή την ηλικία ένα τέτοιο κατάστημα είναι πιο πολύ ένας τρόπος να εξασκήσουν τη φαντασία τους. Ωστόσο, ανταλλάσσοντας ψεύτικα χρήματα με αντικείμενα, το παιδί αρχίζει να μαθαίνει τις βασικές αρχές του εμπορίου, αναφέρει η Dr. Singer. Χρησιμοποιήστε κουτιά από δημητριακά, φρούτα, παιχνίδια σαν αντικείμενα προς πώληση και παίξτε με το παιδί σας μέχρι να εξαντληθούν τα αποθέματα.
Ηλικία: 4-5 ετών.
Πριν πάτε στο σούπερ μάρκετ, κάντε ένα κατάλογο με το παιδί, καταγράφοντας τα αντικείμενα που θέλετε να αγοράσετε. Μπορείτε πχ να ψάξετε μαζί στα φυλλάδια προσφορών, να κόψετε τις εικόνες των προϊόντων και να τις κολλήσετε σε ένα χαρτί. Δώστε στη συνέχεια το χαρτί στο παιδί και ζητήστε του να εντοπίσει τα αντικείμενα στα ράφια. Αφήστε το στο ταμείο να δώσει την εκπτωτική κάρτα ή τα κουπόνια που έχετε. Με αυτό τον τρόπο, το παιδί αρχίζει να μπαίνει στο νόημα των εκπτώσεων/ προσφορών και στη διαδικασία της οικιακής οικονομίας.
Ιδιαίτερα ευχάριστο για αυτή την ηλικία είναι το παιχνίδι προσποίησης/ ρόλων που λαμβάνει χώρα στο εστιατόριο. Αν υπάρχουν περισσότερα από ένα παιδιά, μπορούν να μοιράζουν τους ρόλους. Μάγειρες, σερβιτόροι, πελάτες. Πολύ σημαντικό στοιχείο του παιχνιδιού είναι ο λογαριασμός, κάτι που συνήθως δεν περιλαμβάνεται στο σενάριο. Βοηθήστε τα παιδιά σε όλη τη διαδικασία (πχ φτιάξτε μαζί χαρτονομίσματα, κοστολογήστε τα πιάτα, γράψτε μια απόδειξη, παίξτε με τα ρέστα κοκ).
Ηλικία: 6-8 ετών
Αρχίστε να δίνετε στα παιδιά μικρά ποσά για να τα διαχειρίζονται μόνα τους. Χαρίστε τους έναν κουμπαρά ή ανοίξτε μαζί λογαριασμό στην τράπεζα και εξηγήστε τους τη διαδικασία (γιατί βάζουμε χρήματα στην τράπεζα κοκ).
Σε αυτή την ηλικία τα παιδιά δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον και για τα ξένα νομίσματα. Βοηθήστε τα να ξεκινήσουν μια συλλογή με χρήματα άλλων χωρών (ευρώ και μη) και συζητήστε για τις ομοιότητες και τις διαφορές (σε όψη, αξία κτλ).
Ηλικία : 9-12 ετών
Αρχίστε να ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να κάνουν συγκρίσεις μεταξύ των διαθέσιμων προϊόντων, βλέποντας τις τιμές αλλά και την ποιότητα. Μιλήστε για τις εκπτώσεις και οργανώστε τα ψώνια σας στις αντίστοιχες περιόδους. Ενθαρρύνετε τη συμμετοχή τους σε σχολικά μπαζάρ και αφήνετέ τα να πληρώνουν στα καταστήματα που πηγαίνουν.
Ηλικία: 13-15 ετών
Βοηθήστε το παιδί στη διαχείριση των χρημάτων που παίρνει σαν χαρτζιλίκι ή σαν δώρο/ επιβράβευση. Αφήστε το να ξοδέψει ένα μέρος και ενθαρρύνετέ το να αποταμιεύει τα υπόλοιπα. Βοηθήστε το παιδί να κατανοήσει τις πραγματικές ανάγκες του από τις απλές επιθυμίες.
Ηλικία: 16-18 ετών
Σε αυτή την ηλικία το παιδί μπορεί να έρθει σε επαφή με το «πλαστικό χρήμα» και με τις προπληρωμένες κάρτες για αγορές από το διαδίκτυο.
Πολύ σημαντική στη συγκεκριμένη φάση είναι η έννοια της κοινωνικής προσφοράς. Με λίγη ενθάρρυνση, η φιλανθρωπία μπορεί να γίνει μέρος της φιλοσοφίας, του προσωπικού τρόπου σκέψης του παιδιού. Δεν πρόκειται απλώς για ένα μάθημα σχετικά με τα οικονομικά, αλλά ένα μάθημα κοινωνικής υπευθυνότητας. Βοηθήστε το να διαλέξει κάποιους φορείς που θα ήθελε να ενισχύσει και ψάξτε μαζί αν όντως αξίζουν την υποστήριξή του (πχ τι κάνουν, αν το κάνουν σωστά, ποιο ποσοστό πηγαίνει πραγματικά στο σκοπό τους).
Απόδοση του άρθρου Teaching Kids About Money: An Age-by-Age Guide
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου